Illustere voorgangers, een OBTwerktopic

TingTing

MF veteraan
25 apr 2003
9.113
0
Rotterdam
De inspiratie?

Head%252520Illustere%252520VG.jpg

Het fenomeen OBT zelf en mijn motorbiepje en zo lees ik achter op de kaft dat 'Europa op twee wielen' het eerste motorreisverhalenboek is van een Nederlandse journalist, Gerard van den Ende! Of het klopt? Ook iemand van het eerste uur is http://www.hansavontuur.nl/index.php?id=1 (Hans Avontuur). Zijn Motor Toergids is in tweede druk uit 1996.

Nog enkele grote namen. In 1977 rondt Ted Simon in 1977 zijn eerste motorreis rond de wereld af. 'Jupiters Travels' verschijnt in de oorspronkelijk Engelse uitvoering in 1979. In de Nederlandse vertaling komt het medio jaren negentig op de markt. Ook in die tijd verschijnt 'Ten years on two wheels' van Helge Pedersen, over zijn belevenissen in de tachtiger jaren. Kortom, allemaal illustere voorgangers waar het 'groottoeren' betreft, een hoos aan publicaties in de jaren negentig en motorreizen zijn hot!




De uitwerking!

Bescheiden, maar wel boeiend met het fenomeen OBT!

Als vanuit het niets geboren ga ik een Oude Brikken Toer rijden en zo je wilt mag je achter mij aan rijden. Uiteraard is dat je eigen besluit en voor je eigen verantwoording. Waar en wanneer ik rij wordt via de poll besloten. Voor het traject van de toer gebruik ik een publicatie van de jaren negentig. Een toerboek of andere publicatie rond die tijd. Hoe ziet zo'n rit eruit na pakweg 15 jaar, is zo'n route nog wel bruikbaar zijn vragen die opdoemen.

Ik ben mij ervan bewust dat dit behoorlijk wat werk in een relatief korte periode gaat opleveren. De poll zal dan ook slechts korte tijd open staan tot woensdag 10 augustus a.s. 08.00 uur. Snelle besluitvorming is gewenst. De toer moet ook nog worden voorgereden, op GPS vastgelegd en overdraagbaar zijn.

Doe ik het alleen? Bij voorkeur niet omdat ik niet de kans wil lopen volgers teleur te stellen. Dus 'back up' voor dit initiatief wordt gezocht en natuurlijk een achterrijder, gezien het follow up systeem (FUS).
Update per 31/8 J@@st is 'back up', Ufootje is achterrijder.

Het uiteindelijke toeren is hoofdzaak maar een goed onderhoudend topic daarover staat wel aan de basis. Belevenissen en adviezen van meer illustere OBT voorgangers/rijders maakt het hier wel zo leuk en kan wellicht ook handig zijn. Dagelijkse updates over de voorbereidingen etc. zijn vanzelfsprekend.

De bovengenoemde poll is op de sluitingsdag verwijderd als niet langer functioneel. Met 11 stemmen in totaal zijn er 7 voor de Utrechtse Heuvelrug op 4/9. Overige opties waren de Achterhoek op 18/9, Gelders Rivierengebied op 11/9 en Zeeuws-Vlaanderen op 25/9. Conclusie: de keuze is centraal in het land op korte termijn. Opmerking: De Utrechtse Heuvelrug is bij een OBT nog niet eerder aangedaan.




OBT Utrechtse Heuvelrug op 04-09-2011

UHvr%252520small%2525201.jpg


Vertrek

McDrive1.jpg



tijdstip: uiterlijk 11.00 uur.
locatie: 1e McDrive van Nederland! Amersfoortseweg 24, Huis Ter Heide
verzoek: voor tijd aanwezig en aftanken, tankstation op ca. 100 mtr. aan zelfde wegkant


Lunchstop

header_monument_1.gif


Alhier om ca. 12.30 uur. Duur minimaal 45 en maximaal 60 minuten.

Lengte toer ca. 100 km. Gevarieerd wegaanbod echter geen snelweg. Tankstations bij start en finish en zonodig ook tussentijds ruim voor handen.
Ca. 16.00 u. de finish.




Aanmelden in dit topic vanaf heden donderdag 11-08-2011

Deelnemerslijst

  1. TingTing :Y
  2. J@@st :Y
  3. Oude Brikker :Y
  4. hondafour :Y
  5. TripleXS :Y
  6. Brêge :Y
  7. foks :Y
  8. jaap43 :Y
  9. Vos-je :Y
  10. BM Werner :Y
  11. scheurschuimpje met stip! :Y :Y
  12. voormast :Y
  13. jOOkje :Y
  14. kleintje_b :Y
  15. @nne :Y
  16. Michiel :Y
  17. ufootje sluit de gelederen als achterrijder :Y
  18. Smuiger :Y :N











Follow Up Systeem

Ook bij deze OBT gelden de FUS regels zoals voor het eerst opgesteld door HP Laverda voor de KKR/OBT 07-03-2004. (zie ook de link Oude Brikken Toer hier boven)

’Lees dit goed aub...en houdt u onderweg aan de verkeersregels en Follow up spelregels
-Met Follow Up rijdt men met een VOORrijder (mag je niet inhalen) en een ACHTERrijder (deze geeft aan wanneer je weer mag rijden na een stop om de weg te wijzen).
De voorrijder geeft bij iedere kruising of moeilijke situatie de opdracht aan degene die achter hem als 2e rijdt om te stoppen. Eventueel wacht hij totdat er een volgende deelnemer is gearriveerd. Deze gestopte rijder geeft de aanbevolen richting aan tot de laatste rijder voorbij is en hij de opdracht krijgt van de achterrijder om weer te gaan rijden. Op deze manier rijdt iedereen z'n eigen rit, maar wordt wel aan een ieder de aanbevolen rijrichting gewezen.
Omdat de groep opschuift krijgt iedereen de beurt om als tweede achter de voorrijder te komen en aldus een opdracht krijgen om te stoppen. Belangrijk voor de rust is dus om zoveel mogelijk op je plek in de groep te blijven (niet onnodig inhalen tenzij je ziek wordt van de uitlaatgassen van de motor voor je of als degene voor je moeizaam het tempo kan volgen en dus beter midden in groep kan blijven rijden.) men schuift gaande weg de toer steeds op. Voorin de groep wordt het langzaamst gereden, langzamere rijders die de groep met moeite bij kunnen houden moeten dus zorgen dat ze voorin, maar niet helemaal voorin komen te rijden. Zij zullen wel af en toe aan diegene achter hem of haar rijdt aan moeten geven dat men voorbij mag. Laat snellere rijders dus uiteindelijk voorin komen zodat zij een keer moeten stoppen als richtingaangever.
Men moet als richtingaangever blijven staan op zijn aangewezen plek tot achterrijder bij hem is ook al duurt het 2 uur (bijv door een pech geval of een lang openstaande brug).!!!!
-Let op: een groot deel van de rijders zijn oude motoren. Deze zijn vaak niet voorzien van spiegels, of hele slechte. Hou dus rekening met mogelijk slecht zicht van de rijder(s) voor je! Vaak hebben de brikken ook trommelremmen welke vooral bij nat weer slecht remmen of plotseling blokkeren. Ga dus niet met de moderne remschijfjes op je remmen staan vlak voor een brik en hou dus rekening met de remweg van een brik en de mogelijke korte slingering van het geheel door een mogelijke korte blokkering. (dus niet op 40 cm naast elkaar remmen/rijden)
LET OP:
-De route is een aanbevolen route. (Ik rijd een stukje rond en kan er niets aan doen als men hem volgt....Het is dus geen georganiseerde groep. )
-De rit is individueel, je rijdt dus je eigen route, naar eigen kunnen en op eigen snelheid. (wil je tijdens de rit ermee kappen, dus eerder naar huis, verlaat de groep dan via inhalen van voorrijder of stop met een richting aangever samen en vertrek vanaf de achterrijder en Belangrijk meld het aan hem!)
-In de aanbevolen route staat soms een aanwijzing voor een mogelijk gevaarlijke situatie. Blijft echter altijd zelf alert op gevaarlijke situaties zoals onoverzichtelijke bochten, vuil op de weg, overige verkeer enz. Vooral bij het oversteken en kruisen van wegen!! Kijk extra goed uit bij oversteken aub.
-Iedere rijder dient zich aan alle verkeersregels te houden, dus rij niet te hard en neem geen voorrang waar je het niet hebt. Gewoon stoppen bij rode stoplichten. Dus ook geen kruispunten of wegen blokkeren !!!
-Start de rit met een volle tank (benzine station zit vlak bij Startplek)
-De maker van de route en richtingaanwijzers onderweg zijn NIET aansprakelijk voor enigerlei schade aan motor of berijder.
-Deelname is geheel op eigen risico, door te starten aan de rit ga je akkoord met dit risico.’


Tekst is integraal overgenomen met minieme wijziging.

02-06-2002 was de eerste en zo zal de voorjaarstoer 2012 het 10 jarig bestaan van het fenomeen Oude Brikken Toeren markeren! Deze toer sluit wellicht het decennium af!
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf dit topic volgen :Y

Alleen denk ik dat je het toch centraal in Nederland moet houden ivm de aan- en afrijtijd van de deelnemers.

Dit ondanks dat in de Achterhoek en Zeeuws-Vlaanderen mooie tochten te maken zijn.

TingTing, weet je wat er onder het begrip "klankbord" verstaan wordt. Ik bied me daarvoor aan.
 
Hallo Jaap,

Leuk je weer te treffen. Waarheen? Laat ik het nu niet uitmaken, de meeste stemmen gelden en als dat de toerrit van Boerengat naar Boerenhol op Zeeuws Vlaanderen wordt, so be it. Ik heb hierin geen stem. Wel zo leuk, 'k laat mij verrassen!

'Klankbord' prima, maar de geluiden en je ideeën kan je hier geheel transparant kwijt.
 
Hallo Jaap,

Leuk je weer te treffen. Waarheen? Laat ik het nu niet uitmaken, de meeste stemmen gelden en als dat de toerrit van Boerengat naar Boerenhol op Zeeuws Vlaanderen wordt, so be it. Ik heb hierin geen stem. Wel zo leuk, 'k laat mij verrassen!

'Klankbord' prima, maar de geluiden en je ideeën kan je hier geheel transparant kwijt.
Je zel hier zo nu en dan mijn reactie hier zien en misschien wel iets meer O-)
 
Eventjes kijken wat de agenda mij te vertellen heeft...........

4/9 Heb ik een VRO-1 staan
11/9 andere rit
18/9 Oude Brikken ---> Dobbel Rit ---> 18 september 2011
25/9 Fazerrit - 25 september 2011 - De tweede van 2011

Ben bang dat ik er helaas niet bij kan zijn deze keer -O- . Wel een leuke idee :Y . Mocht ik een bijdrage kunnen leveren aan een voorjaarsrit voor 2012, laat het dan gerust weten ;)

Hoi Paul,

Thnx, ik zag ook al een overlap (18/9). Jouw overige data en activiteiten vallen buiten mijn brandpunt. Voorjaar 2012 kan hier niet vaak genoeg vallen, adel verplicht de brikkentoerders.

Suc6 en CU! :W
 
Kijk, Ting weer hier aanwezig, doet me deugd. :W
Snel even in mijn veel te volle agenda gekeken en vastgesteld dat er voor mij maar één optie tussen zit.
Stem dus snel op 04-09.
Het bloed kruipt duidelijk waar het niet gaan kan, na diverse zeil avonturen toch weer op de motor dus *O*

Ik ga stemmen en het zien, gegroet :W
 
@ J@@st,

ja klopt, 'k kan het sfeertje der motards niet missen, maar ff de andere kant opkijken was niet verkeerd. Reilen en zeilen, dan kan rijden ook! Bedankt voor je stem.

CU :W
 
@ ufootje, hondafour, bedankt voor de positieve reacties, het stemmen en ik ga met plezier aan de gang!
 
Laatst bewerkt:
snotver de snotver de snotver .... :(

Dachten wij die Ting Ting via het zeegat eindelijk kwijt te zijn .....is ie er weer met veel motor rij werk voor ons B| |( |( |(

Direct dan ook maar voor Zeeuws Vlaaderen moeten kiezen omdat dit weer de meeste inzet gaat vragen van OBT gangers :P :9 })

Tenslotte moet je wat over hebben voor een OBT... vooral als je in Groningen of Friesland woont O-) :+

In dat zeeuwse heeft HP nog nooit een OBT gereden dus dat wordt wel tijd _O- _O-

Zet hem op Ting ...die achtertuin van jou lijkt mij wel wat 8-)

Rondje om de kerk in het oer en oer saaie suffe Utrecht hebben al teveel gehad... :X

@ HP toch komt nooit opdagen bij een OBT dus aanmelden is overbodig :X
 
Laatst bewerkt:
14 mei 2006 HP doet Brouwershaven, Zeeland aan. Dat ben je vergeten of het schiet je wat te kort aan geografische kennis.

Galloper in "De ZOBBT. De wat? De ZOBBT!"

Op 30 mei 2010 trekt HP nog een stukje verder het Zeeuwsche in, kennelijk zonder zich daarvan erg bewust te zijn geweest.


hplaverda in "GO, Oude Brikken Landmark Rally"

Misschien voor jou nu de kans het meest zuidelijke stuk van het prachtige Zeeland te bezoeken. Woensdag weten we het!

:W
 
@ TingTing,

Als je reageert op mijn opmerking, HP-laverda heeft een tijd geleden nogal vaak gereageerd in topics over het petflesje (zie off-topic), en vaak met het aanbod om een steen aan die fles te binden en dan te dumpen in het Alkmaarder meer.

Vandaar mijn reactie *D
 
TingTing is back :W *O* *O* *O* *O*
En meteen met een prima initiatief :Y
Ik heb de Achterhoek gestemd, maar feitelijk maakt het me weinig uit waar de OBtTverreden zal worden.
Het vooruitzicht is al leuk, de eigenlijke toer helemaal! :]

Nu fff dit topic als favoriet merken, dan vergeet ik het zeker niet. :o :')
 
Laatst bewerkt:
02-06-2002 was de eerste en zo zal de voorjaarstoer 2012 het 10 jarig bestaan van het fenomeen Oude Brikken Toeren markeren! Deze toer sluit wellicht het decenium af!~[/quote]

Het zou leuk zijn als ene heer Ralfie en natuurlijk Roestendoenze er dan ook weer bij zijn.
OBT worstelaars van het 1e uur!
 
@ Jaap 43

Neen ik reageerde niet op jouw post en zal mijn post voortaan van een kwoot of @ adressering voorzien!

Je verduidelijkt één en ander aan jouw post wel. Ik bekijk het topic Petflessenverstopspel globaal, zeg maar van opzij. Het is leuk om te zien hoe zo'n idee goed uitwerkt en plezier brengt.

Suc6 met die speurtocht.

:W
 
Kijk, kijk, prima, de kiezers weten het stembureau te vinden en maken het verschil tot woensdagmorgen! Daarna is elke uitkomst natuurlijk winst voor iedereen. :}
 
Leef je nog :?

Ik had even het idee dat je met een steen om je nek in het Alkmaardermeer gesprongen was :+
Yep :9

@de wens is de vader van uw gedachte... :P :P

Ze kunnen bommen bij me plaatsen in Norway en Bootjes bij me in de Woude opblazen....hp is er nog _O- })

Die pokke fles trappen we heus nog wel een keer de bagger in B|

14 mei 2006 HP doet Brouwershaven, Zeeland aan. Dat ben je vergeten of het schiet je wat te kort aan geografische kennis.

Galloper in "De ZOBBT. De wat? De ZOBBT!"

Op 30 mei 2010 trekt HP nog een stukje verder het Zeeuwsche in, kennelijk zonder zich daarvan erg bewust te zijn geweest.


hplaverda in "GO, Oude Brikken Landmark Rally"

Misschien voor jou nu de kans het meest zuidelijke stuk van het prachtige Zeeland te bezoeken. Woensdag weten we het!

:W
Tingeling o Tingeling .... natuurlijk weet HP waar hij geweest is in zeeland....en met OBT's... maar Zeeuws Vlaanderen is een onderdeel van Zeeland waar nog GEEN OBT geweest is.... dus lezen ouwe.... }) })

@Bij deze gaan we daar dus deze OBT rijden al was het maar om de Brege's te plagen })
Hoewel...de Miss ervan mag dan wel hier komen eten koken en overnachten _O- :Y O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan