In zijn vrij.. niet bij stilstand, anders wel

michielp

MF'er
12 mrt 2003
68
0
Nijmegen
Mijn CB750K7 (1977) loopt weer heerlijk, alleen kan ik alleen naar zijn vrij als de motor uit staat of de wielen nog draaien.

Zodra ik de motor af laat slaan (als ik stil sta), kan ik direct naar zijn vrij doorschakelen. En ook als ik stapvoets rijd, vindt ie makelijk zijn vrij. Maar niet bij draaiende motor en stilstand.

Ik denk dat het ook goed is te vermelden dat ik af en toe niet makkelijk op kan schakelen naar zijn twee als ik met rijdende motor stilsta in de eerste versnelling (en dus de koppling in heb geknepen). En als het eenmaal lukt (met een knal/kloenk-geluid) dan schiet ie meteen door naar zijn twee, en is de vrij niet te vinden. Zodra ik rijd of de motor uitzet, vind ik dus probleemloos de vrij en schakelt ie probleemloos op naar zijn twee.

De koppeling komt goed vrij, denk ik. Want bij stilstand in zijn versnelling met de koppeling ingeknepen voel ik geen enkele neiging van de motor om naar voren te willen gaan. Of zegt dit niets? Hoe controleer ik of mijn koppeling goed vrij komt?


Iemand tips hoe ik makkelijker de vrij vind als ik stil sta en de motor draait?

groeten, Michiel
 
Weet zo niet wat het probleem is, maar ik weet wel dat elke lesmotor het probleem ook had. Nou vonden ze het daar niet zo erg, aangezien het niet erger werd zeiden ze. Ach en wat is er nou zo erg aan om even met de motor te lopen (30 cm) of om hem bij het aanrijden van kruispunt al in zijn 1 te zetten.

Was het nou bij een nieuwe motor, dan zou ik er mee terug gaan, maar bij zo'n oud beestje
 
Weet zo niet wat het probleem is, maar ik weet wel dat elke lesmotor het probleem ook had. Nou vonden ze het daar niet zo erg, aangezien het niet erger werd zeiden ze. Ach en wat is er nou zo erg aan om even met de motor te lopen (30 cm) of om hem bij het aanrijden van kruispunt al in zijn 1 te zetten.

Was het nou bij een nieuwe motor, dan zou ik er mee terug gaan, maar bij zo'n oud beestje

:^

Je leert tijdens rijles je motor altijd voor stilstand in zijn 1 te zetten (zelfs bij de oefening noodstop).
 
Kijk ff je drukstift na en meet deze na volgens specificaties , je probleem heb ik eens eerder gelezen op een ander forum en daar bleek de drukstift afgesleten te wezen , na vervanging kon je de motor weer in stilstand goed in z`n vrij te krijgen.Maar de andere antwoorden kunnen net zo goed het probleem doen opheffen.
 
Ben benieuwd wat je kettingspanning met het schakelgedrag van de versnellingsbak te maken heeft?

Ik kan me voorstellen dat als de ketting zo strak staat als een pianosnaar het moeilijk is voor de bak, en indirect het voortandwiel en dus de ketting, zich in de juiste positie te draaien. Als je ketting te los staat krijgt je ketting toch ook een klap als je de motor naar de eerste versnelling tikt.
 
met mijn cb400 uit '82 heb ik sinds een week na het verversen van de olie en een nieuwe oliefilter het zelfde probleem. Maar dat is het enige wat ik heb gedaan daarvoor had ik nergens last van.
 
Gaat hij wel in zijn vrij als je een heel klein beetje gas geeft (met koppeling ingetrokken) en hem dan vanuit zijn 1 in de vrij zet? Dat hielp bij mij tijdens het lessen met een motor die dat ook had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan