Info over Yamaha Venture XVZ 1200

Hallo motorliefhebbers,

Ik ben op zoek naar eigenaren en/of kenners die mij iets meer kunnen vertellen over dit model motorfiets. Het is een '83-er die in 1992 is geimporteerd vanuit de verenigde staten.
Ik kan de motorfiets van iemand overnemen voor rond de 600 euro, de motor was een jaar geleden een impulsieve aankoop en er is bijna nooit op gereden. De motor staat altijd droog binnen, chroomwerk is in goede staat alleen is er vanaf een stelling in de stalling iets op de kuip gevallen waardoor de kuipruit en linkerspiegel kapot zijn. Ik heb me al rot lopen zoeken naar deze onderdelen op de diverse sites, maar heb tot nu toe nog geen resultaat gevonden of ook maar een prijs van deze onderdelen.. Ook weet ik verder dus niets van de vóórs en tegens van deze motorfiets. Is het inderdaad een zeer goede toerbuffel of is het juist 3x niks? Er staat ongeveer 55.000 km op de teller wat mij ook niet echt veel lijkt.
Wie kan me aan meer informatie helpen? Alvast bedankt voor de reacties!

Gr. Willy
 
Voor dat geld: Kopen dat ding!!!
Ruit kun je eventueel laten maken bij een bedrijf wat met plexiglas werkt, even Google-en.
Voor de spiegel zou je eens op Ebay Amerika kunnen kijken.
Het blok is afgeleid van de eerste V-max en zijn bij regelmatig onderhoud betrouwbaar.
Het kreng is alleen loodzwaar, daarom ben ik er zelf nooit aan begonnen (maar vind ze nog steeds schitterend).
 
Ondertussen al wel wat wijzer m.b.t. de kuipruit, deze is voor 100 euro inclusief verzenden naar Nederland te halen van de USA. Alleen de linkerspiegel is inderdaad verdomd lastig om te vinden..
Vandeweek maar is nog een keertje terug om de motor even aan de praat te krijgen en warm te laten lopen voor een proefrit en met goed licht te aanschouwen. Als er niet al te veel schokkende dingen aan mankeren denk ik dat ik de gok maar waag. Jammer dat er zo weinig mensen ervaringen kunnen delen want daar zou ik veel mee kunnen. Is aan de andere kant wel weer grappig want je rijdt dan niet echt een doorsnee motorfiets die je op elke hoek van de welbekende straat tegenkomt. Wat je zei over het gewicht.. Tja ik ben zelf ook 1.90 meter en 117 kg dus ik vind het niet erg om een "beetje gewicht" (344 kg rijklaar) onder mijn kont te hebben. Ze zeggen dat je er toch weinig van merkt als het eenmaal rolt hehehe :-)
 
Goed opletten of de tweede versnelling goed werkt. Hij mag niet bokken en/of er uit schieten. blok is redelijk bullitproof. Is vrijwel hetzelfde blok als de Yamaha V-Max.

Let ook op of de balanspijp van de uitlaat nog goed is. Is moeilijk te krijgen en erg duur.
Voor een tijdje terug stond er nog een nieuwe balanspijp op marktplaats. Zoek maar een op Venture.

Verder kijken of alle andere dingen er goed uit zien en dat alles goed werkt. Is het een type met luchtvering en radio/CD en cruise Control?

Volgens mij heeft Woesthoff motoren nog wel één spiegel, die andere heb ik al eens opgehaald. Ik weet alleen niet meer of het de linker of de rechter was :X Ze hebben in ieder geval ooit eens zo'n 1200 venture gesloopt i.v.m. een defecte 2e versnelling.

Eneu......... voor 600 euro zou ik hem in ieder geval kopen :Y

Mocht je hem niet willen, dan heb ik er misschien nog wel belang bij. O-)

Stel je vragen ook eens bij de Ventureclub nedeland


Succes!!


Edit: Mijn vriendin zei dat ik de rechter spiegel had opgehaald bij Woesthoff, dus de linker zouden ze nog kunnen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Nog ff een plaatje gezocht van mijn (ex) oude XVZ:

full
 
Ja dat van die tweede versnelling en die balanspot had ik inderdaad al gelezen via die link venturerider.org .. Ik had die advertentie ook zien staan op marktplaats, vroegen ze 200 voor geloof ik. Hij heeft geen radio/cd speler er in zitten, wel de speakers. Er zat dacht ik wel cruisecontrol op. Ik moet hem dan ook even echt aan een grondige inspectie werpen, heb er alleen nu eventjes geen tijd voor (verhuizing/verbouwen etc.). Heb de eigenaar dit ook verteld en hij gaf aan er geen haast mee te hebben, hij staat droog en uit de weg :-) Maar wel tof dat er zeer nuttige informatie zo naar boven komt drijven waar ik wat aan heb, bedankt daarvoor. Mocht ik één dezer weken de kans zien om even langs te gaan en een aantal fotootjes te maken van de staat waarin hij nu verkeerd dan zal ik dat zeker hier plaatsen. Het exemplaar op bovenstaande foto is zeker ook de moeite waard! Bedankt voor de tips en info zover, helemaal super!
 
Mocht ik één dezer weken de kans zien om even langs te gaan en een aantal fotootjes te maken van de staat waarin hij nu verkeerd dan zal ik dat zeker hier plaatsen.!

Graag!

En als je niet tot koop overgaat dan zou ik dat ook graag willen weten ;)
 
dit bokken in de 2e versnelling.
wat is dat exact. welk onderdeel moet dan vervangen worden en zijn deze gemakkelijk te verkrijgen?

gr stefan
 
Ik ben er nu toevallig mee bezig. Hij heeft tien jaar op zijn beurt staan te wachten onder een afdakje hier.
Voor dat bokken in de tweede versnelling moet het blok helemaal open en als je hem dan open hebt ga je niets bijzonders zien aan die tandwielen en aan de schakelwals, maar ik heb het op gevoel gedaan, toen alles open lag.
Ooit had ik een donorfiets gekocht en daaruit heb ik de complete versnelling gehaald en in mijn eigen blok gedaan en maar hopen dat die tweede versnelling wel goed is. Het voelde wel beter aan. Hij schoot er niet zo snel uit met de hand.
Wat ik wel gezien heb is dat die ingewikkelde as waar al die tandwielen op zitten een eind dunner geworden was bij mijn eigen blok. Het donorblok had dat niet.
Maar onderdelen kan je gewoon nieuw kopen bij een motorboer en zal wel een vermogen kosten Yamaha XVZ12TD VENTURE ROYALE 1983 (D) USA parts lists and schematics
dat kan je hier op zien. Bij je motorboer zal het wel wat duurder zijn, want die moet ook vreten.

Het blok is nu klaar en hangt half in het frame. Morgen ga ik weer verder met dat loeizware ding. Het is maar goed dat die er afgeleefd uitziet. Alles gaat met roest en al inmekaar en rijden dan maar weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan