ingeslagen kleppen hoe te voorkomen?

Henk67

MF'er
7 okt 2004
70
0
Assen
Hallo,

Ik ben in het bezit van een BMW F650 met 27000km en na upgrade kitje had ik problemen met het olieverbruik.
Van de leverancier gratis nieuwe zuigerveren gekregen, maar bij controle van de kleppen zat er een forse roet laag op de binnenkant van de inlaatklep.

Dus nieuwe kleprubbers besteld, blijkt er veel speling op de klepgeleiders te zitten dus deze ook maar vervangen.
De BMW dealer zou de geleiders monteren maar de monteur kwam met de mededeling dat de kleppen ook zou moeten vervangen aangezien de brede zittingsrand 1,6mm
en het randje wat er omhheen zat.
Het was trouwens de eerste keer dat deze monteur een cilinderkop van een f650 demonteerde, dat zegt wel dat het zelden voorkomt wat hij beaamde.
De kleppen waren allemaal lekvrij.

Mijn vraag is eigenlijk hoe ontstaat een ingeslagen klep(zitting).
De klepspeling was in orde zolang ik er op heb geredenmaar je wet niet wat de voorganger heeft gedaan.
Heeft benzine hier ook invloed op?

Alvast bedankt,
Henk
 
Mijn vraag is eigenlijk hoe ontstaat een ingeslagen klep(zitting).

De klepzitting wordt door de hitte week en wanneer de klep dan sluit slaat hij op de weekgeworden zitting. Maar heb jij dan niet enorm vaak jouw kleppen moeten stellen?

Mogelijk dat door die upgrade kitje de warmte in de cilinder nog hoger kwam te liggen? Wat hield dat upgrade kitje eigenlijk in?
 
@chevy454,

Kitje bestaat uit; cilinder
,zuiger gesmeed, comp. 12.5
exentrische krukastap
vlakschuif cab. met acceleratiepomp
2 maal oliepomp
extra olieleiding gefreesd bij rechter kraslager
rechter krukas lager met 6 gaatjes
oliesproeier cilnderkop (verminderde toevoer)
vesterkte koppelingsveren
mech. disrubutieketing spanner.
krukas plus balansas afdraaien 1kilo
oliedruk afstellen.
nog wat kleine dingtjes.

Maar amper 1800km met gereden dus nog niet erg veel en klepspeling veel constant afgelopen 10000 km.


groeten Henk.
 
Laatst bewerkt:
Ik betwijfel of brandstoffen die beide niet van lood voorzien zijn onderling verschillen in het inslaan van kleppen.
Zoals Chevy al aangeeft hameren de kleppen met een hoge frequentie op de zittingen.
Zie het als continue met een hamer op een stuk staal slaan; er ontstaat vermoeiing/inklinking.
Daarom roteren kleppen ook op hun zittingen,zodat een punt nooit twee keer op hetzelfde vlak slaat.
Wat kun je doen om het te voorkomen?
Simpelweg niets,het is nu eenmaal een metallurgisch effect.
Vertragen kun je wel,dat werd vroeger door toevoeging van lood gedaan,tegenwoordig worden klepzittingen op een betere manier geproduceerd en gehard.
Het feit dat jouw zittingen al na zo'n betrekkelijk korte tijd waren ingeslagen geeft volgens mij aan dat je minder goed geharde zittingen hebt gehad.
Eigenlijk een 'fabrieksfoutje' dus...
Als je dat hard speelt valt dit onder garantie en vergoedt BMNEE dit allemaal.
Neem eens contact op met een goede dealer of importeur en leg je probleem daar nog eens voor.
Misschien treffen ze een regeling (sam-sam ofzo).
Succes!
 
door dat topicstarter een hogere compressie heeft, heb je ook kans dat op pingelen. Door dit pingelen krijg je een hogere temperatuur dan normaal wat weer leidt tot inslaan van de kleppen

Maar een productiefout is natuurlijk ook niet uit te sluiten.
 
Het pingelen heeft eigenlijk maar kort geduurd (200 km) ik heb me toen erg ingehouden maar 200km is misschien wel genoeg om de klepzittingslijtage te veroorzaken.

Vooral de inlaatkleppen zitten op het maximum, en deze worden in principe koeler als de uitlaatkleppen maar ik geloof dat er ook matriaal verschil zit tussen een uitlaatklep en inlaatklep.
Betreft de kosten valt nog mee 27 euro voor inlaatklep, 40 euro uitlaatklep


Henk
 
Ik betwijfel of brandstoffen die beide niet van lood voorzien zijn onderling verschillen in het inslaan van kleppen.
Zoals Chevy al aangeeft hameren de kleppen met een hoge frequentie op de zittingen.
Zie het als continue met een hamer op een stuk staal slaan; er ontstaat vermoeiing/inklinking.
Daarom roteren kleppen ook op hun zittingen,zodat een punt nooit twee keer op hetzelfde vlak slaat.
Wat kun je doen om het te voorkomen?
Simpelweg niets,het is nu eenmaal een metallurgisch effect.
Vertragen kun je wel,dat werd vroeger door toevoeging van lood gedaan,tegenwoordig worden klepzittingen op een betere manier geproduceerd en gehard.
Het feit dat jouw zittingen al na zo'n betrekkelijk korte tijd waren ingeslagen geeft volgens mij aan dat je minder goed geharde zittingen hebt gehad.
Eigenlijk een 'fabrieksfoutje' dus...
Als je dat hard speelt valt dit onder garantie en vergoedt BMNEE dit allemaal.
Neem eens contact op met een goede dealer of importeur en leg je probleem daar nog eens voor.
Misschien treffen ze een regeling (sam-sam ofzo).
Succes!
Mee eens !!

Wel kan ik erbij vermelden dat na montage v/d 'kit' de kleptiming misschien wat aangepast had moeten worden, aangezien er veel aanslag op de inl.klep zat, en dez waarschijnlijk thermisch meer belast werd dan gebruikelijk.
Desalnietemin had dit niet kunnen gebeuren als bmw betere materialen gekozen had.
 
Even voor de duidelijkheid dit is geen BMW kit en de motor is van 1995 dus garantie is n.v.t.
Loodvervanger is mischien wel een optie.
De gebruite materialen zijn wel goed denk ik anders hadden er wel veel meer klachten.

@P.H.C.Ritzen de koolaanslag van de inlaatklep zat aan de carburateur zijde.
Waarschijnlijk een oorzaak van hoge olie verbruik.

Mischien combinatie schrale afstelling met detoneren dat de inwendige temperatuur erg hoog geworden is.

Bel morgen even naar de Duitse leverancier even informeren.

Henk
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid dit is geen BMW kit en de motor is van 1995 dus garantie is n.v.t.
Loodvervanger is mischien wel een optie.
De gebruite materialen zijn wel goed denk ik anders hadden er wel veel meer klachten.

@P.H.C.Ritzen de koolaanslag van de inlaatklep zat aan de carburateur zijde.
Waarschijnlijk een oorzaak van hoge olie verbruik.

Mischien combinatie schrale afstelling met detoneren dat de inwendige temperatuur erg hoog geworden is.

Bel morgen even naar de Duitse leverancier even informeren.

Henk

PAMI kit :?
 
@P.H.C.Ritzen de koolaanslag van de inlaatklep zat aan de carburateur zijde.
Waarschijnlijk een oorzaak van hoge olie verbruik.

Henk

Henk, 't was me al duidelijk dat het aan carburator zijde was, daarom was ik juist ook een beetje bezorgd.
Als de brandstof namenlijk nog achter je klep zit (mengsel te rijk) verbrandt die tegen de klepschotel, waardoor de aanslag ontstaat.
Ook kan het zo zijn dat een gedeelte van het uitlaatgasmengsel terug vloeit in je inlaatkanaal (slechte timing), waardoor er aanslag ontstaat, en de inl.klep temp. toeneemt (verbranding inlaatgassen zie bovenstaande uitleg), hierdoor krijg je dus dubbel kans op koolvorming aan de inlaatzijde van je klepschotel.
Tevens slaat je klep ook sneller in omdat hij gewoonweg heter wordt, en de inlaatkleppen van minder kwalitatief staal gemaakt zijn dan de uitlaten, die de hogere temp. wel aan moeten kunnen.
 
Henk, 't was me al duidelijk dat het aan carburator zijde was, daarom was ik juist ook een beetje bezorgd.
Als de brandstof namenlijk nog achter je klep zit (mengsel te rijk) verbrandt die tegen de klepschotel, waardoor de aanslag ontstaat.
Ook kan het zo zijn dat een gedeelte van het uitlaatgasmengsel terug vloeit in je inlaatkanaal (slechte timing), waardoor er aanslag ontstaat, en de inl.klep temp. toeneemt (verbranding inlaatgassen zie bovenstaande uitleg), hierdoor krijg je dus dubbel kans op koolvorming aan de inlaatzijde van je klepschotel.
Tevens slaat je klep ook sneller in omdat hij gewoonweg heter wordt, en de inlaatkleppen van minder kwalitatief staal gemaakt zijn dan de uitlaten, die de hogere temp. wel aan moeten kunnen.

Hoe dan ook, er is iets flink misgegaan.
BTW: Hoi paul ;)
 
Heej chevy, nog gezellig laat aan 't netten 8-)

Niet lang meer, morgen labo elektriciteit :Z
Een alternator gaan demonteren, laat ik mijn 2 hulpjes het werk doen kan ik koffie zuipen :+

Tot dusver het idee, morgen zal het vloeken worden op de rest wanneer ze achterste lagerschild gaan demonteren zonder de regelaar te demonteren en de koolborstelhouders welke bijna afgebroken zijn nu helemaal gaan afbreken B| Vorige groep was al in staat om een fase van een alternator te doen afscheuren. Vraag me af wat ze morgen gaan slopen. De houd- en trekspoel van de startmotor door laten fikken gok ik op.(alhoewel, ze gaan een flinke vonk trekken, misschien zijn ze dan te bang :P ) Geweldig die labo's op school niet waar? :(
 
Laatst bewerkt:
@P.H.C. Ritzen

bedankt voor de goed uitleg allen is maar een klep waar veel kool op zit.
Ik dacht dat die koolaanslag en mede olieverbruik kwam bij het sluiten van de gashendel waardoor er een vacuum ontstaat, die de olie in de klepgeleider via de versleten kleprubber tegen de inlaatklep komt.

De bekende rookpluim.

@4srokerules, aan de cilinderkop niets gedaan ,behalve afgevlakt en kleppen op dichtheid controleren.

Henk
 
Laatst bewerkt:
@jkoehorst,

Klopt, 1 inlaatklep aan de carburatiekant zat echt korrels roet op, en dat lijkt mij niet echt normaal.
Die kant zat ook de meeste klepgeleiderspeling op.

Het terug slaan in de carbrateur bij het starten is misschien wel terug te voeren op een klep probleem.

Al verschillende stationair sproeiers er in gehad maar nog niet echt overtuigend.

Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan