Info Honda CBR 600F

jeroenbolly

Rookie
4 jan 2022
7
2
vraag over mijn Honda CBR 600 F uit half 1993 (pc25)
wil de motor achter ophogen weet iemand wat ik eventueel
kan bestellen via sloperijen wat ik hiervoor nodig ben!!!

vraag 2 zou ook graag een bredere achterband willen is er iemand die weet hoe breed ik kan gaan
er zit nu een versleten 160/60ZR17 69W onder hoop dat iemand info voor mij heeft
vr,gr, jeroenbolly@gmail.com
 
Dan moet je bij de sloperijen informeren wat ze hebben....

Er zijn van diverse veringleveranciers verhogingskits leverbaar die niet de wereld hoeven te kosten. Maar wat is het doel? Waarom wil je het? Hij zal er niet beter van gaan sturen/rijden.
Net als met een bredere achterband. Op de standaard velgmaat zul je hooguit naar 170/60ZR17 kunnen gaan. Maar dat zal het stuurgedrag waarschijnlijk niet positief beinvloeden.
 
heb deze week veel gebeld en met ophogen schijnt de CBR 600 F
een betere wegligging te krijgen ivm met een te lange wiel basis
idd hebben mensen me wel geadviseerd geen bredere band te nemen
daar zou de wegligging wel kunnen veranderen in negatieve zin!! maar
van beide vragen was eigenlijk de bedoeling de motor wat agressievere
uitstraling te geven, maar jij bent niet de 1e die zegt dat ik het bij een orginele maat band moet houden

bedankt voor je info fijne avond gr, Jeroen
 
heb deze week veel gebeld en met ophogen schijnt de CBR 600 F
een betere wegligging te krijgen ivm met een te lange wiel basis
idd hebben mensen me wel geadviseerd geen bredere band te nemen
daar zou de wegligging wel kunnen veranderen in negatieve zin!! maar
van beide vragen was eigenlijk de bedoeling de motor wat agressievere
uitstraling te geven, maar jij bent niet de 1e die zegt dat ik het bij een orginele maat band moet houden

bedankt voor je info fijne avond gr, Jeroen
Dat kan heel goed,heb het ooit bij een Hayabusa gedaan,langere zogenaamde dogbones gemonteerd en die stuurde er inderdaad beter mee,is een kwestie van uitproberen,maar ook goede banden en vering kunnen het sturen heel wat verbeteren,
bredere banden maken het sturen vaak juist trager,fabrikanten hebben echt wel goed nagedacht over welke bandenmaat
het beste bij een motor past,looks zullen misschien wel verbeteren,maar het lijkt mij minder belangrijk dan de stuureigenschappen.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie, maar over die bredere band denk ik van waarom ze in de motor gp zo'n idioot brede achterband hebben dat zal vast ook een reden hebben, ik heb nu een 160 brede kan al1 naar 170 meer ruimte is er niet dus dat is 1 cm bedankt in elk geval gr Jeroen
 
bedankt voor je reactie, maar over die bredere band denk ik van waarom ze in de motor gp zo'n idioot brede achterband hebben dat zal vast ook een reden hebben, ik heb nu een 160 brede kan al1 naar 170 meer ruimte is er niet dus dat is 1 cm bedankt in elk geval gr Jeroen
In de motogp hebben ze ook een bredere velg. Als je een 170 band op een velg gaat zetten waar normaal een 160 op ligt, gaat deze boller staan, waardoor de wegligging minder wordt.
 
Hoe breed is de achtervelg? Als dat de originele is dan is het waarschijnlijk 4,50 inch. Dat staat in één van de spaken, zie foto. Als je voor optimaal weggedrag wilt gaan dan is de vuistregel dat een 160 de beste band is voor op een 4,50 inch velg. Een 170 is ontworpen voor een 5,00 inch velg, een 180 voor een 5,50 inch brede velg.

De meeste fabrikanten zetten niet op de site voor welke velgen een band bedoelt is. Bridgestone doet dat wel, en de nieuwe T32 van 170 breed werkt zelfs optimaal op 4,50": BATTLAX | BATTLAX SPORT TOURING T32 | Motorcycle Tires | Bridgestone Corporation

Vering: waar je PC25 het meest last van zal hebben is dat een bijna 30 jaar oude schokdemper knats versleten is. Vervangen door een andere oude is goedkoop maar zal geen of weinig verbetering brengen. Vervangen door een nieuwe kost wat meer, maar ik weet zeker dat je na de eerste de beste verkeersdrempel al weet dat het een goede investering was.

Beste prijs/kwaliteit met afstand is de YSS MZ456 schokdemper. Die heeft voor een CBR 600 F van jouw modeljaar zelfs standaard lengte verstelling. Kun je de motor iets hoger zetten zonder dat het een cent extra kost.
 
daar heb je een punt maar ik kan van 160 breed al1 naar 170 breed zou dat veel uitmaken denk je??? vr,gr, Jeroen
Kan wel hoor.
Scheelt per kant nog geen halve cm.

Er zijn hordes die 1 maatje breder pakken.

Je kunt ook zo trouwens iets hoger gaan achteraan. Door de hoogte vd band.

Bijv van 160/60 naar 170/60. Is hoger.
 
Dan moet je bij de sloperijen informeren wat ze hebben....

Er zijn van diverse veringleveranciers verhogingskits leverbaar die niet de wereld hoeven te kosten. Maar wat is het doel? Waarom wil je het? Hij zal er niet beter van gaan sturen/rijden.
Net als met een bredere achterband. Op de standaard velgmaat zul je hooguit naar 170/60ZR17 kunnen gaan. Maar dat zal het stuurgedrag waarschijnlijk niet positief beinvloeden.
Eigenlijk is de 160 band al te breed voor een 4,5 inch velg.
 
Beste is gewoon die 160 band houden of wegdoen en een F3 terug kopen. --> moet idd zijn PC35 type


Ophogen zit ook een max in ongeveer 30 mm .
Beter is een betere achter veer aanschaffen zoals al gezegd is .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen voor jullie info ik koop een zelfde band die er onder hoort en wil hem wel omhoog hebben achter kan iemand mij astjeblieft vertellen waar ik dat kan halen ik ben afgekeurde automonteur dus kan alles zelf monteren wil al1 graag een eerlijk bedrijf die na betaling ook iets opstuurt want 2 x heb ik met andere dingen wel betaald en niks gekregen!!! ik weet dat mijn CBR 600 F achter omhoog gaat net als een R aan zienlijk beter weggedrag gaat vertonen omdat de F eigenlijk een te lange wielbasis heeft ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar ik kan kopen wat ik nodig heb om achter op te hogen!!! ik woon in groningen dus misschien in de buurt anders verderweg maakt niet uit maar hij moet omhoog
ook voor een agressievere look heb al een dikke boss demper en bijna niemand in NL heeft mijn kleur veel wit met paars en oranje!!! en voor 30 jaar is ie prachtig een paar krassen dats it hoop dat iemand me verder kan helpen hem op te hogen achter alvast bedankt!!! vr,gr
 
Maar even: als je doel is om het ding beter te laten sturen:

Gooi er eerst eens een setje niet-versleten banden op.
Zorg dan dat de rest van het onderhoud up to date is. Balhoofdlager een verse in, voorvork een grondige beurt en eventueel nieuwe achterver(en).
Pak dan de vering grondig aan. Niet verhogen om te verhogen, maar laat de hele handel eens bij hyperpro ofzo instellen op jouw gewicht en lengte. Eventueel kun je nog bedenken om andere voorveren erin te doen.

Dan ken je je motor waarschijnlijk al niet meer terug. Vind je dan dat er nog iets veranderd moet worden, kan dat altijd nog.
 
Je woont al in Groningen, dan is Boonstra aardig dichtbij voor jou.
Misschien kun je er eens een mailtje aan wagen of ze iets hebben liggen.
Mooiste zou zijn dat jij je eigen schokbreker demonteert, en dan vergelijkt met wat ze hebben liggen, maar of ze daar aan meewerken.

Maar wat is nu precies je doel?
Als je de fiets achter 5 cm verhoogd zou je de rijeigenschappen wel eens heel nadelig kunnen beïnvloeden.
(Edit: terwijl ik dit aan het tikken ben proberen 2 andere MF'ers jou dit ook duidelijk te maken)

Wat trouwens ook weleens wordt gedaan ipv de achterkant verhogen is de voorvorkpoten doorsteken.
Dan wordt de voorkant iets lager/ balhoofdhoek ook steiler.
Maar dan gaat het meestal om 10 tot 15mm doorsteek, veel meer ook niet.
 
Bedankt iedereen voor jullie info ik koop een zelfde band die er onder hoort en wil hem wel omhoog hebben achter kan iemand mij astjeblieft vertellen waar ik dat kan halen ik ben afgekeurde automonteur dus kan alles zelf monteren wil al1 graag een eerlijk bedrijf die na betaling ook iets opstuurt want 2 x heb ik met andere dingen wel betaald en niks gekregen!!! ik weet dat mijn CBR 600 F achter omhoog gaat net als een R aan zienlijk beter weggedrag gaat vertonen omdat de F eigenlijk een te lange wielbasis heeft ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar ik kan kopen wat ik nodig heb om achter op te hogen!!! ik woon in groningen dus misschien in de buurt anders verderweg maakt niet uit maar hij moet omhoog
ook voor een agressievere look heb al een dikke boss demper en bijna niemand in NL heeft mijn kleur veel wit met paars en oranje!!! en voor 30 jaar is ie prachtig een paar krassen dats it hoop dat iemand me verder kan helpen hem op te hogen achter alvast bedankt!!! vr,gr
Wij kunnen zo.n verhoging set wel leveren, maar waar haal je die onzin vandaan dat jouw CBR een te lange wielbasis heeft en dat je de wegligging behoorlijk gaat verbeteren als je hem hoger gaat zetten?
Nog sterker, de wegligging zal juist minder worden, maar de motor zal wel wat makkelijker sturen.
Maar dat zijn weer 2 totaal verschillende zaken.
Neem rustig eens contact met ons op dan zal ik je het heel beknopt even uitleggen.
Je hebt wel gelijk dat het " vetter" staat.
 
heb deze week veel gebeld en met ophogen schijnt de CBR 600 F
een betere wegligging te krijgen ivm met een te lange wiel basis
idd hebben mensen me wel geadviseerd geen bredere band te nemen
daar zou de wegligging wel kunnen veranderen in negatieve zin!! maar
van beide vragen was eigenlijk de bedoeling de motor wat agressievere
uitstraling te geven, maar jij bent niet de 1e die zegt dat ik het bij een orginele maat band moet houden

bedankt voor je info fijne avond gr, Jeroen
Dus het gaat om de agressieve uitstraling......8)7

Ik heb jaren op een PC 25 gereden. Fijne motor en als je de afstelling van de vering goed hebt kun je er serieus hard mee sturen.
De veranderingen die jij wilt voor een agressievere uitstraling werken averechts op het gedrag van je motor als je gewoon op de weg rijdt.

Voor op het circuit kan het zinvol zijn om hem achter wat hoger te zetten of voor iets lager om sneller te insturen.

Breder achterband is sowieso een slechte keuze op de 4,5 inch velg....de F3 heeft ook een 160 band en bredere velg

Tis maar wat je wilt, lekker stoer rondrijden op een agressief uitziende motor die niet fijn rijdt of gewoon accepteren dat een 600 F vergeleken met de huidige supersports er gedateerd uitziet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan