Ik zie, ik zie.... Een kromme remschijf..

Baracus

Rookie
26 nov 2007
18
0
39
Utrecht
Hoi allen,

Sinds gisteren heb ik (weer) last van een licht pompende/schokkende voorrem. De eerste keer dat ik daar last van had was, ca. 8 maanden geleden, nadat ik heel stoer wegreed en mijn schijfremslot (rechtsvoor) was vergeten los te maken... :X |( noob!!

Gevolg: schijfrem krom en een hoop $$$ minder op mijn bankrekening (leermomentje).

Sinds gisteren heb ik dus een flashback en zie mijn rechterremklauw dus (licht) trillen tijdens het rijden en kom ik de laatste meters voor het stoplicht (licht) schokkend tot stilstand. Dit keer echter zonder directe aanleiding..

Balhoofdspeling, lekkende voorvorkkeringen verklaren het trillen van mijn remklauw niet (toch?), dus ik heb sterk het vermoeden dat mijn schijf wederom krom is. :(

Hoeveel kan een schijfrem hebben voordat ie krom trekt? Stoppies maak ik niet. Voor het stoplicht laat ik mijn rem los. Ik gooi geen ijswater over mijn remschijf heen na een rit. Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn slot wederom een ontmoeting heeft gehad met mijn vork of klauw. Maar als dat al zo is moet dat lopend gebeurd zijn en ik kan het me niet heugen (en nee: ik heb ook niet teveel gezopen).

Stel er moet weer een nieuwe schijf op, wat kan ik dan nog meer doen om te voorkomen dat ie naar een jaar weer zo krom is als een hoepel?!?

Ik heb het gevoel dat ie al krom trekt als ik er te lang naar kijk. Of heb ik gewoon pech?
 

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
37
Apeldoorn
Hoi allen,

Sinds gisteren heb ik (weer) last van een licht pompende/schokkende voorrem. De eerste keer dat ik daar last van had was, ca. 8 maanden geleden, nadat ik heel stoer wegreed en mijn schijfremslot (rechtsvoor) was vergeten los te maken... :X |( noob!!

Gevolg: schijfrem krom en een hoop $$$ minder op mijn bankrekening (leermomentje).

Sinds gisteren heb ik dus een flashback en zie mijn rechterremklauw dus (licht) trillen tijdens het rijden en kom ik de laatste meters voor het stoplicht (licht) schokkend tot stilstand. Dit keer echter zonder directe aanleiding..

Balhoofdspeling, lekkende voorvorkkeringen verklaren het trillen van mijn remklauw niet (toch?), dus ik heb sterk het vermoeden dat mijn schijf wederom krom is. :(

Hoeveel kan een schijfrem hebben voordat ie krom trekt? Stoppies maak ik niet. Voor het stoplicht laat ik mijn rem los. Ik gooi geen ijswater over mijn remschijf heen na een rit. Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn slot wederom een ontmoeting heeft gehad met mijn vork of klauw. Maar als dat al zo is moet dat lopend gebeurd zijn en ik kan het me niet heugen (en nee: ik heb ook niet teveel gezopen).

Stel er moet weer een nieuwe schijf op, wat kan ik dan nog meer doen om te voorkomen dat ie naar een jaar weer zo krom is als een hoepel?!?

Ik heb het gevoel dat ie al krom trekt als ik er te lang naar kijk. Of heb ik gewoon pech?
Wel pech ja.. maar weet je ckr dat ie nu weer krom is?
Heb je al laten checken of zelf gechecked?
 

Baracus

Rookie
26 nov 2007
18
0
39
Utrecht
Nee, ik laat het checken. Afspraak is al gemaakt (motoport Vianen) maar ze hebben het druk met dit weer. 8-)

Maar in principe kan ik het natuurlijk ook bij andere garages laten checken. Iemand goede ervaringen met garages in de omgeving Utrecht?
 

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.077
55
Alkmaar
Hoi allen,

Sinds gisteren heb ik (weer) last van een licht pompende/schokkende voorrem. De eerste keer dat ik daar last van had was, ca. 8 maanden geleden, nadat ik heel stoer wegreed en mijn schijfremslot (rechtsvoor) was vergeten los te maken... :X |( noob!!

Gevolg: schijfrem krom en een hoop $$$ minder op mijn bankrekening (leermomentje).

Sinds gisteren heb ik dus een flashback en zie mijn rechterremklauw dus (licht) trillen tijdens het rijden en kom ik de laatste meters voor het stoplicht (licht) schokkend tot stilstand. Dit keer echter zonder directe aanleiding..

Balhoofdspeling, lekkende voorvorkkeringen verklaren het trillen van mijn remklauw niet (toch?), dus ik heb sterk het vermoeden dat mijn schijf wederom krom is. :(

Hoeveel kan een schijfrem hebben voordat ie krom trekt? Stoppies maak ik niet. Voor het stoplicht laat ik mijn rem los. Ik gooi geen ijswater over mijn remschijf heen na een rit. Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn slot wederom een ontmoeting heeft gehad met mijn vork of klauw. Maar als dat al zo is moet dat lopend gebeurd zijn en ik kan het me niet heugen (en nee: ik heb ook niet teveel gezopen).

Stel er moet weer een nieuwe schijf op, wat kan ik dan nog meer doen om te voorkomen dat ie naar een jaar weer zo krom is als een hoepel?!?

Ik heb het gevoel dat ie al krom trekt als ik er te lang naar kijk. Of heb ik gewoon pech?
Als ook dit bij jou het geval is dan zal ik dat ook maar eens op orde maken...
Bij het remmen gebruik je ook je balhoofd en voorvork :+ . Slechte demping en speling op je balhoofd heeft natuurlijk invloed op stabiliteit en zou schokkend aan kunnen voelen...

Ik zou eerst dat eens op orde maken voordat je er nogmaals een remschijf tegenaan gooit, dat kan altijd nog :Y
 
Laatst bewerkt:

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.523
8
Eindhoven
Hoi allen,

Sinds gisteren heb ik (weer) last van een licht pompende/schokkende voorrem. De eerste keer dat ik daar last van had was, ca. 8 maanden geleden, nadat ik heel stoer wegreed en mijn schijfremslot (rechtsvoor) was vergeten los te maken... :X |( noob!!

Gevolg: schijfrem krom en een hoop $$$ minder op mijn bankrekening (leermomentje).

Sinds gisteren heb ik dus een flashback en zie mijn rechterremklauw dus (licht) trillen tijdens het rijden en kom ik de laatste meters voor het stoplicht (licht) schokkend tot stilstand. Dit keer echter zonder directe aanleiding..

Balhoofdspeling, lekkende voorvorkkeringen verklaren het trillen van mijn remklauw niet (toch?), dus ik heb sterk het vermoeden dat mijn schijf wederom krom is. :(

Hoeveel kan een schijfrem hebben voordat ie krom trekt? Stoppies maak ik niet. Voor het stoplicht laat ik mijn rem los. Ik gooi geen ijswater over mijn remschijf heen na een rit. Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn slot wederom een ontmoeting heeft gehad met mijn vork of klauw. Maar als dat al zo is moet dat lopend gebeurd zijn en ik kan het me niet heugen (en nee: ik heb ook niet teveel gezopen).

Stel er moet weer een nieuwe schijf op, wat kan ik dan nog meer doen om te voorkomen dat ie naar een jaar weer zo krom is als een hoepel?!?

Ik heb het gevoel dat ie al krom trekt als ik er te lang naar kijk. Of heb ik gewoon pech?
Als je zeker wilt weten of je schijf krom is, bok de motor dat van voren op, hou een pen of schroevendraaier tegen de vorkpoot met de punt dicht bij de remschijf en draai het voorwiel rond. Je ziet dan of de schijf krom is of recht.

Het kan zijn dat je remklauw niet lekker terug komt als je je rem loslaat. Hij blijft dan tegen de schijf geklemt, die dan ongelijkmatig afkoelt. In dat geval zal je de remklauw moeten reviseren. Maar 'Zot' kan je daar alles op een botte manier over vertellen :)
 

Baracus

Rookie
26 nov 2007
18
0
39
Utrecht
Bedankt voor de tips, ik ben dit weekend niet hier maar ga daarna es systematisch pielen/onderzoeken. Ik zal ook es bellen met snelmotoren. Ik heb die idd al eens voorbij zien komen op het forum (geloof ik) en een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad.

Verder knoei ik zelf liever niet met mijn remmen, een revisie laat ik nog maar even over aan een gevorderde..
 

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
4.761
6
48
vlodrop
Bezoek site
ik heb nog 1 mogelijkheid.
1 of meerdere remzuigers zitten vast of komen niet goed mee.

had ik ook laatst last van. het voelt als een kromme schijf maar het is het niet.
ik heb de klauwen uitelkaar gehaald schoon gemaakt, revisie setje gebruikt en nieuwe remblokken er in.
 

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
37
Apeldoorn
Balhoofdspeling, lekkende voorvorkkeringen verklaren het trillen van mijn remklauw niet (toch?), dus ik heb sterk het vermoeden dat mijn schijf wederom krom is. :(

Heb hier overeen gekeken.
Dit kan dus wel degelijk een aanleiding zijn voor trillen. Vooral de speling van het balhoofdlager.
De lekkende voorvorkkeering moet niet zoveel uitmaken.

Dus zorg er eerst voor dat je balhoofdlager vervangen is.
 

-spike-

MF veteraan
2 jul 2004
2.459
0
40
Madagaskar
Zijn je remklauwen soepel, schoon en recht?
Dit kan namenlijk ook de oorzaak zijn dat de schijf scheef belast wordt met alle gevolgen vandien.
 

Baracus

Rookie
26 nov 2007
18
0
39
Utrecht
Vanmiddag bij ZOT (SnelMotoren) langsgeweest en de remschijf is zo krom als een hoepel incl. krassen (braaksporen) op de voorvork en schijf. ;( Goeie zaak trouwens, de koffie is ook erg lekker. :9

Tja, ik ben blij dat ik het zelf niet heb veroorzaakt. Mijn blik is dus niet zo doordringend als ik dacht, maar ik baal er wel van dat anderen niet met hun poten van mijn spullen af kunnen blijven. :(

Ik heb aangifte gedaan van poging tot diefstal en hoop de schade vergoed te kunnen krijgen van de verzekering. Ik ga ook maar eens nadenken over een extra slot met alarm. Feit blijft dat als ze hem willen meenemen ze dat toch wel lukt.