Inbus maat 6 hetzelfde als H6?

kaaskop op motor

Die hard MF'er
18 sep 2020
308
637
Beste forum,

Middels een zoektocht hier terechtgekomen daar ik op zoek ben naar een dopsleutelset met inbusdoppen. Waarom hier beland? Voetsteun van de middenbok mijn motor is afgebroken. Aangezien het vrij simpel is de middenbok onder de motor te demonteren (2 inbusbouten en 1 veer) wilde ik dit zelf doen. Echter mis ik een goede inbusdopsleutel/doppenset met inbus om het karwei te klaren. Zoekend op internet kom ik wel inbusdoppen tegen alleen met de term Hex (...) waarbij tussen de haakjes een cijfer staat die waarschijnlijk dus de maat van de inbus aangeeft. De term Hex of H is gewoon de maat voor de inbus en duidt op niks anders? Ik weet dat Hex afkorting is van hexagonaal wat 6-kant betekend (of 6 zijdig hoe je het bekijkt). Weet iemand een (online) adresje waar ik een dopsleutelset+ratel kan krijgen met voldoende inbusdoppen met ook maat 6?
Alvast bedankt!
 
Met de meeste zaken inderdaad. Maar geldt het ook voor gereedschap? Want als ik naar gereedschappen kijk zie ik nog steeds de imperial units....
Klopt.

De ratels zijn altijd en overal in inch. De maat van het vierkantje waar een dop op komt.
1/4" is klein
3/8" is middel
1/2" is groot

Daar kunnen dus de doppen op.
Zowel amerikaanse doppensets, als metrische doppendets. Of inbus en torx 😀
 
De Engelsen zijn helemaal over.

Enkel in 3e wereldlanden zoals de VS meten nog met voeten die je vervolgens moet vermenigvuldigen met stenen om op ponden per duimen uit te komen...
Klopt helemaal, alleen maar 3e wereldlanden!
 

Bijlagen

  • 90C037B0-DC38-4795-BF2F-DDD6D6B46976.png
    90C037B0-DC38-4795-BF2F-DDD6D6B46976.png
    20,9 KB · Weergaven: 7
Inbus doppen heb ik alleen in 1/4" en 1/2 " tot nu toe nog geen ruimte gebrek gehad om ook nog eens een 3/8"er bij te nemen .
Tot M8 (H6 dop ) met de 1/4 " en daarna over naar de 1/2"
Die 1/2 "set loopt trouwens van H4 tot H19 wat bij een vooras van een Jap mooi uitkwam die had een wel erg grote inbus nodig
 
Van de 3 setjes gebruik ik 1/4 het meest. Dan het meest de 1/2 en soms de 3/8.

Voor zaken als middenbok, standaard, assen en dat soort grover spul pak ik meer de 1/2 set. Vaak zit het toch aardig vast.

Zou voor een goed hobbysetje kijken naar LUX (Duitsland) of Sonic bijv.
 
Klopt helemaal, alleen maar 3e wereldlanden!
Prachtig plaatje, helaas volkomen onzin.
In, bijvoorbeeld, Australië is Imperial heel gewoon en even groot in de plaatselijke "Gamma"
Het onderschrift bij het plaatje doet hier geen recht aan.
Een mooie gereedschapskist wordt daar dan ook met beide "systemen" verkocht.
Nou kun je over "3e wereld land" discussiëren :-)
 
Prachtig plaatje, helaas volkomen onzin.
In, bijvoorbeeld, Australië is Imperial heel gewoon en even groot in de plaatselijke "Gamma"
Het onderschrift bij het plaatje doet hier geen recht aan.
Een mooie gereedschapskist wordt daar dan ook met beide "systemen" verkocht.
Nou kun je over "3e wereld land" discussiëren :-)

Australië bestaat niet, de aarde is plat :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan