info gezocht over xl500 en...

road-racer

Die hard MF'er
7 mei 2004
528
0
Echt
ik zoek informatie over een honda xl500.

is deze betrouwbaar?
goedkoop en makkelijk in onderhoud?
zijn onderdelen makkelijk aan te komen?
remmen trommelremmen goed bij deze motor?
wat adviseren jullie als eerste motorfiets??

ik was ook aan het kijken naar een honda xr250 maar denk dat de xl500 fijner op straat rijd dan een xr250.

iemand ideeen voor een andere betaalbare 25kw crosser op kenteken??
 
Laatst bewerkt:
Xl500 heeft 1 groot nadeel. De aluminium kop is wel errug zacht.

Voordat je het weet zit je met allerlei dolgedraaide bouten. Heb er ook 1 gehad, rijdt prima, lekker veel koppel. Maar je bent iedere keer weer bang als je er aan moet slutelen, omdat je bijna iedere bout die je aanraakt verrot draaid.
 
zijn wel goede motortjes, rijd wel fijn op kleine weggetjes maar idd, je moet erg oppassen met de kop. Dus alles heeeeel voorzichtig aandraaien en optijd olie verversen en distributie in de gaten houden.
 
ok thnx mensen! kan er iemand foto's van de xl500r posten?? ook van de kop??

hij is precies goed voor 25kw. 156kg en 24 kw.
 
een xl500 heeft een compressieratio van 8.6:1.

wat betekend nu een hoge compressieratio en wat een lage?
hoe hoger hoe sneller of wat?

enne remmen de trommelremmen goed?

is zo'n supertrapp duur?
geeft ie een ruig geluid als je de originele demper open maakt?
 
een xl500 heeft een compressieratio van 8.6:1.

wat betekend nu een hoge compressieratio en wat een lage?
hoe hoger hoe sneller of wat?
Een (Otto) benzinemotor presteert in principe het best en haalt het meest uit de brandstof bij vol gas en bij zware belasting. Daarop is hij ontworpen. Een compacte motor zal om die reden eerder aan zijn maximale rendement bereiken dan een krachtbron met een flinke cilinderinhoud, welke voor het leveren van dezelfde prestaties slechts een deel van zijn hoogste kracht hoeft te leveren.

Simpel gesteld haalt een kleine krachtbron meer energie uit elke druppel brandstof. Dat komt doordat de zogenaamde pompverliezen kleiner zijn. Die treden in elk zuigermotor op bij lage belasting en bij een maar voor een fractie ingedrukt gaspedaal. Om de ideale verhouding tussen lucht en brandstof te krijgen (14,7:1) moet de doorstroming in het inlaatkanaal juist flink zijn en dus zou de gasklep gewoonweg wat verder geopend moeten zijn. Door een te trage doorstroming in het inlaattraject ontstaat boven de zuiger, tijdens de inlaatslag, een vacuüm. Dat kost kracht en dus energie. Het is hetzelfde effect dat optreedt als de zuiger van een fietspomp omhoog wordt getrokken, terwijl de slang met de duim wordt dicht gehouden.

Omdat bij een motor met een kleinere inhoud de gasklep verder open zal zijn dan bij een grote krachtbron, uitgaande van hetzelfde prestatieniveau, heeft de omlaag bewegende zuiger minder hinder van het vacuümeffect. Bovendien spreken het lagere gewicht en de geringere interne wrijving in het voordeel van zo'n kleine krachtbron.

Maar een compacte motor mist, zonder verdere aanpassingen, simpel het topvermogen om uit te blinken in een grote, zware auto. In dat opzicht biedt druklading een oplossing. Door de voor de verbranding benodigde lucht onder druk naar de motor te voeren met behulp van een turbo of compressor zijn zowel vermogen als trekkracht sterk te verbeteren. En nog belangrijker: als een hoge druklading kan worden toegepast bij een flink geopende gasklep, wanneer dus ook de extra prestaties nodig zijn, dan valt pas echt het lagere verbruik van een compacte motor te combineren met het surplus aan kracht van een grote krachtbron.

De compressieverhouding wordt bepaald door de cilinderinhoud te delen door het volume van de verbrandingsruimte, als de zuiger in zijn bovenste dode punt staat. Met andere woorden: de verhouding staat voor de mate van druk waarmee het mengsel van lucht en brandstof wordt samengeperst voordat het wordt ontsteken. De compressieverhouding bepaalt in hoge mate het rendement van een motor.

Door de bank genomen neemt het rendement toe met het stijgen van de druk in de verbrandingsruimte. Maar dat gaat niet ongelimiteerd. Bij een te hoge compressie treedt met name bij hoge toeren en bij volle belasting zogenaamd pingelen op. Dit is het vroegtijdig spontaan exploderen van het mengsel wat schade kan toebrengen aan de zuigers, Het moment waarbij dat optreedt is de uiterste grens op basis waarvan de compressieverhouding wordt bepaald. Die blijft vervolgens ongeacht het toerental of de belasting gelijk. Maar juist bij lagere toeren en geringere kracht zou een hogere compressieverhouding gewenst zijn voor een beter rendement.

enne remmen de trommelremmen goed?
dat ligt aan jouw definitie van goed?!
ze remmen goed genoeg om jou en je motor tot stilstand te brengen, ja
mits in goede staat en goed afgesteld kun je je voorwiel blokkeren, ja
kun je er stoppies mee maken, geen idee, nooit geprobeerd. Maar de algemene opvatting is dat schijfremmen beter doseerbaar zijn.

is zo'n supertrapp duur?
nieuw wel ja, maar dat geldt voor elke uitlaat(demper) die je koopt
Bovendien is duur een relatief begrip.
wat is duur voor jou, en wat is duur voor iemand anders?
Persoonlijk vind ik uitlaten (dempers) te duur om enkel voor de vermogenswinst te kopen, maar ja het oog wil ook wat...

geeft ie een ruig geluid als je de originele demper open maakt?
Elk deel van de uitlaat heeft zo zijn eigen functie
bijvoorbeeld een smalle voorpijp (voor een 4T) geeft een groter koppel onderin het toerengebied, terwijl een dikkere voorpijp juist topvermogen geeft.
De demper heeft 2 functies, het snel afvoeren van de uitlaatgassen en het dempen van het geluid. Deze 2 functies contrasteren elkaar:
Een open uitlaat betekend free-flow maar enorme herrie
Een resonantiedemper met kamers en dempingswol etc. betekend vermogensverlies maar een stillere motor

Het verwijderen van het binnenwerk zal je niet populair maken bij de buren, en door de vorm van de demper ook weinig winst opleveren.

Als je werkelijk winst wil halen kun je beter een andere demper kopen of zelf maken (ben je een beetje handig?)
 
ok thnx redrider voor je verhaal.

en voor die uitlaat, ik wil alleen een harder geluid. enn uhh voor de buren maakt het niet uit. want die hebben een xr600 met open demper + een harley zonder dempers(een rechte pijp naar achtere).
 
Ik had eigelijk ook een klein vraagje. Ik heb zelf ook een XL500 en ik heb problemen met mijn verlichting. Van de spoelen komen 2 kabeltjes af waar ik (constante) spanning op heb, die kabeltjes gaan naar een kastje met opdruk '6V shindengen' (of iets derglijks)(is da de spanningsregelaar :? ) Maar wat ik ook meet geen van de kabeltjes die uit dat kastje komt geeft spanning. Voor de rest het ding rijdt perfect. Weet iemand toevallig een oplossing voor dit probleem (een beetje vervelend namelijk zonder verlichting rijden :P )
 
Ik had eigelijk ook een klein vraagje. Ik heb zelf ook een XL500 en ik heb problemen met mijn verlichting. Van de spoelen komen 2 kabeltjes af waar ik (constante) spanning op heb, die kabeltjes gaan naar een kastje met opdruk '6V shindengen' (of iets derglijks)(is da de spanningsregelaar :? ) Maar wat ik ook meet geen van de kabeltjes die uit dat kastje komt geeft spanning. Voor de rest het ding rijdt perfect. Weet iemand toevallig een oplossing voor dit probleem (een beetje vervelend namelijk zonder verlichting rijden :P )

XL500S (twin shock) 6V of
XL500R (mono shock) 12V
 
Ik had eigelijk ook een klein vraagje. Ik heb zelf ook een XL500 en ik heb problemen met mijn verlichting. Van de spoelen komen 2 kabeltjes af waar ik (constante) spanning op heb, die kabeltjes gaan naar een kastje met opdruk '6V shindengen' (of iets derglijks)(is da de spanningsregelaar :? ) Maar wat ik ook meet geen van de kabeltjes die uit dat kastje komt geeft spanning. Voor de rest het ding rijdt perfect. Weet iemand toevallig een oplossing voor dit probleem (een beetje vervelend namelijk zonder verlichting rijden :P )

Ik heb er wel eens mee gepruld. Een spanningsregelaar heeft flinke koelribben, want hij ontwikkelt nogal wat warmte. Dat shindengen kastje, is dat zo'n blikken dingetje van een cm of 6 lang, beetje rond aan de bovenkant. Da's nou je ontstekingsunit... Thyristor ontsteking, supersimpel, in combinatie met een mechanische vervroeger op je krukas. Als die ooit stuk gaat kun je er eentje van een MT-tje gebruiken. Heb ik ooit gedaan, werkte perfect.
Jouw licht heeft daar helemaal niks mee te maken, dat zit zelfs op een aparte spoel. Die van je onsteking daar zit draad op zo dun als schaamhaar. De draad op je lichtspoel is ongeveer een millimeter dik ofzo.
Ik had een XR, daar hing het licht direct aan de spoel, dus zonder spanningsregelaar. Heb jij een accu in die XL ?
 
Ik heb nog eens goed gekeken. Aan weerszijden van het frame zitten 2 kleine blikkerige kastjes van ongeveer 6 cm lang. Eentje is aangesloten op de bobine, maar de andere is dat helemaal niet. Op beide kastjes staat 6V shindengen.
Uit het blok komen één gele en één roze kabel, waar allebei 6 volt op staat. Die twee kabeltje gaan het 'shindengen' kastje in (diegene die niet op de bobine is aangesloten). Uit het shindengen kastje komen 3 kabels nl.:Groen,Rood en Zwart.
Tot zover ik uit het kabelboomschema kan halen (thanx to Wiebe :) ) Is de zwarte voor de massa. De groene en de rode gaan naar allelei componenten (contactslot en accu, verlichting etc.). Maar daar zit het em nou. Bij mij zit er geen contactslot op laat staan een accu!
Ik heb eigelijk alleen spanning nodig voor mijn verlichting. Ik heb zelf al geprobeerd om op de gele kabel die uit het blok komt de verlichting op aan te sluiten, maar dan heb ik nauwelijks licht (als koplamp en achterlicht samen branden, als alleen de koplamp of achterlicht brand heb ik wel voldoende licht)
Is het niet mogelijk om de Roze en de Gele kabel (op een of andere manier) te kombineren zodat zowel mijn koplamp als achterlicht voldoende brand?
 
Ik heb nog eens goed gekeken. Aan weerszijden van het frame zitten 2 kleine blikkerige kastjes van ongeveer 6 cm lang. Eentje is aangesloten op de bobine, maar de andere is dat helemaal niet. Op beide kastjes staat 6V shindengen.
Uit het blok komen één gele en één roze kabel, waar allebei 6 volt op staat. Die twee kabeltje gaan het 'shindengen' kastje in (diegene die niet op de bobine is aangesloten). Uit het shindengen kastje komen 3 kabels nl.:Groen,Rood en Zwart.
Tot zover ik uit het kabelboomschema kan halen (thanx to Wiebe :) ) Is de zwarte voor de massa. De groene en de rode gaan naar allelei componenten (contactslot en accu, verlichting etc.). Maar daar zit het em nou. Bij mij zit er geen contactslot op laat staan een accu!
Ik heb eigelijk alleen spanning nodig voor mijn verlichting. Ik heb zelf al geprobeerd om op de gele kabel die uit het blok komt de verlichting op aan te sluiten, maar dan heb ik nauwelijks licht (als koplamp en achterlicht samen branden, als alleen de koplamp of achterlicht brand heb ik wel voldoende licht)
Is het niet mogelijk om de Roze en de Gele kabel (op een of andere manier) te kombineren zodat zowel mijn koplamp als achterlicht voldoende brand?



okee,
de roze en gele komen van de dynamo en gaan als het goed is naar de spanningsregelaar. daar vandaan gaan een rode, zwarte en een groene. De groene is de massa. De gele draad is voor de voorste verlichting en de roze is voor de rest (dashboard, knippers, etc.)
Als je geen accu hebt is het logisch dat je stationair niet veel lichtopbrengst hebt. Als je wat gas geeft, moet het licht sterker worden.

Kijk na of je goed massa maakt, anders moet je als je vindt dat je niet genoeg licht hebt, een accu erop zetten of een condensator.
 
hier is een foto van m'n xl 500 s ook uit 1979.
http://xl500.de/galerie/daten/galerie_8/rik/moto2.jpg
dat is geen '79 XL500S

dit wel:
full
 
die ene xl500r is echt mega bruut! maare daar zitten geen trommelremmen op! dus die zal wel goed remmen. ziet er zeker wel bruut uit!
 
die ene xl500r is echt mega bruut! maare daar zitten geen trommelremmen op! dus die zal wel goed remmen. ziet er zeker wel bruut uit!
welke XL500R heeft schijfremmen? :?
bedoel je soms XR500R??

'79-'81 XL500S
twin shock, 23" voorwiel en 18" achterwiel, zilverkleurig motorblok, witte of rood-zwarte stalen tank rond model, 6V elec, trommelremmen v+a
'82-'85 XL500R
pro-link monoshock, 21" voorwiel en 17" achterwiel, zwart motorblok, rode stalen tank driehoekig (XR) model, 12V elec, RFVC-kop, trommelremmen v+a
'79-'80 XR500
23" voorwiel en 18" achterwiel, zilverkleurig motorblok, rood-zwarte stalen tank rond model, trommelremmen v+a
'81-'84 XR500R
21" voorwiel en 17" achterwiel, zwart motorblok, pro-link monoshock en rode plastic tank driehoekig model.
- dubbele carb, RFVC-kop en schijfrem (voor) vanaf '83 (herkenbaar door blauw zadel en gele stickers)
 
Laatst bewerkt:
heb een keer gelezen (volgens mij in een xl500 advertentie van gaastra, www.gaastra.cc) dat de modellen na '83 ofzo vier kleppen hebben en minder gezeik met de cilinderkop. Iemand ervaring mee?
Zat namelijk ook te kijken naar zo'n lekkere ragbak, maar in dit topic wordt wel heel erg gewezen op die cilinderkop...
 
Terug
Bovenaan Onderaan