In zijn vrij.. niet bij stilstand, anders wel

12 mrt 2003
68
0
48
Nijmegen
#1
Mijn CB750K7 (1977) loopt weer heerlijk, alleen kan ik alleen naar zijn vrij als de motor uit staat of de wielen nog draaien.

Zodra ik de motor af laat slaan (als ik stil sta), kan ik direct naar zijn vrij doorschakelen. En ook als ik stapvoets rijd, vindt ie makelijk zijn vrij. Maar niet bij draaiende motor en stilstand.

Ik denk dat het ook goed is te vermelden dat ik af en toe niet makkelijk op kan schakelen naar zijn twee als ik met rijdende motor stilsta in de eerste versnelling (en dus de koppling in heb geknepen). En als het eenmaal lukt (met een knal/kloenk-geluid) dan schiet ie meteen door naar zijn twee, en is de vrij niet te vinden. Zodra ik rijd of de motor uitzet, vind ik dus probleemloos de vrij en schakelt ie probleemloos op naar zijn twee.

De koppeling komt goed vrij, denk ik. Want bij stilstand in zijn versnelling met de koppeling ingeknepen voel ik geen enkele neiging van de motor om naar voren te willen gaan. Of zegt dit niets? Hoe controleer ik of mijn koppeling goed vrij komt?


Iemand tips hoe ik makkelijker de vrij vind als ik stil sta en de motor draait?

groeten, Michiel
 

marijnhalmingh

Die hard MF'er
9 mrt 2004
488
0
Groningen
#4
Weet zo niet wat het probleem is, maar ik weet wel dat elke lesmotor het probleem ook had. Nou vonden ze het daar niet zo erg, aangezien het niet erger werd zeiden ze. Ach en wat is er nou zo erg aan om even met de motor te lopen (30 cm) of om hem bij het aanrijden van kruispunt al in zijn 1 te zetten.

Was het nou bij een nieuwe motor, dan zou ik er mee terug gaan, maar bij zo'n oud beestje
 

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
#5
Weet zo niet wat het probleem is, maar ik weet wel dat elke lesmotor het probleem ook had. Nou vonden ze het daar niet zo erg, aangezien het niet erger werd zeiden ze. Ach en wat is er nou zo erg aan om even met de motor te lopen (30 cm) of om hem bij het aanrijden van kruispunt al in zijn 1 te zetten.

Was het nou bij een nieuwe motor, dan zou ik er mee terug gaan, maar bij zo'n oud beestje
:^

Je leert tijdens rijles je motor altijd voor stilstand in zijn 1 te zetten (zelfs bij de oefening noodstop).
 
12 mrt 2003
68
0
48
Nijmegen
#6
In zijn 1 zetten vanuit zijn vrij gaat prima (ook bij mijn versie van de noodstop), maar in zijn vrij zetten vanuit stilstand met draaiende motor, daar gaat het me om.
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
7.839
1
Noord Holland
#8
Kijk ff je drukstift na en meet deze na volgens specificaties , je probleem heb ik eens eerder gelezen op een ander forum en daar bleek de drukstift afgesleten te wezen , na vervanging kon je de motor weer in stilstand goed in z`n vrij te krijgen.Maar de andere antwoorden kunnen net zo goed het probleem doen opheffen.
 
10 nov 2004
201
0
38
Haaren
#10
Ben benieuwd wat je kettingspanning met het schakelgedrag van de versnellingsbak te maken heeft?
Ik kan me voorstellen dat als de ketting zo strak staat als een pianosnaar het moeilijk is voor de bak, en indirect het voortandwiel en dus de ketting, zich in de juiste positie te draaien. Als je ketting te los staat krijgt je ketting toch ook een klap als je de motor naar de eerste versnelling tikt.
 
3 jun 2009
23
0
28
elst
#12
met mijn cb400 uit '82 heb ik sinds een week na het verversen van de olie en een nieuwe oliefilter het zelfde probleem. Maar dat is het enige wat ik heb gedaan daarvoor had ik nergens last van.
 

Red Force

Tuono V60°
Donateur
19 nov 2011
7.108
31
#14
met mijn cb400 uit '82 heb ik sinds een week na het verversen van de olie en een nieuwe oliefilter het zelfde probleem. Maar dat is het enige wat ik heb gedaan daarvoor had ik nergens last van.
Dan heb je olie gebruikt die niet geschikt is voor zo'n oud blok.
 
3 jun 2009
23
0
28
elst
#15
hmm ik heb geen idee. Ik heb gewoon de olie er in gedaan die het handboek voorschrijft. Ook lekt hij nu wat meer als ie gewoon in te garage staat met een koud blok.
 

x7

MF veteraan
23 aug 2006
7.941
0
Erica
#16
Heb je de fles/kannetje niet meer?
Filter/aftap plug wel aangedraaid?
hmm ik heb geen idee. Ik heb gewoon de olie er in gedaan die het handboek voorschrijft. Ook lekt hij nu wat meer als ie gewoon in te garage staat met een koud blok.
 
Laatst bewerkt:
3 jun 2009
23
0
28
elst
#17
Ik heb de motor pas een week dus heb geen idee wat voor olie er in heeft gezeten.
ja die zit vrij straks. Misschien moet ik er maar een rubber ring tussen zetten.
 
30 mrt 2012
152
0
35
Arnhem
#18
Gaat hij wel in zijn vrij als je een heel klein beetje gas geeft (met koppeling ingetrokken) en hem dan vanuit zijn 1 in de vrij zet? Dat hielp bij mij tijdens het lessen met een motor die dat ook had.
 

roy131313

MF veteraan
15 sep 2012
3.799
0
#23
Klinkt als een iets te slap afgestelde koppelingskabel. Halve draai strakker kan al genoeg zijn, had precies hetzelfde met mijn gs500e.