Ik zoek een polijst machine; welke zou jij kopen?

Monster796

MF veteraan
27 jul 2010
2.903
2.487
Dongûh, Jongûh.
Ik ben bezig met het opknappen/ restaureren van een Ducati Pantah.

Om de carter dekseltjes lekker te laten glimmen heb ik via Polijstweb een aluminiumpolijstset (lekker woord voor scrabble!) aangeschaft. Mijn intentie was aanvankelijk om het met de boor te doen, maar eigenlijk wil ik toch liever een polijstmachine.

Nu zat ik op polijstweb te kijken naar dit exemplaar van € 320,- euro : Bernardo PS 200 S polijstmachine allround set

maar dan zie ik bij HBM deze voor de helft, met nagenoeg dezelfde specs: HBM 200 Profi Polijstmachine

Puur op basis van de prijs is de keus dan snel gemaakt. Ik zal niet professioneel gaan polijsten, maar sluit zeker niet uit dat er na dit projectje nog wel een aantal zullen volgen.

Wat zou jij doen, en waarom? Thanks.
 
Ik ben bezig met het opknappen/ restaureren van een Ducati Pantah.
Om de carter dekseltjes lekker te laten glimmen heb ik via Polijstweb een aluminiumpolijstset (lekker woord voor scrabble!) aangeschaft. Mijn intentie was aanvankelijk om het met de boor te doen, maar eigenlijk wil ik toch liever een polijstmachine.
Wat zou jij doen, en waarom? Thanks.
Ik heb zelf onlangs ook enkele poets-spullen aangeschaft voor op de boormachine. Dat werkt wel maar is zeker niet top. (weet ik sinds vanmiddag)
Vandaag was ik op old-timer-bromfiets-beurs. Daar waren enkele stands met poets en polijstspullen. Ook advies!!
Mooie machines te koop met allerlei polijst-hulp-middelen. Ja, ook een demonstratie, met wat er mogelijk is.
Machines met handgreep die speciaal geschikt zijn voor poetswerk en dan geen hulp-handvat op de boorMC.
Voor mij is de nood (nog) niet zo hoog. Dus ik zie er nog even vanaf. Gaat het er ooit van komen dan weet ik wel naar wat ik moet gaan zoeken.
Ja, zekers. En die halen waarschijnlijk een beter resultaat dan ik ooit zou kunnen halen.
Maar ik wil het juist allemaal zelf doen en leren.
Ik heb een nieuwe motor, die wordt volledig door de dealer onderhouden. Daar vervang ik nog geen oliefiltertje aan.
En dan drie oudjes ( 2 keer 1982, 1 keer 1987) en daar wil ik zoveel mogelijk zelf aan doen.
Ik vind het ook allemaal erg leuk om te doen. Bijna therapeutisch.
Dat is wel de goede instelling!!
Maar nieuw/ oud................? Hoe fijn is het om aan een nieuwe te sleutelen :?
Aan een nieuwere gaat alles zo vreselijk makkelijk.
Als je erbij kan, want dat is dan weer een probleem. Moet je eerst eea uitbouwen om ergens bij te kunnen.
Maar ja, wat is nieuw? Op de kalender zie ik dat mijn BB is ook al 16jr oud is!
 
:^

En maak je niet druk over die polijstmachine... Als je zoveel gaat polijsten dat die het begeeft kan je er vanuit gaan dat hij zijn geld heeft opgebracht. Dan kan je altijd nog beslissen een duurdere te kopen...
 
SDC11023.JPG
SDC11024.JPG


Bosch boormachine, lappenschijf van de bouwmarkt en een staafje groene polijstpasta. krassen er uit geschuurd, daarna grid 400, 1000 en 2000.
Polijst/boormachine op hoge snelheid in de bankschroef en hup hup hup, glim glim.
 
Het mooiste is dat wat ik vandaag op de beurs heb gezien, ook bij Wheeler Dealers wordt getoond.
Mercedes E55 heeft doffe koplampen. Weer als nieuw met polijstwerk zoals ik ook vandaag op de beurs heb gezien.
Maw ik ga in de toekomst zeker niet klooien met boormachines met een polijst-rol erop. Leuk voor klein klusje maar niet voor goed werk.
Gewoon toch een keer investeren in een polijst-apparaat!
 
Laatst bewerkt:
Koplampen kun je inderdaad polijsten met een model zoals hierboven merk Fein.
Hierin heb je veel aanbod; merk, prijs en kwaliteit verschil.
Voor het polijsten van aluminium is deze niet geschikt.
Zelf heb ik al jaren een machine zoals de genoemde Fein van het mertk Flex, je kunt kiezen tussen roterende en exentrische machines en ook een combinatie daarvan.
Wel mooi spul om je lakwerk op te frissen van motor, auto, boot etc
 
Terug
Bovenaan Onderaan