Ineens CB-1 probleem

HansiePansie

MF'er
6 apr 2004
122
0
Rotterdam
Zomaar uit het niets doet mijn CB-1 raar.
- Als ik in de lage toeren gas in z'n vrij geef dan maakt de motor een bloooohhh geluid en spint heel langzaam op. (alsof hij stikt)
- Ik moet tijdens het rijden in het hoge toerengebied blijven anders slaat hij af.
- Accu is ook leeg en blijft leeg.

Het probleem komt uit het niets dus timing ofzo of kleppen stellen is het niet.
(misschien wel pulse generator?)

Ik ben zo snel mogelijk naar huis gereden, maar hoe warmer hij wordt hoe slechter hij draait in het lage toerengebied. Ik deed ook een keer mn knipperlicht aan (spanningsval) en toen sloeg de motor af tijdens het terugschakelen. Krijg hem niet meer aangeduwd ->effe 5 min. wachten (iets koeler) en kreeg hem weer aangeduwd en kon ik weer 2 km naar huis rijden (gelukkig was ik niet ver van huis).

dus: ergens kortsluiting ofzo en zodoende slechte ontsteking, generator fout?
Ik weet het niet! help, en het wordt mooi weer '( . Heeft iemand dit ook weleens gehad en weet wat te doen?
 
maar dat snap ik dus niet. die draden zijn toch allemaal blank dus dat raakt elkaar toch allemaal? De fasen draden die naar de spanningsregelaar toe gaan zeg maar zitten vrolijk tegen elkaar aan. Dus....ik haal dat zwarte verbranden zo netjes mogelijk weg enzovoort. ik kwak hem helemaal in de epoxy lijm en leg die draden netjes in die shit en strijk het af met epoxy. Drogen en dan is ie klaar?.....maar die draden zitten dan toch tegen elkaar aan?....sluiting dan toch. Ben een beetje dom misschien....... :?

Om de koperen draaiden zit een laagj isolatie ,,,, zet er best wel redelijk op maar je kan het met een mes erafschrapen ....
 
Nou....hier zijn mijn bevindingen.
Ik heb eerst de accu goed opgeladen.
Alle meet tests van het honda boek gedaan.
Bij de laadspanning test kwam hij niet doorheen.Het voltage van de accu bleef op zijn eigen spanning staan )12,6 V) toen ik naar de 6000 /min ging, terwijl in het boekje staat dat hij 14-16 volt moet zijn.......oke duidelijk, maar heb ook de generator 3 fasen gemeten met draaiende motor en ik meete ongeveer 3 volt per wikkeling. Dus heb ik de wikkelingen doorgemeten van de generator op weerstand. Deze was 0,7 Ohm voor alle drie (boekje zei 0,1-0,5 ohm). EN ik heb op doorslag naar massa gemeten per wikkeling. Deze waren allemaal goed geisoleerd en slaan niet door......Lekker vaag.....
Dus generator doorgemeten= oke, maar draaiend niet oke.
De wisselspanning per wikkeling van de generator staat niet in het boekej wat verreist is, maar 3 V lijkt me erug weinig. Is tie nou kapot of nie die generator.

Ik wil graag iemand met een CB-1 vragen of hij even wil meten tussen de drie gele draden op wisselspnning en zeggen hoeveel het is bij jou. Dan ben ik er namelijk zeker van dat het de generator is. Dat ding kost 350 euro dus ik wil het wel ff zeker weten.

Of de rectifier goed is kan ik dus ook niet zeggen want hij krijgt geen spanning aangeboden.

Ik hoop dat dit nog gelezen wordt, want ik heb precies hetzelfde.
Dus: laadspanning met draaiende motor blijft gelijk aan accuspanning van 12,7V, en ik meet ook 3V AC op de wikkelingen onderling. Maarrrr, wat bij mij ook nog aan de hand is, is dat de weerstandswaarden van de spanningsregelaar (zoals vermeld in de manual) ook allemaal oneindig zijn, en enkelen in de MegaOhms, dus ook de spanningsregelaar lijkt kaduuk.
Daar worden we ff niet vrolijk van, maar wat denken jullie, zou inderdaad zowel de spanningsregelaar als de dynamo naar z'n grootje zijn...?

Alvast bedankt !
 
;) de spanningsregelaar die op een cb1 gebruikt wordt , wordt ook op andere type's honda gebruikt. ik geloof dat die van de eerste type's fireblade hetzelde is maar ook van een cbr600f2,3,4 cbr400rr nc 23 en nc 29- vfr400rr nc30 . dus misschien dat dit de zoektocht vergemakkelijkt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan