Info over de Supermotards

-Limburger-

MF'er
19 aug 2011
128
0
Heibloem
Hey,

Ik ben Joris Luijten 18 jaar woonend in midden limburg. Op het moment opleiding Hout en Meubel afmaken, nieuwe school jaar begin ik in Landbouw mechanisatie. Ik heb 2 jaar schakelbrommer ervaring achter de rug (alhoewel me brommer nog niet verkocht is (zeer slechte markt). Natuurlijk ook opgefokkeld, en ook te ver gegaan wat betrefd vastnaajers, warmlopers en zelfs een detonatie gevalletje. Al snel had ik in de gaten dat dit brommeren gewoon te duur was op deze leeftijd (16-17 jaar). Even een voorbeeld nieuw kappenset ruime 700 euro. Onderdelen die je een fortuin kosten en al die zooi, voor een brommertje. Het ding maar helemaal origineel gemaakt en tekoop aangeboden.

Hier even 2 fotos voor het verhaaltje aan het oog te koppelen:

IMG_3426.jpg


05052011506.jpg


Ben dus redelijk newbie op het forum, al even rond aan het kijken/lezen naar sticky's en interessante topics. Ik kwam vrijwel als eerste deze tegen ''Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?'' goed gelezen, en eruit gekomen dat ik geen ernorme km's ga beuken maar tog wel ga afwisselen tussen off-road (bospaadjes pakken, wellicht misschien een keer crossbaan of akkers crossen en van die zaken) en het weg verhaaltje, niet echt touren maar van her naar der gaan door de bos over de weg etc. Misschien als ik wat meer ervaren ben en wat anderen ken die ook Supermotard rijden

Nu ben ik eigelijk al om over het merk en type van de motor. Ik zoek dus over een tijdje naar een KTM 450/525 Honda CRF450 natuurlijk met kenteken. En of het een enduro is of al omgebouwd naar Supermotard dat maakt niet zo veel. Maar omdat ik niet een berg geld aan de aanschaf van de motor ga uitgeven en het liefst hem zelf ombouw zodat je de motor al een stuk beter kent en bij veel gevallen je eigen twist eraan kan toevoegen. Word het denk ik een enduro die ik ombouw naar Supermotard. Dan hou ik de crossvelgen zoals het er nu uit ziet zodat ik vrij makkelijk kan om switchen van cross naar sm.

Nou voor motor heb ik zat gezegt denk ik zo. Ik wou kwa kleding crosslaarzen aanhouden, met een leren broek en jas, handschoenen en dan heb ik verhaaltje bij mekaar (Helm heb ik nog van me brommer). Nu had ik nog een vraagje over de kleding. Zo'n kleding als MVD racewear, zou dat ook geschikt zijn voor het gebruik met crossen etc?

Het onderhoud verhaaltje:
Ik hoor van velen dat deze motoren veel onderhoud vereisen (kan iemand een rijtje noemen bij de hoeveel uur dit hoeveel uur dat etc. wel handig in het kosten bereken plaatje) Ik zal voornamelijk alles zelf doen, heb zo wel me contacten en leer veel van me broer (gustlock bij het brikken forumdeel) hij heeft net een cb750 naar cafe racer gebouwt en veel met mee gekeken etc. Nu is een 2takt brommer heel anders en totaal niet te vergelijken maar snap het wel een beetje. Elektriciteit is echter niet mijn sterkste kant, nu zal ik dit met mijn volgende opleiding goed bij spijkeren maar ben er niet goed in. Nu was ik ook van plan als ik een motor heb al redelijk snel het blok open te halen en alles te inspecteren en overal nieuwe lagers in te doen en pakkingen zodat ik met een vers blok kan beginnen? Hoe denken jullie hierover, dit kan ik met een professioneel iemand doen in een degelijk werkplaats.

Kortom hier en daar nog wat vragen over:

-Zo'n kleding als MVD racewear, zou dat ook geschikt zijn voor het gebruik met crossen etc?

-Onderhoud schema'tje (even snel gesearched maar niet iets gevonden)

-Wat moet ik allemaal veranderen met ombouwen van Enduro naar Supermotard? (Rem alleen voor of ook achter?)

-Beetje kosten lijstje als iemand dat zo snel even neer kan zetten?

Ik ben vast wat vragen vergeten maar die volgen nog wel in dit topic ;)
Sorry voor het elle lange verhaal 8-)

Alvast bedankt,

Joris
 
Laatst bewerkt:
Ktm 525 moet elke 500 km nieuwe olie en filters, ook elke 500 km moeten de kleppen gesteld worden. Volgens het boekje dan. Verder gaan de blokdelen wel lang mee, Alles valt of staat met het onderhoud uiteraard. Maar 300 uur met het blok nog nooit open is geen uitzondering.

MVD kan ook wel op de crossbaan idd! Is mooi luchtig. Maar voor weinig koop je ook een bodyprotector, kniekappen en shirt en broek.

Ombouw is wielen, voorrem, en als je t goed wil doen moet je ook wat aan de vering doen. Dit word echter weinig gedaan.

Verder hulde voor je goede topicstart!
 
Vond je de brommers al duur, begin dan maar niet aan supermotards _O-

Met je brommer die vastnaaide was je klaar voor 300 euro, met een 4takt begint het pas bij de 800.
 
-Zo'n kleding als MVD racewear, zou dat ook geschikt zijn voor het gebruik met crossen etc?

Ja hoor MVD is lekker licht en goed geventileerd maar of t er mooier van wordt om mee door de blubber te crossen...beter een crossbroek kopen voor 100 euro(of minder).

-Onderhoud schema'tje (even snel gesearched maar niet iets gevonden)

Wat Sander zei..alleen dat kleppen stellen is wel erg vaak. Bij mijn husq is t 1x in de 2500 oid.

-Wat moet ik allemaal veranderen met ombouwen van Enduro naar Supermotard? (Rem alleen voor of ook achter?)

-wielen+ banden (500/600 voor wielen+250 voor nieuwe banden)
-remschijf voor nieuw a 175(of 2de hands voor minder)
-remklauw(hoeft niet is wel aan te raden) 200 euro?

verder zijn handkappen/valdoppen aan te raden. En voor de mooi een korter voorspatbord :)

Kijk ook eens op www.supermoto-central.com voor inspiratie. :)
 
Laatst bewerkt:
Word voorgeschreven door ktm. ;) Husqvarna schrijft ook elke 2000 km olie voor toch ofzo?! Is ook wat weinig... Maar moet toegeven dat elke 500 km kleppen wel wat vaak en onnodig is.
 
Ik rijd nu een iets meer als een jaar enduro/sm. Ik kom ook van derbi's af. Ik zit nog steeds op alle brommer forums. Als je idd brommer al duur vind, begin aub niet aan echte sm. Een kapot gelopen 4t blok kost al snel 1500 euro.

Het onderhoud is iedere rit luchtfiter als je het goed doet. Iedere 2 a 3 ritten olie en luchtfilter.
En als je ook nog kost gaat er ook nogal geregeld een setje tandwielen, ketting en remblokken doorheen a 300 euro bij elkaar.

Ik zou echt goed nadenken als ik jou was, want het kost bakken met geld. Het is wel een super sport daar in tegen.
 
om even op het verhaal te komen,

een supermotard is prima zelf te onderhouden. Olie wisselen is niet veel werk. echter als je het grove werk wil gaan doen en ook zeker wilt weten dat het GOED gebeurd.. dan kan het aardig op lopen qua kosten. zoals ome hannes al zegt, begint het soms bij 800 euro, als je het bij een zaak doet die het merk onderhoudt.. laat je het echter bij een echte specialist doen (in veel gevallen specifiek voor Aprilia rijders :+ ) dan begint het bij 1000 euro en loopt het rap op omdat bij serious damage van de cillinders, je gelijk 2x spullen mag bestellen.

daarnaast is de MVD kledij prima geschikt om te worden gebruikt als cross kleding, als Alternatief zijn hier echter X-speed met hun SM broek en o.a. Gimoto met de SMR Combo. daarnaast zwerven er her en der ook nog SM kledij rond van TLD en Thor.

379563_360493943964249_100000109397123_1650000_1833876037_n.jpg
 
Ik rijd nu een iets meer als een jaar enduro/sm. Ik kom ook van derbi's af. Ik zit nog steeds op alle brommer forums. Als je idd brommer al duur vind, begin aub niet aan echte sm. Een kapot gelopen 4t blok kost al snel 1500 euro.

Het onderhoud is iedere rit luchtfiter als je het goed doet. Iedere 2 a 3 ritten olie en luchtfilter.
En als je ook nog kost gaat er ook nogal geregeld een setje tandwielen, ketting en remblokken doorheen a 300 euro bij elkaar.

Ik zou echt goed nadenken als ik jou was, want het kost bakken met geld. Het is wel een super sport daar in tegen.

Ja als iets kapot loopt dan is het altijd duur. Een motor kan altijd stuk lopen maar dat zou ik niet bij de normale onderhoudskosten rekenen. Misschien wel bij een SXV :+

Luchtfilter en olie elke 2/3 ritten? Beetje overdreven. Ik zeg 1x in de 500/1000km olie en als je luchtfilter vies is even schoonmaken. Als je gewoon op straat rijd hoeft dat niet zo vaak. Tandwielen en ketting doe je ook wel aardig wat km's mee.

Valt allemaal behoorlijk mee eigenlijk. Ook als je op je plaat gaat kost het weinig, complete plasticset kost 100 euro.
 
Als ik je een tip mag geven; ' Bezint eer ge begint' ....

Sumo rijden is niet goedkoop! Zeker niet als je een keer mechanische problemen hebt.
Mijn blokrevisie loopt op tot €2000,- ;)
Olie vervang ik elke 4 ritten. Luchtfilter maak ik om de 5 ritten schoon.

Het is erg leuk en verslavend rijden, echter niet voor iedereen!

Ben zelf eerst begonnen op een 4 cilinder, ook daar heb ik veel plezier van en rijd dan ook eens in groepen (ook allemal 4 cil's). Kost qua onderhoud maar een fractie van de SM en je hebt, op een andere manier, ook veel plezier ervan!
 
Waarom heeft iedereen het over blok revisie's? Die jongen heeft het over een ktm, dan is een blokrevisie helemaal niet aan de orde!
 
Als ik je een tip mag geven; ' Bezint eer ge begint' ....

Sumo rijden is niet goedkoop! Zeker niet als je een keer mechanische problemen hebt.
Mijn blokrevisie loopt op tot €2000,- ;)
Olie vervang ik elke 4 ritten. Luchtfilter maak ik om de 5 ritten schoon.

Het is erg leuk en verslavend rijden, echter niet voor iedereen!

Ben zelf eerst begonnen op een 4 cilinder, ook daar heb ik veel plezier van en rijd dan ook eens in groepen (ook allemal 4 cil's). Kost qua onderhoud maar een fractie van de SM en je hebt, op een andere manier, ook veel plezier ervan!
Zelf ook een beetje aan het oriënteren, je zou ook voor een drz 400 sm kunnen gaan, die is dan wel onderhoud vriendelijk en schijnbaar hoge funfactor.
 
Zoals je leest is goed onderhoud erg belangrijk bij dit soort motoren. Als je tweedehands gaat kopen, moet je dus goed opletten of je niet andermans ellende koopt. En aangezien bijna iedereen kleinonderhoud zelf doet, hoef je geen ingevulde onderhoudsboekjes van een dealer te verwachten.
 
om even op het verhaal te komen,

een supermotard is prima zelf te onderhouden. Olie wisselen is niet veel werk. echter als je het grove werk wil gaan doen en ook zeker wilt weten dat het GOED gebeurd.. dan kan het aardig op lopen qua kosten. zoals ome hannes al zegt, begint het soms bij 800 euro, als je het bij een zaak doet die het merk onderhoudt.. laat je het echter bij een echte specialist doen (in veel gevallen specifiek voor Aprilia rijders :+ ) dan begint het bij 1000 euro en loopt het rap op omdat bij serious damage van de cillinders, je gelijk 2x spullen mag bestellen.

daarnaast is de MVD kledij prima geschikt om te worden gebruikt als cross kleding, als Alternatief zijn hier echter X-speed met hun SM broek en o.a. Gimoto met de SMR Combo. daarnaast zwerven er her en der ook nog SM kledij rond van TLD en Thor.

[afbeelding]

Deze foto is juist crosskleding. Dit is de nieuwe lijn van MVD voor de cross.
 
foto was eigenlijk meer ter ondersteuning van mijn verhaal over de kledij *D maar zoals yamaha131 zegt, de MVD kledij is er in Supermotard (zeer dik leer, 1.4mm tot 1.6mm) en dus in cross uitvoering..
 
nice flink wat reacties al :D! mooi.

Ik zit zelf ook nog op de brommer forums ook aardig actief etc maar even terug op de motor. Ik zei dat een brommertje duur was (een derbi uit 08 in ieder geval) omdat je hoge bedragen betaald voor een brommertje. Een motor vind ik een ander verhaal ik verwacht hier langer op te rijden als 2 jaar. Dus mag ook wat meer kosten, ook is het allemaal wat groter sneller en noem maar op. Dus snap cker wel dat het wat meer kost. Maar ook de grote beurten zoals complete blokrevisie kan ik tegen een goede prijs met een professioneel iemand doen. Dus nu maak ik me daar niet al te veel zorgen over. Olie en filters gaat nog prima zelf dus ook daar no worries over:d

Over de kledij, denk ik dat ik gewoon een pak koop, en voor erbij een crosspak.
Als ik ga ombouwen wil ik meteen de hele reutemeteut doen, frame coaten (andere stickers of kappen en custom stickers) na een tijdje een leuke pijp erop als die er nog niet op zit. Mooie handkappen valdoppen, en het hele grut. Maar dat is voor erna, eerst hem supermotard maken zodat ik op de weg chille kan rijden.

Oja en Sander (Makrolon) ge het PB.
 
Ben zelf ook een tijdje aan het zoeken geweest zit in een soort zelfde situatie als jouw.

rij zelf ook brommer (chinees 4 tact schakel. dat maakt nu niet uit)
maar ik wil dan wel af en toe lange ritten maken. en ook on en Off road rijden.
ik kwam bij de Yamaha Xt uit. tis een leuk alles dingetje niet erg veel onderhoud nodig ( natuurlijk wel de liefde) en ze zeggen dat die ''onbreekbaar'' is.

nouwjah niet slecht heb verhalen gelezen van eentje die 15 jaar in de klimop stond en die het nog deed ! meteen.

Maar voor échte cross wedstrijden zijn ze niet wat je zoekt.
Husqvarna is ook leuk.. zweedse porno
 
Zweedse wortels, Italiaanse opvoeding, Duitse degelijkheid

Dat is alles wat je nodig bent. Henri vertel anders ook eens het mooie verhaal achter je appie. Kwa kappen en onderdelen is er meer voor te krijgen dan voor brommers. En dit is is naar verhouding voordeliger. Kappenset kost geen 700.euro. En en tuning is veel met voor te krijgen. Alleen als je wat motorisch hebt gaat de teller lopen. denk er goed overna.
 
Dat is alles wat je nodig bent. Henri vertel anders ook eens het mooie verhaal achter je appie. Kwa kappen en onderdelen is er meer voor te krijgen dan voor brommers. En dit is is naar verhouding voordeliger. Kappenset kost geen 700.euro. En en tuning is veel met voor te krijgen. Alleen als je wat motorisch hebt gaat de teller lopen. denk er goed overna.
dat kent ie wel :+ ken joris al wat langer haha
 
xd, een kappen set van mijn derbi kost bijna 700 euro, 120 voor de rad kappen per stuk, en achterkappen 110, met zadeleind 70, voorspatbord 80, en lichtkap 60 euro. Maakt 670 euro, das duur zat. Een ktm 525 kappe set heb je voor 200-250 euro bestikkerd erop. Dus... Maar ik ga denk ik tog voor ktm 450 of 525, ik geil al een hele tijd op die krengen duszzzz... Eens kijken of we op de motor beurs wat leuk spul binnen kunnen halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan