In de praktijk je naloop opmeten?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.993
8.646
Driebergen
Facebook
Hallo experts,

Ik heb een paar motorfietsen, een ouwe zeldzame en een verbouwde waar geen gegevens van te vinden zijn, waar ik de naloop van wil weten, als ik de balhoofdhoek weet (die ik kan meten met mijn digitale hoekmeter) en de offset in de balhoofdplaten kan ik dan met de gegevens (en eventueel nog andere?) de naloop berekenen met een bepaalde formule? De wielas zit recht onder de vork, geen leading axle.

:W

Robin
 
Laatst bewerkt:
ja, dat kan.

T = (R * sin(A) - O) / cos(A)

T = naloop
R = straal wiel (met band)
A = balhoofdhoek
O = offset kroonplaten

als je de lengte van de vork kent en je hebt de wielen, kun je alles berekenen.
 
Je hebt alle gegevens die je in die formule in moet vullen zeg je in je eerste post. Kan je het zo uitrekenen toch?

Jij wel blijkbaar, en aoleks ook maar ik niet want het werken met wiskundige formules zat helaas niet in mijn bakkeropleiding. :P

Maten van de Martin Kawa:

Straal 320 mm
Balhoofdhoek 25.3°
Offset 51 mm

Lengte van de voorvork vanaf de vooras tot de bovenkant bovenste kroonplaat??? 73 cm, maar die staat niet in de formule?
 
:X Kan het iets meer in Jip en Janneke taal?

:W
T is de naloop. die moet je berekenen.

R is de straal van je wiel en je band. stel dat je een 17inch (1inch = 2,54cm) velg hebt met een 120/60 band (120mm breedte, 60% daarvan hoogte) dan is de straal de helft van je wiel (twee maal straal = diameter).in dit geval is dat de helft van 575,8mm (hoogte van velg + band) oftewel 287,9mm.

A is de balhoofdhoek. dat wordt even meten. sinus daarvan is dan wat je moet invullen. stel dat je 25 graden meet, dan is sin(25)=0,42.

O is de offset van de kroonplaten (kun je in principe ook meten, maar is vrij moeilijk te doen). dit is de offset:

clampoffset.jpg


op het eind deel je alles door cos van de balhoofdhoek. opnieuw, als je 25 graden meet, dan is cos(25)=0,91.

je voert de berekening uit en boom, je krijgt de naloop.

anders is het handig om te weten wat de lengte van de vork is en de diameter van je velg (bijv. 17 inch) en de band die je gebruikt (bijv. 120/60). dan kan ik alles voor je rekenen ;)!
 
Jij wel blijkbaar, en aoleks ook maar ik niet want het werken met wiskundige formules zat helaas niet in mijn bakkeropleiding. :P
Dat kan. :Y Had je graag even geholpen als aoleks het nog niet had gedaan. :)
Maten van de Martin Kawa:

Straal 320 mm
Balhoofdhoek 25.3°
Offset 51 mm

Lengte van de voorvork vanaf de vooras tot de bovenkant bovenste kroonplaat??? 73 cm, maar die staat niet in de formule?
Lengte van de vork is niet belangrijk voor de naloop.
 
trouwens... je zei dat je de balhoofdhoek zou meten met een digitale lezer. kan het zijn dat dat niet extreem naauwkeurig is? want 25,3 graden is vrij zeldzaam. ik denk dat je balhoofdhoek 25 graden is. dat komt namelijk heel vaak voor, zeker bij suzuki's ;)! dan is de naloop 93mm
 
trouwens... je zei dat je de balhoofdhoek zou meten met een digitale lezer. kan het zijn dat dat niet extreem naauwkeurig is? want 25,3 graden is vrij zeldzaam. ik denk dat je balhoofdhoek 25 graden is. dat komt namelijk heel vaak voor, zeker bij suzuki's ;)! dan is de naloop 93mm

Is van m'n Moto Martin Kawasaki uit '81, geen standaardbrommer en hartstikke verouderd. :P

Toen ik de balhoofdhoek nameette bij m'n SV1000S klopte het met de fabrieksopgave, verspringt ook mooi per 1/10° als je de voorvork verdraaid.

M'n Robinjo in "Robinjo's Retro-Fighter" zelfbouw met korte GSX-R vork heeft een hoek van 22° maar is wel stabiel. :]
 
trouwens... je zei dat je de balhoofdhoek zou meten met een digitale lezer. kan het zijn dat dat niet extreem naauwkeurig is? want 25,3 graden is vrij zeldzaam. ik denk dat je balhoofdhoek 25 graden is. dat komt namelijk heel vaak voor, zeker bij suzuki's ;)! dan is de naloop 93mm


kan wel hoor... nieuwe VFR heeft bv 25.5°
 
Terug
Bovenaan Onderaan