Importeren uit Italië wel of niet doen !!!

Corbatjov

Rookie
18 apr 2022
1
0
Beste forum leden,

Ik wil graag jullie advies en of jullie tips over het importeren van een moter uit Italië. Ik zie dat de prijzen daar rond de 2k minder zijn. Alleen ik lees verschillende verhalen over terug gedraaide km en schademoteren die niet goed gerepareerd zijn en vervolgens door verkocht worden.

Mijn vraag is dan ook wie heeft hier ervaring mee en waar moet ik opletten.

Bij voorbaat dank
 
Documentatie en facturen die de kilometerstand ondersteunen. Alleen een afgestempeld boekje zegt niet zo heel veel.
En zelf bij de motor gaan kijken, maar dat is lastig bij Italie.
 
Een voertuig uit Italië exporteren als particulier is best omslachtig (mijn ervaring ca 10jr geleden met een oude Landrover, vooraf véél info op internet gezocht, is niet altijd in lijn met elkaar:) in Italië heet het kentekenbewijs "il libretto", het boekje. De kentekenplaten zijn onderdeel van het kentekenbewijs. Dat boekje moet je na koopovereenkomst met verkoper, laten zien aan een soort notaris. Die stelt formulier op waarop staat wat jullie zijn overeengekomen. Kost ca 10% van aanschafwaarde! De verkoper stuurt boekje+kentekenplaten+formulier (voorzien van stempels, zijn ze dol op) naar Italiaanse RDW. Dan krijgt verkoper boekje terug met exportverklaring. Met die papieren kan deze exportplaten aanvragen (waarschijnlijk betaal jij als koper dit). Pas dan mag voertuig de grens over. Ik moest ook de verzekering voor het deel in Italië betalen. Maar, dan rij je ook van verkoper, terug naar huis. Leuke, spannende ervaring, wel n hoop administratief gedoe. Succes!
 
Ik heb 2 jaar geleden een Gilera 150 uit 1954 overgenomen, zonder papieren. Binnen de club had iemand nog een fotokopie van een bijbehorend Italiaans kentekenregistatie (matching frame #).
Met wat aanvullend bewijs wat het type was (boek over Gilera) was het enkel nog even de wielbasis opmeten. Hoefde niet te starten.
BPM aangifte (€0) gedaan en klaar.
Koopovereenkomst mag je zelf schrijven.

Met een MV uit 1975 zonder papieren was iets meer werk. Verklaring van MV club NL mbt typ en bouwjaar. Geen kentekenpapieren dus "invoer van buiten EU". Keuring was meerwerk omdat alles functioneel getest werd. Zo stond mijn koplamp te hoog (easy fix). Ook hier een €0 BPM aangifte gedaan.

Bij modern spul komt er blijkbaar zoals boven beschreven meer bij kijken.

De vraag is of je al dit extra werk (en kat in de zak op afstand) wilt om €2,000 minus kosten te besparen...
 
Het is Motor-Forum.
Een moter uit Italië is dan off-topic. :? :+

Italië lijkt mij ook lastig.
België en Duitsland kunnen ook aantrekkelijk zijn??

Ik heb in 2003 een Bimota uit Duitsland gehaald met Italiaanse papieren.
Die moest achteraf helaas eerst nog op kenteken in Duitsland voordat het RDW hier e.a. kon accepteren/verwerken. O-)
 
Beste forum leden,

Ik wil graag jullie advies en of jullie tips over het importeren van een moter uit Italië. Ik zie dat de prijzen daar rond de 2k minder zijn. Alleen ik lees verschillende verhalen over terug gedraaide km en schademoteren die niet goed gerepareerd zijn en vervolgens door verkocht worden.

Mijn vraag is dan ook wie heeft hier ervaring mee en waar moet ik opletten.

Bij voorbaat dank

Welkom enzo.
Puur voor het geld moet het wel heel bijzondere motor zijn wil het nog interessant zijn (zie je al aan bovenstaande verhalen).
Voertuig importeren uit Duitsland kan al avontuur zijn en weet niet hoe goed jouw Italiaans is :P
Aangezien je het hebt over verhalen van teruggedraaide km en schademotoren, neem ik aan dat het om tweedehands motoren gaat en geen nieuwe.
"Even gaan kijken" zit er niet in en reiskosten + administratiekosten......
Als het makkelijk/financieel aantrekkelijk zou zijn zou iedereen het doen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan