Ingesleten koppelingshuis bijwerken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Goeiemiddag :W

Ik heb pas m'n oude Bandit 1200 motorblok compleet opnieuw opgebouwd en het ding doet het heel erg goed, alleen de koppeling een beetje minder (plakt als de ziekte). Na een klein beetje zoeken gevonden dat het koppelingshuis ingesleten is.

IMG_20110623_133819.jpg


Nu is mijn vraag of dit bijwerken (glad schuren, polijsten) gaat werken, of gedoemd is te mislukken? Ik bedoel ik krijg het echt wel weer glad, maar is die kwart millimeter die ik daarmee verlies problematisch? Als het nog 10.000km betrouwbaar mee gaat en dan pas vervangen hoeft te worden vind ik het ook goed, is toch weer 10.000km, maar het moet wel betrouwbaar zijn natuurlijk.
 
Ja hoor, kan je gewoon weer vlak vijlen. Wel proberen om van alle lamellen evenveel af te halen zodat de platen op alle lippen dragen.
Het probleem zit in de centrale trommel, die is minder makkelijk te vijlen als hij ingeslagen is.
En voortaan wat minder lomp rijden.
 
Ja hoor, kan je gewoon weer vlak vijlen. Wel proberen om van alle lamellen evenveel af te halen zodat de platen op alle lippen dragen.
Oh dat is wel iets om op te letten ja :)
Het probleem zit in de centrale trommel, die is minder makkelijk te vijlen als hij ingeslagen is.
En voortaan wat minder lomp rijden.
Hoe bedoel je de centrale trommel? Ik rijd helemaal niet zo heel lomp, daarom had ik het hier ook niet gezocht... Dacht gewoon kromme platen of zo, maar daar was het ook eigenlijk te erg voor.
 
Heb je met een koud blok plakkende platen? Dan zo laten, dit kan gewoon voorkomen door plakkende koude olie. Het lijken meer afdrukjes dan ingesleten koppelingskorf.

Ga je vijlen, krijg je alleen maar meer speling, hoe meer speling hoe harder hij inslijt. En zit er niet ook een gehard laagje op de koppelingskorf?
 
Laatst bewerkt:
Dat hij met meer speling harder gaat slijten weet ik, is eigenlijk ook uitstel van executie, maar zo lang het werkt werkt het. Plakt met koud en warm blok, ik weet dat hij koud wat 'hoort' te plakken, maar lang niet zo erg als deze doet (óf hij slaat af, óf ik geen iets gas bij en dan is ie zonder de rem erbij gewoon niet te houden lol).
 
Die kleine nokjes onderin, rond het gat, die zijn wel zwaar ingesleten.
Oh verhip, wist niet eens dat die ergens voor dienden :+



Even gecontroleerd: Het lijkt op de foto heel wat, maar het valt wel mee met die nokjes. Maar zijn die niet juist om aan te grijpen in plaats van los te laten? Slippen doet de koppeling namelijk weer niet...
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo zie heb je eerder een verkeerde of slechte olie gebruikt.
Die nokken zijn niet ingesleten,amper gestreeld.Ik heb op mijn cbr 900 eens nokken afgevijld omdat het er slecht uitzag.Die waren zeker 1,5 mm ingeslagen en ik had nog geen enkel probleem met mijn koppeling.
 
Als ik het zo zie heb je eerder een verkeerde of slechte olie gebruikt.
Die nokken zijn niet ingesleten,amper gestreeld.Ik heb op mijn cbr 900 eens nokken afgevijld omdat het er slecht uitzag.Die waren zeker 1,5 mm ingeslagen en ik had nog geen enkel probleem met mijn koppeling.

Idd, hier ben ik het mee eens. Ook bij een koud blok of net nieuwe olie zonder kilometers willen de platen nog wel eens plakken.

Pas als je koppelingskorf er zo uit gaat zien zou ik me zorgen maken.

0030792.jpg


EDIT: Ontkoppelt hij wel volledig?
 
Laatst bewerkt:
Verkeerde olie in het verleden... Niet dat ik weet, maar ik heb dit blok specifiek maar 10.000km gebruikt, en de koppeling heeft toen altijd een beetje geplakt. Nu Power RS er in (de halfsynthetische versie), dus dat mag toch wel goed wezen als je kijkt wat dat spul kost |(
 
EDIT: Ontkoppelt hij wel volledig?
Als ik de koppeling in knijp komt de drukplaat zo'n 4-5mm naar buiten, dus dat is prima. Ik kan dan ook zonder problemen de platen los van elkaar bewegen. Alleen zodra de motor loopt krijgt ie nukken, en ontkoppelt hij dus niet meer volledig. Wat ik zeg, moet moeite doen om hem in de versnelling niet weg te laten rollen met koppeling helemaal in.

Misschien wel nuttige info; in dat plaatje wat jij postte zie je heel duidelijk dat het ronde slijtage is, bij mij is het vierkant, dus de plaat zit in z'n slijtage gat of er uit, maar er is niet echt een tussenweg.
 
Laatst bewerkt:
Maak eens een foto vanaf de zijkant zoals hierboven te zien is, op je eerste plaatje zie ik geen slijtage maar gewoon een raakvlak, maar dit kan gezichtsbedrog zijn.

ps. Nou is me nog steeds niet duidelijk of het alleen met koude motor is.
 
Laatst bewerkt:
Kun je eens heel goed kijken in de manual of je niet ergens een circlip vergeten bent;of niet in z'n groef is gekomen?
Je hebt het blok uit elkaar gehad,en een ring heeft soms maar 1 kant die ergens tegenaan
mag liggen,andersom is dan niet goed(een schuine kant binnenin bv).
De koppeling zelf is niks aan als ik het zo zie,maar mogelijk kan je as bewegen als je de koppeling gebruikt,waardoor je wrijving krijgt.Als een as stilstaat(motor draait niet ) kun je wel ontkoppelen,waarschijnlijk door het vulgat v/d olie gezien?Maar als een as draait kan hij veel makkelijker in de versnellingsbak schuiven dan dat hij stilstaat als er een beetje ruimte is door een ring verkeerd of circlip niet goed.Je bent dan ook bezig met axiale krachten op de as te brengen.Als je weer loslaat ,komt de as weer op z'n plek doordat hij de plek opzoekt tijdens het draaien waar hij het lichtst loopt.
Denk ik even hardop
 
Pff, nou opgelost. Lang verhaal, ik heb het huis weer helemaal glad geschuurd/gepolijst, daar bleven de platen echt niet meer aan hangen. 3x raden: dat was't niet :+ Weet ik, dat zeiden jullie al maar ik kon even niks beters bedenken.

Maar goed, bleek het niet te zijn dus ik ben verder gaan zoeken, bleken de houders van de schokdempers in het koppelingshuis te ver naar buiten gebogen te staan waardoor het achterliggende tandwiel niet ver genoeg op zijn as kon worden geschoven, waardoor het koppelingshuis als het ware te veel ruimte op de as in nam. Daardoor kwam de spacer van het binnenhuis niet tegen de bus van het lager van het buitenhuis aan, maar tegen het huis zelf. Permanente metaal op metaal frictie dus... Heb even goed gekeken maar er was niets beschadigd. Dus ik heb de lipjes die de veren op hun plek houden met gepast geweld strak tegen de veren aan gebogen, daardoor paste het achterliggende tandwiel goed op z'n plek, kwam de spacer weer tegen de bus ipv het huis aan en verrek: koppeling functioneert weer feilloos! *O* Tnx all :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan