indonesia: honda cg110 '82 backfires

Bramsel

MF'er
1 okt 2002
196
0
Den Haag
hoi allen. jullie hebben misschien eerder gelezen dat ik hier in indonesia een honda cg110 1982 heb gekocht. (http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/136715/1)

hij doet het prima, gaat redelijk hard (voor de wegen hier), maar nu heeft hij een beetje kuren. Soms houd hij in en tijdens het rijden hoor je van die ploffen. lijkt net alsof hij soms backfires. beter weet ik het ook niet te beschrijven. wil eigenlijk naar de garage hier, maar weet niet hoe ik het in het indonesisch moet beschrijven, mijn indo is best bagger. verder heeft hij het probleem alleen als hij rijd en niet altijd.
ben benieuwd of een van jullie een soort diagnose kan stellen, dan kan ik ermee naar de bengkel (garage). thanx
 
bedankt voor de reacties. heb de carburateur schoon laten maken en laten afstellen. hij staat nu iets minder rijk heb ik het idee.
wat luchtfilter betreft, dat zit er niet op.

nu was ik bij de garage en hebben ze meteen de bougie vervangen, die was erg zwart. Maar ik heb de nieuwe er een dag later weer eens uitgedraaid en die bleek ook alweer zwart te zijn.
ik maak de bougie af en toe schoon maar dan is hij na een ritje van 15 minuten of zo alweer zwart. las dat het kan liggen aan de carburateur, maar volgens mij staat hij niet te rijk (hij is net afgesteld en staat nu minder rijk). ook las ik over de warmtegraad van bougies. nu zit er een NGK D8EA bougie in. het is hier in indonesia standaard 35 graden, wat ook belangrijk is begreep ik.

enige ideeen waar het nog meer aan kan liggen?
 
Hij kan wat te weinig lucht krijgen door een vuil luchtfilter of een lekke uitlaat (meer lek als normaal dan he).

Als het goed is zijn de motoren afgesteld voor dat klimaat dus zou de standaardafstelling goed moeten zijn (je zit op zeenivo toch?).
 
Bramsel: ... wat luchtfilter betreft, dat zit er niet op ...

Is dat wel slim? Zijn de wegen redelijk stofvrij daar?

Om zonder luchtfilter te rijden zal de afstelling, denk ik, toch wat rijker zijn gezet, misschien ook een wat (te) grote sproeier.

Oliepeil exact aangehouden volgens gebruiksaanwijzing?

Hoe lange ritten maak je meestal?

Ik kan zo goed als niets over de motor vinden op Net; wat heeft-ie, misschien 8 pk ofzo? In ieder geval mooi zuinig dan, zou pakweg 1:30 à 40 gemiddeld verbruiken schat ik (meer dan 2 liter per uur krijg je daar niet doorheen (viertakt-pk's gedeeld door 4=vollast)).

Het ploffen zou ook kunnen komen door af en toe wegvallende vonk. Al een keer een nieuw bougieKAPJE opgezet? Gaan niet erg vaak kapot maar als ze gaan, meest met raadselachtige symptomen. Te heet wordende CDI kan soms ook raar doen, sommigen bouwen er zelf een computer-ventilatortje op.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties. er is inderdaad moeilijk info over te vinden op internet, merkte ik ook. schijnt puur voor de aziatische markt te zijn geweest.

verder, er zit alleen een kick starter op.

er zit geen luchtfilter achter de zijkapjes, ik heb wel een soort filtertje gekocht, maar dat is meer een sier ding met wat grof metaal gaas ervoor, zonder schuim erin.

wat de 30-40 km per liter, volgens mij klopt dat niet helemaal meer. ik heb nu al twee keer gehad dat de benzine ineens op was, terwijl ik dacht dat er nog in zat. er zitten namelijk geen meters op het ding.

verder rijd hij goed, gaan er binnenkort nieuwe banden onder, en gaan we een rit richting bali proberen.
 
naar mate je je motor beter kent zul je vaker vol gas rijden bij zo'n "kleine" motor. ik gok op valse lucht:
rubber tussen carb en kop kontroleren op scheuren, schroefjes weer goed vast draaien,
alle schroefjes/bouten van de uitlaat controleren en vastdraaien (en op gaatjes controleren).

zwart bougie, komt dat niet door de "vervuiling"/zuiverheid van de benzine?

voor hoelang zit je in indonesie btw ?
ritje naar bali dus je zit op java?
mooie omgeving, moet ik ook nog eens op de motor naar toe
 
Zwarte bougie kan ook ontstekingsproblemen zijn, als je puntjes hebt zou je kunnen kijken of ze daar ook vonken. Dat hoort niet en kan aan je condensator liggen, beste is dan om beide dan te vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan