In juni door De Balkan, tips en tricks gezocht!

Yvonne94

MF'er
25 feb 2013
48
2
Krimpenerwaard
Facebook
Goedesmiddags MF'ers, :W

In juni wil ik samen met vriendlief een aantal weken door De Balkan toeren op de bonnefooi.
Het plan is om in Düsseldorf op de trein te stappen en in Innsbruck te starten met een rondje Balkan.
( Wel "gewoon" rijdend terug naar NL )
Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië, Montenegro, Servië staan op de wishlist.
De Mangart pas wil ik niet overslaan.. Maar verder heb ik nog niet echt specifieke doelen.
Het wordt mijn tweede (lange) motorvakantie en mijn eerste motorvakantie dat ik rond wil trekken i.p.v. een vaste verblijfplaats boek. (Had hier spijt van in Italië !! -O-)
Ik heb een aantal vragen die ik hier wil stellen aan de ervaringsdeskundigen.. ;-)

1. Tent mee, ja of nee? Het plan is om z.v.m. bagageruimte te besparen en van hotels gebruik te maken.
Maar ik weet niet hoe groot het risico is om in deze landen voor volgeboekte hotels te komen staan in juni..
( Uiteraard heb ik het over de hotels die niet midden in grote steden liggen.. )
Lijkt me zo rot om "een nachtje door te moeten rijden"... :')

2. Afwijkende (verkeers)regels? Verplichtingen en verboden? Waar vind ik een handige site waar ik me hier over in kan lezen?

3. Wat mag ik absoluut niet vergeten? Zowel als in bagage als in bezienswaardigheden/routes... :YY

Leuke reisverslagen of handige websites zijn zeer welkom! Zit al vol op te genieten in het leesvoer topic hier, but we want more! *D


Dankjulliewel!! *O*
 
Ik ben van plan om in mei die kant op te gaan, dus tegen die tijd kan ik je vast meer vertellen. Tot die tijd lees ik hier lekker mee.

Verkeersregels van heel Europa kan je vinden op de site van de Anwb. Oostenrijk en Slovenië is voor de snelwegen een vignet verplicht, maar een beetje vakantieganger vermijdt natuurlijk snelwegen.

Slovenië ook zeker de Vrsicpas meepakken. Mocht je een dagje wat anders willen, in het Triglav Park kan je ook heel mooi wandelen. In Kroatië uiteraard de kustweg van Rijeka naar Dubrovnik, of in ieder geval een deel daarvan. Kan wel erg druk zijn, maar is erg mooi. De Plitvice meren en Krka watervallen zijn erg mooi, maar ook toeristisch. Mocht je van wat onverhard houden, dan is de Mali Alan pas een aanrader. Is niet extreem hoor, is met een toermotor te doen.

En verder kan ik je niet helpen, want verder dan dat ben ik nog niet geweest.
 
Paar jaar geleden (2016) min of meer hetzelfde gedaan; met auto en aanhanger naar Muchen gereden. Daar de auto laten staan en met de motor door Oostenrijk, Hongarije, Kroatië, Servië, Bosnië-Herzegovina, Kroatië, Slovenië, Oostenrijk en terug naar Munchen.

Schitterende trip. Als je wil kan ik we even wat foto's en routes opsnorren.

Wij gaan altijd voor hotels, omdat we na het rijden geen zin meer hebben in nog allerlei dingen doen. Gewoon bier drinken, eten bestellen en nog meer bier drinken en pitten is voor ons meer dan genoeg.
Wat me nog wel bijstaat is dat hotels minder dik gezaaid zijn dan in de West Europese landen. Je vindt altijd wat, maar soms is het wel zoeken en een paar keer moesten we echt naar een grote stad om iets te vinden.

Verder; lees je in, in de geschiedenis daar. Je wordt nog steeds veelvuldig geconfronteerd met de overblijfselen van de oorlog. Wij kwamen door plaatsen en streken waarvan we wisten dat er dingen waren voorgevallen, maar niet meer precies wat. Dan zaten we 's avonds te Googlen over het hoe en wat van zo'n streek.

Al met al erg indrukwekkend en bijzonder de moeite waard.
 
Bekende high-lights zoals Dubrovnik die zullen wel op je lijstje staan.
Ik weet niet hoe zuidelijk dat je komt, maar ik vond indertijd de Baai van Kotor wel heel erg mooi.

Met hotels kan ik je niet helpen.
Mijn insteek is altijd kamperen, en als echt niet lukt (of weer is al te bar) dan neem ik een overdekte slaapplaats.

Een optie waar je mss nog niet aan hebt gedacht is om kris kras naar het zuiden te rijden, zelfs tot in Griekenland.
In Igoumenitsa stap je op de boot en vaar je in 1 dag naar Venetië. Scheelt héél veel km's terugweg. Vanaf V. ben je weer in 1 dag thuis.
Zelf was ik indertijd op deze manier in 2 dgn weer thuis vanaf Sicilië. (via Genua) Dat beviel uitstekend!!
 
Ik tour al een aantal jaartjes op de bonnefooi door Oost Europa. Het makkelijkste vind ik zelf om met booking.com app een slaapplek te vinden.
Ik neem mijn kampeer uitrusting wel mee voor als ik echt op een camping wil verblijven, maar in de regel is het zo dat veel slaapaccomodaties eigenlijk net zo duur zijn als een plek op een camping. Meestal tussen de 15 en 25 euro voor een kamer/apartement/hotelkamer, ligt eraan waar ergens natuurlijk.. En campings zijn , zeker in de iets minder toeristische plekken, sowieso moeilijker te vinden.
Meestal rijs ik dus van een uur of 9 tot een uur of 4, waarna ik een slaapplek ga zoeken, meestal in middelgrote stadjes goed te doen.
Veel plezier alvast! Er is daar nog zoveel te zien en ontdekken
 
Wij zijn aflopen voorjaar naar de Balkan geweest, ook met de trein. Het verslag is nog niet af de eerste dagen staan hier. We hebben alles van te voren geboekt en geen probleem met de hotels. Booking.com was een grote hulp. Verder geen problemen ondervonden, ik wel nog iets gelezen over parkeren in Kroatië dus goed opgelet waar we de motoren weggezet hebben. Het was een mooie rit, hebben nog wat plekken kunnen bezoeken waar we vroeger in minder florissante tijden zijn geweest. Vriendelijke mensen, goed eten en een mooi landschap.
 
@Monster 796 waar laat je de auto met aanhanger achter . je hebt al gauw 2 pakeer plaatsen nodig ,
Voor een dagje rijden heb ik de aanhanger in sauerland wel op de openbare pakeerplaats achter gelaten met enkele weken voor vakantie?
 
orangektm

Gewoon een hotel zoeken met een (grote) prive parkeerplaats. Dus doorgaans niet in een stad, maar een familiehotel in een plaatsje een kilometer 0f 30-40 ervandaan. En dan niet pal aan de snelweg, maar een stukje het 'binnenland' in
Van te voren een mailtje sturen en zeggen dat je twee keer een nacht komt en vragen of je de auto + aanhanger daar achter kunt laten.
Tot nu toe nooit een probleem geweest.
Wij vertrekken dan vrijdagochtend thuis. eten en slapen de eerste nacht in het geboekte hotel waar we de auto+aanhanger achterlaten. Dan een week motorrijden
En dan komen we de zaterdag erna weer bij dat hotel aan, slapen + eten daar die nacht weer en vertrekken dan op zondag naar huis.
In overleg met de mensen van het hotel zet je de aanhanger en auto een beetje in een hoekje van het parkeer terrein zodat je de andere gasten niet in de weg staat.
In Frankrijjk hebben we de auto en aanhanger ook wel eens een week op de openbare weg gezet, in twee parkeervakken omdat het hotel geen parkeerterrein had. Wel had de eigenaresse ons beloofd dat er voldoende parkeer gelegenheid zou zijn rondom het hotel.

Disselslot erop en geen centje pijn.
 
Goedesmiddags MF'ers, :W

1. Tent mee, ja of nee? Het plan is om z.v.m. bagageruimte te besparen en van hotels gebruik te maken.
Maar ik weet niet hoe groot het risico is om in deze landen voor volgeboekte hotels te komen staan in juni..
( Uiteraard heb ik het over de hotels die niet midden in grote steden liggen.. )
Lijkt me zo rot om "een nachtje door te moeten rijden"... :')

2. Afwijkende (verkeers)regels? Verplichtingen en verboden? Waar vind ik een handige site waar ik me hier over in kan lezen?

3. Wat mag ik absoluut niet vergeten? Zowel als in bagage als in bezienswaardigheden/routes... :YY

Leuke reisverslagen of handige websites zijn zeer welkom! Zit al vol op te genieten in het leesvoer topic hier, but we want more! *D


Dankjulliewel!! *O*

1. Een tent meenemen betekend nog veel meer bagage meenemen: slaapzakken, matrasjes, etc. etc. etc. Als jij aangeeft dat je liever niks met campings/tenten van doen wilt hebben, zou ik het thuislaten.

Tip:
- Zorg dat je een creditcard hebt
- Registreer jezelf op booking.com en airbnb.com en koppel je creditcard op deze sites.
- Installeer de appjes op je telefoon

Je kan dan met 1 druk op de knop een hotel/huis/appartement boeken, zonder ook maar iets in te vullen. Ik boek nooit iets voor uit, ik rijd altijd op de bonnefooi en stap af wanneer ik daar zin in heb. Ik regel mijn hotel/airbnb/verblijf letterlijk op het laatste koffiemomentje op een terras. Vaak als je zo laat boekt, krijg je nog eens korting ook want ze zijn bang dat ze hun hotel niet volgeboekt krijgen :)

2. Geen idee maar als je normaal rijd zou ik me er niet al teveel zorgen om maken :)

3. GPS/Powerbank/Mobiel, reservesleutel, achja je kent het wel.
 
Niet teveel plannen, gewoon gaan en zien waar je uitkomt.
Kust van Kroatië niet teveel tijd aan spenderen, is erg mooi, maar ook erg toeristisch.
Slovenië is erg mooi, maar lekker gebruiken om lekker te rijden.
Park Durmitor in Montenegro niet overslaan, is echt een fantastisch mooi gebied.
Tent mee is persoonlijke voorkeur, ik vind het heerlijk om in een buitengebied lekker te kamperen.
Grensoversteek tussen Bosnië en Montenegro doen via de M18 van Foča naar Plužine.
Baai van Kotor is erg mooi, aanrijden via de weg P1.
Paar foto's ter inspiratie.
Kroatië
_xacdLHJOhnDIKSB-_XUgJ-N9LJqsSPiny0ecH3p9W6phEJEVtJ11gm7Kr0Y4g6onzx56oBWa7TG9Cp8tVSf8INM89E-TdnLCb0h0HSivC5jyi-m9hKP0yeoLCD2fd9aLB-KS4FdMM40OFm-4DRpBUxkfGTIoxOQGhl-rfBf7Mdi4MmgvfNrpCK-cvf2itxnv8LLRFiM0Cq9ztyd7z12hXfSkXKQiQtynmV7aCCI3EKAMUMNvf9fPCfn2f5tkJtOgifO_WW1AcuAiJGqW02_xQFeFYfjTEk01Gy0iNwJPcQxGuF2-qfxHvDNERBrcuoLsMs417gctGDT7uyFyBEhQbmuYZLnohgkZCHRKNOPEeoSo1WVQ6NOK3hujs8EMHqKKTIRCPGR1BaTx-QnntpEGA6S9FQdcTpDsCKk8DIiekFjwjMVfiyTGjT5MCOHvNWsK4g8uZ4L6OOKKa8EhLiggplb3XKCOrMamQVzXXzGY67u-Ktd00nkOa1g5HKG5WmiDPco-zrU0A6Vplt2P2vZzYQ1ZQ1_WdgkZSJLP2toojRhF_1Fi2Xng0KAH0qaOydZRTb8CvCfIp822vOZXGfdPlYoOtBuFPH8nZySOTpkXyQhVpOJQcKrUZX3OjUd6wzmnVCCaTa3de3rucqkVoWw60nad24Q3JE=w1052-h789-no

Bosnië
qD6czTByWD1Uar1Kk4YTW25apFndxXC-H3w6va7YidVXYmnK_Inbo70jtNxiViHL6hyJScmOwd86o5jUXtgE9SQnBXk87RIptWoo7bBPliB2S8PhBP1KKsFecZB1Z9stPSTyTGocCbskjiqvZt42K8gJdfHICqcf4-3yAINsvF_x2TzgWUmUVQ8_Xz3D4hk9cLHO00eUs1X2gHvZlOAQSeZY7_4sS6qIFfb3UmYh3fqS0xwWV3Z4hya6TzJldn1K1yqCmwa_HX-Y4tEuzqiW2nnoXeJdQlQThGFBQ06ipwI2wXHYx_nQsQ3mDozdHDH96JyT73dCuw1DhSC8Rj3TcQjTKy4-IYqDYrB94X9_YTL-j_UK-Ve5gF37D9-TebgVcISQ8Ha8PRCp2Fh8JdoBIoUeOYZwnuHixLiPZ5vlfX-iGK62gXjWW7Rqr8_4w7-6NuZMXWV9vqEXyAw1FBTnqJZ4idgBI-O56-5lzXnN1V0K_2NmkkT4OYDWoCuqt7I97kx6yrtBI0rR2IF_s2gJYx_7sg5l-xZGWSVd1yEfR8n4B-6dEzq8l9rU1L0MexU7Rii6HFDUQzc-fdafrpWmp7Usj4IBbkW5OQvPT70ntI3Q9WLGDTLA9PFz-Ae_4uLxtuKRc_2iuxdV3yhanb5sSR0DB7Ylum4=w1600-h556-no

Durmitor
u6wweiPHxgvFqR9zuVzWzkgTfGKnaovYOzusruU3axalf3SNnEvRimgwmpAB5gPwoAWiK2-DxnlbRhH49qWZn8V96_pXDweeb7vlD4e-STH-whSzdYpQXE4UtF_r_KhQIrqeOic-UUC7IxJZbifqLe_VQ7CbeutmZBIKeKPNEP0eYw7TlDHgVr35_hfhoVVw3xnrHNnMp1MpifTJVeo2dpWZsQUNn5cM_ny1292KcQECDO9x7Hfxmml2NJmnztSMpcCWz7RDlN6z5u5qligmS8N35WLdnfgqfY9R_h7PfTO8Hu1UM_f4LIsuzBGXgXIZrwoe15movK-53ZH3IcMmEDEkXhiSqS26fy0jtMXjRfyJj5JuYrKleoATZt7QOY3gI7OAP9b3ClTvchiPCyIFZuTDUNcKnTL6El5liDzJIHSPBml7h22F6TUn0sMmOKTCNDIFacc_LKK3zVae7ferQESSK7WoavSg6MXn2KxPLhrV2r8AfAhrA4mFQQ3DQFT6SjnZuJCxfsPTiCf9vcOl6zICaRgFu64S1rcR3WXXV_TWdN2VuWJsnbYT07qmMif905LtCHbbe-1ItiiM2ohRxSijTy21irQtH4J9Ubg1p82bFeR0iSJkEA9togUcFgZBbH3VsjSs4SrziqSF7I4TSHKJ5f_zXX8=w1052-h789-no
 
Mooie rit, heb ik verleden jaar gedaan ;)

Belangrijk:
groene kaart moet ook groen uitgeprint worden. Op wit papier kost het je elke keer aan de grens ook € 50 euro. (ze willen contant geld zien )
Print ook polis van je verzekeringspapieren uit.
Aan de grens tussen Bosnie en Kroatie moest ik mijn credit card laten zien..... !!!! gewoon pesterij.....
Bij sommige grens overgangen staan hele lange rijen, zorg dat je genoeg water bij je hebt.
Hou er rekening mee dat soms bestaan wegen er niet meer, vooral op de bergen!
Je navigatie moet kunnen omrekenen. Neem voor de zekerheid een goede kaart mee.
Als je een berg of weg mist moet je best veel omrijden.

Hou je aan de snelheden ook in Kroatië staan ze overal te meten en te flitsen!

Voor de rest .... lekker rijden en genieten! Prachtige landen en lieve mensen !
 
Volgens mij is het aan de grens met Bosnië net waar ze zin in hebben. 2 jaar terug ging ik de grens Kroatië-Bosnië over (bij Bihac), en daar vroegen ze helemaal nergens naar. Alleen paspoort, niks geen groene kaart of creditcard.
 
Bij de grens nooit problemen gehad. Alleen wel dat sommige overgangen alleen bestemd zijn voor locals.
Wij hebben geen problemen gehad. Wel wilden ze eigenlijk geld zien!
Dus vroegen ze om van alles.
Motormaatje moest € 50 boete betalen omdat zijn "groene" kaart op wit papier had geprint.
... het is gewoon "jammergeld"
 
Voor de Belgische rijders toch eens kijken naar de groene kaart. Ik ben verzekerd bij Fidea en daar is Albanië geschrapt. Dus mijn verzekering dekt geen ongevallen aldaar. Toch maar eens nakijken.
 
Nog een tip langs de Kroatische kust: Ongeveer tussen Split en Dubrovnik ligt de plaats Makarska. Vanaf daar kun je de weg naar de berg Sveti Jure rijden. Dit is de hoogst begaanbare (geasfalteerde) weg van Kroatië. Je stijgt vanaf zeeniveau naar ruim 1700 meter hoogte. Als het helder weer is heb je een fantastisch uitzicht over de kust, diverse eilanden en aan de andere kant Bosnië. Zeker een aanrader! Je moet er wel even de tijd voor nemen, want vanuit Makarska is het 30km tot de top. Het is doodlopend, dus je moet ook dezelfde weg weer terug. De laatste 23km rij je door een nationaal park en moet je wel tol betalen (50 Kuna pp), maar wat mij betreft is dat het dubbel en dwars waard. Alleen al omdat er geen campers in mogen :+

Deel van het uitzicht, en dat is nog maar vanaf 850m, je gaat dus nog 2x zo hoog.
1386590
 
Terug
Bovenaan Onderaan