Inbeslagname motor door marechaussee

Status
Niet open voor verdere reacties.
23 aug 2008
135
8
Zuid-Limburg
Hallo mede mf-ers,

Ik kocht een aantal maanden geleden mijn eerste motor, een ktm 300 exc uit 2000.
Welke ik omgebouwd heb naar supermoto en waar ik nu welgeteld 12dagen van heb kunnen genieten na het behalen van mijn rijbewijs.

Ik werd gisteren namelijk aan de kant gehaald bij een algemene verkeerscontrole. Kreeg een paar opmerkingen over beschadigd kenteken (blauwe gedeelte was slecht leesbaar) en over verlichting. Maar dat valt nog enigsins mee tegenover de inbeslagname vanwege mijn framenummer. Een mannetje van de rdw gaf een opmerking dat deze te slecht leesbaar was en dat hij daarom mee moest, hierbij gaf ik aan de stikker wat hier over heen geplakt zit er af te kunnen halen.
Nu was het nummer zo goed leesbaar, dat deze volgens de meneer van de rdw waarschijnlijk opnieuw ingeslagen was. Aangezien de rest van het frame niet zo netjes was als onder deze stikker, vind ik niet gek want die stikker zit er al 18jaar...

Gister netjes ontvangstbewijs gekregen dat ze het nummer gaan controleren en ik heb nog wat foto's gemaakt van de staat van de motor, km-stand en het framenummer zelf voor ik er vertrok.

Nu hadden ze geen termijn gezegd wanneer ik de motor eventueel terug kan verwachten als deze niet gestolen zou zijn. Vandaag dus een aantal belletjes gepleegd, rdw wist hier niks van en verwees me door naar de marrechaussee zelf en na een aantal keer doorverbonden te zijn kreeg ik nu iemand eraan wat me wat kon vertellen. Ze wisten gelijk om welke motor het ging want deze viel volgens hun wel heel erg op..

Ze konden me vertellen dat de motor in eerste instantie door de technische recherche wordt nagekeken op diefstal en dat deze dan volledig in beslag wordt genomen indien dit zo zou zijn. En mocht t niet zo zijn ging diezelfde technische recherche nog een volledige controle doen naar de staat van het voertuig. Naar mijn weten en wat ik begrepen heb wordt dit door hun gedaan en niet door de RDW :/

Weet iemand wat ik kan verwachten? Ik dacht eerst het ergste is echt diefstal, maar de ktm dealer heeft me kunnen gerust stellen dat t nummer er erg origineel uitziet. En anders een wok melding, in hoeverre moet de motor dan origineel gemaakt worden? Ik heb namelijk de originele remmen en wielen niet meer in mijn bezit...

Hopelijk kan ik snel weer :]
 
7AA22789D77E76C297FB4BDFD2BF87B8-kmar-crosser.jpg


Als we uitgespeeld zijn krijg je hem weer terug hoor.
 
Bij het keuren van mijn Tuono gen2 bij het RDW (gekocht bij dealer zonder kenteken) dachten ze ook dat er aan mijn framenummer gekloot was.. Of beter nog, opnieuw was ingeslagen op een blanco/gestolen frame. Foto's aantonen van andere frames boeide ze geen reet, er moest en zal een forensisch onderzoek plaats gaan vinden door recherche.

Motor weer terug meegenomen, weer afspraak maken, weer de motor naar het RDW voor een dag (heen/weer rijden, aanhanger ophalen.... Etc. Etc.)

Framenummer is toen helemaal met etsen en scans bekeken en geen nummer onder gevonden, blijkbaar hebben ze ook contact opgenomen met Aprilia zelf en zij hebben afbeeldingen aangeleverd dat het er standaard zo ingeslagen is.

Resultaat: hoop tijd kwijt, maar wel een kenteken gekregen..... En blijvende sporen van het werk van de recherche (schuursporen op framenummer)

meneer van RDW vertelde zelfs nog dat hij bij een merk Dealer was wezen kijken bij diverse tuonos en hetzelfde had geconstateerd, uiteraard verteld ie dat pas achteraf :(

Ik heb het er maar bij gelaten omdat je er toch niks tegen kan beginnen, maar netjes vond ik het niet. Dit was bij RDW Arnhem.
 
Slechte ervaringen met het RDW heb ik nog gelukkig niet, gaat dan wel over auto's omkeuren naar meer vermogen. Maar ben altijd netjes geholpen.

Wat mij zorgen baart is dat de marrechaussee hier aan de slag gaat. En de vraag hoe de motor gestart moest worden constant naar voren kwam bij de inbeslagname vanwege een verdacht framenummer. Dit laatste had ik in de 1e post nog niet vermeld
 
Als je tegen een Wok melding aanloopt mag je de motor weer in orde maken.
Alles hangt af van welke keurmeester je hebt! De een is de ander niet helaas.
Ze zullen niet moeilijk doen over de kleur maar alle maten moeten kloppen met hun database.
Ook een originele uitlaat er aan dan gaat alles erg makkelijk.
Ik was er ooit met een pan met zijspan voor de keuring( uit Duitsland) toen ben ik net niet gearresteerd.
Niets klopte toen, alles was aangepast voor zijspan rijden dus klopte de wielbasis en de bandmaten niet meer, een major crime dus zelfs de claxon zou niet kloppen toen.
Op den duur een andere pan als tijdelijke donor en toen was het gelijk goed, het was wel een partij werk alles heen en weer bouwen.
 
Dat gaat leuk worden, na de ombouw naar supermoto is alles verkocht om hem weer terug om te bouwen naar enduro.

Maar wat ik raar vind is dat de rdw niks van mijn motor gehoord heeft en dat de marrechaussee niks vrij geeft. Over hoe het verder gaat, behalve afwachten.
 
Dat gaat leuk worden, na de ombouw naar supermoto is alles verkocht om hem weer terug om te bouwen naar enduro.

Maar wat ik raar vind is dat de rdw niks van mijn motor gehoord heeft en dat de marrechaussee niks vrij geeft. Over hoe het verder gaat, behalve afwachten.

Wat zou het RDW ervan gehoord moeten hebben ?

De KMAR werkt zelfstandig, op grond van opsporingsbevoegdheid. Zolang er niets structureel mis is dan komt het RDW hier helemaal niet aan te pas.

En nee, je motor hoeft niet helemaal teruggebouwd te worden naar origineel. Originele uitlaat is ook niet nodig, als hij met deze maar niet teveel lawaai maakt.

Feitelijk word hij gewoon gecontroleerd of het framenummer origineel is. Wellicht dat ze daarna de remmen e.d. checken, maar als hij gewoon normaal veilig in elkaar zit en aan alle wettelijke eisen voldoet krijg je m gewoon weer terug.


De belangrijkste vraag is of hij 'uit het verkeer genomen is' voor technisch onderzoek of dat hij 'in beslag genomen ' is ivm strafrechtelijk onderzoek.
Het eerste is puur voor of hij voldoet aan de eisen om op de weg te rijden en duurt max 4 dagen.
In het tweede geval heb je een 'kennisgeving van inbeslagname' gekregen, dan is de motor dus meegenomen om te onderzoeken of er strafrechtelijk iets mee mis is, dat zou het geval zijn als er bv idd een vals nummer is ingeslagen. In dat geval zal een officier van justitie aan de hand van de onderzoeksresultaten beslissen of en wanneer je je motor terug krijgt. ALs er niets aan de hand is dan zal dat een weekje duren, hoort niet veel langer te duren.



Als je tegen een Wok melding aanloopt mag je de motor weer in orde maken.
Alles hangt af van welke keurmeester je hebt! De een is de ander niet helaas.
Ze zullen niet moeilijk doen over de kleur maar alle maten moeten kloppen met hun database.
Ook een originele uitlaat er aan dan gaat alles erg makkelijk.
Ik was er ooit met een pan met zijspan voor de keuring( uit Duitsland) toen ben ik net niet gearresteerd.
Niets klopte toen, alles was aangepast voor zijspan rijden dus klopte de wielbasis en de bandmaten niet meer, een major crime dus zelfs de claxon zou niet kloppen toen.
Op den duur een andere pan als tijdelijke donor en toen was het gelijk goed, het was wel een partij werk alles heen en weer bouwen.

Keurmeester ? Die term hoort bij het RDW en daar is nog helemaal geen sprake van.

In Duitsland kijkt men anders naar motorvoertuigen als in NL. Bovendien vind ik een Pan + zijspan al niet echt vergelijkbaar met een KTM300...






Wat mij zorgen baart is dat de marechaussee hier aan de slag gaat.

Waarom ?
 
Laatst bewerkt:
Klik volgend

Wat een gedoe heb je der mee ben benieuwt.
Heb je nog een bekeuring gekregen voor dat blauwe stukje ?
 
'Inbeslagname motor door marrechaussee' > 'Inbeslagname motor door marechaussee'
 
Wat zou het RDW ervan gehoord moeten hebben ?

De KMAR werkt zelfstandig, op grond van opsporingsbevoegdheid. Zolang er niets structureel mis is dan komt het RDW hier helemaal niet aan te pas.

En nee, je motor hoeft niet helemaal teruggebouwd te worden naar origineel. Originele uitlaat is ook niet nodig, als hij met deze maar niet teveel lawaai maakt.

Feitelijk word hij gewoon gecontroleerd of het framenummer origineel is. Wellicht dat ze daarna de remmen e.d. checken, maar als hij gewoon normaal veilig in elkaar zit en aan alle wettelijke eisen voldoet krijg je m gewoon weer terug.


De belangrijkste vraag is of hij 'uit het verkeer genomen is' voor technisch onderzoek of dat hij 'in beslag genomen ' is ivm strafrechtelijk onderzoek.
Het eerste is puur voor of hij voldoet aan de eisen om op de weg te rijden en duurt max 4 dagen.
In het tweede geval heb je een 'kennisgeving van inbeslagname' gekregen, dan is de motor dus meegenomen om te onderzoeken of er strafrechtelijk iets mee mis is, dat zou het geval zijn als er bv idd een vals nummer is ingeslagen. In dat geval zal een officier van justitie aan de hand van de onderzoeksresultaten beslissen of en wanneer je je motor terug krijgt. ALs er niets aan de hand is dan zal dat een weekje duren, hoort niet veel langer te duren.Keurmeester ? Die term hoort bij het RDW en daar is nog helemaal geen sprake van.

In Duitsland kijkt men anders naar motorvoertuigen als in NL. Bovendien vind ik een Pan + zijspan al niet echt vergelijkbaar met een KTM300...Waarom ?

Het gaat om een inbeslagname op verdenking van een gestolen motor, maar aan de telefoon zeiden ze ook dat ze technisch onderzoek gingen doen naar de staat. Dan klopt een gedeelte van de verlichting niet gok ik zo, knipperlichten en grootlicht heb ik namelijk niet.

Ik heb voor de rest geen bekeuringen gekregen gelukkig
 
Het gaat om een inbeslagname op verdenking van een gestolen motor, maar aan de telefoon zeiden ze ook dat ze technisch onderzoek gingen doen naar de staat. Dan klopt een gedeelte van de verlichting niet gok ik zo, knipperlichten en grootlicht heb ik namelijk niet.

Ik heb voor de rest geen bekeuringen gekregen gelukkig

Tja, het zijn twee verschillende trajecten, eventuele diefstal/heling/verduistering en daarnaast het voldoen aan de eisen voor het gebruik op de weg zelf.

Als dat eerste geen probleem gaat zijn.... dan zal het tweede wellicht voor idd de verlichting wellicht een bekeuring opleveren als ze niet met de politie mee doen met de stakingen ;)

Ik ken je motor natuurlijk niet en er valt een boel te verkloten aan zo'n ding maar als hij verder oké is zal het verder geen problemen opleveren.
 
Na contact met de KTM-dealer te hebben gehad, gaan hun van de foto van het frame nummer uit dat deze niet opnieuw geslagen is.

Voor de rest is de motor technisch gewoon goed, net omgebouwd naar supermoto waarbij alle slijtage delen nieuw zijn (remblokken, banden e.d.)

Het zal me benieuwen, het feit dat ze zo kortaf en bot doen zit me niet goed. Ik mag de locatie van mijn motor niet weten, ze willen weten hoe hij het beste gestart kan worden terwijl hij voor controle van het framenummer mee moet??

Ik zal misschien te hard van stapel lopen, maar als je net een paar 1000 in een motor gestoken hebt wat ze na nog geen 2weken rond rijden na het behalen van je rijbewijs in beslag nemen is niet iets waar ik op zat te wachten haha
 
Na contact met de KTM-dealer te hebben gehad, gaan hun van de foto van het frame nummer uit dat deze niet opnieuw geslagen is.

Voor de rest is de motor technisch gewoon goed, net omgebouwd naar supermoto waarbij alle slijtage delen nieuw zijn (remblokken, banden e.d.)

Het zal me benieuwen, het feit dat ze zo kortaf en bot doen zit me niet goed. Ik mag de locatie van mijn motor niet weten, ze willen weten hoe hij het beste gestart kan worden terwijl hij voor controle van het framenummer mee moet??

Ik zal misschien te hard van stapel lopen, maar als je net een paar 1000 in een motor gestoken hebt wat ze na nog geen 2weken rond rijden na het behalen van je rijbewijs in beslag nemen is niet iets waar ik op zat te wachten haha
Ik kan me heel goed voorstellen dat je overstuur bent..
 
Ik vraag me al lang af hoe dat nou zit met de schade die ze veroorzaakt hebben. Jij hebt het over krassen en etsen op het balhoofd om het framenummer te checken maar ik zit in de spuitwereld en ken verhalen van duizenden euro's schade aan candy custom spuitwerk omdat er even een balhoofd kaalgeschuurd werd door de Politie. Om dat te herstellen mag het hele frame kaal en overnieuw gespoten worden.

Betaald de Politie dat?

Ze hebben niks gevonden dus vergoeden ze de schade dan ook? Als ze bij mij naar binnen willen omdat ze een drugslab vermoeden en ze trappen mijn voordeur in drieën, en ze vinden niks, is het dan "sorry hoor, en doe wat aan je voordeur anders krijg je een bekeuring voor uitlokken van inbraak want hij sluit niet meer..." of is dat te verhalen?

Mijn auto is ooit weggesleept in Rotterdam wegens fout parkeren, kon ik in Rotterdam Noord op gaan halen. Moest ik eerst langs een loket om te betalen en een ontvangstbewijs te tekenen anders mocht ik het terrein niet op en toen ik bij mijn auto kwam lag de voorspoiler eraf: beschadigd met opscheppen door de berger.

En als je verhaal gaat halen krijg je te horen dat je voor ontvangst hebt getekend en dus akkoord bent gegaan met de staat waarin je hem terugkrijgt.......en nu oprotten meneer!
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad wat ze hebben gezegd, is hij niet gestolen is het "sorry voor het ongemak". Maar kosten van de schade mag ik zelf betalen dan.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad wat ze hebben gezegd, is hij niet gestolen is het "sorry voor het ongemak". Maar kosten van de schade mag ik zelf betalen dan.

Daar kun je rustig werk van maken en dat ga je zeker weten nog winnen ook mits het aantoonbaar door hun veroorzaakt is.
 
Wees blij dat het allemaal zo nauwlettend gecontroleerd wordt.
Wellicht krijg iemand uit het topique "de gestolen motoren van MF" op deze manier zijn motor nog eens terug.

Misschien een dingetje: Met welke van mijn superstandaard motorfietsen ik ook een fuik in ben gereden, men is er al heel gauw achter dat die dingen volledig in orde zijn en duurt mijn plezierige en vrijblijvende oponthoud niet langer dan enkele minuten.

Tuurlijk, ombouwen heeft wel wat maar brengt risico's met zich mee...

Don't do the crime....
 
Tja frame nummer moet duidelijk te lezen zijn dus het is verstandig om met poedercoaten en spuiten daar rekening mee te houden

Het is de originele coating nog, het nummer was te netjes volgens hun. Omdat er 18jaar dat stikkertje over heeft gezeten.

Toen ze die eraf trokken zeiden ze dat het nummer opnieuw geslagen was, zo netjes was t
 
Daar kun je rustig werk van maken en dat ga je zeker weten nog winnen ook mits het aantoonbaar door hun veroorzaakt is.

Ik heb overal foto's van gemaakt net nadat ik het formulier van ontvangst gekregen heb. Dus dit kan ik zeker aantonen, hoop alleen niet dat die rompslomp nodig is omdat een broekie van de rdw de wijze van nieuwe en oude ktm frame nummers door elkaar haalt..
 
Snap ik, maar ze doen al alsof de motor niet meer van mij is :')

Dan zal je er toch eerst afstand van moeten doen.
Gezien dat je hem ter goede trouw gekocht hebt en er een paar duizend eurie in gestopt hebt blijft het jouw motor.

Heb je hem particulier gekocht?
Heb je de vorige eigenaar al gevraagd hoe het zit met het framenummer?
 
Dan zal je er toch eerst afstand van moeten doen.
Gezien dat je hem ter goede trouw gekocht hebt en er een paar duizend eurie in gestopt hebt blijft het jouw motor.

Heb je hem particulier gekocht?
Heb je de vorige eigenaar al gevraagd hoe het zit met het framenummer?

Yep, en alles laten controleren door de dealer. Ik heb alle persoonlijke gegevens van de vorige eigenaar. Die lijkt me wel te vertrouwen, heb er sinds ik hem gekocht heb nog vaker contact mee gehad.
 
Na contact met de KTM-dealer te hebben gehad, gaan hun van de foto van het frame nummer uit dat deze niet opnieuw geslagen is.

Voor de rest is de motor technisch gewoon goed, net omgebouwd naar supermoto waarbij alle slijtage delen nieuw zijn (remblokken, banden e.d.)

Het zal me benieuwen, het feit dat ze zo kortaf en bot doen zit me niet goed. Ik mag de locatie van mijn motor niet weten, ze willen weten hoe hij het beste gestart kan worden terwijl hij voor controle van het framenummer mee moet??

Ik zal misschien te hard van stapel lopen, maar als je net een paar 1000 in een motor gestoken hebt wat ze na nog geen 2weken rond rijden na het behalen van je rijbewijs in beslag nemen is niet iets waar ik op zat te wachten haha

Je gaf zelf aan dat ze ook de motor zouden controleren, daar hoort dan sowieso een meting van het uitlaatgeluid bij en dat gaat beter als de motor gestart word.



Ik vraag me al lang af hoe dat nou zit met de schade die ze veroorzaakt hebben. Jij hebt het over krassen en etsen op het balhoofd om het framenummer te checken maar ik zit in de spuitwereld en ken verhalen van duizenden euro's schade aan candy custom spuitwerk omdat er even een balhoofd kaalgeschuurd werd door de Politie. Om dat te herstellen mag het hele frame kaal en overnieuw gespoten worden.

Betaald de Politie dat?

Ze hebben niks gevonden dus vergoeden ze de schade dan ook? Als ze bij mij naar binnen willen omdat ze een drugslab vermoeden en ze trappen mijn voordeur in drieën, en ze vinden niks, is het dan "sorry hoor, en doe wat aan je voordeur anders krijg je een bekeuring voor uitlokken van inbraak want hij sluit niet meer..." of is dat te verhalen?

Mijn auto is ooit weggesleept in Rotterdam wegens fout parkeren, kon ik in Rotterdam Noord op gaan halen. Moest ik eerst langs een loket om te betalen en een ontvangstbewijs te tekenen anders mocht ik het terrein niet op en toen ik bij mijn auto kwam lag de voorspoiler eraf: beschadigd met opscheppen door de berger.

En als je verhaal gaat halen krijg je te horen dat je voor ontvangst hebt getekend en dus akkoord bent gegaan met de staat waarin je hem terugkrijgt.......en nu oprotten meneer!

Waarom vraag je je dat af ? Ten eerste gaat het nu niet over 'de politie' maar als zij schade veroorzaken word dat vergoed, dat is allemaal netjes geregeld.
Ik heb trouwens nergens gelezen dat er schade is veroorzaakt.

Over schade aan een balhoofd...dat is dat de spuiter kwalijk te nemen, het VIN nummer behoort zichtbaar te zijn.
Als jouw motor gestolen word is t ook niet fijn als de politie jou motor controleert en maar door laat rijden omdat het framenummer niet leesbaar is ? Dat is dus geen schade die vergoed word, vrij logisch ook.

Je voorbeeld van de voordeur.... wat heeft dat hiermee te maken ? Dat zijn totaal verschillende wetten met geheel andere bevoegdheden. Bovendien, zoals jij het voorbeeld geeft word die schade idd gewoon vergoed.

En wat de vraag over de KTM van doen heeft met schade veroorzaakt door een sleper van de gemeente snap ik al helemaal niet. Maar ook hier is de sleper verzekerd tegen die schade en die is ook te verhalen.

Eigenlijk is dat dus allemaal goed geregeld ipv een probleem.




Het is de originele coating nog, het nummer was te netjes volgens hun. Omdat er 18jaar dat stikkertje over heeft gezeten.

Toen ze die eraf trokken zeiden ze dat het nummer opnieuw geslagen was, zo netjes was t


Je hebt een merk/type motor waar veel mee gerotzooid word. Erg veel zelfs. Er rijden er nogal wat die op een 5 jaar oude KTM met een kenteken van een 620 uit 2000 rijden, incl gerommel met het VIN nummer.
Het is logisch dat je met zo'n motor wat extra aandacht krijgt.





Ik heb overal foto's van gemaakt net nadat ik het formulier van ontvangst gekregen heb. Dus dit kan ik zeker aantonen, hoop alleen niet dat die rompslomp nodig is omdat een broekie van de rdw de wijze van nieuwe en oude ktm frame nummers door elkaar haalt..

Waarom maak je je nu al zo druk ?
Wacht even hoe hij erbij staat als je m terug krijgt, als er dan wat mis is, is het vroeg genoeg je druk te maken.
Je nu druk maken terwijl je m gewoon netjes terug krijgt is een beetje jammer van je energie ;)


Er moet een reden zijn voordat een opsporingsdienst een motorvoertuig in beslag mag nemen. Die is er in dit geval.
En dat gebeurd 100den keren per week, uiteraard zal er vast eens schade worden veroorzaakt maar dat is echt een zeldzaamheid. Ook politiemensen vinden het vervelend als ze met klachten tegen hun worden geconfronteerd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan