In juni door De Balkan, tips en tricks gezocht!

Persoonlijk vond ik de baai van Kotor weinig aan. Komende vanuit Kroatië is het eigenlijk tot aan Kotor bijna aan eengesloten dorpjes en bebouwing, snelheid op enkele kleine stukken na steeds maximaal 50 of zelfs 40. Pas na Kotor richting Lepetani vond ik het leuker, smalle weggetjes, leuke kleine strandjes en nog een beetje het oude gevoel ipv allemaal hotels. Dat vooraf wetende zou ik de veerpont van Josice naar Lepetani genomen hebben.
 
OK ,
ik rijd vanaf Kotor richting Kroatië.
Maar nu ik daar dan toch zal zijn doe ik het ritje maar.
Het is heel toeristisch daar en ik heb zelfs al gelezen vrij duur ook " omdat " het maar Montenegro is.
 
OK ,
ik rijd vanaf Kotor richting Kroatië.
Maar nu ik daar dan toch zal zijn doe ik het ritje maar.
Het is heel toeristisch daar en ik heb zelfs al gelezen vrij duur ook " omdat " het maar Montenegro is.

Ik vond Montenegro inderdaad niet heel goedkoop. Ze betalen met euro, maar hanteren ook europrijzen.
 
Nog een tip langs de Kroatische kust: Ongeveer tussen Split en Dubrovnik ligt de plaats Makarska. Vanaf daar kun je de weg naar de berg Sveti Jure rijden. Dit is de hoogst begaanbare (geasfalteerde) weg van Kroatië. Je stijgt vanaf zeeniveau naar ruim 1700 meter hoogte. Als het helder weer is heb je een fantastisch uitzicht over de kust, diverse eilanden en aan de andere kant Bosnië. Zeker een aanrader! Je moet er wel even de tijd voor nemen, want vanuit Makarska is het 30km tot de top. Het is doodlopend, dus je moet ook dezelfde weg weer terug. De laatste 23km rij je door een nationaal park en moet je wel tol betalen (50 Kuna pp), maar wat mij betreft is dat het dubbel en dwars waard. Alleen al omdat er geen campers in mogen :+

Deel van het uitzicht, en dat is nog maar vanaf 850m, je gaat dus nog 2x zo hoog.
Bekijk bijlage 1386590
Ik heb mijn route wat aangepast om dit leuke stukje te rijden.
Bedankt voor de tip.
Er zijn filmpjes van op y t en je kan er maar amper passeren met wagens en met bussen is helemaal een ramp.
Was er geen file op weg naar de top ?
Doet me denken aan de Mangartpas in Slovenië.
 
Was nu heel rustig, de laatste paar bochten waren nog niet begaanbaar ivm met sneeuw. Bussen mogen er niet in denk ik, die kunnen zeker die laatste paar bochten sowieso niet maken. Er zijn wel plekken om een tegenligger te laten passeren, en anders moet er iemand achteruit. Maar met de motor past het wel hoor.
1389718


Een van de laatste bochten, de rest heb ik gelopen
 
Niet zo heel veel hoor, 15 minuutjes lopen ofzo. Na deze bocht kwam er nog één. De top ligt als je op deze foto naar rechts zou kijken precies boven je. Wat wel grappig was, die kerel in het tolhokje zei wel dat de laatste bochten waren afgesloten, maar er stond geen bord of hek, dus wanneer weet je wanneer het de laatste bocht is? Meerdere auto's kwamen dus naar boven en moesten een heel stuk achteruit terug want het was te smal om te keren. Motor kon ik zo draaien natuurlijk.
 
Inmiddels weer thuis na 4 weken, 8200km en 13 landen. Jammer dat in Durmitor alles nog zat vanwege de sneeuw, en het bovendien zo bewolkt was dat je van afstand niets zag. Goede reden om nog een terug te gaan. Verder heb ik gelukkig weinig te klagen gehad. Ben wel van plan om een verslag hier op het forum te plaatsen, maar inmiddels weet ik dat daar best wat tijd in gaat zitten, dus dat zal er niet binnen nu en een week staan.
 
kijk er naar uit naar dat verslag. Wij vertrekken 7 juli die richting. Vier motoren 2 vrouwen en 2 mannen. Alles in hotels. Route is reeds geplant tot Patra (GR). Daarna zien we wel.
 


Aantal POIs met beschrijving voor de Balkan. Sveti Jure is inderdaad erg smal, ik ben zelf express zo vroeg mogelijk gegaan en ben vrij weinig verkeer tegengekomen. Bij Kotor heb ik inderdaad de ferry genomen, die weg omhoog is trouwens wel redelijk breed maar tegelijkertijd ook vrij druk met touring bussen. Zal ook afhangen van het feit of er net een cruiseschip aangemeerd is. De bussen hielden overigens in mijn geval uitzonderlijk goed rekening met motoren in de zin van ruimte geven en langslaten waar mogelijk, de locals houden wat minder rekening met je en drukken je zonder blikken of blozen naar de zijkant zonder vaart te minderen. Als je graag het asfalt verlaat en een beetje afgrond of steile rotsige stukjes je niet afschrikt is Theth in Albanie een aanrader. Maar daar moet je wel de motor en bandjes voor hebben. Ik kwam een Italiaan tegen die met zijn vriendin op straat bandjes en straat motor omlaag tot Theth is gekomen (eerste stuk omhoog is asfalt) maar het niet aandurfde terug omhoog te gaan dus die heeft hem op een autoambulance omhoog moeten laten brengen, denk dat dat een duur grapje geweest.
 
Ik kwam een Italiaan tegen die met zijn vriendin op straat bandjes en straat motor omlaag tot Theth is gekomen (eerste stuk omhoog is asfalt) maar het niet aandurfde terug omhoog te gaan dus die heeft hem op een autoambulance omhoog moeten laten brengen, denk dat dat een duur grapje geweest.

Dat is sowieso lekker slim. Daarom hanteer ik bij offroad voor mezelf ook altijd de regel dat ik een weg of pad alleen in rij als ik zeker weet dat ik in geval van nood of een afsluiting ook via dezelfde route weer terug kan. Tenzij ik zeker weet dat er een alternatieve route is.
 
Ik heb hier een reisgids aangekocht van uitgeverij Dominicus van Albanië.
Dit boek is zeer recent en deze wegen vallen onder de noemer gedeeltelijk of geheel onbegaanbaar voor normaal vervoer.
SH 21,30,34,36,38,40,71,47,76,78,100
De SH wegen zijn interregionale wegen.
 
Laatst bewerkt:
Over 2 weken ga ik die kant op, althans dat is de planning. Ben benieuwd.
Het is vanwege het weer spanje geworden en dat blijkt zeker qua weer de goede keus te zijn geweest.
 
Laatst bewerkt:
En voor de grensovergangen met Bosnië, zie hier welke lokaal zijn en welke internationaal: Grensovergangen van Bosnië-Herzegovina - Wegenwiki
Wist niet dat ook bij deze landen daar verschil in zit. Met de auto afgelopen zomer zonder problemen de grens Slano --> Orahov Do gepasseerd welke in het lijstje genoemd wordt voor lokaal verkeer. Was wel de enige overgang waarbij de grenswachter het kentekenbewijs wilde zien.
 
Ik heb er verder ook geen rekening mee gehouden, overal waar ik kwam mocht ik erdoor, geen idee of daar ook overgangen voor locals bij zaten.
 
Nu wachten op terugkeer van de brommert die nog in Z-Fr. staat met een kapotte bobine. Was in Spanje al vervangen maar zodra ik in Fr. kwam, pats.. over en sluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan