Info voor een aspirant zijspanner

ik rij zelf dnepr, heb mensen gesproken die de nieuwe ural 750 hebben en naaststomme ontwerpfouten ook hardingsproblemen, iets waar ural eerder amper last van had(meer een dnepr kwaal)ook de versn. bak schijnt nogal problemen te hebben...


hardingsproblemen????? :?
 
het blijft een ural, 120 haalt hij niet.
russen kunnen hele mooie simpele dingen maken maar motorfietsen wil nog niet zo goed lukken.
ik heb nog altijd tien keer meer vertrouwen in een 25 jaar oude europeaan of janpanner dan in een harley of een ural.

ja, dat komt oa doordat ze in rusland wel eens vergeten om na het bewerken onderdelen in de oven te gooien.
 
nou nou Halflive, zo erg is het ook weer niet hoor..
ik rij met dat ding van mij nu al 10 jaar rond en het enige wat ik heb gehad
zijn wat aanloop cq inloop problemen..(vastloper en gat ik zuiger)

daarna echt bijna niënte meer. op de gewone problemen na...cardan meenemer
die z'n tandjes uitspuugde.
maar de kosten daarvan zijn te verwaarlozen..
verder alleen maar lol met dat ding...
en wat te denken van de banden vervangen?? _O- _O- 4 banden met binnenband
kosten je wel een hele honderdveertig euro.

zweefzadel compleet wel 25 euro.

dus dat valt allemaal wel mee toch??
 
zoiets niks (al was het alleen maar om van te dromen............)

is de 2persoons-versie van mijn bakkie (en aan een wat modernere fiets........XJR1300..........)

full


staat ook op de site van EZS, maar er staat (gelukkig) geen prijs bij :}
 
zoiets niks (al was het alleen maar om van te dromen............)

is de 2persoons-versie van mijn bakkie (en aan een wat modernere fiets........XJR1300..........)

(Afbeelding)

staat ook op de site van EZS, maar er staat (gelukkig) geen prijs bij :}


ruig bakkie, maar iets te ruig.... blijf bij de twin :P


ben toch wat huiverig voor die russische bikes, waar zit de importeur van dat spul in nederland eigenlijk?
 
ruig bakkie, maar iets te ruig.... blijf bij de twin :P


ben toch wat huiverig voor die russische bikes, waar zit de importeur van dat spul in nederland eigenlijk?

mooi he?, maarja inderdaad jammer van die 4 in lijn.......... naast een mooie Guzzi 1100 zie ik het weer wel zitten (alleen effe een loterij winnen..........)

over de russen kan ik je helaas niks vertellen; maar er zijn er hier zat die je daar beter op weg kunnen helpen........(Mr Q, Ralfie enzo)
 
ook simpele dingen zoals vertanding op niet goed geharde cardanassen, als je zoiets wil , nieuw, kun je beter naar ural team oberhausen, is goedkoper, komen ze hun garantie na en zijn techn. wat beter onderlegt
 
mooi he?, maarja inderdaad jammer van die 4 in lijn.......... naast een mooie Guzzi 1100 zie ik het weer wel zitten (alleen effe een loterij winnen..........)

:^ :Y :Y :Y :Y :Y
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~

over russen, ik heb eens een proefrit van een kilometer of vijf gemaakt op een nieuwe ural met span.
dat zal rond '92 geweest zijn.
toen ik terugkwam liep de olie uit de kardan en de carterontluchting.
bovendien hadden alle drie de wielen speling.
voeg dat bij de abobinale topsnelheid -O-
toen heb ik maar een spannetje aan mijn triumph gehangen :P

enneh, banden vervangen, ik rijd nu op tweedehands smart banden.
vijf euro voor de koffiepot en halflive kan weer duizenden kilometers sturen *O* *O*
en dat zonder binnenbanden :W
 
Laatst bewerkt:
wtf is gossie???? ik snap het niet helemaal



Heeft iemand ervaring met een kind in een zijspan? Vanaf welke leeftijd lukt dat een beetje? hoe zit het met babys?
 
wtf is gossie???? ik snap het niet helemaal



Heeft iemand ervaring met een kind in een zijspan? Vanaf welke leeftijd lukt dat een beetje? hoe zit het met babys?

ikke.......
Is overigens wel de reden dat ik een "modern" span aan mijn fiets geknoopt heb, het is ons dagelijks vervoer (geen auto.....) en dan is de veiligheid en het comfort van een modern zijspan iets wat (ondanks de prijs) toch flink meespeelt in de keuze.
mijn dochter heeft tot een week of wat voor de geboorte samen met moeders in het zijspan gezeten.
Na de geboorte hebben we gewacht tot ze een maand of 3-4 was, belangrijkste overweging daarin was het zelfstandig goed recht kunnen houden van het hoofd; ik moet overigens wel zeggen dat we de eerste periode alleen hele korte stukjes gereden hebben als het echt noodzakelijk was en altijd met het dak van het span dicht.
vervoeren van kinderen in een zijspan is afgezien van de helmplicht niet bij wet geregeld; de helmplicht moet je echter de eerste jaren NEGEREN: het gewicht van een helm kan dan meer schade veroorzaken als je ooit kan rechtvaardigen aan de hand van preventie bij een eventueel ongeval.
Gebruik gewoon een voor autogebruik goedgekeurd kinderzitje en zet dat in een goedgekeurde 3-punts gordel vast.
De meeste agenten zullen dan zien dat je voldoende je best doet om je kind te beschermen en de helmplicht gewoon over het hoofd zien, tref je een keer een pennenlikker dan weegt 60 euro boete niet op tegen de veiligheid van de kleine.
Wordt het kind groot genoeg om boven de bak uit te steken overweeg dan de montage van een fatsoenlijke rolbeugel en zet deze vast op het chassis van het span en niet aan het polyester van de bak.

Zorg wel dat je het gehoor van het kind afdoende beschermt, de meeste zijspannen zijn toch wat lawaaieriger als moderne auto's, zeker als de trekker een oudere (lees luidere) fiets is.
Zelf heb ik dat in het eerste jaar opgelost door altijd het dak dicht te houden en een mutsje met lekker gewatteerde oorflappen en daarna ben ik overgegaan op een moderner (stiller) uitlaatsysteem waarbij het standaard Guzzi 2 in 2 systeem is vervangen door een 2 in 1 met de demper aan de rechterzijde van de motor (zo ver mogelijk bij het span vandaan) wel heeft de kleine (nu 2 jaar oud) nog steeds een speciale motorpet met oorflappen
Ook voor het voorkomen van uitlaatgassen in het span is een dergelijk uitlaatsysteem iets wat aan te raden is, voor Guzzi's kun je dit navragen bij BSM, ze hebben een tijdlang een uitlaatsysteem geproduceerd speciaal voor zijspan gebruik.

kijk voor meer tips wat betreft kinderen ook eens op de website van zijspan vereniging "het derde wiel" ook hier staan diverse goede tips.
Ook zul je daar zien dat de overstap naar zijspan rijden heel vaak "veroorzaakt" wordt door gezinsuitbreiding.

wees de eerste ritten extra voorzichtig, rijdt rustig en begin met een blokje om van een paar honderd meter, dan kan het kind wennen en kun jij goed inschatten of de kleine niet te bang is.
Als eenmaal blijkt dat het kind in kwestie zich uitstekend amuseert (of zoals mijn dochter het eerst jaar na 20 meter in slaap valt) kan je de lengte van de uitstapjes uitbreiden.
is het kind eenmaal oud genoeg om het echt te "waarderen" (mijn dochter vraagt altijd om "broem" als we naar buiten gaan) dan kan je ook rustig af en toe het gas flink open trekken, het kind is dan genoeg gewend om niet meer te schrikken van de plotselinge toename van de hoeveelheid geluid. Ook is de spierbeheersing dan voldoende om bij hardere acceleratie niet met het hoofd ongecontroleerd tegen de stoel te slaan.
 
inderdaad, kinderen gaan prima in een span.
mijn zoon ging vanaf zes weken in de buikdrager mee.
later heeft hij in een autostoeltje gezeten.
totdat hij een kinderhelmpje op kon zonder helm.
dat zal een jaar of vier geweest zijn.
ik heb nooit problemen gehad met politieagenten die vonden dat hij een helm op moest.
dat kan ook helemaal niet omdat zo'n kleintje amper het gewicht van zijn eigen bol kan dragen.


gossie is een hobbyist die in urals en onderdelen handeld.
 
inderdaad, kinderen gaan prima in een span.
mijn zoon ging vanaf zes weken in de buikdrager mee.
later heeft hij in een autostoeltje gezeten.
totdat hij een kinderhelmpje op kon zonder helm.
dat zal een jaar of vier geweest zijn.
ik heb nooit problemen gehad met politieagenten die vonden dat hij een helm op moest.
dat kan ook helemaal niet omdat zo'n kleintje amper het gewicht van zijn eigen bol kan dragen.


gossie is een hobbyist die in urals en onderdelen handeld.


oké ik heb hem gevonden ural.nl ....


die dingen vallen wel precies binnen mijn budget :)


krijg er steeds meer zin in *O*
 
inderdaad, kinderen gaan prima in een span.
mijn zoon ging vanaf zes weken in de buikdrager mee.
later heeft hij in een autostoeltje gezeten.
totdat hij een kinderhelmpje op kon zonder helm.
dat zal een jaar of vier geweest zijn.
ik heb nooit problemen gehad met politieagenten die vonden dat hij een helm op moest.
dat kan ook helemaal niet omdat zo'n kleintje amper het gewicht van zijn eigen bol kan dragen.


gossie is een hobbyist die in urals en onderdelen handeld.
euh, hobbyist, ik zelf en veel andere hebben andere benamingen voor ze, maar hobbyist heb ik nog niet eerder gehoord...
 
euh, hobbyist, ik zelf en veel andere hebben andere benamingen voor ze, maar hobbyist heb ik nog niet eerder gehoord...


ik begrijp uit deze opmerkingen dat gossie hier niet als dé Uralspecialist geld??? Of zijn er problemen met garantie / service???
 
ik begrijp uit deze opmerkingen dat gossie hier niet als dé Uralspecialist geld??? Of zijn er problemen met garantie / service???

Gossie is best een goede zaak hoor.
maar niet iedereen heeft dezelfde ervaring met hem.
Ikzelf kan geen kwaad woord over de zaak spreken daar ze altijd voor me klaar
hebben gestaan.
zelfs ver na de zg garantietermijn hebben ze me nog gratis en voor niks geholpen
en met raad en daad klaargestaan..

enne de koffie daar staat altijd bruin en warm en als je komt voor een babbel
gaat het gereedschap aan de kant..

er zijn mensen die andere ervaring hebben maar daar mag en kan ik niet over
oordelen..

ga er eens langs zou ik zeggen en oordeel zelf...
 
Oja zoeperman.. neem eens een kijkje op UDCN.nl en laat je blik eens glijden over de topics van het forum daar..

als je het hebt over expertise dan zit je daar helemaal goed..
er zijn leden van de club die met hun ogen dicht een rus reviseren..
 
... ga er eens langs zou ik zeggen en oordeel zelf ...
:^

Er zijn teveel mensen die vanwege een "van horen zeggen" liever wel of niet zaken doen met één of andere motorzaak. Zelf langsgaan en een oordeel vellen zou ik zeggen, een bepaalde manier van zaken doe spreekt je nu eenmaal óf wel óf niet aan ...

Ik heb zelf alleen maar goeie ervaringen met Gossie, en wordt er altijd met open armen ontvangen (door Paula dus ... ). Jan is iemand die van zijn hobby/passie zijn beroep heeft kunnen maken, en persoonlijk heb ik daar wel respect voor. Verder is hij altijd bereid informatie te geven, en je alle technische details van je bike te vertellen ... en hij verplicht je tot niks!

En ach, misschien is het wel een beetje een rare snuiter ... maar wie van ons zijspanners is dat nou niet :?
 
Ow, enne Zoeperman ... of je nou een rus, een duitser, een italiaan of een amerikaan kiest ... met een bakkie eraan hoor je er hier bij hoor!

Het ligt er denk ik volkomen aan wat je met dat span wil gaan doen, welke prestaties je er van verwacht, hoeveel energie je er in wil steken, enzzzz ...

Ik zou om een goed beeld te vormen in ieder geval wel eens proefrijden met een rus (kies dan meteen een nieuwe 750 bij Gossie, want dan is dat verhaal van Halflive van max. 100 meteen uit de wereld hahahaha), maar ook zeker met andere bikes!!! Bepaal aan de hand daarvan waar je hart ligt, want ik denk dat je voor jou budget best wel wat keuze hebt hoor!

Iig succes met je keuze!
;)
 
Mijn Guz span heb ik ook gekocht tussen de 3 en 4 K, was misschien optisch niet zo mooi maar technisch uitstekend. Het vele sleutelwerk is puur hobby en omdat ik het span wil aanpassen aan mijn persoonlijke wensen, heeft me verder nooit echt in de steek gelaten (inmiddels al 25000Km mee gereden).

zie verder mijn topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan