In de winter????

Carfixer

MF veteraan
7 apr 2004
4.209
35
Mijn monster staat in de wintermaanden verlopig stil O-)

Wat is dan verstandig: een volle tank benzine of een lege :?

Iemand nog meer tips voor in de winter :?
 
Laatst bewerkt:
volle tank is verstandiger ivm met tegengaan roestvorming, vul ik je vraag mooi aan met mijn eigen :) - ik vroeg me af of het verstandig is om de carburateurs ook leeg te laten lopen om gom te voorkomen?
 
als je motor erg lang stilstaat verdampen de lichte fracties uit de benzine die nog in je carbs zit. wat op den duur achterblijft is dus smurrie.
het is dus verstandig om je carbs leeg te laten lopen als je fiets echt lang stilstaat.
 
als je motor erg lang stilstaat verdampen de lichte fracties uit de benzine die nog in je carbs zit. wat op den duur achterblijft is dus smurrie.
het is dus verstandig om je carbs leeg te laten lopen als je fiets echt lang stilstaat.


ik ga er wel elke week een kwartiertje op zitten.. beetje stationair laten draaien..

of kan ik dan beter me cabr. leeg laten lopen?
 
Ik heb me laten vertellen dat je dan beter je motor helemaal stil kan laten staan, ipv die korte tijd stationair te laten lopen.

De vorige poster zei de carbs leeg te laten lopen, als je de motor echt lang stil laat staan.

Wat is dan "echt" lang?

Volgens mij is stil laten staan voor een winterstalling niet wat onder "echt" lang wordt verstaan. Ik zou zelf verwachten dat je dan praat over een jaar of meer stil laten staan.
 
stationair draaien wordt idd nooit aangeraden, de motor wordt meestal niet helemaal goed warm.
als je je fiets 3 maanden stil laat staan in de winter krijg je al wel behoorlijke smurrie in je carbs. op zich is dit niet zo heel erg want na een paar keer rijden is dit ook wel weer weg. maar als je de hele winter niet rijdt kan het nooit geen kwaad om ze te legen en dan de accu aan een druppellader.
 
carbs leeg heb ik ook ooit gedaan in het voorjaar starten en jawel hoor lekkage uit drie carbs ff tikken met de schroevendraaier hielp helaas niet dus moest ik de carbs eruit nemen en schoonmaken de vlotters bleven hangen en zaten goed vast.Dus bij mij blijven de carbs vol om elke week de contactsleutel ontezetten en de benzinepomp te laten reutelen om de vlotters weer te doen vollopen zodat ik in het vroeguh voorjaar druk op het knoppie kan geven en lopen dat blok.
heb je geen benzinepomp dan heppie pech gehad.
Ook een flesje forte plus 2 erin tijdens de winter en de laatste tankbeurt
98 ron te tanken ff rondje rijden zodat de forte ook in je carbs zit.
Verdere tips je accu in de gaten houden.Banden op spanning brengen iets meer
druk en het liefst banden van de grond.Staat tie buiten dan een luchtdoorlatende hoes erover.Maar is nog een beetje vroeg hoor???
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het beter om de carburateurs te leggen als je motor 's winters lang stil staat.

Nu is mijn vraag hoe je die moet legen. Kun je ze leeg rijden door de benzine kraan dicht te draaien of moet je ze openen? In het laatste geval zou ik graag wat tips/advies willen hebben.

Mijn motor: een CB600F (2004 model)

Groet,
Horzel :]
 
stationair draaien wordt idd nooit aangeraden, de motor wordt meestal niet helemaal goed warm.
als je je fiets 3 maanden stil laat staan in de winter krijg je al wel behoorlijke smurrie in je carbs. op zich is dit niet zo heel erg want na een paar keer rijden is dit ook wel weer weg. maar als je de hele winter niet rijdt kan het nooit geen kwaad om ze te legen en dan de accu aan een druppellader.

:^ bij stationair draaien wordt er veel vocht geproduceerd bij de verbranding die samen met onverbrande benzine een zeer agressief goedje vormd. Waardoor alles in je motor gaat roesten. Bij gietijzercilinders zonder coating kan dit zelfs leiden tot een motor die vastzit. Dus beter helemaal niet laten lopen of een flink stuk (50 km ) ermee rijden
 
NOOIT stationair laten draaien in de "rustperiode". Olie verversen en meteen de motor wegzetten.

Voor je de motor wegzet een toevoeging aan de benzine in de tank gooien, die er voor zorgt dat de benzine goed blijft. Een stukje rijden om het spul goed door te laten werken.

Accu onder de druppellader, klaar......
 
Terug
Bovenaan Onderaan