info over (mini) MIG lassen gevraagd :)

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Omdat ik steeds vaker het gemak van een lasapperaat mis was ik de laatste tijd een beetje op zoek naar zo'n apparaat.

Electrode leek mij niet geweldig omdat dat mij gewon wat moeilijker lijkt en je misschien wat minder mooie lassen kan maken.

MIG is erg mooi maar door de gasflessen wel er duur!

Dan blijft er over mini mig. Wel lassen met draad, maar zonder gasflessen. Hier zit het gas op 1 of andere manier in het draad verwerkt. Deze appaatjes zijn voor 200 bij de bouwmarkt te krijgen.

Nou weet ik dat mini mig lang niet zo mooi werkt als een echte mig met gas, maar ik heb nog nooit van mn leven gelast en zal het ook niet al te veel doen voorlopig. vandaar de keuze voor mini mig. Leuk om me te oefenen en wat simpele dingetjes te lassen, als ik er erg veel lol in krijg kan ik altijd nog eens gaan sparen voor een echt goede.

Nu zag ik gister een lekker goedkoop oud dingetje op marktplaats staan. direct gemaild envandaag opgehaald.

Nou weet ik bijna niets van lassen af, dus heb ik graag wat tips over hoe ik dat moet doen en hoe ik mn instellingen moet vinden.

Volgens mij kunnen er wel gasflessen op het ding aangesloten worden. Er zit een houder op, en ook de leidingen en een gas relais zitten er in, alleen nu ff losgekoppeld. Er zit nu dus gasgevuld draad in. Ik heb hem voordat ik hem kocht even uitgeprobeerd, en hij lijkt gewoon te werken op de snelheids regelaar voor het draad na, maar voor 50 pleuro mag je niet klagen. Tis een beetje een roestbak maar in geen enkele formule die ik ken komt de factor "roest" voor dus dat zou geen proleem moeten zijn ;)

Ga hem van de week even wat schoner maken, de regelaar voor de draadsnelheid repareeren, en zat te denken om de kabel met de klem te vervangen voor een gesloopte start kabel. dit omdat het snoer vrij kort is (hooguit een meter) en de klem zn beste tijd heeft gehad. Of is dit een erg stom idee?

Even een paar piccies:

full
 
Een wegwerpflesje co2 kost ergens tussen de 15 en 17 pleuro dacht ik en daar kan je een redelijk tijdje mee lassen. Hervulbaar is bij veel gebruik goedkoper, maar kan bij incidenteel gebruik niet uit.

Met dit lasapparaatje en een goede tekening, kan je heel simpel b.v zelf je hefbrug bouwen. Heb de mijne in 1 zaterdag gemaakt.
 
verdomme!!!

Het ding laste perfect! en nu ineens weer kut!

De zijn nu weer klontjes die er bovenop liggen en niet met het staal willen vermsmeten. Gewoon onbruikbaar dus. Ik kon eerst ook door 2mm staal heenbranden, maar dat lukt nu ook niet meer.

-De gasfles is vol en er lijkt gewoon netjes gas uit te komen
-Verschillende draadsnelheden geprobeerd
-Verschillende stoomstanden geprobeerd
-Slaat is precies hetzelfde als ik al eerder heb gebruikt
-nieuwe tip er in

Wat zou er aan de hand kunnen zijn en hoe los ik het op?
 
Ik kwam 2 dingen tegen.

De travo van de ground en de kabel daar naartoe die erg heet werden en een kabel die misschien tegen de wand aan zat. ook nog ff de groundklem schoon gemaakt en hij trekt weer prachtig lasjes. GEen idee waar het dus zat, maar ben er gisteer een paar uur mee bezig geweest en nu los ik het in 5 min op :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan