in één ruk naar de Alpen?

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.220
54
Ik heb de search gebruikt, maar niet echt de antwoorden gevondn die ik zocht.

Ik kna de komende 3 weken gratis in ene huisje in de alpen overnachten in deze streek:

carte.gif


Ik zit er hard over te denken dara ene paar dagen hen te gaan. Omdat ik maar een paar dagen heb wil ik maar 1 dag besteden aan de heenreis en 1 aan de terugweg, alles over de snelweg dus. Volgens routenet.nl is het net geen 1100 km.

Mijn vragen:

-Is dat te doen? (motor is een '93 yzf 750 met 1500 km op het blok (nee, geen 0 vergeten)
- wat is een realistische reistijd/snelheid?
- Veel verhalen over dta de peages zo duur zijn, maar nergens staat hoe duur ze zijn, kortom: wat is de schade?
- Wordt er in Frankrijk gecontrolleerd op uitlaten? en zo ja: hoe streng?
- wat als... Ik was eigenlijk niet van plan voor die paar dagen lid te worden van de anwb, maar wat als ik pech krijg onderwge? Mijn laatste motorvakantie is mijn blokje inelkaar gedraaid bij Maastricht en dara heb ik nogsteeds nachtmerries over, maar een simpele lekke band kan ook al een mogelijk einde zijn? Bestaat er een soort van verzekering voor maar een paar dagen?
- wat MOET ik meenmen naats wat gereedschap en een blikje olie om rijdend te blijven?
- liggen de tankmogelijkeden ver uit elkaar in Frankrijk? Ik haal maar 200/250 km op 1 tank, afhnakelijk van mijn snelheid en bepakking.
- Leer of textiel? Leer zit lekkerder en is veiliger, maar bij textiel heb ik geen regenpak niodig....


Ik hoop dat iemand van jullie de tijd wil nemen om al mijn vragen te beantwoorden.
 
thanx, ik had op franrijk en alpen etc gezocht, niet daarop, ik ga lezen.

No een vraagje: voorligt een MPP met 1800 km en achter een Avon sportband met 1600 km.

Overleven die zo'n stuk snelweg?
 
Je hebt duidelijk geen ervaring in lange ritten, dan zou ik niet in één dag erheen knallen.
gemiddelde snelheid incl. tankstops en pauzes ca. 80-90 kmh, óók op de snelweg. En hoe vreemd het klinkt, vaker een korte stop betekent een hoger gemiddelde.
tol: reken op een paar tientjes.
Je blok is amper ingereden, continu volgas over de snelweg knallen is niet echt denderend voor je blok.
Voor lekke banden kan je reparatiesetjes kopen. Zorg dat je goede banden hebt bij vertrek, die ruim je vakantie kunnen overleven. Meestal slijten ze nl. een stuk harder dan je verwacht.
 
Ik heb het verleden jaar gedaan. Met mijn vrouw achterop. Is best te doen hoor.
Ik ben alleen via Duitsland gereden. Bij Freiburg pas de grens over. Kan je tenminste lekker doorrijden. Wij zijn alleen gestopt om te tanken en een keer om te eten. We hebben er 11 uur over gadaan. Maar wel de laatste 200 km in Frankrijk binnendoor gereden.

Het is daar zo mooi rijden dat je gelijk je moeheid vergeet.
 
Ik ben vorig jaar naar Normandie (Frankrijk) geweest. Heb dit in 1 dag gedaan (1000 km) 's ochtends om 6.00 vertrokken, 's avonds om 18.00 op plaats van bestemming. Om de 100 km even gestopt. Toen ik aankwam was ik toch redelijk brak. Mijn persoonlijke ervaring dus: qua tijd en qua lichamelijk conditie zou ik geen 1500 km in 1 dag doen maar gewoon twee dagen voor nemen, is wel zo relaxed.
 
Ik zit er hard over te denken dara ene paar dagen hen te gaan. Omdat ik maar een paar dagen heb wil ik maar 1 dag besteden aan de heenreis en 1 aan de terugweg, alles over de snelweg dus. Volgens routenet.nl is het net geen 1100 km.
Hawk GT heeft dit soort afstanden in 1 dag gereden.
(Ik weet wel dat hij daarvoor eerst een paar keer lange afstanden ging rijden om te wennen.)
Hij heeft het zelf met zijn vrouwtje achterop gedaan naar Zuid-Frankrijk :)

Handige link:
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/lange-afstandrijden/
 
naja, ik hebredelijk wat zitvlees, vorig jaar dik 20.000 km gereden emt deze motor (woon werk) en niet zo lang geleden 3 dagen zuid - Limbirg, dat was zwaar, maar dat was met duopassagier en 400 km op de eerste dag waarvan de helft op kleinde weggetjes, snelweg lijkt me minder zwaar. Verder ben ik 25 en heb ik een goede conditie.

dat nauwelijsk inrijden zit ik ook iets mee, vandara dat ik die stand erbij gezte heb. Varieren tussen de 100 en de 170 km/u? Top zou rond de 260 moeten liggen (en dta ga ik dus inet rijden hè)

Ik wil het in 1 dag doen wegens trijdgebrek en vanege het budget (2 extra overnachtingen...)
 
-Is dat te doen? (motor is een '93 yzf 750 met 1500 km op het blok (nee, geen 0 vergeten)
Alleen? Ja.
Samen? 't zal zwaar zijn.
- wat is een realistische reistijd/snelheid?
Met de auto hebben we in de laagvlieg-maar-raak periode ooit eens een gemiddelde van 100 km/uur gehaald. Dat is wel extreem veel, in praktijk kwam dat neer op vrijwel continu volgas (ong 160) rijden.
- Veel verhalen over dat de peages zo duur zijn, maar nergens staat hoe duur ze zijn, kortom: wat is de schade?
Vraag het de ANWB. Maar zo'n 100 euro zal je wel kwijt zijn.
- Wordt er in Frankrijk gecontrolleerd op uitlaten? en zo ja: hoe streng?
Kweenie
- wat als... Ik was eigenlijk niet van plan voor die paar dagen lid te worden van de anwb, maar wat als ik pech krijg onderwge? Mijn laatste motorvakantie is mijn blokje inelkaar gedraaid bij Maastricht en dara heb ik nogsteeds nachtmerries over, maar een simpele lekke band kan ook al een mogelijk einde zijn? Bestaat er een soort van verzekering voor maar een paar dagen?
Die heet reis en kredietbrief. Dan kan je ter plaatse de boel laten repareren. Je kan ook met een familielid afspreken dat ze je komen halen indien nodig. De Franse monteurs schijnen niet zo blij te zijn met buitenlandse gestrande klanten.
- wat MOET ik meenmen naats wat gereedschap en een blikje olie om rijdend te blijven?
Ik zou niets extra meenemen, jouw blokje gebruikt toch nog niet noemenswaardig olie?
- liggen de tankmogelijkeden ver uit elkaar in Frankrijk? Ik haal maar 200/250 km op 1 tank, afhnakelijk van mijn snelheid en bepakking.
Dezelfde ANWB verkoopt kaarten waar ook de tankstations op staan.
- Leer of textiel? Leer zit lekkerder en is veiliger, maar bij textiel heb ik geen regenpak niodig....
En als leer eenmaal goed nat is, is het ijs en ijskoud in zo'n pak. Ik heb dus een voorkeur voor textiel, hoewel dat met droog weer warmer kan zijn.
Het pak open zetten (ritssluiting open, knoopjes vast) helpt tegen oververhitting.
 
En om de rest nog even te beantwoorden:

- Wordt er in Frankrijk gecontrolleerd op uitlaten? en zo ja: hoe streng?
Ik reed vorig jaar met m'n Laser incl. DB killer. Geen problemen gehad.
- wat als... Ik was eigenlijk niet van plan voor die paar dagen lid te worden van de anwb, maar wat als ik pech krijg onderwge? Mijn laatste motorvakantie is mijn blokje inelkaar gedraaid bij Maastricht en dara heb ik nogsteeds nachtmerries over, maar een simpele lekke band kan ook al een mogelijk einde zijn? Bestaat er een soort van verzekering voor maar een paar dagen?
Gewoon ff op de site van de ANWB kijken. Qua verzekering kan je bij de ANWB ook schade en ongeval als extra optie nemen bij je kortlopende reisverzekering. Als je vaker dit jaar op vakantie gaat is de reis-enkredietbrief een betere optie.
- wat MOET ik meenmen naats wat gereedschap en een blikje olie om rijdend te blijven?
Tja als je de hele handel niet vertrouwd dan kan je eigenlijk zo veel meenemen. De mijne heeft voor de trip nog een kleine beurt gehad. Onderweg nergens last van.
- liggen de tankmogelijkeden ver uit elkaar in Frankrijk? Ik haal maar 200/250 km op 1 tank, afhnakelijk van mijn snelheid en bepakking.
Geen problemen qua tanken in Frankrijk (iig niet op de snel-/tolwegen.
- Leer of textiel? Leer zit lekkerder en is veiliger, maar bij textiel heb ik geen regenpak niodig....
Heb in het leer gereden. Had wel een regenpak bij me en ook even aangehad in NL (tja waar anders;-) , niet echt ideaal maar was best te doen, dus zou zelf wederom voor leer gaan.
 
Laatst bewerkt:
Alleen? Ja.
Samen? 't zal zwaar zijn.Met de auto hebben we in de laagvlieg-maar-raak periode ooit eens een gemiddelde van 100 km/uur gehaald. Dat is wel extreem veel, in praktijk kwam dat neer op vrijwel continu volgas (ong 160) rijden.Vraag het de ANWB. Maar zo'n 100 euro zal je wel kwijt zijn.KweenieDie heet reis en kredietbrief. Dan kan je ter plaatse de boel laten repareren. Je kan ook met een familielid afspreken dat ze je komen halen indien nodig. De Franse monteurs schijnen niet zo blij te zijn met buitenlandse gestrande klanten.Ik zou niets extra meenemen, jouw blokje gebruikt toch nog niet noemenswaardig olie?Dezelfde ANWB verkoopt kaarten waar ook de tankstations op staan.En als leer eenmaal goed nat is, is het ijs en ijskoud in zo'n pak. Ik heb dus een voorkeur voor textiel, hoewel dat met droog weer warmer kan zijn.
Het pak open zetten (ritssluiting open, knoopjes vast) helpt tegen oververhitting.


Ik ga alleen, mijn meisje zit daar al....
Olieverbruik weet ik nog niet na 1500 km en een oliewissel 400 km geleden.
100,- peagegeld B| retour of enkele reis? brrrrr

Je hebt 3 weken

Ik heb een periode van 3 weken waarin ik kan beschikken over dat huisje, ik kan hier maar een dag of 5 vrij maken.
 
Wat post je hier nog? ;)
Ga INRIJDEN! Het is mooi weer nu :+


ag ik zo doen :)


En weer één": donker of licht vizier? Ik wa sniet van plan 's anchts te gana rijdne, mara ja, tunnels enzo...
 
Ik heb de search gebruikt, maar niet echt de antwoorden gevondn die ik zocht.
-Is dat te doen? (motor is een '93 yzf 750 met 1500 km op het blok (nee, geen 0 vergeten)
Afhankelijk van hoe jij gewend bent lange afstanden op de snelweg te rijden op de motor. Als je dat nooit eerder hebt gedaan zou ik het toch in twee keer rijden. Maar als je er aan gewend bent is het prima te doen.
- wat is een realistische reistijd/snelheid?
Ik hou altijd bij lange afstanden over de snelweg een gemiddelde van 100km/h aan inclusief stops (tanken, koffie, broodje, etc.). Dat komt eigenlijk altijd precies zo uit.
- Veel verhalen over dta de peages zo duur zijn, maar nergens staat hoe duur ze zijn, kortom: wat is de schade?
Geen idee, de kosten hangen ervanaf waar je rijdt, rond Parijs zijn ze duurder dan in rustigere streken. Ik schat zo rond de 50 euro, maar dat is echt een dikke duim schatting.
- Wordt er in Frankrijk gecontrolleerd op uitlaten? en zo ja: hoe streng?
Geen idee.
- wat als... Ik was eigenlijk niet van plan voor die paar dagen lid te worden van de anwb, maar wat als ik pech krijg onderwge? Mijn laatste motorvakantie is mijn blokje inelkaar gedraaid bij Maastricht en dara heb ik nogsteeds nachtmerries over, maar een simpele lekke band kan ook al een mogelijk einde zijn? Bestaat er een soort van verzekering voor maar een paar dagen?
Kijk eens in de voorwaarden van je motorverzekering. Soms bieden die een pechservice in het buitenland aan.

Ik zou wel zorgen dat je iets regelt, desnoods voor een jaartje ANWB of KNMV lidmaatschap plus buitenlanddekking.

- wat MOET ik meenmen naats wat gereedschap en een blikje olie om rijdend te blijven?
Hangt van je motor af en hoe betrouwbaar die is. Wat ik altijd bij me heb is een bandenreparatiesetje (van die veters die je er met een priem inpropt). Dat is weliswaar een noodreparatie maar je kunt weer verder. Olie neem ik eigenlijk nooit mee, dat kun je onderweg ook wel krijgen.
- liggen de tankmogelijkeden ver uit elkaar in Frankrijk? Ik haal maar 200/250 km op 1 tank, afhnakelijk van mijn snelheid en bepakking.
Op en in de buurt van snelwegen is dat geen probleem. Daarbuiten eigenlijk ook niet, omdat bijna elke supermarkt een pomp heeft. Alleen moet je even opletten dat je daar zonder Franse bankpas alleen terecht kunt tijdens openingstijden en van 12-14u en op zondag zijn meestal dicht.
- Leer of textiel? Leer zit lekkerder en is veiliger, maar bij textiel heb ik geen regenpak niodig....
Die vraag stel ik me zelf ook elke keer weer. Lijkt de laatste tijd in het voordeel van leer uit te pakken, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
 
Ik heb donderdag 600km in 1 stuk gereden. Om de 100/150km stoppen, cruise snelheden van 180/200/220/240km/h

Ik was na 600km redelijk fit maar je voelt het wel degelijk in je lijf!

Overigens 4 adgen in frankrijk gereden met compleetopen akra.. niks gemerkt van controle's etc.
 
Olieverbruik weet ik nog niet na 1500 km en een oliewissel 400 km geleden.

Denk je dat ze in Frankrijk geen olie kennen?
Je neemt niks mee en koopt het pas als je nodig hebt lijkt me..
 
ik ha ergens in de search gelzen dat motorfietsolie nog wel eens lastig verkrijgbaar is, vandaar.

dit zou de route zijn:

frankroijk3qm.jpg


waarvan alleen de laatste 50-100 km binnendoorwegen zijn.

De ANWB gebeld, zij doen niet aan tijdelijke pechulpverzekeringen, moet je eerts een jaar lid worden en dat zie ik niet zitten, want binnen nederland gebruik ik ze toch niet.
 
Ik heb vorig jaar een jongerenpakket bij de anwb genomen speciaal voor de vakantie. Dit pakket was gratis zolang je er geen gebruik van maakte. Er Kwam overigens wel de IRK-brief bij (die niet gratis was, maar een paar tientjes), dus dat zou ik zeker doen als ik jou was.

Oh en een overnachting hoeft ook niet veel te kosten heh. Als je goed zoekt kun je waarschijnlijk wel ergens voor enkele tientjes terecht. Met name op de heenreis is dat wel aan te raden.
 
naja, ik hebredelijk wat zitvlees, vorig jaar dik 20.000 km gereden emt deze motor (woon werk) en niet zo lang geleden 3 dagen zuid - Limbirg, dat was zwaar, maar dat was met duopassagier en 400 km op de eerste dag waarvan de helft op kleinde weggetjes, snelweg lijkt me minder zwaar. Verder ben ik 25 en heb ik een goede conditie.

dat nauwelijsk inrijden zit ik ook iets mee, vandara dat ik die stand erbij gezte heb. Varieren tussen de 100 en de 170 km/u? Top zou rond de 260 moeten liggen (en dta ga ik dus inet rijden hè)

Ik wil het in 1 dag doen wegens trijdgebrek en vanege het budget (2 extra overnachtingen...)
Vergis je niet in snelweg rijden, persoonlijk vind ik dat veel vermoeiender dan binnendoorweggetjes omdat je continu in dezelfde houding zit en heel weinig afwisseling hebt. Op den duur breekt je dat echt op. Vandaar ook m'n advies om regelmatig een korte pauze te houden (uurtje rijden, sigaretje roken, uurtje rijden, tanken, uurtje rijden, sigaretje ... etc) Dan blijf je uiteindelijk fitter (en kan je het langer volhouden) dan als je probeert zo lang mogelijk achter elkaar door te rijden.
 
Vergis je niet in snelweg rijden, persoonlijk vind ik dat veel vermoeiender dan binnendoorweggetjes omdat je continu in dezelfde houding zit en heel weinig afwisseling hebt. Op den duur breekt je dat echt op. Vandaar ook m'n advies om regelmatig een korte pauze te houden (uurtje rijden, sigaretje roken, uurtje rijden, tanken, uurtje rijden, sigaretje ... etc) Dan blijf je uiteindelijk fitter (en kan je het langer volhouden) dan als je probeert zo lang mogelijk achter elkaar door te rijden.
hmm nou zodra ik stop heb ik meteen geen zin meer er weer op te klimmen met nog 800 km snelweg in t vooruitzicht :X
wij vorig jaar 1200 km op 1 dag gereden terug naar huis... viel nie maar maar is te doen, hebben er van 3 uur snachts tot 6 uur savonds over gedaan maar toen viel t me wel mee hoe kapot ik was. maar je krijgt op een gegeven moment wel overal pijn.
 
hmm nou zodra ik stop heb ik meteen geen zin meer er weer op te klimmen met nog 800 km snelweg in t vooruitzicht :X
wij vorig jaar 1200 km op 1 dag gereden terug naar huis... viel nie maar maar is te doen, hebben er van 3 uur snachts tot 6 uur savonds over gedaan maar toen viel t me wel mee hoe kapot ik was. maar je krijgt op een gegeven moment wel overal pijn.
Ligt aan je instelling, hoe langer je pauze wordt, hoe groter de tegenzin om weer op te stappen. En door het in korte stukjes op te breken valt het goed te doen.
 
Lijkt wel of je de rit ziet als een noodzakelijk kwaad :? B| :?

Gewoon opstappen en rijden, 's avonds om 19.00 vertrekken en de volgende ochtend om 07.00uur aankomen, even 3 uurtjes slapen, leuke rit gehad en je hebt geen dag gemist *O*

Mocht je t opnderweg te kwaad krijgen stap je af, laat jezelf in de berm donderen en slaapt daar een uurtje.
Na een uurtje veeg je met wat gras de hondestront van je schouder en rijdt weer verder *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan