Info voor een aspirant zijspanner

Zoeperman

MF veteraan
Donateur
4 aug 2001
28.016
10
Apeldoorn
Nu ben ik de gelukkige bezitter van een B12-Streetfigther, een ZX10R racer, een Husky 510SMR Supermotard en een XJ600N van m'n meisje.....

Nu we toch het gezin gaan uitbreiden met een kleine in januari, lijkt het me bij uitstek het moment om me eens te gaan orienteren op iets wat ik eigenlijk al heimelijk erg lang naar verlang en wat eigenlijk in mijn verzameling motoren ernstig ontbreekt.....

een zijspanmotor :P zodat we gedrieen ons kunnen verplaatsen per motor.

en dan het liefst een wat oudere, wel een 4takt (geen 2-takt MZ ofzo), maar wel degelijke machine.... de bedoeling is dat het een winterprojectje gaat worden.

Een twin of boxer heeft mijn voorkeur.... was er ook niet ooit eens een topic over het importeren van zo'n ding uit India, nieuw?

graag jullie reakties en tips/sites e.d.....

:)
 
je voorkeur kan ik snappen *O*

dat importeren ging over een chang jang, uit china.
als je meer als 50 km per jaar wil rijden wil je dat niet hebben.

eea is geheel afhankelijk van je budget.
kijk op marktplaats eens rond wat je wel aanstaat.

als je een oude tweeklepsboxer met een fatsoenlijk span kan scoren in een redelijke staat denk ik dat je niet snel teleurgesteld zal zijn.
waar je vanaf moet blijven zijn de zware motorfietsen met een licht velorex of mz bakje, da's geen rijden.
zo'n soort bakje hoort aan een lichte machine, dan komt hij tot zijn recht.

kijk of je een machine kan vinden met een aangepast rijwielgedeelte.
een aangepaste vork stuurt makkelijker.
autowielen verlagen je zwaartepunt, vergroten je tractie en elimineren bandenslijtage.

als het echt budget moet zou ik kijken voor een japanse custom vanwege het koppel en daar een passend bakje bij.
een vt500 zou best een van bovengenoemde bakjes kunnen trekken.
als het een 750 of zwaarder wordt zou ik dan voor een ural bak gaan krijgen.

zelf vind ik het bakje van 3wheel erg mooi, een ezs eenzitter.
een bijpassende zware guzzi maakt het dan helemaal af :}

bedenk wel dat zijspanrijden niet op motorrijden lijkt.
de bediening lijkt gelijk maar het uiterlijk is de enige overeenkomst.
als je de kunst eenmaal beheerst is het uitermate verslavend en veel leuker als hard rijden op een supersport :}
 
@halflife: Thanks..........

@Zoeperman: het bedoelde bakkie is een EZS Kompact, de absolute budget versie binnen het EZS assortiment; voor gebruiksgemak (mijn budget liet het niet toe..) zou je (als je het met halflife eens ben over de looks) ook voor de Rally kunnen gaan het uiterlijk daarvan is exact gelijk, maar de zitting is breder waardoor je minder moeite zult hebben met de diverse kinderstoeltjes; de kuipstoel van de Kompact houdt namelijk in de praktijk in dat de kinderstoel erg hoog komt te staan en de kleine na verloop van tijd toch flink met zijn of haar bol in de wind zit.
Verder heeft de Rally in tegenstelling tot de Kompact een deur, voor een kind maakt dat niet zoveel uit; maar mijn vrouw heeft de lastige instap herhaaldelijk hartgrondig vervloekt: zeker in de laatste maanden van de zwangerschap (en nee wij hebben dus geen auto..........)
 
je voorkeur kan ik snappen *O*

dat importeren ging over een chang jang, uit china.
als je meer als 50 km per jaar wil rijden wil je dat niet hebben.

eea is geheel afhankelijk van je budget.
kijk op marktplaats eens rond wat je wel aanstaat.

als je een oude tweeklepsboxer met een fatsoenlijk span kan scoren in een redelijke staat denk ik dat je niet snel teleurgesteld zal zijn.
waar je vanaf moet blijven zijn de zware motorfietsen met een licht velorex of mz bakje, da's geen rijden.
zo'n soort bakje hoort aan een lichte machine, dan komt hij tot zijn recht.

kijk of je een machine kan vinden met een aangepast rijwielgedeelte.
een aangepaste vork stuurt makkelijker.
autowielen verlagen je zwaartepunt, vergroten je tractie en elimineren bandenslijtage.

als het echt budget moet zou ik kijken voor een japanse custom vanwege het koppel en daar een passend bakje bij.
een vt500 zou best een van bovengenoemde bakjes kunnen trekken.
als het een 750 of zwaarder wordt zou ik dan voor een ural bak gaan krijgen.

zelf vind ik het bakje van 3wheel erg mooi, een ezs eenzitter.
een bijpassende zware guzzi maakt het dan helemaal af :}

bedenk wel dat zijspanrijden niet op motorrijden lijkt.
de bediening lijkt gelijk maar het uiterlijk is de enige overeenkomst.
als je de kunst eenmaal beheerst is het uitermate verslavend en veel leuker als hard rijden op een supersport :}

:} thx voor de info :}

Als budget zit ik aan 3 tot 4k euro te denken. Ben me ervan bewust dat ik iets totaal anders ga rijden als ik gewent ben, maar ik zoek met de span juist ook een andere motorbeleving :)

Ik ben wel een liefhebber van een wat zwaardere machine, beetje koppel is nooit weg :)


Wat zou zo'n tweekleps boxer moeten kosten?
 
hoi, ik zou je bijna naar de udcn(ural en dnepr) willen verwijzen. van beide fietsen is wel een redelijk betrouwbare motor te bouwen maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde, als je daar geen zin in hep, is de goedkoopste oplssing toch een mz met span.
anders moet je zelluf wat gaan kleien, neme een fiets met stevig frame en goed koppel(dus liever geen japanse 4pitter) zoals bmw of guzzi, zoek een spannetje wat bij de motor past(geen licht spannetje bij zware motor, een licht span rijd overgens NIET makkelijker en is gevaarlijk voor beginners)een ural of dnepr bak isniet duur, IZH of MZ spannetjes ook niet, reduceer de einoverbrenging en geeft het span tov. je motor 1,5cm toespoor(uitleg is te bestellen bij mij)
en je zit al een end in de goede richting. ga dan oefenen op een leeg terrein, noodstop(span trekt naar links) bochten links en rechtsom, leer wanneer het span de lucht ingaat(geleidelijk in sturenen je kunt nog wel redelijk vlot een bocht rechtsaf) en ga niet remmen en linkssturen tegelijk zonder ervaring!
waarschuwing! spanrijden is errug verslavend! :Y :Y
 
ik ga geen enkele gemotoriseerde uitdaging uit de weg :P Bring it on!

sleutelen, wil ik maar beperkt doen daar heb ik gewoon geen tijd voor.... moet het hele motorenpark in de benen houden :P


wat zou zoiets mogen opbrengen ?????

http://koopjes.marktplaats.nl/motoren_en_brommers/motoren_met_zijspan/40737979.html?return=eJw9ymsKgzAQBOC7CPozMRG0RKTYi0jaBkzNi%2BxCraV374ZCYdn5GEYrod5WtSMo0UtVXXN8ghlXxKQ432IygXmdN0xOawQWHPcRYzZhoaO19ybDv%2FMGl8M%2BIOnAb0PbshW9O%2B9uEs0dJox1N4u6uzh6cz%2BcCiWRloVIPGwq3IklX7%2BMYAmySZOsxs8XCj06NA%3D%3D&df=1&p=2&fta=
 
Die 69s zal wel een paar stuivers kosten zoals ie eruit ziet. 4500-5500 euro gok ik zo? Roel is overigens een aardige kerel :) .

Ik zou voor het crooszijspan gaan 8-) .

En toevallig weet ik dat Theo Terwel in Vorden nog een rare combinatie heeft staan: een R69S frame met R100 blok erin, bak weet ik niet precies. Volgens mij moet die ergens rond de 5500 kosten, zit je wel boven je budget natuurlijk. Maar dan verkoop je toch gewoon een van die andere barrels :? :+
 
Knup een zijspan aan je 10 man, das pas ruig!
Lekker met z'n drietjes op de Ring knallen, woooooooooot!!
(ook Lin ff een luier om binden dan)


:+
 
een pré '70 swingarm bmw met steibje deed in de guldentijd al 15.000 gulden.
ik ben dus bang dat je dat niet gaat redden onder de 7 á 8000 euro.

http://koopjes.marktplaats.nl/motoren_en_brommers/motoren_met_zijspan/38391200.html?img=1#photo
dit is meer wat ik gedacht had, deze vraagprijs is ook niet onredelijk.
moturist is een goed zijspan.
hij heeft autobanden en een swing arm.
als je een stel koplamporen koopt kan je de kuip zo weer op marktplaats zetten.
 
Om kleine kinderen te vervoeren ben ik erg gelukkig met mijn Velorex 700 zijspan.
1moto2.jpg

Lekker hoog en dicht. Ik vind persoonlijk een ural bak met zo'n grote opening in de zijkant niet zo'n prettig idee.

Ik heb de bak aan een Jawa hangen, net als op de foto, maar dat is toch wel wat behelpen met het vermogen.
 
Om kleine kinderen te vervoeren ben ik erg gelukkig met mijn Velorex 700 zijspan.
(Afbeelding)
Lekker hoog en dicht. Ik vind persoonlijk een ural bak met zo'n grote opening in de zijkant niet zo'n prettig idee.

Ik heb de bak aan een Jawa hangen, net als op de foto, maar dat is toch wel wat behelpen met het vermogen.
hey, ik zie dat je een jawa hebt, ik heb er sinds kort ook 1, een 638, maar de koppeling komt heel abrupt op, ik heb me laten vertellen door een kapot koppelingshuis, een ander zegt een rubber ring, weet jij het?
ik heb nog niet de tijd gehad om er naar te kijken..
 
Hier, voor 2950 euro een onvervalste CB1100 ragbak met jaren-80 space shuttle.
(Afbeelding)

leuk maar dat is het nou nét niet... met zo'n ding kom ik toch weer in de verleiding te "knallen"

ben er wel uit

[me]Zoeperman wil een jonge 2 cylinder klassieker om rustig rond te ploffen[/me]
 
jong en klassieker?? is dat niet een beetje met elkaar in tegenspraak


:) nee hoor een jonge klassieker is er dus één van eind jaren 70 tot max '81

oud klassiek noem ik voor 1960 ofzo :)

Mezelf beschouw ik trouwens als een jonge legende ;) 1971 :P



die bak van jou, passen daar vrouw en kind samen in?
 
:) nee hoor een jonge klassieker is er dus één van eind jaren 70 tot max '81

oud klassiek noem ik voor 1960 ofzo :)

Mezelf beschouw ik trouwens als een jonge legende ;) 1971 :P



die bak van jou, passen daar vrouw en kind samen in?

1971?
broekie........

maar goed ik beschouw mijn motor toch echt als oud........ (1985..........) maar het is inderdaad een klassieker.......

en nee, in een Kompact kun je het vergeten om vrouw en kind tegelijk legaal te vervoeren. denk dat dat in geen enkele "budget" eenzitter mogelijk is. Ik heb de bak geballast tot het gewicht van de kleine + kinderzit + ballast overeenkomt met een flinke volwassene en mijn vrouw zit gewoon achterop.
Hou er rekening mee dat de ballast dan ook niet voor niets is; 2 volwassenen op de motor en 1 kind in de bak is in principe een hele slechte gewichts verdeling die het span vooral in rechterbochten slecht handelbaar maakt.
Met het extra gewicht in de achterbak rijdt de combinatie "normaal"
 
ja, 3wheel, als je nog even wacht wordt iedereen vanzelf een broekie en wat jij modern noemt zien die broekies als klassiek.
het zal wel iets met het vorderen der jaren te maken hebben.

halflive weet nog dat de watergekoelde viercilinder 1000cc goldwing een beest van een machine was :X
 
een pré '70 swingarm bmw met steibje deed in de guldentijd al 15.000 gulden.
ik ben dus bang dat je dat niet gaat redden onder de 7 á 8000 euro.

http://koopjes.marktplaats.nl/motoren_en_brommers/motoren_met_zijspan/38391200.html?img=1#photo
dit is meer wat ik gedacht had, deze vraagprijs is ook niet onredelijk.
moturist is een goed zijspan.
hij heeft autobanden en een swing arm.
als je een stel koplamporen koopt kan je de kuip zo weer op marktplaats zetten.

Dat is idd een mooie prijs voor een BMW/Moturist.
 
zoeperman moet zich is gaan oriënteren voor een rus...
nieuw leverbaar maar met de look van een oudje... :Y

en de nieuwe 750 Ural is om te watertanden hoor :9~
Das wat ik ook bedoelde Japio :Y

fXImGs3SCf6U9rSktffz2L1Fvskc.jpg


NMGvrbJWXOhRIOY1vhRVzXsKbkNN.jpg


1.jpg


1.jpg



En met deze maak je natuurlijk helemaal de blits bij WB ;)

ranger1.jpg


Technische Daten
2 Zylinder-ohv-Boxermotor, 750 ccm mit Katalysator,
Nasssumpfschmierung mit Ölfilter
4 Gang-Getriebe, 1 Rückwärtsgang,
2-Scheiben-Trockenkupplung,
Lichtmaschine 12 Volt Drehstrom
mit integriertem Regler, 350 Watt
Räder 4.00 x 19

Preise
Tourist Gespann mit Schwinggabel, einfarbig 7.200 €
Sportsman mit zuschaltbarem Seitenwagenantrieb 7.600 €
Mehrpreis für Zweifarblackierung / metallic 300€ / 400€
zusätzliche Kosten für Fracht, Montage und Erstinspektion 220€

Kratje bier en de BBQ kunnen achterin :9 :

jw039903.jpg


En mams ook uitnodigen voor een ritje ;) :

gespannboot2.jpg


Wel iets meer dan je begroot had maar dan rij je nieuw, klassiek en in stijl!
Komt nog wel een nieuw MJK pakkie bij _O-

Ik wist het wel is ik jouw was :Y
 
Laatst bewerkt:
Das wat ik ook bedoelde Japio :Y

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)


En met deze maak je natuurlijk helemaal de blits bij WB ;)

(Afbeelding)

Technische Daten
2 Zylinder-ohv-Boxermotor, 750 ccm mit Katalysator,
Nasssumpfschmierung mit Ölfilter
4 Gang-Getriebe, 1 Rückwärtsgang,
2-Scheiben-Trockenkupplung,
Lichtmaschine 12 Volt Drehstrom
mit integriertem Regler, 350 Watt
Räder 4.00 x 19

Preise
Tourist Gespann mit Schwinggabel, einfarbig 7.200 €
Sportsman mit zuschaltbarem Seitenwagenantrieb 7.600 €
Mehrpreis für Zweifarblackierung / metallic 300€ / 400€
zusätzliche Kosten für Fracht, Montage und Erstinspektion 220€

Kratje bier en de BBQ kunnen achterin :9 :

(Afbeelding)

En mams ook uitnodigen voor een ritje ;) :

(Afbeelding)

Wel iets meer dan je begroot had maar dan rij je nieuw, klassiek en in stijl!
Komt nog wel een nieuw MJK pakkie bij _O-

Ik wist het wel is ik jouw was :Y


Dit is wel lachen idd :P zou dit kwalitatief ook wat zijn???? Niet dat als je twee weken eropuit trekt je het ding volledig aan gort trapt....

iemand ervaring mee???
 
ik rij zelf dnepr, heb mensen gesproken die de nieuwe ural 750 hebben en naaststomme ontwerpfouten ook hardingsproblemen, iets waar ural eerder amper last van had(meer een dnepr kwaal)ook de versn. bak schijnt nogal problemen te hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan