Importeren wel of niet interessant?

BeeJee78

MF'er
15 mrt 2021
101
109
Het valt me ook dat veel tweedehands motoren die te koop aangeboden worden geïmporteerd zijn. Dus dan zou je denken dat motoren uit duitsland of belgie veel goedkoper zijn maar als ik kijk op bijv. mobile.de dan zijn die prijzen amper lager dan in nederland.

Kijk ik op de verkeerde site of wordt er om een andere reden geïmporteerd? Wie heeft hier verstand van?
 
Er wordt ook een hoop uit Engeland en Italie gehaald.... daar liggen de prijzen vaak wel anders.

En de Nederlandse handelaren die de motoren uit het buitenland halen, betalen zeker niet de prijs waarvoor de motoren in die landen op internet te koop worden aangeboden. Zonder garantie enz. scheelt dat vaak een behoorlijk bedrag, zeker als ze een paar motoren bij 1 handelaar/dealer vandaan meenemen.

Zo werkt het binnen NL overigens ook, als ik een motor aan een andere motorzaak/handelaar verkoop betaalt die ook minder dan de particulier die hem eventueel bij mij koopt.

Bij motoren uit Engeland gaat het vaak puur om de prijs, motoren uit Duitsland en Italie zijn vaak heel netjes en/of voorzien van mooie extra's (geen Ali Express bende....)

Plus dat er een aantal bekende/beruchte handelaren zijn die voor een laag bedrag schade motoren uit het buitenland halen, deze als schademotor importeren (weinig bpm afdracht) en ze dan zo goedkoop mogelijk oplappen (NIET REPAREREN, MAAR OPLAPPEN!!!) en dan voor de hoofdprijs weer weg proberen te drukken....
 
Laatst bewerkt:
Oh dat laatste klinkt niet best... is er een lijst me die bekende/beruchte handelaren? Ik ben (nog) totaal niet bekend in die wereld...
 
LET OP !!! TEVENS NOG DIVERSE MOTOREN TE KOOP !!! ALLEN SCHERP GEPRIJSD !!!


LET OP ! 12 MND.UITGESTELD BETALEN MOGELIJK (VIA NUMOTORRIJDEN.NL)
LET OP ! WIJ RUILEN OOK MOTOREN IN
LET OP ! ALTIJD +/- 150 MOTOREN OP VOORRAAD
LET OP ! ALTIJD ZEER SCHERP GEPRIJSD
LET OP ! ALLE MOTOREN WORDEN MET BEURT GELEVERD

Let op, nee die lijst bestaat niet :+
 
Er werd me een keer verteld door iemand in de handel dat het een uitzondering is als de teller van een motor uit Italië niet terug gedraaid wordt.
 
Ik denk dat die opmerking zou moeten zijn ' uit het buitenland' ipv ' uit Italie' .

Als er geen papieren bij zijn om de kilometerstanden 100% te verifiëren zou ik ze iig met een kilo zout nemen.
Oftewel, zelf goed kijken of de staat van de motor overeen komt het de beweerde kilometerstand.

Oh dat laatste klinkt niet best... is er een lijst me die bekende/beruchte handelaren? Ik ben (nog) totaal niet bekend in die wereld...
@BeeJee78 hoe dan ook...iemand meenemen met verstand van zaken als je een motor wil kopen.
Dat hoeft niet bij iedere motor die je wil gaan bekijken maar wel bij een motor die je wil gaan kopen !!

Iemand met kennis van zaken ziet 90% van de aanwijzingen op een zepert, die iemand die niet bekend is met motoren, in 1 oogopslag.
 
Het is niet aan mij om namen van andere motorhandelaren te noemen, maar het zijn vaak bedrijven waar je ook auto's/campers/boten/schoonmoeders in kunt ruilen.....

Een beetje zoeken op dit forum doet wonderen, maar voor een goede motorfiets hoef je bijvoorbeeld niet naar Hoogeveen te rijden.... :N :X ;)
En de goede jeugdherinneringen aan spelen in 't Zand hoef je ook niet te koesteren.
 
Laatst bewerkt:
Een goede tip van MBM hierboven. Neem iemand mee die kennis van zaken heeft.

En niet alleen in het buitenland, zeker ook in NL. En ook in NL hier wordt volop gerotzooid met km standen. Misschien niet zo erg bij een motor van 1500 euro maar als je serieus geld uit wilt geven zou ik zeker de documentatie (onderhoudsboekje, rekeningen) erbij willen zien.
 
Ik heb zelf verschillende motoren geimporteerd uit Duitsland.
Vooral de keus is daar veel breder. Kwaliteit ligt in mijn ogen hoger,
ook omdat ze daar elk jaar naar en keuring (Tüv) moeten.
Ik kocht altijd nieuw, of bijna nieuw.
Je moet uiteraard wel vooraf je huiswerk maken.
Koop je een motor die in NL niet bestaat (bv afwijkend vermogen)
dan kun je hem niet importeren.
Als de motor nieuw is (alles minder dan 6.000km op teller) betaal je ook BTW.
 
Om maar weer is de bangmaker uit te hangen. Een motor compleet met boekjes en rekeningen kan nog steeds evengoed een schademotor zijn.

Dat alleen die bekende black list bedrijven zich met dit soort zaken bezig houden lijkt mij ook een fabeltje. De handelaren waar het minder of niet aan het licht komt doen hun werk gewoon beter, zodat jij er (bijna) nooit achter komt.

Het handeltje is zo lucratief dat in de wereld van tweedehands auto's en motoren het gewoon enorm aantrekkelijk is om je er ook in te mengen en een enkel geval waarbij het aan het licht komt voor lief te nemen.
 
Daar gaan we weer....
Teller terugdraaien gebeurd hooguit in 10% van de gevallen. Bijna net zoveel als in het NL motorpark gebeurd.
Is in andere topics al met diverse bewijzen aangetoond. Dus hou toch op met die onzin broodjes aap.
Je leest alleen de horror verhalen op het internet en niet de 90% van de gevallen die wel goed zijn.

Het voordeel van motoren uit het buitenland is momenteel zo goed als nul.
De prijs van de Pond staat te hoog en zeker sinds corona zijn de prijzen in DE en België flink opgelopen.
 
Heb nu drie motoren uit Duitsland en een uit België gehaald. Alle vier met sluitende documentatie. Het kan dus wel O-)
 
Om maar weer is de bangmaker uit te hangen. Een motor compleet met boekjes en rekeningen kan nog steeds evengoed een schademotor zijn.

Dat alleen die bekende black list bedrijven zich met dit soort zaken bezig houden lijkt mij ook een fabeltje. De handelaren waar het minder of niet aan het licht komt doen hun werk gewoon beter, zodat jij er (bijna) nooit achter komt.

Het handeltje is zo lucratief dat in de wereld van tweedehands auto's en motoren het gewoon enorm aantrekkelijk is om je er ook in te mengen en een enkel geval waarbij het aan het licht komt voor lief te nemen.
Er hoeft helemaal niets mis te zijn met een schademotor die netjes gerepareerd is. het probleem bij bepaalde motorzaken is, dat de motoren opgelapt worden en niet gerepareerd....

Als de motor in het verleden schade heeft gehad en dat is bekend van een motorzaak, is het natuurlijk wel zo netjes om dat te vermelden.
 
Daar gaan we weer....
Teller terugdraaien gebeurd hooguit in 10% van de gevallen. Bijna net zoveel als in het NL motorpark gebeurd.
Is in andere topics al met diverse bewijzen aangetoond. Dus hou toch op met die onzin broodjes aap.
Je leest alleen de horror verhalen op het internet en niet de 90% van de gevallen die wel goed zijn.

Het voordeel van motoren uit het buitenland is momenteel zo goed als nul.
De prijs van de Pond staat te hoog en zeker sinds corona zijn de prijzen in DE en België flink opgelopen.

Hooguit 10% kunnen we een discussie over opzetten. Zullen het erop houden dat max 10% ontdekt word ?
Degene die het goed doen worden tenslotte niet ontdekt.

Maar laten we uitgaan dat het ook met alle niet ontdekte gevallen erbij max 10 % is...dan is 1 op 10 teruggedraaid.
Ik vind 1 op 10 een absurd hoog aantal en aangezien de aanschaf van een motor voor veel mensen veel geld is....eigenlijk onacceptabel, jij niet ?
 
Nee die 10% is op auto's een bewezen getal en is dus de absolute max. Motoren zit daar nog ver onder.
Maar ik ga dat oude topic wel even erbij zoeken....
 
Er hoeft helemaal niets mis te zijn met een schademotor die netjes gerepareerd is. het probleem bij bepaalde motorzaken is, dat de motoren opgelapt worden en niet gerepareerd....

Als de motor in het verleden schade heeft gehad en dat is bekend van een motorzaak, is het natuurlijk wel zo netjes om dat te vermelden.
:^

Ik heb, toen ik ivm scheiding, geen cent te makken had een Blackbird gekocht, particulier, duidelijk zichtbaar een schadebak maar blok was en liep goed.

De rest in de loop van de tijd aangepakt en ik heb nu zo'n 40 motoren gehad maar dit is de enige die ik nooit, maar dan ook nooit meer weg doe *D

Niet uit sentimentele waare, ik heb aan andere motoren soms meer gesleuteld en heb nog een BB die nieuwer is, maar dit is gewoon de best rijdende.
 
Daar gaan we weer....
Teller terugdraaien gebeurd hooguit in 10% van de gevallen. Bijna net zoveel als in het NL motorpark gebeurd.
Is in andere topics al met diverse bewijzen aangetoond. Dus hou toch op met die onzin broodjes aap.
Je leest alleen de horror verhalen op het internet en niet de 90% van de gevallen die wel goed zijn.

Het voordeel van motoren uit het buitenland is momenteel zo goed als nul.
De prijs van de Pond staat te hoog en zeker sinds corona zijn de prijzen in DE en België flink opgelopen.
Er zijn ook genoeg motorzaken die keurige importmotoren verkopen, klopt absoluut. Maar er zijn er een behoorlijk aantal die er echt een potje van maken. Maar dat soort bedrijven doen dat ook met origineel nederlandse motoren.

En 10% tellerstandfraude is gewoonweg veel te hoog........
 
Ik heb zelf verschillende motoren geimporteerd uit Duitsland.
Vooral de keus is daar veel breder. Kwaliteit ligt in mijn ogen hoger,
ook omdat ze daar elk jaar naar en keuring (Tüv) moeten.
Ik kocht altijd nieuw, of bijna nieuw.
Je moet uiteraard wel vooraf je huiswerk maken.
Koop je een motor die in NL niet bestaat (bv afwijkend vermogen)
dan kun je hem niet importeren.
Als de motor nieuw is (alles minder dan 6.000km op teller) betaal je ook BTW.
Ik ben het helemaal met je eens,ik heb ook een motor uit duitsland
 
Nee die 10% is op auto's een bewezen getal en is dus de absolute max. Motoren zit daar nog ver onder.
Maar ik ga dat oude topic wel even erbij zoeken....
Wou dat ik ook nog zo goed van vertrouwen kon zijn.
 
Mezelf qouten, ging over van Lent die beweerde met 60% van de motoren wordt gesjoemeld:

Als je een beetje logisch kunt nadenken is die 60% trouwens ook absoluut onmogelijk en meer dan onlogisch.
Gemiddeld wordt er in NL 3000km per jaar gereden op een motor. Het heeft geen zin om een motor een paar duizend km terug te draaien, dat gebeurd alleen bij hoge getallen en niet al te oude hokken, en laat nu net dat de grote uitzondering zijn die nog geen 10% van het totale motorlandschap omvat....
Er zijn ~1 miljoen motorfietsen in NL als 60% teruggedraaid wordt zou in elk dorp of straathoek een malafide terugdraaitoko zitten. Ken jij ze?

1 miljoen datapunten geven de percentages aan, meeste importmotoren komen uit DE en GB.

Terugdraaien van tellerstand gebeurd bij auto's vele malen meer dan bij motoren. Mede vanwege het gemiddelde aantal km per jaar.
Dus als je deze cijfers wil vertalen of extrapoleren naar motoren zul je ver onder de 10% uitkomen.
Maar sommigen zien liever andere cijfers, dat elke motorzaak malafide is een zich inlaat met frauduleuze praktijken.
 
Vertrouwen is goed. Controle is beter. Zeker als je veel geld gaat uitgeven.

En een motor met onderhoud historie en bijgevoegde rekeningen kan evengoed een slecht opgelapte schadebak zijn. Daarom ook het advies om iemand met wat meer kennis van zaken mee te nemen. En niet alleen bij aankoop van een motor in het buitenland, zeker ook in NL.
 
Mezelf qouten, ging over van Lent die beweerde met 60% van de motoren wordt gesjoemeld:



1 miljoen datapunten geven de percentages aan, meeste importmotoren komen uit DE en GB.

Ik snap even niet wat de cijfers over teruggedraaide teller van personenauto's in deze discussie voor nut hebben ?

Als je zelf een motor koopt met een teruggedraaide teller, ook al is het maar 1% per 10 jaar, dan ben je het haasje.
En dat proberen we hier in oa dit topic, door tips te geven, te voorkomen, toch ?

Tip: Koop gewoon geen motor met een teruggedraaide km-teller !!
 
men wilt geen ( recente ) nakedbike of supersport met +40K op de teller.
die blijven gewoon staan op marktplaats, 2dehands, autoscout ect.

mijne ziet er nog enorm goed uit, bj 2016 en 43K op de teller met compleet onderhoud geschiedenis.
2 motor monteurs van officiele motorzaken vertelde me dat ik gewoon moet uitkijken voor een dash met weinig kilometers en die erop zwieren en em dan te koop aanbieden of inruilen ( met enkel de facturen die nodig zijn om de nieuwe kilometerstand te bevestigen ), gaan ze niet merken aan de staat van de motor.

makkie!
 
Ik denk dat die opmerking zou moeten zijn ' uit het buitenland' ipv ' uit Italie' .

Als er geen papieren bij zijn om de kilometerstanden 100% te verifiëren zou ik ze iig met een kilo zout nemen.
Oftewel, zelf goed kijken of de staat van de motor overeen komt het de beweerde kilometerstand.


@BeeJee78 hoe dan ook...iemand meenemen met verstand van zaken als je een motor wil kopen.
Dat hoeft niet bij iedere motor die je wil gaan bekijken maar wel bij een motor die je wil gaan kopen !!

Iemand met kennis van zaken ziet 90% van de aanwijzingen op een zepert, die iemand die niet bekend is met motoren, in 1 oogopslag.
Dat ik Italië noem is omdat die kennis net met die richting te maken had, andere landen zullen in meer of mindere maten hetzelfde hebben. :Y
Hoewel ik ook eens één dorp verderop een motor gekocht heb die teruggedraaid bleek te zijn, kwam de oude eigenaar tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan