info over (mini) MIG lassen gevraagd :)

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Omdat ik steeds vaker het gemak van een lasapperaat mis was ik de laatste tijd een beetje op zoek naar zo'n apparaat.

Electrode leek mij niet geweldig omdat dat mij gewon wat moeilijker lijkt en je misschien wat minder mooie lassen kan maken.

MIG is erg mooi maar door de gasflessen wel er duur!

Dan blijft er over mini mig. Wel lassen met draad, maar zonder gasflessen. Hier zit het gas op 1 of andere manier in het draad verwerkt. Deze appaatjes zijn voor 200 bij de bouwmarkt te krijgen.

Nou weet ik dat mini mig lang niet zo mooi werkt als een echte mig met gas, maar ik heb nog nooit van mn leven gelast en zal het ook niet al te veel doen voorlopig. vandaar de keuze voor mini mig. Leuk om me te oefenen en wat simpele dingetjes te lassen, als ik er erg veel lol in krijg kan ik altijd nog eens gaan sparen voor een echt goede.

Nu zag ik gister een lekker goedkoop oud dingetje op marktplaats staan. direct gemaild envandaag opgehaald.

Nou weet ik bijna niets van lassen af, dus heb ik graag wat tips over hoe ik dat moet doen en hoe ik mn instellingen moet vinden.

Volgens mij kunnen er wel gasflessen op het ding aangesloten worden. Er zit een houder op, en ook de leidingen en een gas relais zitten er in, alleen nu ff losgekoppeld. Er zit nu dus gasgevuld draad in. Ik heb hem voordat ik hem kocht even uitgeprobeerd, en hij lijkt gewoon te werken op de snelheids regelaar voor het draad na, maar voor 50 pleuro mag je niet klagen. Tis een beetje een roestbak maar in geen enkele formule die ik ken komt de factor "roest" voor dus dat zou geen proleem moeten zijn ;)

Ga hem van de week even wat schoner maken, de regelaar voor de draadsnelheid repareeren, en zat te denken om de kabel met de klem te vervangen voor een gesloopte start kabel. dit omdat het snoer vrij kort is (hooguit een meter) en de klem zn beste tijd heeft gehad. Of is dit een erg stom idee?

Even een paar piccies:

full
 
SuperKris, ik heb afgelopen weekend ook een MIG-monster gekocht. Daar heb ik nog een extra drukmeter/regelaar op zitten. De drukmeter (tot 250bar) is kapot maar de regelaar niet. Mag je wel hebben als je wilt.
Ik kan wel even een foto maken.
 
SuperKris, ik heb afgelopen weekend ook een MIG-monster gekocht. Daar heb ik nog een extra drukmeter/regelaar op zitten. De drukmeter (tot 250bar) is kapot maar de regelaar niet. Mag je wel hebben als je wilt.
Ik kan wel even een foto maken.

Tof van je bedankt voor het aanbod, maar ik vrees dat hij niet op die wegwerp busjes past...
 
Kan je de benodigde spullen krijgen of heb je nog geen bericht terug gehad van Ferm. ?

Het stuk van mijn oude toorts kan je trouwens hebben, als je daar mee geholpen bent.

Ik heb nog geen meel terug gehad van ferm. Wacht het nog heel ff af...
Moet nog ff het schoefdraad van die van mij opmeten, tis nl wel m8, maar lijkt er op dat het een afwijkende draad is bij mij. controleer ik vanavond ff.. Mocht die passen wil ik dat dingetje heel graag hebben van jou! Dan kan ik namenlijk gewoon die tip kitjes van ferm gebruiken :) Heb jij trouwens toevallig enig idee wat zo'n reduceer ventiel kost?
 
reduceerventiel voor ferm wegwerpgasflesjes, heb ik voor 18 of 19 pleuro zien liggen.
En zo afwijkend is de draad niet hoor, denk dat het ook bij jou m 8 x 1.25 is. En anders is het met een snijdinges wel pas te krijgen :P
 
Heb net meel van ferm gehad, en zij kunnen niet direct naar mij leveren. moet dus bestellen bij 1 van dealers maarjah, de gene bij ik ik geweest ben die weten dus van niets of ze kunnen ze niet leveren. In het mailtje van ferm stond ook dat zij ze niet op vooraad hadden maar dat ze wel weer zouden binnenkomen.

Maar vroembert, er zit dus vlak bij jou een toko die ze op vooraad heeft? Als ik geld naar jou overmaak zou jij er dan misschien 1tje willen halen en die samen met dat onderdeeltje opsturen? Als je daar geen zin in hebt moet je dat gewoon zeggen hoor, snap ik best.
 
Ik haal dat ding wel even voor je, ik kom er morgen toch nog langs, dus is geen probleem. Heb je ook nog brandertips nodig of ben je daar al in voorzien. Als je even je gevens mailt zal ik e.e.a. opsturen. Mail ik jou m'n rekeningnummer wel.
 
Zoo... dankzij vroembert kan ik nu eindenlijk lekker gaan lassen *D *D *D

Denk dat ik alles bij elkaar erg tevreden kan zijn. Heb nu voor minder dan 100 euro een perfect werkend MIG apparaat waar ik 100% tevreden over ben :)

Mn totale kosten:

Apparaat: 50,- pleuro
Super dikke startkabel met klem als nieuwe minpool: 10,-
Onderdelen voor motor regeling: 10,-
Set van nieuwe toorts tipjes: 15,-
reduceer ventiel: 15,-

Daarbij heeft het apparaat nu dus een veel hogere max draadsnelheid, Een veel langere steverige ground kabel, en werk hij op handige wegwerp busjes :)





ff wat piccies :)

tip setje van ferm:
full
 
Het toorts uiteinde dat ik van vroembert heb gekregen :}
Ik heb hem nog niet gebruikt omdat het schoefdraad van mijn toorts anders is, dus dat zou ik dan eerst met een tap moeten bijwerken..

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan