Imitatie carburateurs.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.114
8.242
Assen
Dus.. Vond vandaag op een beurs een 28mm dell órto, zowel ik als de eigenaar wist niet of het een 2- of 4 takt gasfabriek was.. dus we zoeken verder.. eh.

qua experiment wil ik wel eens een andere 28mm carb. op mijn 1991 jawa 350 twin (laagtoerige tweetakt twin) proberen..
Al kijkend op marktplaats en ebay valt me op dat een wijde range van imi's worden aangeboden..
soms een 'eigen' merk (koso, oko) of gewoon 'mikuni uit china'..
Kan iemand wat vertellen over deze dingen? Over de goedkoopste vs. de duurste imi?

Vooral in de brommerwereld wordt er veel mee geboerd.. wellicht iemand destijds opvoerperikelen er mee bevredigd?

Eh, samenvattend..
Is het allemaal troep en moet je gewoon een 'origineel' iets pakken, of zitten er deugdelijke exemplaren tussen?
 
Het is allemaal troep, het is een groot complot, ze houden je voor de gek! :+

Ik vindt zelf die imitiatie carbs maar niks, ze zijn kwalitatief gewoon minder maar het ergste vindt ik dat sproeiers vaak geen duidelijke maataanduiding hebben.
In andere woorden, reserveonderdelen is lastig met namaak, met orig. mikunis kan je gewoon de mikuni cataogus raadplegen.
 
Het is allemaal troep, het is een groot complot, ze houden je voor de gek! :+

Ik vindt zelf die imitiatie carbs maar niks, ze zijn kwalitatief gewoon minder maar het ergste vindt ik dat sproeiers vaak geen duidelijke maataanduiding hebben.
In andere woorden, reserveonderdelen is lastig met namaak, met orig. mikunis kan je gewoon de mikuni cataogus raadplegen.


Dit dus.

De imi's werken wel, maar de pasvormen van de onderdelen is belabberd. Kijk maar eens naar hoe een gasschuif in de body ligt te rammelen. Dat komt een mooie rondloop niet ten goede zeg maar.
 
Dank voor de tip..
Ik geb gister op ebay koso of oko's gezien voor ca 80 euro.. dan zou je toch wat kwaliteit mogen verwachten?
Er schijnen ook imi's te zijn van deze imi's.. _O-
 
Goed zoeken, mikuni 28mm origineel zie je weinig op op marktplaats. Keihin kan je ook gebruiken. Of een oude Bing maar die zijn vaak wel oud en onderhevig aan slijtage.
 
Op mijn oude 1 cylinder jawa( ik heb 2 jawa's, om verwarring te voorkomen) werd idd een bing type 84 aangeraden.
Er zit nu een (imi??) keihin pwk op waar hij prima op loopt.
 
er gaat niets boven een Keihin PWK prijs/kwaliteits-gewijs voor een 2-takt, er zijn er genoeg te vinden 2dehands. ze kosten misschien iets meer dan een vegelijkbare Mikuni, maar dat is omdat iedereen ze wil ;)

en ik zou eendert welke originele Keihin/Mikuni/Dell Orto verkiezen boven namaak.
 
Laatst bewerkt:
Laatst voor de 50cc scoot van een vriendin een 18.5mm carb gekocht.. 4 takt..
Van het merk 101_Octane... er staat geen Keihin op. Dus nu weet ik niet of het origineel is ja of nee. Hij zit er wel echt 1 op 1 zelfde uit als mn eigen Keihin welke weer bij mijn scoot geleverd was (jajaja.. ook 50cc :P) maar afgezien van het deksel echt 1 op 1 gelijk.

Sproeier die erin zit had overigens wel het Keihin logo. Dus tja ?
Koste 40 euro. Inclusief electra choke :) :Y
 
Laatst bewerkt:
..Maar hoe loopt het spul er op??
Ja; te goed haha! Ding doet 39km/u.. Ben bezig dat ding terug te voeren naar 25km. Maar er zit in deze carb een keihin sproeier maatje 82. Pietsie te groot voor een 50cc die niet harder dan 25 hoort te lopen.. moet t ff navragen nog maar geloof dat er iets van 56 in moet zitten..

anyway. Das brommer geneuzel.

Heb het idee dat dit gewoon een keihin is. afgezien van de kunststof deksel identiek. Schroegjes, vorm, gebruikte materialen, de choke alles. als ik er nu 1 zou moeten vervangen zou ik dezelfde nemen.. De oude carb was overigens ook het zelfde; alleen stond daar CVK als merk op. Dat is ook een chinese carb volgens mij; maar ook die is identiek aan de Keihin. En ook hier keihin sproeiers. Carb had ik overigens vervangen omdat door de vorige brommersleutelaarbeunhaas de boel gemold was...
 
Ik heb toevallig met mijn brommer (honda NSR50) heel veel zitten klooien met verschillende carburateurs, originele kon ik zo gauw niet vinden, dus had ik een imitatie aangeschaft. Om een heel lang verhaal kort te maken kwam het er op neer dat de imitatiecarburateur afwijkende sproeiers had met schroefdraad van het ene merk, en gasnaald-/sproeierlengte van het andere merk, waardoor ik het kreng nooit afgesteld heb gekregen -O- . Uiteindelijk opgelost met een duurdere imitatie waar gewone hondasproeiers in konden... Dus kijk daar vooral even naar als je wellicht een andere sproeiermaat nodig hebt dan standaard meegeleverd.
 
Op een Keihin zal altijd staan dat het een keihin is.
Als het er niet op staat is het een namaak, zonder twijfel.

En staat er Keihin op maar is het gietwerk van belabberde kwaliteit, is het ook een namaak.
 
Keihins zijn wel de beste carbs, mikuni is ook erg goed maar niet zo duur als een keihin. Als je wat wilt proberen zou ik voor een 2e hands mikuni gaan. Maar het is keihin of mikuni, de rest is troep. Ook dell orto, troep, niet aan beginnen.
 
weinig mis met die chinese dingen,
zo'n carburatuer maken is niet bepaald rocket science, dat kunnen ze ook in china.
ik heb zelf een paar dubieuze 34 mm mikuni's op mijn guzzi geschroefd
( 80 euro/stuk nieuw, dus vast geen origineel)
identiek met originele mikuni's
als je gaat expeimenteren zijn mikuni;s wel handig , er is goedkoop aan naalden en sproeiers te komen.
 
Zojuist in mijn keihin sproeier 75 erin gezet, want die hoorde erin. De stationair sproeier was geen keihin. Dus idd imitatie carb welke ik heb. Doet t verder prima. Ding start alleen moeilijk maar dat ligt niet aan dr carb want dat deed ie altijd al.

Deze dus;
A38DEB36-3534-47CC-887C-FD48F136250B_302940-0_6477_5.png
 
Laatst bewerkt:
ik schroef overal een Jikov onder , jazeker een Jikov.
of had ik dat al eens verteld ?
Ik heb ook Jikov op mijn Jawa. Werkt eigenlijk gewoon goed. Op mij Suzuki twee mikuni's en op de yamnaha komen ook twee mikuni's waar het merk Solex opstaat!
Ik heb ooit een imitatie Jikov gekocht. Jazeker die bestaan ook! En daar zat een heel kleine hoofdsproeier in ik dacht 82 oid terwijl in de Jikov een 100 zit. Ik durfde het niet aan. Ook sproeiers gewisseld. 100 in de imi maar dan stond hij veel te rijk. Ik heb de imitatie weer in de kast gedaan en de originele teruggeplaatst. Bleek namelijk dat het slecht afstellen kwam door een te korte gaskabel...... Nu loopt hij prima op de Jikov.
 
..Ik ben verder wezen googlen.. Er is OKO en KOSO.. de 1 zou een imi zijn van de ander, en beide zijn imi's van de keihin pwk..Onderling zou er kwaliteistverschil zijn maar de berichten hierover lopen uiteen.
Je zou toch zeggen als je een taiwan/china carb koopt die ca. 100 euro moest kosten, dat je wat kwaliteit zou hebben?
Dan is er ook nog 'stage 6''gemaakt door oko/koso, maar van betere kwaliteit?
Dan heeft 'polini' ook een serie imi pwk's..
Dan is er nofg sunworld en vele andere merken..

Er zal gerust iets redelijks/goeds tussen zitten, maar er is zo veel dat je door de bomen het bos niet ziet.. Er is ook op het web weinig info te vinden hoe 'the best of the rubbisch' te vinden.

Intussen houd ik m'n ogen open voor een betaalbare mikuni rondschuif of keihin pwk of bing type 84..
 
Laatst bewerkt:
Bing is moeilijk om aan te werken en erg lastig afstellen. Kijk sammie, je wilt een carb om iets mee te proberen, dan wil je de duurste niet, maar ook niet de goedkoopste. Dan wil je gewoon een goede carb waar vooral makkelijk aan te werken is. Mikuni is dan gewoon de 1e keus, vergeet ook niet dat een mikuni gewoon zijn geld waard blijft en gewoon weer makkelijk te verkopen is. Als je een 2ehands mikuni koopt voor 85euro, kan je hem gewoon weer verkopen voor 70 als je hem snel weg wilt hebben. Als je experiment slaagt kan je de mikuni gewoon blijven gebruiken omdat het gewoon goede carbs zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan