inf. over noorwegen vakantie (search gebruikt)

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
ok eht verhaal. ik ga met mijn ouders mee naar noorwegen, relatief in de buurt van Christiansand, in het zuiden dus. mijn ouders nemen een huisje waar ik ook verblijf en ik pak de motor terwijl zij wat anders gaan doen.

ik rij dus alleen, en alleen dagtochten in een circel rond het huisje, overnachtingen kan ik niet echt betalen :P
mijn rijstijl is sportief als de situatie het toeelaat, en onverharde wegen wil ik vermijden met de TLR.

ik heb de search gebruikt en flink wat info gevonden. er zijn nog een paar vragen:

- engels schijnt daar bruikbaar te zijn zegt de een, de ander zegt van niet?

- zijn sportuitlaten een probleem? (duitsland style dus)

- zijn er genoeg tankstations? de TL zuipt en heeft een ellendig kleine tank, bij 160 km begint ie aan reserve. ben ik dus de hele tijd alleen maar wanhopig op zoek naar benzine?

- ik ontbijt en eet avond bij mijn ouders, maar tussen de middag moet ik ook iets simpels te eten hebben. wat zijn daar gangbare maaltijden en prijzen? (in Duitsland schnitzels laat maar zeggen)

- lenen de asfalt wegen zich voor wat sportief bochten rijden? en de politie schijnt schaars maar zeer streng te zijn?

- wat me weer brengt bij het volgende probleem. als ik shit krijg (panne, pleuren, oid, heeft mijn telefoon (vodafone prepaid) bereik, en wie moet ik uberhaupt bellen. is er een ANWB equivalent?

ik hoop dat mensen (mofkap O-) ) me kunnen helpen bij deze vragen. en dat ik goed weer heb. afgelopen jaar heb ik 2 weken regen gehad in half europa, ik was nergens veilig :(
 
ok eht verhaal. ik ga met mijn ouders mee naar noorwegen, relatief in de buurt van Christiansand, in het zuiden dus. mijn ouders nemen een huisje waar ik ook verblijf en ik pak de motor terwijl zij wat anders gaan doen.

ik rij dus alleen, en alleen dagtochten in een circel rond het huisje, overnachtingen kan ik niet echt betalen :P
mijn rijstijl is sportief als de situatie het toeelaat, en onverharde wegen wil ik vermijden met de TLR.

ik heb de search gebruikt en flink wat info gevonden. er zijn nog een paar vragen:

- engels schijnt daar bruikbaar te zijn zegt de een, de ander zegt van niet?
3/4 begrijpt engels
- zijn sportuitlaten een probleem? (duitsland style dus)
yep, kleine kans dat je gepakt wordt, maar ze vinden het niet leuk
- zijn er genoeg tankstations? de TL zuipt en heeft een ellendig kleine tank, bij 160 km begint ie aan reserve. ben ik dus de hele tijd alleen maar wanhopig op zoek naar benzine?
voldoende tankstations, maar hou er wel rekening mee dat d'r stukken tussen kunnen zitten waar het ff wat minder is, dus hou een ruime marge aan :Y
- ik ontbijt en eet avond bij mijn ouders, maar tussen de middag moet ik ook iets simpels te eten hebben. wat zijn daar gangbare maaltijden en prijzen? (in Duitsland schnitzels laat maar zeggen)
geen idee eigenlijk, ik kocht meestal broodjes en een stuk worst of kaas en at dat onderweg ergens op
- lenen de asfalt wegen zich voor wat sportief bochten rijden? en de politie schijnt schaars maar zeer streng te zijn?
asfalt is bijna overal perfect, bochten zijn goddelijk :9~ !!

full


Politiecontroles tref je vooral op de grote E-wegen (met lasers B| ) boetes wordt je niet vrolijk van (van enkele 100-en euro's tot celstraffen waar je in NL nog een acceptgirootje krijgt thuisgestuurd -O-
- wat me weer brengt bij het volgende probleem. als ik shit krijg (panne, pleuren, oid, heeft mijn telefoon (vodafone prepaid) bereik, en wie moet ik uberhaupt bellen. is er een ANWB equivalent?
Vodafone/prepaid weet ik niet specifiek, maar Noorwegen heeft bijna 100% dekking
ik hoop dat mensen (mofkap O-) ) me kunnen helpen bij deze vragen. en dat ik goed weer heb. afgelopen jaar heb ik 2 weken regen gehad in half europa, ik was nergens veilig :(
mofkap is hier vertrokken -O- weer is meestal goed, maar je kan ook pech hebben.
zie ook m'n homepeetsj *D
 
Laatst bewerkt:
oh trouwens, ik dacht eraan om op de heenweg in 1 ruk te doen, en dan de boottocht als grote pauze te nemen. is dat overkill of is het te doen?
 
wss de boot hirtshals kristiansand :? Vanaf Hengelo is dat een 900 kilometer.

Het valt te doen, maar verkijk je niet op dat stuk boven Hamburg ... dat is erg lang en saai -O- en de Duitse autowegen die kant uit zijn te druk en te veel wegwerkzaamheden om ongestoord te knallen B|
 
ik heb de search gebruikt en flink wat info gevonden. er zijn nog een paar vragen:
Al mijn collega's spreken Engels maar die zitten in Oslo O-)

Maar let in godsnaam op de verkeersregels! Als je daar gepakt wordt dan is het geen kattepis!
(Bij 30km te hard kan je al de bak indraaien en de boetes in Nederland zijn goedkoop vergeleken met daar!) B|

Daarnaast is Alcohol niet te betalen. Biertje kost bijv. tussen de 5 en 10 euries :N
Sigaretten a 8 euries per pakje :N

Tis wel een mooi land :Y
 
Ben er de afgelopen 1.5 week met m'n werk (luchtmacht) geweest en we hebben een hoop rondgevlogen in de omgeving rygge (ligt in diezelfde hoek, 40 mins rijden van Oslo) De wegen zagen er vanuit de lucht supermooi uit, ik heb t er ook met collega'sover gehad om er te gaan morotrrijden, en volgens sommige is t super om te rijden, alleen wat meer regen dan we hier gewend zijn.
Mijn eigen ervaring was dat Noorwegen duur is, maar de mensen zijn hartelijk, vooral de vrouwen tijdens het stappen in moss :) En bijna iedereen spreekt goed engels daar, super dus
 
neem een slof uitdeel siggies mee. doet het goed bij al die leuke blonde vrouwtjes. O-)
 
hebben ze daar geen boetes naar inkomen, ik dacht dat ik op nu.nl een keer een stukje had gelezen over een rijke vent die een boete kreeg van 40.000 euro..

jij blij dat je student bent....

Ik heb trouwens een Noorse collega die motorrijd,..
Een hele gastvrije kerel, als je me een mailtje stuurt, zal ik je zijn mail adres geven. Die heeft vast nog wel wat tips..
 
Terug
Bovenaan Onderaan