Info gevraagd over een fuel cut eliminator

patje1972

MF'er
31 mrt 2008
144
0
Houten
Hallo allemaal, wie kan er mij wat meer informatie geven over een FCE.
Ik zag dat deze tussen de bedrading zat van de intake air pressure sensor. Wat doet hij precies en kan je de fce doormeten om te kijken of hij nog goed is? Theoretisch zou ik zeggen dat hij de signaaldraad van de sensor aanpast cq fopt maar waarom zit hij dan ook tussen de plus en de min van de sensor?
Het volgende is namelijk het geval; ik heb een yamaha fz1 n uit 2006 die regelmatig stottert en inhoud soms zo erg dat er bijna niet mee te rijden valt. Storing uit laten lezen en hij geeft code 13 aan, de intake air pressure sensor dus. aan de hand van het werkplaatshandboek gekeken hoe je de sensor doormeet. Krijg op de plus en min maar 0,3 volt als de fce ertussen zit, als ik deze ontkoppel krijg ik de voorgeschreven 4 volt.
Iemand ideeen of meer info dan hoor ik het graag.
 
Is de FCE geen aftermarket onderdeel? Die dingen waren er toch om (vermeende) begrenzingen weg te halen?
In dat geval zou ik zeggen: weg met dat ding.
 
Een fce is inderdaad een aftermarket onderdeel en staat dus ook niet in een werkplaatshandboek. Voor zover ik kan nagaan wordt deze gebruikt bij de fz 1 om de gasresponse te verbeteren omdat deze types erg veel last hebben van een aan uit effect. De fce zat dus al op de motor toen ik hem kocht.
 
Geen bal verstand van Yamaha, maar gaat het niet over een luchtmassa meter? Bij BMW een zeer essentieel onderdeel, dat zou ik geen eliminator noemen.

Nee, de luchtmassa meter is een ander onderdeel.
De FCE is een onderdeel dat er wel (indirect) invloed op heeft, maar is bedoeld om de injectors gaande te houden. Als je het gas boven de 4000/4500 toeren dicht draait, worden de injectoren afgesloten ivm milieu-eisen. Geef je dan weer gas, dan reageert de fiets vaak schokkerig en traag. Vooral de eerdere uitvoeringen van de FZ1 hadden daar behoorlijk last van.
Maar er zit nogal wat rommel tussen die FCE's, mogelijk is deze kaduuk?
 
TS, ik ben ff aan het spitten geweest mbt. de FCE.
Als dat ding afkomstig is van Rockland County motorcycles, dan zou ik contact opnemen met Ivan. E-mailen doet hij niet aan, hem bellen helpt wel. Die vent is een gerenommeerde tuner en weet er écht heel veel van, hou dus je telefoonrekening in de gaten.....
Ik heb destijds een jetkitje van hem gekocht voor de Fazer 1000, dat werkte perfect. Heb toen ook een uurtje aan de lijn gehangen met hem.

Overigens heb ik twee dingen door elkaar gehaald in m'n eerdere postings. Ik was deels in de war met de TRE, een apparaatje dat in eerste instantie bij Suzuki's werd gebruikt om de begrenzing in lagere versnellingen weg te halen. Daar was een hoop nepspul van in de handel te koop.......
 
Laatst bewerkt:
Hallo, bedankt voor alle reacties. Maar wat die fce precies doet weet ik nog steeds niet exact. Wat ik weet is dat hij zonder de fce geen storing meer geeft op de intake air pressure sensor en hij ook niet meer stottert cq inhoudt. Ik heb vandaag een uur gereden en geen probleem meer gehad. het enige wat ik wel voel is wanneer je de motor even goed doortrekt en daarna je gas loslaat om vervolgens weer gas te geven, is het laat reageren op het gas( is dit dan het aan uit effect?) De fce is inderdaad van Ivan en gekocht door de vorige eigenaar( de motor komt ook uit engeland, import dus). de mogelijkheid om met Ivan zelf te bellen is er wel ware het niet dat mijn engels erg belabbert is. Ben nu dus nog aan het twijfelen of er weer een fce tussen moet komen.
 
Zo te horen hoe die FCE aangesloten is, staat hij in serie met de MAP sensor. De MAP sensor wordt gebruikt om de onderdruk in het inlaatspruitstuk te meten, gecombineerd met de stand van de gasklep bepaald het motormanagement hoeveel benzine er ingespoten moet worden.
Wat dat ding dus doet is de computer laten denken dat er een "andere" onderdruk in het inlaatspruitstuk is, dan dat er daadwerkelijk is, op deze manier wordt de motor dus rijker of armer gezet.

Er zijn veel verschillende "lapmiddelen" om je motor dus rijker te laten lopen, een voorbeeld is een veel gebruikte stekker voor BMW, waar de buitentemperatuur meter wordt gefopt en zegt dat het altijd een graad of 20 kouder is. De computer gebruikt een correctiefactor voor de inspuiting om te compenseren voor de buitentemperatuur (net als voor lambda en luchtdruk of luchtmassameter), waardoor de motor door heel het toerenbereik rijker gaat lopen met deze lagere buitentemperatuur.

Ik zou eens beginnen met die fopper er tussenuit te gooien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan