inbus wil niet los

Donders

Die hard MF'er
18 jul 2004
473
0
Utrecht
Hallo,


Ik zit met het probleem dat de inbus van het deksel dat de startmotor afdekt niet los wil. Het lijkt erop dat het vaker is geprobeert en daarom slipt de imbussleutel dus weg. Ook is het last om er kracht op te zetten omdat het zo midden in het blok zit. Morgen wil de tank eraf halen maar ik weet niet of ik er dan bij kom. Wie heeft een id hoe ik deze als nog los krijg? Met een gewone combitang lukt het niet je kan niet genoeg kracht zetten de ruimte is te klein.

tips zijn meer dan welkom
 
Laatst bewerkt:
Boren wil ik als laatste red middel gebruiken.
De griptang was ik ook van plan ook maar is te gaan aanschaffen in de hoop dat ik die er wel op krijg.

maar dan:

WD40, geen id wat dat is!!??
torkx, ook geen id wat dat is!!??

can you tell me?


Bedankt voor de reacties
 
wd40 maakt vastzittende bouten en moeren enz wat makkelijker los, soms...
wd40.jpg
 
Boren wil ik als laatste red middel gebruiken.
De griptang was ik ook van plan ook maar is te gaan aanschaffen in de hoop dat ik die er wel op krijg.

maar dan:

WD40, geen id wat dat is!!??
torkx, ook geen id wat dat is!!??

can you tell me?


Bedankt voor de reacties


Iedere sleutelaar heeft en kent WD40, anders geen goede sleutelaar... :+

 
Boren wil ik als laatste red middel gebruiken.
Boren is wel het snelste en je weet zeker dat je dan het deksel lostkrijgt.
Als je er met een griptang bij kan heb je na het boren nog genoeg vlees om de rest met de griptang eruit te draaien.

Als de spanning van de bout af is kan je hem vaak al met de hand losdraaien.
 
Nog een tip bij vastzittende de bouten en moeren: zet je gereedschap er goed op en probeer hem met een gecontroleerde ruk los te trekken. Dit werkt meestal veel beter dan dat je de spanning 'gelijkmatig' opbouwt. En... met goed passend gereedschap werken scheelt ook een hoop! ;)

Ik hoop dat het lukt! Succes iig.
 
Alle beetjes helpen: als een machine lekker warm staat, bijvoorbeeld vlak na een rit, komen de meeste bouten iets makkelijker los. Natuurlijk zal dat effect niet erg groot zijn aan/om de startmotor maar iedere graad Celsius helpt.
 
ik denk dat je toch echt met een snelgrip tang moet beginnen, dan gaan de meeste bouten toch wel los. Mocht dit niet lukken, dan niet te lang blijven proberen en de omgeving van de bout verwarmen met een verfbrander ofzo dan nog es proberen, dan zal ie wel losgaan..
 
warmstoken met een hobbybrandertje heeft mij meermaals geholpen.

Anders een maat grotere inbus sleutel (wel echte kwalitiet, geen pbs) op de slijpsteen bewerken, zodat ie net niet past in de bout, en er dan met een hamer inrammen.

Succes.
 
Mensen bedankt voor de reacties wederom!


Ik heb net de tank eraf gehad in de hoop er dan van boven bij te kunnen. Helaas, er zit te veel in de weg.
De boor en de hamer kunnen dus niet gebruikt worden.

Dat verhitten, ik zit midden in het motorblok, is dit dan wel veilig???
Ik durf dit niet aan.

De tip om er een sleuf in de slijpen en dan met een schroefendraaier los tikken vind ik nog wel één die ik aan durf :)

Wat een klus om mee te beginnen als je beginner bent :?
 
Heb je ermee in de pekel gereden? Zo ja, dan moet je gewoon de kop eraf boren. Slechte ervaringen met pekel-blokken.

Verder zijn alle suggesties al ongeveer wel gegeven. Monteer de boel als je het gerepareert hebt met kopervet, dit scheelt echt zo veel wanneer je het later nog eens wil demonteren (ook na pekel gereden te hebben)

Edit: Vaak als je de kop eraf hebt geboort is de druk van de bout af, en kun je hem er zo met de hand uit draaien.
 
Als je er met een schroevendraaier bij kunt, kan je er ook met een afgeslepen (grotere) inbussleutel bij. Dat werkt echt. Die kan je er dan met een hamer inrammen, zodat ie echt strak in het gat van de bout zit. pijpsleutel er op als hefboom, en losdraaien maar.
 
Ik ben weer druk bezig geweest, ik heb ook 'imal' gekocht dit zou nog beter werken omdat het alleen bedoeld is als kruipolie (wd40 zou voor meer toepassingen geschikt zijn.) Maar het mag niet baten :( :(

Ik ben bang dat het mij een hoop geld gaat kosten omdat er meer gedemonteert moet worden om beter bij de imbus te komen


Ik bedenk me ook net dat het ook niet met een dremel zal werken. Dit omdat het dremelslijpschijfje orizontaal moet zetten en en dus de dremel zelf verticaal en daar is weer geen ruimte voor.

Bedankt voor het mee denken!
 
Das ook een goede tip !


Alleen kan ik niet lassen en ken ik ook zo snel niemand. Dus als iemand in Utrecht mij hierbij kan helpen, graag :}

Ik ben nu aan het rond vragen of er iemand is in mijn omgeving met een mega waterpomptang. Wellicht dat ik hem daarmee los krijg.
 
Ja joh, wrijf het er nog even in :(
Ik ben een beginnende sleutelaar 8-)

Morgen een drukke dag dus, dat ding moet los !

bedankt!

Begin dan eerst met het aanschaffen van goed gereedschap. Wanneer je met een goedkope inbus een bout wil losdraaien die goed vast zit, krijgt je idd. problemen. Je een een goede inbus gebruiken van een degelijk merk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan