In 1e versnelling doortrekken slecht?

Terminator

Die hard MF'er
1 jun 2001
524
0
Nieuwegein
Hey all,

Gisteren zei een makker van me dat het slecht was om bij een sprint je motor ver in z'n 1 door te trekken. Vlgs hem kon je beter bij 9 a 10 naar z'n 2 en dan doorjanken...

Is dit waar, en zo ja waarom?
 
nou ik trek hem in alle versnellingen door tot tegen het rood aan en dan de volgende enz t/m de zesde versnelling...

daarvoor zijn ze toch gemaakt ofniet..


en het beste is om niet boven de 5000 toeren te komen want dan kan je er ipv 200000 misschien 150000 mee rijden...

lekker belangrijk het moet leven
 
Laatst bewerkt:
Gewoon doen waar je zin in hebt.

Ik schakel wel re-de-lijk vroeg naar 2, want
dan kan ik hem helemaal opengooien zonder
dat ik gekke dingen kan verwachten.
(voorwiel lucht in en dat soort voor mij nog
onwenselijke dingen meer).
 
Ik schakel redelijk vroeg door naar de twee en dan jaag ik hem pas richting het rode gebied.
Ben er niet zo kapot van om het in de eerste versnelling ook te doen, hoewel het volgens mij niet veel verschil maakt of je dat in de eerste of in een andere versnelling doet.
 
eigenlijk moet je op je toerental schakelen.
belangrijk is het max.koppel gebied dan kan je dus max. versnellen.
max.koppel gebied kan je uit de motor-vermogen/koppel grafiek halen.
doortrekken tot/of in het rood is meestal onnodig (c.q. dom)
 
Tja als ik hem in zijn 1 op het achterwiel zet gaat hij meestal het rood in tot de begrenzer.
evilpuh.gif

Trouwens daar is die begrenzer toch voor, zorgen dat je motor geen schade oploopt door te hoge toerentallen |(
 
Tja als ik hem in zijn 1 op het achterwiel zet gaat hij meestal het rood in tot de begrenzer.
evilpuh.gif

Trouwens daar is die begrenzer toch voor, zorgen dat je motor geen schade oploopt door te hoge toerentallen |(

je bent toch geen vliegtiug
je mot dat ding laag houden al het vermogen/koppel moet je omzetten in voorwaartse richting, niet opstijgen!!
 
Het maakt op zich niet veel uit of je hem vol door trekt. De motor is echter wel gevoeliger als hij nog koud is.

En ook voor de banden heeft het volgens mij niet echt veel gevolg. De slijtage van je banden is dan vooral afhankelijk van de manier waarop je je gas opendraait. Doe je het op een relatief rustige manier, dan zal dit natuurlijk minder gevolg hebben dan wanneer je het gas meteen openscheurt en je achterwiel tot in het rode gebied doorspint...
 
eigenlijk moet je op je toerental schakelen.
belangrijk is het max.koppel gebied dan kan je dus max. versnellen.
max.koppel gebied kan je uit de motor-vermogen/koppel grafiek halen.
doortrekken tot/of in het rood is meestal onnodig (c.q. dom)

Bij veel motoren tegenwoordig zie je dat er pas een eind komt aan het vermogen zodra de toerenbegrenzer inhaakt. Het punt op maximum vermogen naar rood gebied is vaak niet echt ver, en het vermogen neem weinig af.

Zie hier als voorbeeld Joris z'n ZX-6R (Bovenste, onderste is?), doortrekken van 11 tot ergens tussen de 13 en 14 (Zal wel rood gebied zijn? En de sterke daling de toeren begrenzer?):
misc.php
 
Laatst bewerkt:
Hey all,

Gisteren zei een makker van me dat het slecht was om bij een sprint je motor ver in z'n 1 door te trekken. Vlgs hem kon je beter bij 9 a 10 naar z'n 2 en dan doorjanken...

Is dit waar, en zo ja waarom?
Als die maat van je zo'n sprint wil winnen heeft hij gelijk; als hij het oprecht meent dan moet hij een wat betere kwaliteit lijm gaan gebruiken. (neustechnisch gezien)
 
Hey all,

Gisteren zei een makker van me dat het slecht was om bij een sprint je motor ver in z'n 1 door te trekken. Vlgs hem kon je beter bij 9 a 10 naar z'n 2 en dan doorjanken...

Is dit waar, en zo ja waarom?
Onbelast hoog in de toeren is niet zo lekker voor het blok, als je 'm in z'n 1 door trekt en 'm daar ff houdt, is ie zo goed als onbelast. Dat is dus slecht.
Maar als je meteen doorschakelt is er niets aan de hand. (alles slijt natuurlijk harder bij hoge toeren - dus niet extreem door trekken is altijd beter voor de levensduur)

met andere woorden, hoog in de (rood) toeren trekken is niet zo erg (any versnelling) hoog in de toeren houden wel. (hoe lager de versnelling hoe slechter)
 
Vlgs hem kon je beter bij 9 a 10 naar z'n 2 en dan doorjanken...

Bij 9 a 10 (x1000 rpm) naar 2 en dan doorjanken is vroeg schakelen? Of bedoel je km/u? ;)

Bij mij staat toch echt de rode steep bij 11.500, als 'ie dat (voor effe tijdens acceleratie, of iets langer op top) niet leuk vindt, hadden ze 't rode streepje maar ergens anders moeten zetten. })

Etienne
 
eigenlijk moet je op je toerental schakelen.
belangrijk is het max.koppel gebied dan kan je dus max. versnellen.
max.koppel gebied kan je uit de motor-vermogen/koppel grafiek halen.
doortrekken tot/of in het rood is meestal onnodig (c.q. dom)

Ik weet niet wanneer de mijne het meeste koppel
heeft, maar ik weet dat hij bij 10.000 rpm nog
een ENORME trap na geeft en in no-time op 14.000
zit..
 
Terug
Bovenaan Onderaan