Importeren wel of niet interessant?

Je moet uiteraard wel vooraf je huiswerk maken.
Koop je een motor die in NL niet bestaat (bv afwijkend vermogen)
volgens mij niet geheel waar,
als er een dinges van is, zo'n brief waarop staat dat t echt bij de fabriek vandaan komt, ben even de naam kwijt, kan je deze gewoon op kenteken zetten.
zeker als de motor al ergens in de EU rondfietst.
 
Je bedoelt een COC. De conformiteitsverklaring.
Ik weet niet of het nu nog voorkomt, maar er zijn uitvoeringen die in NL
niet bestaan. Zo had (okay, is dus misschien niet meer actueel..) Belgie
een pk-grens waardoor motoren goedkoper waren in verzekeren.
dat was meen ik 100pk.
In Duitsland is heel lang het herenakkoord van toepassing geweest van
96 of 100pk. In NL bestonden die modellen ook, maar dan bv met 122pk.
Dan kon je die motor niet op kenteken krijgen.
Dat is in het verleden. Maar ik kan me voorstellen dat in NL een motor
alleen met abs officieel wordt gevoerd. Haal je hetzelfde model zonder abs
uit het buitenland dan kan het zijn dat de RDW hem niet kan keuren en je geen kenteken krijgt.

Of deze info nog actueel is weet ik niet. Enige wat ik kan zeggen, en daar ging de eerste post
over; let op als je zelf wilt importeren dat je alle vragen stelt, alle papieren hebt.

Ik moet zelf binnenkort naar de RDW met een geïmporteerde aanhanger.
Ik heb alle papieren, typeplaatje enz. Alleen heeft de vorige (buitenlandse) eigenaar
een administratieve fout gemaakt die ik nu hier moet oplossen.
Dat gaat vast lukken, maar kost geld.
 
Je bedoelt een COC. De conformiteitsverklaring.
Ik weet niet of het nu nog voorkomt, maar er zijn uitvoeringen die in NL
niet bestaan. Zo had (okay, is dus misschien niet meer actueel..) Belgie
een pk-grens waardoor motoren goedkoper waren in verzekeren.
dat was meen ik 100pk.
In Duitsland is heel lang het herenakkoord van toepassing geweest van
96 of 100pk. In NL bestonden die modellen ook, maar dan bv met 122pk.
Dan kon je die motor niet op kenteken krijgen.
Dat is in het verleden. Maar ik kan me voorstellen dat in NL een motor
alleen met abs officieel wordt gevoerd. Haal je hetzelfde model zonder abs
uit het buitenland dan kan het zijn dat de RDW hem niet kan keuren en je geen kenteken krijgt.

Of deze info nog actueel is weet ik niet. Enige wat ik kan zeggen, en daar ging de eerste post
over; let op als je zelf wilt importeren dat je alle vragen stelt, alle papieren hebt.

Ik moet zelf binnenkort naar de RDW met een geïmporteerde aanhanger.
Ik heb alle papieren, typeplaatje enz. Alleen heeft de vorige (buitenlandse) eigenaar
een administratieve fout gemaakt die ik nu hier moet oplossen.
Dat gaat vast lukken, maar kost geld.
Als er in een eu land een kenteken (en typegoedkeuring) op zit kun je hem probleemloos in NL importeren. Voertuig importeren binnen de eu is meer een administratieve dan technische keuringsactie.
 
dat bedoelde ik dus,
en die 100 pk limiet was van de jaren negentig, dacht ik...

maar toen kwam er een suzuki op de markt met tienduizend peekaas,

en toen was t klaar..

(kan ook een kawa of yamahonda geweest zijn..)
 
Als er in een eu land een kenteken (en typegoedkeuring) op zit kun je hem probleemloos in NL importeren. Voertuig importeren binnen de eu is meer een administratieve dan technische keuringsactie.
Dan moet je wèl het complete kenteken in handen hebben en een exportverklaring...

Anders vang je gewoon bot bij het RDW, en wordt je naar huis gestuurd om de zaakjes te regelen.
Probeer jij maar eens een kenteken te krijgen uit Italië, ook al heb je een schriftelijk koopbewijs van de (Italiaanse ex-eigenaar)..
Succes! :t
 
Dan moet je wèl het complete kenteken in handen hebben en een exportverklaring...
Dit is dus pertinent niet waar... Ik zelf heb meerdere motoren geïmporteerd zonder papieren... Een koopovereenkomst is wel handig om erbij te hebben

Toevoeging,,, je komt dan wel in een andere molen terecht waarbij er in het land van herkomst bij de 'RDW' aldaar navraag wordt gedaan of de motor vrijgegeven kan worden voor import naar Nederland.... Zoveel mogelijk bewijs kunnen overleggen van aankoop etc is zeker geen overbodige luxe!

Edit 2: de in te voeren motor moet wel al een kenteken hebben gehad in het land van herkomst! (maar ook hier zijn uitzonderingen op bijv oldtimers voor een bepaald bouwjaar)

+ het is een gok want je bent compleet afhankelijk of de RDW wel of geen kenteken afgeeft.
 
Laatst bewerkt:
Open deur wellicht:
heb recent uitgezocht wat er bij komt kijken om een motor
uit Zwitserland daar te exporteren en in Duitsland (als eerste EU-land)
te importeren….. Dan merk je echt dat Zwitserland geen EU-land is…. ;).
In dit voorbeeld is NL-kenteken niet nodig, en heeft betreffende motor
ook geen kenteken in Zwitserland heeft. Wat een administratief moeras,
als je het volgens de regels doet.
 
Open deur wellicht:
heb recent uitgezocht wat er bij komt kijken om een motor
uit Zwitserland daar te exporteren en in Duitsland (als eerste EU-land)
te importeren….. Dan merk je echt dat Zwitserland geen EU-land is…. ;).
In dit voorbeeld is NL-kenteken niet nodig, en heeft betreffende motor
ook geen kenteken in Zwitserland heeft. Wat een administratief moeras,
als je het volgens de regels doet.
Je betaald dan btw en invoerrechten over de aanschafprijs in Duitsland voor eerste inschrijving en import vanuit niet EU land.

Met een volledige tüv keuring heb je ook direct een geldige typekeuring voor de gehele EU.

Enkel nog BPM aftikken en je hebt NL kenteken erop :)

Zoiets zal het geweest zijn iig
 
Plus exportvergunning en -kosten in Zwitserland….
En als particulier wil de douane eigenlijk niet met je praten,
dus moet je een expediteur inschakelen.
Tuv en typegoedkeuring niet interessant want ik wil(de)
geen kenteken aanvragen.
En… teveel verhalen gelezen over inbeslagname door
een willekeurige douane in de EU als ik de administratieve stappen vergat…
 
Dit is dus pertinent niet waar... Ik zelf heb meerdere motoren geïmporteerd zonder papieren... Een koopovereenkomst is wel handig om erbij te hebben

Toevoeging,,, je komt dan wel in een andere molen terecht waarbij er in het land van herkomst bij de 'RDW' aldaar navraag wordt gedaan of de motor vrijgegeven kan worden voor import naar Nederland.... Zoveel mogelijk bewijs kunnen overleggen van aankoop etc is zeker geen overbodige luxe!

+ het is een gok want je bent compleet afhankelijk of de RDW wel of geen kenteken afgeeft.
Dat hangt geheel van het humeur van de RDW-ambtenaar af, want ik ken er weinig die zelf dat onderzoek doen.
Dat is als aanbieder namelijk JOUW taak!..

Ik ken mensen die naar huis gestuurd zijn, mensen die van pure ellende een motor maar hebben verkocht/ geëxporteerd omdat ze hier geen kenteken kregen..

Verhalen zoals over deze (antieke!) Kreidler zijn echt geen uitzonderingen...helaas..
 
Dan moet je wèl het complete kenteken in handen hebben en een exportverklaring...

Anders vang je gewoon bot bij het RDW, en wordt je naar huis gestuurd om de zaakjes te regelen.
Probeer jij maar eens een kenteken te krijgen uit Italië, ook al heb je een schriftelijk koopbewijs van de (Italiaanse ex-eigenaar)..
Succes! :t
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je jouw zaken op orde hebt. Een origineel nederlandse fiets kun je ook niet op jouw naam krijgen zonder het complete kenteken....
 
Dat hangt geheel van het humeur van de RDW-ambtenaar af, want ik ken er weinig die zelf dat onderzoek doen.
Dat is als aanbieder namelijk JOUW taak!..

Ik ken mensen die naar huis gestuurd zijn, mensen die van pure ellende een motor maar hebben verkocht/ geëxporteerd omdat ze hier geen kenteken kregen..

Verhalen zoals over deze (antieke!) Kreidler zijn echt geen uitzonderingen...helaas..
Dat van humeur bij rdw is ook een bangmakerij verhaal... Zijn gewoon standaard procedures die doorlopen worden... Ik word iig op voor zover alle rdw keuringstations gewoon normaal geholpen...keuringsmeesters die gewoon dat doen wat ze moeten doen.

Overigens als je aankomt moet je melden bij de baliemedewerker. Als jij dan geen volledige papierwerk kan laten zien voert de baliemedewerker dit in op het formulier... Heeft die keurmeester helemaal niets mee van doen :t

Eenmaal is mij het advies gegeven om eerst zelf nog bij de verkoper proberen toch de papieren te regelen... Vriendelijk bedankt en verzocht om een verzoek tot vrijgeven uit land van herkomst op te starten.... 2 weken later netjes gebeld dat alles goed was en de bpm aangifte gedaan kon worden.

Dat onderzoek wat ze opstellen kost 40eu extra.... Vaak mag je dan ook pas na de keuring afrekenen ipv vooraf.... Want mss vind de keurmeester dat het juist NIET nodig is.. En dan scheelt het je juist 40eu


Als je daar met een chagrijnige kop gaat zitten wachten met de houding dat ze allemaal maar op moeten schieten helpt natuurlijk ook niet 🤣🤣
 
Laatst bewerkt:
Dat van humeur bij rdw is ook een bangmakerij verhaal...
Was het maar waar....
Ik ken er helaas een paar die dat niet met je eens zijn.
FYI ; persoonlijk heb ik nooit problemen ervaren bij het RDW, altijd keurig geholpen en andersom ook; als men vragen had kon ik dat altijd middels bewijs beantwoorden.
 
Was het maar waar....
Ik ken er helaas een paar die dat niet met je eens zijn.
FYI ; persoonlijk heb ik nooit problemen ervaren bij het RDW, altijd keurig geholpen en andersom ook; als men vragen had kon ik dat altijd middels bewijs beantwoorden.
Het is heel simpel he bij de rdw... Je hoeft alleen maar aan de regeltjes te voldoen.

Ik heb ook wel eens terug moeten komen voor herkeuren omdat er geen licht niks op de motor zat :X week later herkeuren met licht netjes erop alles werkend... Dacht je dat ie het ging testen?.... Met 10min stond ik weer buiten niks getest 🤣🤣
 
Ik snap even niet wat de cijfers over teruggedraaide teller van personenauto's in deze discussie voor nut hebben ?
even iets verder doorlezen...

Terugdraaien van tellerstand gebeurd bij auto's vele malen meer dan bij motoren. Mede vanwege het gemiddelde aantal km per jaar.
Dus als je deze cijfers wil vertalen of extrapoleren naar motoren zul je ver onder de 10% uitkomen.
Maar sommigen zien liever andere cijfers, dat elke motorzaak malafide is een zich inlaat met frauduleuze praktijken.

Kijk, je kunt uitgaan wat ongefundeerd (hier) op internet geroepen wordt "want de broer van mijn buurman zijn achterneef heeft het zelluf meegemaakt" óf je kijkt of er cijfers zijn die verhalen kunnen bevestigen. (+ Tegenover elke negatieve ervaring op Internet staan 100 positieve maar die posten dat niet!)
Cijfers voor motoren zijn er niet (mede omdat het onmogelijk is om te bepalen hoeveel km een motor heeft gelopen).
Maar als er zeer bruikbare cijfers zijn voor auto's kun je wel met wat feiten een betere inschatting maken. Dat is precies wat ik geprobeerd heb.

Vooropgesteld: ik keur terugdraaien van km standen 100% af!! Maar ik heb gewoon een allergie tegen het ongefundeerd afjanken.
Importeren is ook noodzaak. Het is jullie (Nederlanders) eigen schuld! Jullie vragen erom en houden het in stand:
In DIT Topic staat een mooi overzicht van hoeveel nieuwe motoren er per hoofd van de bevolking wordt verkocht.
Europees bungelt NL onderaan, maar willen wel allemaal motorrijden en op een jonge occasion met WEINIG kilometers...
Aangezien er dus geen aanwas jonge occasions is MOET er geïmporteerd worden. De motoren met meer dan 40.000km worden massaal gemeden alsof ze onbruikbaar zijn.

Cijfermatig voorbeeld: tussen 2012 en 2019 zijn er 410 nieuwe Honda Crosstourers verkocht in NL. Men vond de motor nieuw waarschijnlijk te duur, want de vraag is ondertussen best hoog geworden en er rijden nu 760 in Nederland rond. Bijna de helft is dus ondertussen geïmporteerd.

En ja er zit helaas een klein percentage rotte appels tussen, maar voor de meeste handelaren geldt dat niet, het verkoopt makkelijker als je wél alle boekjes, facturen en TUF/MOT keuringspapieren kunt laten zien, en negatieve reviews zijn killing.
Als je naar de verkoopprijzen op Mobile of Ebay kijkt zie je dat het prijsverschil tussen een 20k en 50k motor niet heel groot is.
Gemiddeld genomen zit aan een motor met 50k veel meer werk (=geld) en vaak een nieuw onderdeeltje om die weer toonbaar te maken dan bij een motor met 20k. 1 dagje werkplaats tarief is al gauw €700,- dus reken maar uit dat dat meestal niet loont. Alleen de bedrijfjes met een garagebox achterop het industrieterrein beginnen daaraan.

Aan iedereen die bang is voor een teruggedraaide teller: Koop nieuw!
Mocht ik ooit een 2e hands motor kopen dan koop ik graag een Duitser, altijd keurig onderhouden, of Britse, onderhoud iets minder maar wel jaarlijkse MOT keuring (met teller registratie) en schade móet je via je verzekeraar laten afhandelen.
 
Als het een beetje mee zit, dan staat de teller van mijn VF500F2 dit jaar weer op 00,000 hoor! :]

vf500.jpg



Ben inmiddels een keer of 5 bij de RDW voor een kentekenkeuring geweest. Prima geholpen. Het is zaols hieroboven geschreven:

....Het is heel simpel bij de rdw... Je hoeft alleen maar aan de regeltjes te voldoen....

:}
 
Hallo, ik heb een Honda Africa Twin op het oog in Duitsland die ik morgen op wil halen (https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=6d141243-f4a1-5d34-249e-6302447125e8)

Ik heb gebeld voor enige informatie, nu lees ik echter online dat je ook het Zulassungsbescheinigung I en II nodig hebt. Deze motor staat echter niet op kenteken geloof ik. Enig idee of dit problemen op kan leveren, of zou dit gewoon goed moeten gaan?
Er staat in de advertentie dat je een nieuwe HU/TÜV bij verkoop krijgt... Dan heeft ie dus ook gewoon papieren. Anders vraag gewoon of deel 1 en 2 compleet zijn en of ie een foto ervan wil sturen :)

Tevens heb je een sterkere onderhandelingspositie als je hem dus zonder nieuwe HU/TÜV neemt, is hier namelijk niet verplicht... Dat scheelt de verkoper minimaal 100eu keuringskosten ;)
 
even iets verder doorlezen...



Kijk, je kunt uitgaan wat ongefundeerd (hier) op internet geroepen wordt "want de broer van mijn buurman zijn achterneef heeft het zelluf meegemaakt" óf je kijkt of er cijfers zijn die verhalen kunnen bevestigen. (+ Tegenover elke negatieve ervaring op Internet staan 100 positieve maar die posten dat niet!)
Cijfers voor motoren zijn er niet (mede omdat het onmogelijk is om te bepalen hoeveel km een motor heeft gelopen).
Maar als er zeer bruikbare cijfers zijn voor auto's kun je wel met wat feiten een betere inschatting maken. Dat is precies wat ik geprobeerd heb.

Vooropgesteld: ik keur terugdraaien van km standen 100% af!! Maar ik heb gewoon een allergie tegen het ongefundeerd afjanken.
Importeren is ook noodzaak. Het is jullie (Nederlanders) eigen schuld! Jullie vragen erom en houden het in stand:
In DIT Topic staat een mooi overzicht van hoeveel nieuwe motoren er per hoofd van de bevolking wordt verkocht.
Europees bungelt NL onderaan, maar willen wel allemaal motorrijden en op een jonge occasion met WEINIG kilometers...
Aangezien er dus geen aanwas jonge occasions is MOET er geïmporteerd worden. De motoren met meer dan 40.000km worden massaal gemeden alsof ze onbruikbaar zijn.

Cijfermatig voorbeeld: tussen 2012 en 2019 zijn er 410 nieuwe Honda Crosstourers verkocht in NL. Men vond de motor nieuw waarschijnlijk te duur, want de vraag is ondertussen best hoog geworden en er rijden nu 760 in Nederland rond. Bijna de helft is dus ondertussen geïmporteerd.

En ja er zit helaas een klein percentage rotte appels tussen, maar voor de meeste handelaren geldt dat niet, het verkoopt makkelijker als je wél alle boekjes, facturen en TUF/MOT keuringspapieren kunt laten zien, en negatieve reviews zijn killing.
Als je naar de verkoopprijzen op Mobile of Ebay kijkt zie je dat het prijsverschil tussen een 20k en 50k motor niet heel groot is.
Gemiddeld genomen zit aan een motor met 50k veel meer werk (=geld) en vaak een nieuw onderdeeltje om die weer toonbaar te maken dan bij een motor met 20k. 1 dagje werkplaats tarief is al gauw €700,- dus reken maar uit dat dat meestal niet loont. Alleen de bedrijfjes met een garagebox achterop het industrieterrein beginnen daaraan.

Aan iedereen die bang is voor een teruggedraaide teller: Koop nieuw!
Mocht ik ooit een 2e hands motor kopen dan koop ik graag een Duitser, altijd keurig onderhouden, of Britse, onderhoud iets minder maar wel jaarlijkse MOT keuring (met teller registratie) en schade móet je via je verzekeraar laten afhandelen.

Je kan zo de politiek in.
Je kletst veel maar reageert helemaal niet op de stelling.


Mijn stelling is dat als 1 op 20 teruggedraaid is dat al erg veel is.
Daarbij dus mijn waarschuwing dat als je bij een geïmporteerde motor gaat kijken ervoor dient te zorgen dat je verstand van zaken hebt of iemand mee moet nemen die verstand van zaken heeft.

Ik snap niet waarom jij nu zo'n moeite doet om daar iets tegen in te brengen, maar ga vooral je gang :)
 
Ik wil je daarin gerust gelijk geven, 1op 20 is veel teveel!
Maar volgens mij ben ik de enige geweest die zelfs steekhoudende argumenten heeft gegeven (iets wat politici nooit kunnen) dat 1op20 (bij import) een realistischer cijfer is dan alle wilde getallen die ongefundeerd hier geroepen worden.
 
Laatst bewerkt:
Er staat in de advertentie dat je een nieuwe HU/TÜV bij verkoop krijgt... Dan heeft ie dus ook gewoon papieren. Anders vraag gewoon of deel 1 en 2 compleet zijn en of ie een foto ervan wil sturen :)

Tevens heb je een sterkere onderhandelingspositie als je hem dus zonder nieuwe HU/TÜV neemt, is hier namelijk niet verplicht... Dat scheelt de verkoper minimaal 100eu keuringskosten ;)
Bedankt nog! Motor opgehaald en 10 mei keuren, ben erg benieuwd. Papieren inderdaad allemaal aanwezig!
 

Bijlagen

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    382,7 KB · Weergaven: 16
Ik kan het zo gauw op het forum of op het internet niet vinden, maar is er ook ergens een checklist waar motoren aan moeten voldoen voor de (import) keuring? Bijvoorbeeld nodige reflectoren aan de zijkant enzo (zoals bij een brommer)
 
Ik kan het zo gauw op het forum of op het internet niet vinden, maar is er ook ergens een checklist waar motoren aan moeten voldoen voor de (import) keuring? Bijvoorbeeld nodige reflectoren aan de zijkant enzo (zoals bij een brommer)
Als je papieren in orde zijn,, je voor/achter/knipperlicht, reflector achter, spiegels, kmteller met afleesbare stand..en hij remt gewoon

Als dat erop zit wordt ie gewoon goedgekeurd. Tenzij ze heel erg gaan mierenneuken maar dan zal er wss meer niet kloppen
 
Terug
Bovenaan Onderaan