Import van custom-bike uit USA

ed31

MF veteraan
12 jul 2002
1.209
0
Doetinchem
Na mijn laatse post in het Bobber-topic, meteen maar even een nieuw topic om de vraag nog eens te stellen.

Zou het te doen zijn om een custom-bike te importeren? Vanuit Dld ken ik het verhaal wel, heb zelf 2 ex-dld bikes gehad, maar hoe zit het met USA.
Ik (we) zien waanzinnig mooie bikes op oa. Ebay en prijzen lijken laag.
Iemand ervaring op dit gebied met RDW/BPM enzovoort?
 
verwacht dat je problemen krijgt bij het keuren in nederland, denk niet dat die bikes aan de eisen voldoen als je bij de RDW komt.

Vind het overigens wel een erg gaaf idee, hou ons op de hoogte hier.

Met name die eisen van de RDW ben ik wel benieuwd naar. Wat is daar zo anders aan dan wat er van de andere kant van de plas komt?

Voor wat betreft het op de hoogte houden, hier een tussenstand: ik heb me gisteren opgegeven voor het automatisch meespelen met de Staatsloterij. Dus mijn kansen worden weer wat groter, want ik vergat nog wel eens een lot te kopen :+
 
Om te beginnen betaal je de vervoerskosten, dan de BTW en dan de invoerrechten.
Daarna mag je de motor aanpassen om vervolgens bij de RDW de keuring te laten doen. Vervolgens kan je motor weer terugbouwen naar wat je oorspronkelijk hebt gekocht. Vergeet ook niet het risico van een slechte motor te kopen. Tenzij je hem zelf gaat halen en bij de vervoerder afleverd. Je zal niet de eerste zijn die een leeg blok koopt aan de hand van een 4 jaar oude foto. Mijn advies: begin er niet aan. In Nederland kan je de meest extreme machines (laten)bouwen welke ook door de keuring heen komen. Weet je zeker wat je krijgt.
 
zijn er dan zoveel eisen van de RDW waar een us-bike niet aan voldoet?
oke, knippers/open uitlaten kan ik zelf ook bedenken maar wat dan zoal nog meer?

Tis trouwens gewoon iets wat ik me afvraag (na het zien van leuke dingetjes op Ebay), niet wat ik van plan ben te gaan doen binnen nu en een paar maanden.
 
Begin hier eens mee.

www.rdw.nl/ned/02_diensten/03_particulieren/start.asp?pagina=inhoud.htm

Deze link kan je nog verder volgen.

De eisen op zich zijn niet bijzonder. Het werk wat je er voor moet kan tegenvallen. Misschien willen ze ook sterkteberekening van je frame zien (suck-6).
Je zal de motor waarschijnlijk moeten terugschroeven om aan de emissie-eisen te voldoen. Zo'n motor loopt dan niet echt lekker, hetgeen weer een reden is hem af te keuren. Lampen, spatborden, claxon, grondspeling, remweg etc komen ook aan de beurt, maar dat zal inderdaad minder spannend zijn. Als de keurmeester het naar zijn zin heeft op de motor komt het wel goed.
 
ik betwijfel of het uberhaupt financieel uit kan. ik denk dat mocht die motor nog zo goedkoop zijn dat hij voordat ie uiteindelijk bij jou op de stoep staat toch heel erg duur is geworden. en daar komt dan ook nog es al die kilo's papier werk bij.
 
Oeps, je kon hier wel eens een punt hebben

Mwa, dacht het niet. Jesse James begint zo langzamerhand wel errug populair te worden. Ik bedoel maar: docu op Discovery, z'n kledinglijn waarmee je plat geadverteerd wordt in de bladen.....

Ik denk eerder dat een leek nu Jesse James zou gaan roepen. (niet lullig bedoeld, omdat jij 'm ook toevallig noemde)


Bovendien denk ik dat het de laatste tijd wel mee valt met de kennis zoals die in dit chopperforum aanwezig is. Is een stuk beter geworden.
Opmerking van Niels zou 1-2 jaar geleden terecht zijn geweest, nu niet echt meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn motor ook min of meer geimporteerd, maar heb hem in Belgie gekocht.
De vorige eigenaar had hem uit de US gehaald, maar hij stond NIET op kenteken. Het enige dat ik had was een klein stickertje met een Belgische douanestempel en het bloknummer erop. HD deed voor 1966 (dacht ik) nog niet aan framenummers. Ik had dus geen amerikaanse (kenteken) papieren.

Misschien dat ik geluk heb gehad, maar toen ik hem in Nederland importeerde deed de RDW + dounane niet moeilijk. Keuring verliep goed en het bloknummer is in het frame geslagen. Omdat het een oldtimer betrof vielen de kosten ook reuze mee... iets in de orde van 150 euro dacht ik. Een ander voordeel van een oldtimer is dat de huidige eisen qua geluid en emissie niet gelden.

Ik zou zo weer een oude bak kopen en ben trouwens ook serieus aan het zoeken.
Shippen kost minder dan 1000 euro, maar daar ben ik nog niet helemaal uit... (veel verschillende manieren/voorwaarden).
 
Ik heb mijn motor ook min of meer geimporteerd, maar heb hem in Belgie gekocht.
De vorige eigenaar had hem uit de US gehaald, maar hij stond NIET op kenteken. Het enige dat ik had was een klein stickertje met een Belgische douanestempel en het bloknummer erop. HD deed voor 1966 (dacht ik) nog niet aan framenummers. Ik had dus geen amerikaanse (kenteken) papieren.

Misschien dat ik geluk heb gehad, maar toen ik hem in Nederland importeerde deed de RDW + dounane niet moeilijk. Keuring verliep goed en het bloknummer is in het frame geslagen. Omdat het een oldtimer betrof vielen de kosten ook reuze mee... iets in de orde van 150 euro dacht ik. Een ander voordeel van een oldtimer is dat de huidige eisen qua geluid en emissie niet gelden.

Ik zou zo weer een oude bak kopen en ben trouwens ook serieus aan het zoeken.
Shippen kost minder dan 1000 euro, maar daar ben ik nog niet helemaal uit... (veel verschillende manieren/voorwaarden).


toch een pannetje????




overigens vind ik dat erg goedkoop, die kosten die je gemaakt hebt (gaat over je knuckle neem ik aan)
 
toch een pannetje????

overigens vind ik dat erg goedkoop, die kosten die je gemaakt hebt (gaat over je knuckle neem ik aan)

Ja, een Pan...
Wat ook mespeelde is het feit dat de motor (idd de knuckle) uit 1942 kwam. De nieuwprijs prijs destijds was $465 (!). En dat is de prijs waar de douane vanuit gaat :)

Je moet anders HD Hutten of OIT in Breda eens bellen, die mannen hebben bergen praktijk ervaring met het importeren van motoren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan