In België begrijpen ze het wel! (motor op busbaan)

Clown683

Possessed!
15 mei 2006
44.000
10.014
Zetten
Ruimbaan... de bus de motor komt er aan... *D

Waals minister Antoine wil ook motorfietsen op busbaan

Waals minister van Transport, André Antoine, stelt voor om ook motorfietsen op de busbanen te laten rijden. Op die manier wil hij de doorstroming van motorfietsen verbeteren. Dat schrijft La Dernière Heure. "Ik ben er voorstander van dat motorfietsen op de busbanen zouden rijden. Dat zal wel geval per geval bekeken moeten worden in overleg met de openbare vervoersmaatschappijen."

"Ik ben me er van bewust dat er een probleem zal zijn met het gebruik van de afstandsbediening van de verkeerslichten waarover de bussen beschikken. De motorfietsers zullen daar niet over beschikken. Er zal in elk geval een verbeterde doorstroming zijn voor de tweewielers", zegt de minister. Voor de fietsers zal er niets veranderen aangezien zij in Wallonië al op busbanen mogen rijden. (belga/adv)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/240633/2008/04/13/Waals-minister-Antoine-wil-ook-motorfietsen-op-busbaan.dhtml (de bron)
 
Goed zo
nu nog door het parlement geraken en de wet laten bekrachtigen door de koning (die motorfanaat is) ....


Motorfietsen moeten ook gebruik kunnen maken van busstroken, met het oog op hun eigen veiligheid én op een vlotter autoverkeer. Dat staat in een wetsvoorstel van de MR dat woensdag werd goedgekeurd in de Kamercommissie Infrastructuur.
Toch is de belangengroep MAG (Motorcycle Action Group) niet tevreden. “De goede intentie is er, maar we zijn er bang voor dat het weer een zootje wordt in de praktijk”, zegt voorzitter Theo Beeldens.
“Weet je dat in Brussel bussen vaak tegen de richting van het verkeer in rijden?” gaat Beeldens verder. “Je zult dat maar plots ontdekken als motard. En hoe wordt de snelheid gereglementeerd? Wat met auto’s die, als het file is, toch de busbaan oprijden?”
“Rechtbanken laten bij ongevallen met auto’s en motoren nu al vaak ieder voor de eigen schade opdraaien, omdat de motard wel te hard zal hebben gereden, ook al lag de fout duidelijk bij de automobilist. En de schade, ook lichamelijk, is meestal veel erger voor de motorrijder.

bron: krant hbvl 08mei
 
Lol, Lijkt mij een heel slecht idee. Als ik zie waar die bussen overal door mogen rijden.
 
ik vind het goed hoor. is beter dan door de file heenrijden in mijn gedachte.

Gelijk doen. Een paar jaar geleden waren ze op de ring Antwerpen bezig. Ik stond daar bijna twee uur stil met het koekblikje terwijl direct naast mij een busbaan maagdelijk leeg stond te wezen. In die tijd heb ik geen bus zien voorbijkomen, wel een politieauto die ws wafeltjes moest ophalen B|
 
Gelijk doen. Een paar jaar geleden waren ze op de ring Antwerpen bezig. Ik stond daar bijna twee uur stil met het koekblikje terwijl direct naast mij een busbaan maagdelijk leeg stond te wezen. In die tijd heb ik geen bus zien voorbijkomen, wel een politieauto die ws wafeltjes moest ophalen B|

daar zeg idd wat. bij ons int stad hadden ze de sirene aangezet om friet te gaan halen B|
Maja op de ring kun je vrij makkelijk overal tussen door rijden vind ik zelf.
 
Goed idee en als op de busbaan niet opschiet kan je altijd nog de normale rijbaan nemen, altijd handig 2 opties *D , nu in NL nog :]
 
In de stad scheelt het wel veel... Heb je vaak |Rijbaan linksaf| |Rijbaan Rechtdoor/Rechtsaf|
Daartussen mag je wettelijk gezien niet 'voordringen' bij stoplicht, dus als je over de busbaan zou mogen scheelt het boetes/tijd. :Y
 
Op zich een goed idee. Zou mij ook goed uitkomen op weg naar het werk.
Maar in Brussel bv schijnen de bussen dikwijls tegen richting op die busbanen te rijden... :? :?
 
En wat dan te denken om tijdens files de vluchtstrook open te stellen voor motoren? Op aangepaste snelheid, zodat er in de files ook minder ongevallen gebeuren met motoren die over het hoofd worden gezien door rijstrookwisselaars?

Busbaan openen voor motoren vind ik op zich wel een goed idee. Motoren rijden ene stuk minder in de weg dan auto;s.
 
Vluchtstrook voor motorrijders tijdens files is geen goed idee. Die strook is bedoelt voor pech/noodgevallen en de hulpdiensten. Daar moet je geen normaal verkeer op hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan