inbus wil niet los

Donders

Die hard MF'er
18 jul 2004
473
0
Utrecht
Hallo,


Ik zit met het probleem dat de inbus van het deksel dat de startmotor afdekt niet los wil. Het lijkt erop dat het vaker is geprobeert en daarom slipt de imbussleutel dus weg. Ook is het last om er kracht op te zetten omdat het zo midden in het blok zit. Morgen wil de tank eraf halen maar ik weet niet of ik er dan bij kom. Wie heeft een id hoe ik deze als nog los krijg? Met een gewone combitang lukt het niet je kan niet genoeg kracht zetten de ruimte is te klein.

tips zijn meer dan welkom
 
Laatst bewerkt:
Als je toch besluit een (langzame) boor te gebruiken, zorg dan dat die links-draaiend is (en met een links boortje erin, uiteraard). De kans is minstens 50% dat dat boutje dan al naar buiten mee-draait voordat je er helemaal doorheen bent geboord.
 
Het boutje in de bankschroef zetten en dan met een rotgang je motor draaien! :} . Nee geintje, op mijn werk hebben we 'screw-grap'. Nee dit is geen grap maar een echt wondermiddel. Het is een kleine tube met een soort graffiet creme. Dit werkt werkelijk perfect, een druppel in de rotte schroefkop, je inbussleutel erin zetten en draaien maarrrr. Volgens de verpakking heb je 500 % meer grip. Dat lijkt mij wel erg veel, maar het verhoogt de grip aanzienlijk. Ik ben zelf vliegtuig technicus en ken dit spul. Volgens mij kun je het ook bij een groothandel kopen. succes
 
Bedankt weer voor de reacties!

De kettingspannenr? Ik heb er niet veel verstand van, maar een kettingspanner in het midden van het blok aan de cilinder?

Met de boor kan ik er voor als nog niet bij!

En die creme ik zal is rond vragen.


Voor nu ben ik erg benieuwd naar het voorstel van Wuf !!
 
:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+


Het is gelukt, samen met mij vriendin ben ik de strijd aangegaan. We hebben de carburateurs verwijderd en toen konden we er al een stuk beter bij. afijn 2 uur ltr en het kreng kwam los.......

Allemaal bedankt voor het mee denken.

En wuf, er moet nog een nieuwe achterband op ;)
 
Bedankt weer voor de reacties!

De kettingspannenr? Ik heb er niet veel verstand van, maar een kettingspanner in het midden van het blok aan de cilinder?

Nee dat blijkt. Nog nooit van een nokkenasketting gehoord :?
dan wordt het echt tijd voor een boek over motortechniek en een werkplaatshandboek voor je ook maar iets aan die motor volledig verkloot.
 
WD40 is een smeermiddel roestoplosser = wonderspul
Torx = inbus met 8 kantjes (inbus 6 kantjes)

Als je erbij kunt met een dremel kun je er ook een sleuf inslijpen en dan met een slagschreovendraaier lostikken.

Toch nog effe wat rechtzetten:

19-0260.jpg


Een imbusbout heeft dus zes vlakken


torx.gif


en een Torx heeft....... ook zes vlakken, maar dan in 'halve maan'-vorm.
 
Ja dat klopt ten dele
Er is torx6 en torx 12 dus dan kun je zelf wel nagaan hoeveel nokken de sleutels of doppen hebben, maar waarom er torx INBEREN....
Nou heel simpel : bekijk een torxsleutel, dop of bit maar eens , en je zult zien dat ze iets schuin toelopen. Dus hoe verder je een torx erinkrijgt, des te meer grip krijg je. (zijn ze niet voor gemaakt, maar is wel een handige bijkomstigheid)
En als je dan ook nog een paar keer flink op de dop slaat, krijg je natuurlijk ook nog het schrikeffect van de bout, en de kans dat je de boel loskrijgt is daardoor nog groter. Probeer maar eens een torx in de slagschroevendraaier.. succes verzekerd
Oh ja als de imbus (inbus) doorgeschoten is dan is het gat meestal te rond om nog fatsoenlijk een imbusbit passend te krijgen. Heb je geen torx, slijp dan een iets grotere inbusbit schuin aan, zodat je eigenlijk een overmaatbit gaat creeeren, werkt een beetje hetzelfde als een torx .
 
Nee dat blijkt. Nog nooit van een nokkenasketting gehoord :?
dan wordt het echt tijd voor een boek over motortechniek en een werkplaatshandboek voor je ook maar iets aan die motor volledig verkloot.

Echt vriendelijk klink je niet!
Als je goed gelezen had dan wist je dat ik er geen verstand van heb. Dan is het dus ook niet zo gek dat ik die nokkenasspanner niet ken. Ik heb me aarom ook niet voor niets op het MF aangemeld ik kom hier voor hulp omdat ik het leuk vind om zelf te leren sleutelen. En naar het boek ben ik ook hard opzoek.

Het is gelukt, en daar gaat het om.

:X
 
Tanx !


Ik ben al opzoek via MF helaas weining respons
Bol.com kan ik hem helaas niet op vinden.

Zelfs bij haynes online is het boek niet te vinden. Dit word niets


(excuus voor de dubbel post)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit voor je gevonden:

http://www.bykebitz.co.uk/acatalog/Suzuki_Genuine_Manuals.html

GSX 750T/X Genuine manual
Genuine Suzuki manual to cover GSX750LT/LX,GSX750X,GSX750E/TZ 1982,GSX750SD 1983.
Price: £49.06

Wel vrij prijzig, maar dat moet je zelf weten. Dat geld heb je d'r zo uit als je het onderhoud zelf durft te doen. (ook al zijn het de kleine beurtjes (olie, ketting, remmen)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan