Inductief heetstoken

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.266
112.234
Rèswèk
Om te voorkomen dat bij toekomstige escapades voor wat betreft warm danwel heetstoken met vuur de boel op een goede dag hierzo in lichterlaaie staat ben ik voornemens een dingetje te fabriceren om inductief draadeinden en tapeinden, misschien wel balhoofden warm of heet te stoken. Te koop is het geloof ik niet. Weet iemand een béétje de configuratie van zo'n ding? Ik kan me voorstellen dat het met een lage spanning hoger stroom gaat. Ik heb trafolichamen tot 3 kVA, kan dus bijvoorbeeld een spoel leggen van 3 volt 1000 ampere, maar ik weet bij Loo geen dimensies
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit juist wisselspanning, als een moderne inverter om mee te lassen.
Die eerste trekt ook maar 1750 Watt uit een 240v wcd.
Met 1000A DC verwarm je vooral de spoel denk ik, met wisselspanning verwarm je het magnetisch metaal wat zich in de spoel bevindt.
Wel een fijne techniek lijkt me.
Misschien kan Mechanism hier iets over vertellen? Volgens mij heeft hij ze ook wel eens gehad?

Edit: Inductie heaters
Werkt denk ik niet met nietmagnetische materialen, bij mijn inductiekookplaat heb ik een magneetje gekregen en niet magnetische pannen doen het er ook niet op.
Dus als je rvs bouten gebruikt verwacht ik dat dit ook niks doet?
 
Laatst bewerkt:
de meeste lastrafo's zijn een stuk groter volgens mij. althans ik kan mij niet zo lastrafo's voor de geest halen van 20 x 13 x 9 cm waar maar 2 snoeren uit komen (zijn er meestal 3) en er zitten op lastrafo's ook veel meer instel mogelijkheden normaal deze dingen kunnen alleen aan en uit. en waarschijnlijk wordt de frequentie ook nog wat omhoog gegooid want dan wordt het sneller heet met inductie maar dat weet ik niet zeker.
 
Ik zat er letterlijk van de laatst nog aan te denken om zelf te maken. Normaal zou het nu dan onderzocht en misschien zelfs al af zijn maar er zijn belangrijkere en minder leuke zaken op dit moment...

Dus ik ben heel benieuwd met wat voor een schema men komt.
 
het is gewoon te koop hoor. je ziet ze veel gebruikt worden bij garage bedrijven met hulpstukken in verschillende vormen en maten om verschillende onderdelen te verhitten.
Beta 1852R1750 | Draagbaar Inductie apparaat | ToolsXL Online Gereedschap Shop Makita DeWalt Bosch
dit was de eerste van google maar er zijn er een stuk meer.
SP Tools inductie heater SPIH-00
voor wat minder geld.
en ga je richting china dan kan het nog goedkoper
Bijna alles is gewoon te koop.
Zelf maken van afgedankte apparatuur en 5 euro is veel leuker en betaalbaar. Ik kan niet zomaar ff 600-1600 euro neerleggen voor een hebbedingetje
 
Tering, da's gewoon een lastrafo *O*

Nee, dat ding heeft wel wat weg van een lastrafo ;)

Een lastrafo levert niet zoveel stroom als de gemiddelde inductie-heater.

Maar met wat creatief werk kan je vast wel een trafo opnieuw wikkelen zodat deze een hele hoge stroom levert.

Op youtube zijn er ook zat filmpjes te vinden van mensen die een trafo van bijv. Een magnetron opnieuw gewikkeld hebben 8-)
 
Ik verkoop deze machines nu al een paar jaar. Van lichtere modellen tot watergekoelde machines waarmee je 40mm dikke staf roodgloeiend krijgt in 5 seconden (nog steeds op 230V overigens). Koeling is het absolute kritische punt. Zelfs in zo'n kleine SP heater of in de Stormheater zitten 2 fans, een beste heatsink en een vrij kritische thermische beveiliging met 2 voelers. Ik zie die niet vaak terug bij DHZ projecten, terwijl de thermische belasting van die apparaten enorm is. Daarom blijven de "hand held" modellen ook eigenlijk nooit lang heel.

Sta ook goed stil bij het eindvermogen, meer is niet beter. Zo ken ik een goedbedoelde zelfbouwer (die nu met onderstaande StormHeater werkt) die het appraat wel goed verzonnen had, maar eigenlijk niks kleins met beleid kon opwarmen. Dat is wel de bedoeling met inductie (een schuivend deel van een uitlaat, M6, 7, 8 tapeinden en zo). Ga je voor 3.5 Kw dan kan dat allemaal niet, gaat gewoon veel te hard en is ook wel een beetje riskant als je een zelfbouw spiraaltje / toorts gebruikt.

daaa8b0a68acc0ff3b3b2103c0ac42f1ab66be57.jpg
 
Bijna alles is gewoon te koop.
Zelf maken van afgedankte apparatuur en 5 euro is veel leuker en betaalbaar. Ik kan niet zomaar ff 600-1600 euro neerleggen voor een hebbedingetje
vast veel leuker maar als het mis gaat en je fikt het 1 en ander af (en dat is niet heel ver gezocht met dit soort apparatuur) trek je de haren uit je kop dat je niet wat geld hebt uitgegeven. vergis je niet in de dingen die komen kijken bij hoge stromen die je met de hand wilt vasthouden.
 
vast veel leuker maar als het mis gaat en je fikt het 1 en ander af (en dat is niet heel ver gezocht met dit soort apparatuur) trek je de haren uit je kop dat je niet wat geld hebt uitgegeven. vergis je niet in de dingen die komen kijken bij hoge stromen die je met de hand wilt vasthouden.
En wat hebben die hoge stromen te maken met vasthouden?
 
hoge stromen creëren een hoop hitte en dat kan behoorlijk snel gaan en persoonlijk heb ik liever geen brandblaren aan mijn handen. op afstand afstand is het niet erg schadelijk van dicht bij is het een ander verhaal. ik heb te veel ding mis zien gaan met mensen die dachten verstand van elektra te hebben.
 
Ik weet wel waar ik mee bezig ben... 1000 VA is niks. Als ik maar effe weet wat zo'n ding doet... 3 volt 300 A, 5 volt 200 A of 10 volt 30 A. Wissel? Gelijk? 50 Hz 10Kc?

En je denkt toch niet dat ik de eerste test gelijk op mijn LC'tje ga doen?
 
Ik begrijp effe niet waarom zo'n topic voor de helft uit bangmakerij en klote-waarschuwingen moet gaan, niet alleen dit maar ieder topic waar een greintje risico of initiatief in zit... huizen die afbranden, onthoofdingen, electrocuties... :r
Maar wel op die motor stappen om je voor de grootste moordenaar in Nederland te gooien, 600 tot 700 per jaar, laten we het eens bij het topic houden, :( inclusief waar het naar toe gekaapt wordt
 
Ik begrijp effe niet waarom zo'n topic voor de helft uit bangmakerij en klote-waarschuwingen moet gaan, niet alleen dit maar ieder topic waar een greintje risico of initiatief in zit... huizen die afbranden, onthoofdingen, electrocuties... :r
Maar wel op die motor stappen om je voor de grootste moordenaar in Nederland te gooien, 600 tot 700 per jaar, laten we het eens bij het topic houden, :( inclusief waar het naar toe gekaapt wordt
MF klinkt soms inderdaad alsof je aan je moeder vraagt of je een inductieheater mag knutsleen ;) ;) ;)

Maar je lijkt wel te redeneren vanuit je eigen kunnen en technisch inzicht? Ik heb bijna dagelijks met mensen te maken die zich door forum "advies" laten aansporen om iets te doen waar ze nooit aan hadden moeten beginnen (of op een manier die echt helemaal fout is), met gevolgen. Dat is de andere kant van de medaille.
 
Terug
Bovenaan Onderaan