info over (mini) MIG lassen gevraagd :)

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Omdat ik steeds vaker het gemak van een lasapperaat mis was ik de laatste tijd een beetje op zoek naar zo'n apparaat.

Electrode leek mij niet geweldig omdat dat mij gewon wat moeilijker lijkt en je misschien wat minder mooie lassen kan maken.

MIG is erg mooi maar door de gasflessen wel er duur!

Dan blijft er over mini mig. Wel lassen met draad, maar zonder gasflessen. Hier zit het gas op 1 of andere manier in het draad verwerkt. Deze appaatjes zijn voor 200 bij de bouwmarkt te krijgen.

Nou weet ik dat mini mig lang niet zo mooi werkt als een echte mig met gas, maar ik heb nog nooit van mn leven gelast en zal het ook niet al te veel doen voorlopig. vandaar de keuze voor mini mig. Leuk om me te oefenen en wat simpele dingetjes te lassen, als ik er erg veel lol in krijg kan ik altijd nog eens gaan sparen voor een echt goede.

Nu zag ik gister een lekker goedkoop oud dingetje op marktplaats staan. direct gemaild envandaag opgehaald.

Nou weet ik bijna niets van lassen af, dus heb ik graag wat tips over hoe ik dat moet doen en hoe ik mn instellingen moet vinden.

Volgens mij kunnen er wel gasflessen op het ding aangesloten worden. Er zit een houder op, en ook de leidingen en een gas relais zitten er in, alleen nu ff losgekoppeld. Er zit nu dus gasgevuld draad in. Ik heb hem voordat ik hem kocht even uitgeprobeerd, en hij lijkt gewoon te werken op de snelheids regelaar voor het draad na, maar voor 50 pleuro mag je niet klagen. Tis een beetje een roestbak maar in geen enkele formule die ik ken komt de factor "roest" voor dus dat zou geen proleem moeten zijn ;)

Ga hem van de week even wat schoner maken, de regelaar voor de draadsnelheid repareeren, en zat te denken om de kabel met de klem te vervangen voor een gesloopte start kabel. dit omdat het snoer vrij kort is (hooguit een meter) en de klem zn beste tijd heeft gehad. Of is dit een erg stom idee?

Even een paar piccies:

full
 
Weet niet precies wat die getallen me vertellen...

Maar van die 3 schakenlaars die er op zitten is er 1tje de aan/uit schakenlaar, en de andere kan je volgens mij de stroom mee instellen? zijn 2 schakenlaartjes en hij heeft dus 4 standen. Neem aan dat hij er wat extra windingen bij zet op die manier :?

full
 
De kapote draadsnelheid regelunit:

full


Heb de boel al even doorgemeten. De diodes en weerstanden zijn iig goed. De condensatoren kan ik even niet doormeten omdat ik hier geen multimeter heb die dat kan. De potmeter is ook prima (al wisten de ontwerpers niet dah het beter is om geen polen los te laten hangen :P ) Er vanuit gaande dat de condensatoren niet kapot zijn blijven alleen de thyristor en het onbekende transistor achtige onderdeel over. Er gaat de boel wordt gevoed met een nette sinus van 30V^ en de electromotor is 24V (wisselspanning denk ik?) dus ga er vanuit dat de motor 0 tot 100% vol uitgestuurd moet worden. Nu stuurd de schakeling dus helemaal niets uit het eerste 8/10e deel van het berijk van de potmeter. Het laatste 2/10e deel gooit hij er een verschikkenlijk lelijk signaal uit met wat rare piekjes van ca 8 volt en 1 grote piek van ca 30V. Gemiddeld 18V. Hij gaat niet of nauwenlijks door 0. Zou dit aan de thyristor liggen?
 
Of zou het aan dit rare transistor achtige onderdeel liggen? Er vanuitgaand dat het een transistor is, meet ik een diode waar 0,7 volt over staat tussen de collector en de emitter. De basis is afgeknipt. Er staat helaas niets op het component behalve ST-4. Op het internet kan ik er niets nuttigs over vinden, behalve dat hem misschien een zogenaamde "noise diode: zou zijn, maar ik kan mij niet bedenken waarom dit in het apparaat zou zitten. Iemand enig idee?

full
 
Bijna zeker de Triac stuk, kris. Het transistorachtige dingetje is meestal een Diac, hij zal best in serie staan met de Gate van de Triac. Vroeger werd een combinatie Diac / Triac in plaats van een Thyristor gebruikt. De Diac zorgt voor een verhoging van de doorslagspanning.


|( |( zie er ST-4 opstaan, da's idd een diac. Die zijn niet zo makkelijk door te meten,niet zonder ze in een electronisch circuitje te zetten... Een diac is een soort dubbele zenerdiode...

 
Laatst bewerkt:
Misschien moet je es een zaterdagje mee, dan kan ik je de grondbeginselen van het lassen bijbrengen, met MIG dik metaal aan elkaar plakken, zeg maar.
Ik ga nou effe heel je topique doorlezen, daarna zal ik het vakkundig verkankeren :P

Als tip kan je gebruiken dat je met dun metaal een lage stroom en draadsnelheid moet hebben. Als je onder het lassen merkt dat-ie "hapert" moet de draadsnelheid omhoog. Daarmee ook de stroom.

Als je dasdraad door je werkstuk heenbrandt staan de stroom en de draadsnelheid te hoog }) O-)
 
Laatst bewerkt:
Allereerst is een Decamig een heel goed apparaat en heb je niet de verkeerde keuze gemaakt.


de kabel met de klem te vervangen voor een gesloopte start kabel. dit omdat het snoer vrij kort is (hooguit een meter) en de klem zn beste tijd heeft gehad. Of is dit een erg stom idee?

Als dat startkabeltje dan maar wel 25 kwadraat is (Minimaal)

2 schakenlaartjes en hij heeft dus 4 standen. Neem aan dat hij er wat extra windingen bij zet op die manier :?
:^

Ik zal eens opzoeken wat de stromen zijn die bij die standen horen. :Y

de draaddoorvoer

Nou, dat rolletje kan je voorlopig mee vooruit :Z

de lasdingensgebeuren (noemen ze dat niet een torch?)

Lastang... Toorts is meer een snijbrander cq autogeenlasser...
 
Laatst bewerkt:
Allereerst is een Decamig een heel goed apparaat en heb je niet de verkeerde keuze gemaakt.

Ik heb er twee weggeflikkerd, koleredingen... Nooit 1 cm mee kunnen lassen.
Maaaarrr... Het schijnt weldegelijk heel behoorlijk te kunnne werken, dat dan weer wel. ik heb het geduld er niet voor gehad toen.

Lastang... Toorts is meer een snijbrander cq autogeenlasser...


Is wel degelijk een toorts.

Er zijn overigens nog meer MIG-las topics, Zot heeft er ook ergens eentje gehad, staat ook veel in. Zal eens kijken.

Weer een edit:
Post van Zot in topic 'mig/mag lassen vraagjes'
 
Laatst bewerkt:
Mocht je de draadsnelheidsregeling niet aan de praat krijgen is er altijd nog Rob RD ;)

Thx voor alle info rob :D

Dat ding zou wel een thyristor moeten zijn... http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/T/1/5/BT151-650R.shtml

Nou weet ik alleen niet meer ff uit mn kop hoe zo'n kreng wordt aangestuurd... had een thyristor niet ook gewoon een diac nodig? Een diac bestaat toch uit 2 zener diodes die antieparalel staan? als ik dat component doormeet meet, zie ik 1 diode van 0.7V staan, en vanaf de andere kant niets. Heb je misschien wat meer tips over wat voor specs dat st-4 component zou hebben?

Kom er verder wel uit hoor... wou eerst een mooie PWM regelaar inbouwen, maar de motor bleek voor wisselstroom te zijn '(

vanmiddag maar eens probeeren mn 1e lasje te trekken :)
 
als het een collectormotortje is kan je 'm meestal gewoon met PWM geregelde gelijkspanning aansturen Kris. Het zal best geen SKA motor zijn...

Weet je trouwens ook wat van PLC-techniek?
 
Uit je beschrijving haal ik dat het apparaat ook geschikt is voor miniflesjes lasgas. Scoor deze ook maar ZSM eentje, dat last een heel stukje beter/mooier. Ik heb zelf ook zo'n apparaatje met gevulde draad, ik kan er redelijk mee overweg, maar prefereer toch MET gas te lassen. Mar ja, het apparaatje is handzaam, was goedkoop via marktplaats en goed genoeg voor die enkele keer dat ik het nodig heb dus de keus was snel gemaakt.
Ik geloof dat de miniflesjes te krijgen zijn bij www.rustbuster.nl
 
als het een collectormotortje is kan je 'm meestal gewoon met PWM geregelde gelijkspanning aansturen Kris. Het zal best geen SKA motor zijn...

Weet je trouwens ook wat van PLC-techniek?

Wat is een collector motortje??? (heb nooit opgeled bij energie techniek :P ) Maar ik zou natuurlijk even kunnen proberen of hij ook op gelijkstoom kan. moet ik trouwens ook redenlijk zware gelijkrichter er in zetten, dus ik ga toch eerst even een nieuwe thyristor/diac proberen. had jij nog wat meer info over die diac?

Ik weinig van PLC's af, heb er wel eens met verschillende merken gekloot en programmatjes gemaakt met standard digitale porten op de pc. :)
 
Uit je beschrijving haal ik dat het apparaat ook geschikt is voor miniflesjes lasgas. Scoor deze ook maar ZSM eentje, dat last een heel stukje beter/mooier. Ik heb zelf ook zo'n apparaatje met gevulde draad, ik kan er redelijk mee overweg, maar prefereer toch MET gas te lassen. Mar ja, het apparaatje is handzaam, was goedkoop via marktplaats en goed genoeg voor die enkele keer dat ik het nodig heb dus de keus was snel gemaakt.
Ik geloof dat de miniflesjes te krijgen zijn bij www.rustbuster.nl

Gasfles + drukreduceergebeuren + inhoud vind ik voolopig nog even te prijzig. Eerst maar eens de draadtoevoer regelaar fixen, zorgen dat het draad niet meer van het wiel af loopt (heb ik al wat moois voor bedacht ;) ) en ergens van die dingetjes die in die aan het einde van de kop zitten scoren. dan eerst even wat lassen met gasgevuld draad, en dan gaan we wel kijken naar een leuk gasflesje :)
 
de roestbak van binnen

(Afbeelding)

iemand trouwens enig idee wat die alu plaat is met die onderdelen er op geschoefd? Heb er niet aan gemeten maar er zitten een paar kleine condensatortjes op en onderdelen die enigsinds op diodes lijken?(4 stuks) als het geen las apparaat zou zijn zou ik direct gokken op een gelijkrichter maar dat kan ik mij voor zulke enorme stromen haast niet voorsellen. gaan ff uit mn kop volgens mij 2 draden naartoe vanuit de trafo en er komt 1 draad uit die naar de toorts loopt. 1 of ander filter dan?
 
je gevulddraad en dat draad is niet met gas gevuld maar gewoon met een goedje dat beschermt de las tegen zuurstof. het is hetzelfde als electrode maar dan omgekeerd
meestal gebruiken ze gevulde draad ik combinatie met gas omdat het dan mooier last

dat pistool waar het draadje uitkomt is inderdaad een toorts, een lastang gebruik je bij het elektrode lassen en bij autogeen noem je het gewoon een brande.

succes met het lassen!!!
zo moeilijk is het niet maar je moet wel geduld hebben
 
Gasfles + drukreduceergebeuren + inhoud vind ik voolopig nog even te prijzig. Eerst maar eens de draadtoevoer regelaar fixen, zorgen dat het draad niet meer van het wiel af loopt (heb ik al wat moois voor bedacht ;) ) en ergens van die dingetjes die in die aan het einde van de kop zitten scoren. dan eerst even wat lassen met gasgevuld draad, en dan gaan we wel kijken naar een leuk gasflesje :)

Die babyflesjes hebben het reduceerventiel(tje) al aan de fles zitten.
 
Dat plaatje ís de gelijkrichter, kris. Die diodes kunnen vrij veel hebben, meest omdat de dissipatie 0,00 is

als het silicium diodes zijn zou iets van 0.6V over staan, dat maal de 100 amp die er door loopt gedeeld over 4 diodes is 15 watt per diode. als het germanium diodes zijn is het 5 watt... nogsteeds redenlijk, maar das idd wel te overzien :)

Ok, hij last dus met gelijkstroom :) dacht dat de meeste wisselstroom waren? is gelijkstroom een voordeel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan