in de ankers op de snelweg

CBAS

MF'er
8 okt 2003
96
0
Antwerpen (Belgie)
rij ik net terug van mijn werk over de snelweg, zie ik in de verte een bekend verschijnsel:
Twee vrachtwagens in colonne met daarachter een klein zielig koekblikje dat er praktisch tegenop zit te rijden... voor de rest geen verkeer te zien.
Het was heel rustig op het linker baanvak en ikzelf was lekker chill 140 aant cruizen. :]
Het leek erop dat ie het expres deed, want zelf reed ie nog geen 100, maar 10 meter voordat ik hem met 50km/u verschil wilde passeren zette hij zijn vadzig groen peugeootje naar links. Ik knipte instinctief mijn groot licht aan en vloog in de ankers. Het scheelde niet veel of die gast had een nieuwe passagier op de achterbank. Ik anticipeer gelukkig altijd, maar dit kwam ff onverwacht omdat ik dacht dat dat autootje ging blijven slipstreamen. |(
Toen ik hem inhaalde heb ik toch maar even naar mijn hoofd gewezen en meteen zag ik waaraan het lag. die gast was volgens mij debiel en stekeblind tegelijk want hij zat met zijn lichaam voorovergebogen over zijn stuur met zijn gezicht vrijwel tegen de voorruit en keek met een koeiige blik naar die volledig in het zwart geklede kerel op z'n zwarte motor die met zijn vinger in zijn helm zat te priemen om vervolgens aan de horizon te verdwijnen.
no offence maar hij had een nederlandse nummerplaat. meestal zijn de belgische blikbestuurders toch een graadje erger, maar deze kwam toch goed in de buurt.
fransozen spannen de kroon, die kunnen gewoon niet rijden en gelukkig voor jullie zijn die nog schaarser in nederland dan hier in het belgenlandje.

hou er altijd rekening mee dat anderen geen rekening met jou houden ;)
 
ik houd er altíjd rekening mee. 'niemand let op en als ze me toch doorhebben is iedereen tegen me'

niet bepaald de meest positieve gedachte, maar wel een veilige. op de motor ben ik zo paranoide dat ik me verbaas dat ik niet vaker onbewust naar het pieter baan centrum rijd.
 
**heel verhaal**....
....no offence maar hij had een nederlandse nummerplaat. meestal zijn de belgische blikbestuurders toch een graadje erger, maar deze kwam toch goed in de buurt.
fransozen spannen de kroon, die kunnen gewoon niet rijden en gelukkig voor jullie zijn die nog schaarser in nederland dan hier in het belgenlandje.
helemaal mee eens, maar wat dacht je van die italianen die kunnen er ook wat van!!!
 
Hmm... Wij Nederlanders hebben er een mooi handje van om eigen rechter te spelen en het geoorloofd te vinden te snijden, uitremmen en ander vreselijk gedrag dat ik vandaag van 2 verschillende automobilisten moest ervaren... Vrouwen notabene... Ik rij niet veel in Nederland.. Gelukkig maar... :r

Fransen leren nooit echt autorijden. Van wat ik begrepen heb krijgen ze een theorie en een praktijk examen op een circuit. Daarna mogen ze van hun 16e tot hun 18e rijden onder toezicht met een A op de auto geplakt. Ze leren dus rijden van pappa en mamma.... Daarna moeten ze nog 2 jaar met een A blijven rondrijden en mogen ze niet harder dan 110 op de snelweg. Maar de chaos is compleet. Overal knipperende lampen en linkshangers. Maar wel over het algemeen een motorvriendelijk land...
 
Misschien hoopte hij juist op een passagier.....om mee te kijken 8-)

Misschien heeft die jongen wel sterkte -18 en zocht ie z'n bril :P

geintje, waarschijnlijk zit hij zich nu nog af te vragen wat er nou aan de hand was.
 
Klinkt bekend,ook leuk op een rechtdoor gaande rechterstrook op een autoweg bedenkt een vrouwtje ineens "ik ga toch maar rechtsaf" ankeren en op het laatste moment rechtsaf auto voor me ook ankeren ik dus ook voel ik mijn voorkant gaan dus ik rem los en nog net tussen 2 autoos door: nog bedankt.
Of deze rij de bebouwde kom uit,denk nog die oma in die fiesta die daar van links komt,da vertrouw ik niet helemaal wat blijkt ja hoor ze flikkerd em 20 meter voordat ik eraan kom ervoor:lekker hoor,dank u wel ik erlangs en wijzen naar mijn suomy embleem op mijn helm en zoals jij het beschrijft koeiige ogen en het smoel op het stuur.
En dan onze regering maar claimen dat te hoge snelheid gevaarlijk is debiele handelingen staat bij mij met stip op 1.
 
op discoverychannel was vorig jaar een docu daarover... (nou, niet direct daarover maar over hoe hersenen werken met hoge snelheden enzo en daar kwam dit onderwerp ook naar voren).

Schijnt dat onze hersenen liever lui dan moe zijn. Onze ogen zijn een van de grootste 'herrieschoppers' voor onze hersenen. Maar desondanks willen we toch een gevoel hebben dat we ergens naartoe gaan, opschieten als het ware.

Dus wanneer we achter een vrachtwagen gaan plakken zien we alleen de achterkant van die vrachtwagen. dat beeld veranderd niet en kunnen onze hersenen lekker 'uitrusten' van, voor sommige, vaker oudere en vrouwelijke mensen, vermoeiende manier van reizen, het (auto)rijden. Echter, wanneer we in onze ooghoeken lichten aan zien komen, schakelt onze zooi grijze blubber over op een soort noodprogramma... we hebben ineens niet meer het gevoel dat we bewegen, of snel genoeg bewegen en instinctief gooien we ons blik (of onze motor) er voor en gaan inhalen. Helaas dat onze hersenen dan ineens weer hard moeten werken om onder andere de beelden te verwerken die we zien met deze hoge snelheden van maar liefst 80-120km/h, dus acceleren doen we dan ook sporadisch...

na het inhalen blijven we achter de volgende vrachtwagen hangen en gaat het verhaal weer van voren af aan.

Aan de andere kant, hersenen hebben de capaciteit om nieuwe neurale banen aan te leggen (zeg maar de netwerkkabels waarover we informatie versturen), zeker wanneer we onze hersenen bloot stellen aan een overdaad van gegevens. Hoe sneller we rijden, hoe meer gegevens we moeten verwerken. Op een gegeven moment kunnen de hersenen niet meer meer verwerken en springt een ander noodprogramma aan. Angst genaamd. Die zorgt er soms voor dat we doorgaan voor een utility op te starten genaamd adrenaline, en soms zorgt ie ervoor dat we afremmen. Soms wordt dit gevoel versterkt door een witte auto of motor met blauwe lichten of een onopvallende auto met een camera onder de spiegel.

M.a.w., je kunt er helemaal niets aan doen dat mensen hun hok voor je brommer grooieen, en je kunt er vrij weinig aan doen om te zorgen dat die 130-140km/h tufsnelheid die je rijdt voor jou weinig spannend is.

Je kunt alleen anticiperen dat mensen altijd dat zullen doen wat ze beter niet kunnen doen en daar op voorbereid zijn.
 
ps, was de redresseerstrook geen optie ?
soms is uitwijken beter dan remmen, zeker met hogere snelheden..
 
Heb wel een theorietje over een aspect van nederlands koekblik gedrag. Als 'de gemiddelde' nederlander van rijbaan wisselt dan gaat ie gewoon ongeacht of er een groot/veilig of eigenlijk te krap gaat is. En hoe kleiner de ruimte, des te kleiner de kans dat er nog even geknipperd word.

Ik heb vaag de indruk dat dit een gevolg is van het omgekeerde: diezelfde nederlander als hij op ZIJN!!! rijbaantje zit pikt het niet als een ander voor hem van rijstrook wil wisselen. Het liefst word er nog even gas gegeven om het gat dicht te gooien. Stel je voor zeg dat je even van het gas af zou moeten voor een medeweggebruiker B|

In Frankrijk ervaar ik dit toch anders, Ook daar worden de koekblikken gewoon vlak voor je neus gegooid, MAARR het grote verschil... Als jij dat ook bij een ander doet, dan krijg je gewoon de ruimte en nix geen onzinnige reacties. T'is ff wennen aan het idee misschien en wellicht hebben jullie hier totaal andere mening over, maar persoonlijk vind ik 'de nederlander' toch echt wel de gevaarlijkste dwaas met het grootste ego probleem achter het stuur.
Lees hier trouwens net een aardig voorbeeldje van zo'n dwaas
 
Laatst bewerkt:
Laatst rij ik (met koekblik) achter een busje die weer achter een vrachtwagen reed. Druk, A12 bij Veenendaal richting Utrecht. De linkerkant rijdt fors door, lastig om er tussen te komen. Het busje vóór mij probeert het tóch, kon ook wel volgens mij. De BMW 5-serie op de linkerbaan pikt het niet en duwt fors door. Busje tóch stug naar links (die gast heeft vast gedacht: ik zit voor m'n brood op de weg, opzouten jij). BMW houdt vol en passeert busje met z'n linkerwielen door de berm, pal naast de vangrail. Busje schrikt zich lam en stuift weer naar rechts. Al die tijd hou ik angstvallig m'n positie. Daarna wisselen busje en ik knipperlichtjes uit, zo van: wat een gekken op de weg. :X
 
Heel verhaal......... Busje schrikt zich lam en stuift weer naar rechts. Al die tijd hou ik angstvallig m'n positie. Daarna wisselen busje en ik knipperlichtjes uit, zo van: wat een gekken op de weg. :X

Dus nu rijdt ergens een busje rond met leuke mini knippertjes van een motor en heb jij plotseling oranje lichtbakken naast je motor hangen? :+
 
H....maar persoonlijk vind ik 'de nederlander' toch echt wel de gevaarlijkste dwaas met het grootste ego probleem achter het stuur....

Ben ik het wel mee eens. Maar de Nederlander is dan ook het meest uitgemolken en opjaagde kuddedier in de wereld. NERGENS ter wereld kost auto/motor rijden zoveel als in Nederland, NERGENS ter wereld loopt je zoveel kans om geflitst te worden als in Nederland.. Onder het mom van "ik rij niet te hard, dus wat zeur je nou" gebeurt er veel shit op de weg. (doet me een beetje denken aan die "maar ik rook niet"-reclame. mensen hebben het idee in hun hoofd gekregen dat alle verkeersregels overtreden mogen worden, dat je niet meer hoeft te kijken, want zolang je niet te snel rijdt, kan er NIETS gebeuren...

Ga in Duitsland maar eens "zoeken"... Duitsers laten je rustig 20km/h rijden terwijl je zoekt waar je moet zijn. Hier in Nederland zitten ze op je lip en wordt je links en rechts ingehaald en van de weg getoeterd.

In Griekenland snel komen aan rijden ? Mensen gaan zelfs naar de vluchtstrook voor je. Hier gaan ze naar links "WANT JIJ MAG NIET SNELLER DAN MIJ RIJDEN!".

In Frankrijk inhalen ? "Ga je gang". Leven en laten leven is daar het motto schijnbaar en ze kijken nog in de spiegels ook nog !
 
Helemaal mee eens.
Het zijn ook de nederlanders in het buitenland die in je weg gaan rijden als je met de motor een langzaam rijdend rijtje auto's voorbij gaat :X
 
Autorijden maakt het slechtste in de mens los ... Al eens meegemaakt dat ik 140 over de linkerbaan reed, gaatje tussen twee auto's aan de rechterkant (hooguit 100m), ik blijf links, wil zo'n dwaas me met rechts gaan passeren. Hij had me idioot moeten snijden om weer links vóór me te komen. Ik zie 'm komen, draai het gas open en ben maar zo'n tien minuten 180 blijven rijden, je weet nooit wat zo'n gast gaat doen om z'n eergevoel te behouden :X
 
ik werk bij een technische helpdesk voor internet problemen (hoop snel terug werk als programmeur/grafisch vormgever te vinden) bij de grootste internet provider van belgië.
te bedenken dat de meeste mensen die bij ons binnenbellen ook een rijbewijs hebben en daarmee de openbare weg op gaan is ECHT een beangstigend gevoel!
 
Owke heb het ook niet altijd even op autorijders, soms lijkt het wel of ze hun rijbewijs bij ene pakkie boter hebben gekregen.Het ergste op de weg is er word je niks gegunt waardoor mij hersen meestal ook omslaan en het zelfde denken.
Ik geef wel eens iemand voorang die het dan niet heeft ( als ik in een goeie bui ben ) maar die bui is zo verpest als je met een gang van 80 op de linkerbaan voor rechtdoor rijden en een man die heel veel verkeersinzicht heeft :X denkt ow op links stond nog niemand en hem er zo voor pleurt en dan een stukkie verder in voegen.Nee niet doortrekken zal gewoon slom blijven rijden dacht ie.Zodat ik niet goed meer kon invoegen, had om eerlijk te zeggen ook geen zin om van me gas af te gaan dus een stukkie vluchtstrook me genomen.En ondertussen dat ik langs die auto reed effe een boze blik naar die hangbeer in die auto gemaakt.
Ben zelf geen automobilist heb alleen me moto rijbewijs maar ik heb wel het idee dat ze heelvaak alleen naar links (snel en vaag kijken ) en dat als ze naar rechts willen op de snelweg hem er gewoon voor tieven( zonder te kijken ).En eriteer me al helemaal aan dat ze hun knipperlicht niet gebruiken, rijd je een bmw of een andere bak.Was al duur genoeg dus zaten de knipperlichtlampjes er zeker niet bij dat scheelde weer in de prijs :9
 
"Over rekening houden met" gesproken...

Kwam vandaag op een twee baansweg een wegonderbreking tegen op de weghelft van de tegenliggers aan mijn kant stond het blauwe bord met die twee pijlen je kent t wel... dat betekend dat ik dus voorrang heb op het te gemoet komende verkeer. Aan de andere kant staat dan als het goed is een rood bord met twee pijlen erin dat betekend dat ze voorrang moeten verlenen aan al het tegemoet komende verkeer. Daarnaast geld nog dat bij een op stakel op de eigen weg helft je het tegemoetkomende verkeer altijd moet voorlaten gaan mits dit wordt geregeld d.m.v. stoplichten.

Ik kom er aan rijden en rijd dus gewoon rechtdoor want mijn weghelft was immersvrij. De afzetting was enkele tientallen meters lang op een rechte weg en ik zie dus van de andere kant een bestelbus aan komen. Dus ik denk die gaat netjes voor mij stoppen. Ik reed helemaal middenop dus hij had mij zeker zien aan komen... Wat doet die kerel die klapt zijn bus zo op mijn weghelft en rijd vrolijk langs de afzetting recht op mij af :X Ik heb er maar voor gekozen om in de berm te gaan staan wachten omdat ik vrij kansloos ben tegen een bestelbus.

Kijk je hebt mensen die je niet zien en dus onwetend geen rekening met je houden. En je hebt van die mensen die je wel zien en dus geen zin hebben om rekening te houden met andere weggebruikers en in het bijzonder motorrijders.
Dat zijn van die gasten die als jij 150 rijd op de snelweg op je acherwiel komen kleven als je begrijpt wat ik bedoel...

@topicstarter gelukkig is t goed afgelopen

afreageren op mensen die mij over het hoofd hebben gezien doe ik inmiddels niet meer en rijdt vrolijk verder met een hart verzakking.
afreageren op mensen die mij wel gezien hebben doe ik ook al niet meer omdat sommige van die gekken je van de weg proberen te rijden zoals ik zelf als eens bijna van dichtbij heb mogen meemaken (afkloppen).
 
"Over rekening houden met" gesproken...
Ik heb hetzelfde eens meegemaakt. Ben midden op de weg stil gaan staan en heb gewacht totdat die (in mijn geval) personenwagen achteruit wegreed :+

Over het algemeen heb ik (gelukkig) maar weinig last van automobilisten :)

Wat ik het allerirritantste vind is als ik iemand voorrang geef die dat niet heeft, en dat diegene dan niet durft. Zat hij op te letten, reed hij aan zodra ik duidelijk aangaf dat hij voorlangs kon etc dan was het geheel zonder, of met minimale vertraging verlopen. Nee, nu moet je weer langzamer, want je hebt te kennen gegeven dat hij voorlangs kon, en misschien doet hij, nu het eigenlijk niet meer kan, dat alsnog etc...
Meestal is het dan 2 versnellingen terug en (nog net niet) met het bekende gebaar doorrijden :P
 
no offence maar hij had een nederlandse nummerplaat. meestal zijn de belgische blikbestuurders toch een graadje erger, maar deze kwam toch goed in de buurt.

hou er altijd rekening mee dat anderen geen rekening met jou houden ;)

Moet ge die eens horen......weer ene die over de Belgen gaat oordelen. Ben 3 weken geleden 's morgens om 0500 uur met mijn motor van de weg gereden door ne hollander, zo stoned als wat.
 
ik zit iedere dag op de snelweg tussen antwerpen en leuven via brussel
het spitsverkeer is ronduit agressief!

heb een liedje bedacht op de melodie van jingle bells:

kut verkeer, kut verkeer, elke dag maar weer...
spiegel weg, vette pech...
wees dan toch een heer!!!

:P :P :+
 
ik zit iedere dag op de snelweg tussen antwerpen en leuven via brussel
het spitsverkeer is ronduit agressief!

heb een liedje bedacht op de melodie van jingle bells:

kut verkeer, kut verkeer, elke dag maar weer...
spiegel weg, vette pech...
wees dan toch een heer!!!

:P :P :+


:^

Gisteren op de ring bijna eraf gereden door een klojo in een Audi, het rechtse vak ging 0.02 km uur sneel dan het linkse, die moto met zijn grootlicht en knippers die tegen 40 (ik rij normaa altijd harder maar had een gevoel :P ) tussen de bijna stilstaande file doorrijdt kon hem niet echt schelen, weet nog niet hoe ik hem ontweken heb, maar heb bijne gekneedowned in de file :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan