Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Indian Motorfietsen 1901~1953

IndianScout

Tot ziens , klimaat freaks !
11 mei 2011
2.272
2.154
Hallo ,

Weet niet als er nu wel of niet behoefte is aan een indian topic ,
indian scout verbouwd
Dit topic begon al een beetje over de oudere 'echte' indian's van Springfield Mass.
Nu ben ik zelf helemaal gek van indian ,
Wil er altijd nog een 1 kopen maar voor mij (27jaar oud) is een indian scout van de jaren 20 gewoon een verre droom .
Er is een leuk museum in Lemmer namelijk Tony Leenes .
Wellicht dat er meer mensen zijn die indian's hebben of er altijd naar zitten kijken / kwijlen

Kleine geschiedenis *van wikipedia en indian motorcycle website* :

In 1897 richtte George M. Hendee een fietsbedrijf op genaamd Hendee Manufacturing Company

In 1901 huurde fietsfabrikant, race ambassadeur en voormalig racefiets kampioen George Hendee Oscar Hedstrom in om een benzine aangedreven fiets te bouwen om racers op een fiets bij te kunnen houden. De machine die hij bouwde was krachtig en betrouwbaar.
Later dat jaar werd de eerste fabriek geopend in Springfield.
De eerste Indian Motorcycle is in 1902 verkocht .
Racers wonnen het ene na het andere evenement en vestigden records op Indian motoren


Oscar Hedstrom met de eerste prototype van Indian

1907 1 van de eerste V-Twin's van Indian :


1914 Racer 8 klepper :





1915 De indian C Light Twin met slechts 631cc :

1915 Indian PowerPlus 1000cc
1915 Indian C Big Twin 998cc :



1916 indian Model K De Lightweight's , slechts 221CC 1 cilinder



1919 : Burt Munro's Scout



Was in 1962 de snelheid's record houder van de 1000cc klasse .
motorblok had ruim 100pk werd gezegt , ook een mooie film van 'world fastest Indian'


1920 Indian Scout 500/750cc .


1923 Indian Big Chief 1200cc


1928 Indian Scout 101



1932 Indian Four , 4 cilinder 1265cc :

1938 Indian Junior Scout

1940 Indian Scout 741 500cc


1942 Indian 841 :


1940 indian 340B


1940 Indian Chief

1953 Indian Chief



Heb niet alle modellen er tussen geplaats maar wel alle bekende .

Ik hoop ooit nog eens in de gelegenheid te komen om 1 te kopen , het liefst de Scout 101 van de jaren 20 . ongerestaureerd .
Maar waarschijnlijk zal een 741B worden want die zijn nog redelijk betaalbaar .

Er zijn vast meer liefhebbers / wellicht eigenaren die leuke verhalen kunnen vertellen over Indian .
 
Laatst bewerkt:
 
Idd een erg mooi openingstopic, echter vraag ik me af of het niet beter is om er een algemeen Indian topic van te maken. Gezien de minimale reacties in deze en omdat er volgens mij verder nog geen algemeen Indian topic is. Tenminste ik kon het niet vinden.
 
Indian board track racing,zo,n 170 km per uur en dat zonder remmen op ruwe houten ondergrond,volgens de verhalen werd je
door de houtsplinters gestraald ,dus kon je maar beter zorgen dat je vooraan reed
Jaren 20 en toen al hadden ze 4 kleppen per cilinder,iets wat de Jappen pas vele jaren later deden.
a
 
Laatst bewerkt:
Indians zijn prijziger dan ouwe Hallies over het algemeen...
Toch zijn er zo nu en dan nog wel leuke objectjes te koop..als je maar oplet en je contacten onderhoudt.
MP en Speurders zijn leuk, rondvragen en contacten leggen werkt beter...echt.
@IndianScout; doe me even een PB, op de een of andere manier mag ik geen PB starten ?!?
 
Laatst bewerkt:
Niet alleen Indian. Rudge maakte heel goede vierkleppers. De zogenaamde four four. 4 kleppen, 4 versnellingen.
 
In die tijd had elke fabrikant die wat deed in de racerij al vierkleppers; Pierce, Merkel, Arrow, Excelsior, HD, Indian, Curtis en dan ben ik er vast nog wat vergeten.
Bij ons in Europa was kombaanracen niet populair, en genoemde Rudge en JAP waren destijds koplopers in de technische ontwikkeling.
Kombaanracers ('murderdrome' genaamd) hadden geen versnellingsbak en geen remmen..
 
In die serie Harley and the Davidsons zitten wat mooie fragmenten kombaanrijden. En bijna tweehonderd rijden op fietsbanden en zonder remmen met je dikke trui aan.
 
allemaal mooi spul , helaas wordt het steeds duurder , (mijn budget is meer die russische troep)
en de meeste staan in collecties stof te verzamelen , dat vindt ik nog het ergste .
Zoals die american motorcycle museum , harstikke leuk maar er staan wel +- 60 indian's stil , ja deze wordt volgens mij wel eens gestart en er zijn een paar van klanten , maar ik vindt dat ze moeten rijden
 
Steeds duurder valt wel mee,ze zijn nooit echt goedkoop geweest
 
Ja; er staan er genoeg in musea....en in woonkamers.
Maar er staan er ook nog genoeg op de wielen, waar jaarlijks nog mee gereden wordt... misschien minder dan ooit, maar toch.
En de treffens met het oude spul is altijd weer een feest.
Ik zelf rij praktisch wekelijks met ouwe zijkleppers, en ik ben de enige niet.
Kom zondags maar eens kijken in Gildenhaus als het weer een beetje meewerkt...en zo zullen er wel meer hotspots zijn
 
ik rijdt zelf om de week met de Terrot en heb nu weer een nieuw zijklep project wat volgende zomer mijn dagelijks vervoer wordt

zo gekocht , maar ik ga hem weer iets originelers van maken richting bmw R71 spatbord etc .