Inhaalverbod vrachtwagens.. wat volgt?

sinds ik een paar keer ben meegeweest op een vrachtauto snap ik wel dat ze inhalen.
En dat "tergend" langzaam inhalen valt ook wel mee....wat kost het aan tijd? Ben je misschien 1 minuut later op de plaats van bestemming dan? Dan mag je je handjes dichtknijpen aangezien de kans dat je gewoon vaststaat in een file nogal groot is.

Als dit idd zo is is er voor de vrachtwagen ook geen reden om in te halen.
 
Als dit idd zo is is er voor de vrachtwagen ook geen reden om in te halen.
Effe rekenen... Een vrachtauto kan 85 en zijn voorganger 80. Hij moet hier een uur achter blijven hangen en legt in dat uur dus 5km minder af. Dit correspondeert met 5,9% oftewel 3,5 minuten op een uur.

De vrachtauto gaat inhalen. Hij doet dit dus met 5kph verschil. Zeg dat ie voor een veilige inhaalmanouevre 70 meter nodig heeft. Met 5kph verschil doet ie daar dus 0,84 minuut over. Normaliter zou jij in dat uur 120 km afleggen. Echter, nu kun je gedurende die 0,84 minuut maar 85 rijden. In plaats van 120km kun je nu dus maar 1,19 + 118,32 = 119,51km afleggen. Dit correspondeert met een vertraging van 0,245 minuten op dat uur.

Kortom, de winst van de vrachtauto is aanzienlijk groter dan jouw verlies.

:P
 
Laatst bewerkt:
:^

Ik in ieder geval niet

Natuurlijk wil het het ook niet!!! Maar dan moeten we ook niet zo zeuren over de drukte op de weg. Dat weten we toch. We weten ook dat het nóg drukker wordt.
Als je een goede doorstoming wilt zul je dat per definitie niet al die voertuigen individueel moeten laten beslissen over de manier/snelheid van rijden.
 
Als dit idd zo is is er voor de vrachtwagen ook geen reden om in te halen.
ga jij es achter iemand rijden met allebei cruise-control aan en jij moet elke 100 meter ff je rem een keer aantikken....wordt je ook nie vrolijk van.
En een langzamer iemand inhalen zit iedereen in t bloed....ook vrachtwagenchauffeurs (2x woordwaarde *D )
 
Tja... Net zoals motorrijders heel hoog bij een hoop weggebruikers in de ergernissen top 100 staan. Voor je het weet zijn we zelf het slachtoffer van een maatregel tegen motorrijders om 'irritatie tegen te gaan'.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor een vrachtwagenchauffeur bloed irritant is om een uur ofzo achter dezelfde vrachtwagen te moeten blijven hangen terwijl je eigenlijk sneller bent. Van mij mogen ze dus gewoon inhalen. Wat pas echt irritant is, is mensen die wel sneller in kunnen halen, maar het gewoon verd*mmen om het gas een eindje verder in te trappen en zo het verkeer op houden.

:^

Wat ik de laatste maand ook weer veel zie is sleurhutten die het verdomme om harder als tachtig te rijden.. waardoor vrachtwagens moeten inhalen door de op vakantie gaande familie die toch alle tijd hebben :r

Verplaats je eens in de vrachtwagen chaufeur. Als mensen nou eens wat meer inlevingsvermogen zouden hebben....
 
het schijnt zo te zijn dat de doorstroming er juist beter door wordt als vrachtwagens elkaar wel inhalen. inhaal verbod is dus enkel on irritatie te voorkomen.

Bovendien is in mijn beleving dit een regel die over het algemeen goed wordt nageleefd. ome koos wil duidelijk een regel invoeren die niet in het belang is van het verkeer maar die meetbaar gehandhaafd kan worden. hij wil boetes zien.
:^ Die betere doorstroming komt doordat een snelweg bij een gemiddelde snelheid van 80 km/u meer voertuigen per tijdseenheid kan verwerken dan met 120 km/u. In die zin zou het zelfs in de spits niet echt een probleem zijn als vrachtwagens inhalen :X
Ik zit me ook wel eens te ergeren aan zo'n langzame inhaler, maar om er nou agressief van te worden... Hoe erg is het nou helemaal? Zie die berekening van Oprheus...
Volgens mij is het de ander geen plek op de weg gunnen héél erg Nederlands... :z
 
Ik word een beetje moe van die van der Spee.

Inhaal verbod voor vrachtwagens in de spits ok, maar om het nou op zo'n manier te gaan controleren. :?

Dat het de dorstroming bevordert is onzin, denk je dat een colonne van 20 vrachtwagens achter elkaar de doorstroming bevordert?

En dan zo'n miep van net 18 hebben die in d'r pinda geen vrachtwagens durft in te halen in te halen. En wat denk je dat er gebeurt bij in en uitvoegstroken als er 20 van die grote jongens achter elkaar op de rechterbaan rijden.

Hierop kan ik maar een ding zeggen: "Stuur van der G. naar van der Spee"
 
:^

Wat ik de laatste maand ook weer veel zie is sleurhutten die het verdomme om harder als tachtig te rijden..


Zijn we nu zover gekomen dat degene die zich WEL aan de maximum snelheid houden vervloekt gaan worden? Zullen we hen maar van de weg schoppen dan, zodat voor de rest een ieder kan doen en laten wat ie wil?
 
Effe rekenen... Een vrachtauto kan 85 en zijn voorganger 80. Hij moet hier een uur achter blijven hangen en legt in dat uur dus 5km minder af. Dit correspondeert met 5,9% oftewel 3,5 minuten op een uur.

De vrachtauto gaat inhalen. Hij doet dit dus met 5kph verschil. Zeg dat ie voor een veilige inhaalmanouevre 70 meter nodig heeft. Met 5kph verschil doet ie daar dus 0,84 minuut over. Normaliter zou jij in dat uur 120 km afleggen. Echter, nu kun je gedurende die 0,84 minuut maar 85 rijden. In plaats van 120km kun je nu dus maar 1,19 + 118,32 = 119,51km afleggen. Dit correspondeert met een vertraging van 0,245 minuten op dat uur.

Kortom, de winst van de vrachtauto is aanzienlijk groter dan jouw verlies.

:P

www.wiskunde-forum.nl




:+
 
Er is toch op sommige tijden (spits) en op sommige wegen al een inhaal verbod voor vrachtwagens?????? Toch doen ze het daar ook maar dat wordt blijkbaar niet gecontroleerd?

Dus nu worden ze voor altijd op de rechterstrook verbannen en dat kunnen ze wel controleren?
 
Er is toch op sommige tijden (spits) en op sommige wegen al een inhaal verbod voor vrachtwagens?????? Toch doen ze het daar ook maar dat wordt blijkbaar niet gecontroleerd?

Dus nu worden ze voor altijd op de rechterstrook verbannen en dat kunnen ze wel controleren?
tuurlijk is dat makkelijker...horloge kijken is nl geen vereiste voor de baan dus dat probleem ook weer uit de weg :+
 
Volgens mij zit het probleem voornamelijk in het feit dat er een te groot snelheidsverschil is tussen vrachtwagens en overig verkeer (sleurhutten en aanhanggedrochten niet meegerekend). Het verschil van zo'n 40 km/u is redelijk groot op een zelfde stuk weg waar beide soorten verkeer zich mogen bevinden. Daarbij komt dan ook nog eens enorme verschillen in remvertagingen en een probleem is geboren...

Misschien is het inderdaad beter om soortbepalende rijstroken te hebben? Ik ga niet voor m'n plezier tussen de vrachtwagens rechts rijden maar officieel ben je dat wel verplicht (zoveel mogelijk rechterbaan houden). Dus om ook de vrachtwagenchauffeurs te ontzien moet daar misschien wettelijk ook wat veranderd worden zodat de sleurhutten ook niet meer tussen de vrachtwagens komen...

Een goed voorbeeld hebben van de week kunnen lezen en zien; een personenauto op de A16 tussen twee vrachtwagens volledig geplet omdat de massa van een vrachtwagen totaal geen partij is voor een personenauto.

Ik ga voor een eigen rijbaan voor vrachtwagens waar dat mogelijk is! (en ja, inhalen is dan geen optie meer)
 
Verplaats je eens in de vrachtwagen chaufeur. Als mensen nou eens wat meer inlevingsvermogen zouden hebben....
:^

das een goeie :9

en leef je dan ook in in de motorrijders, blijf rechts of pas je snelheid tot 200+ aan :+

Ik ga voor een eigen rijbaan voor vrachtwagens waar dat mogelijk is! (en ja, inhalen is dan geen optie meer)

en weer :^

en dan ook meteen een aparte rijbaan voor motoren :9
 
Dat verbod moet dus ook gaan gelden voor sleurhutten en andere aanhangers. Die mogen immers ook maar max. 80 km/u.

En persoonlijk zit ik liever achter een inhalende vrachtwagen (bestuurd door iemand die zijn brood aan het verdienen is en mijn brood naar de winkel brengt), dan achter Sjakie Sleurhut die fijn naar de camping gaat in zijn vakantie.

Verder pleit ik voor 3 rijstroken, aangezien je toch al niet met je aanhangertje in de 3e rijstrook mag komen. Maar ja, dan zit je weer met die onnozele figuren die lekker in het midden blijven rijden....
 
Ik ben benieuwd. De agressie zal hoger oplopen in het verkeer met al die langzame oudjes en gezinnen met sleurhutten op de rechterrijbaan. Hopelijk vinden ze daar wat op.
Daar hebben ze al wat op gevonden.
Zorgen dat je zelf niet oud wordt, dat helpt!
Stel je voor dat je straks zelf van zo'n brommobiel of zo afhankelijk bent ,Ga jij dan achter de geraniums zitten?
De toenemende agressie in het verkeer ligt niet aan sleurhutten op de rechterrijbaan en aan oudjes maar aan de overvloed van regeltjes waar je je als Nederlander aan moet houden .
Hoe meer regels ze verzinnen , hoe agressiever de mensen zich gaan gedragen.
En dat is nu precies wat ze hebben willen want dat levert aardig wat euro's op.
 
Daar hebben ze al wat op gevonden.
Zorgen dat je zelf niet oud wordt, dat helpt!
Stel je voor dat je straks zelf van zo'n brommobiel of zo afhankelijk bent ,Ga jij dan achter de geraniums zitten?
De toenemende agressie in het verkeer ligt niet aan sleurhutten op de rechterrijbaan en aan oudjes maar aan de overvloed van regeltjes waar je je als Nederlander aan moet houden en waar met name de jongere garde moeite heeft.
En waarom hebben ze er moeite mee? Omdat het er zo f*cking veel zijn. Omdat je onderhand verstikt raakt in de regeltjes. Omdat de genen die de regeltjes maken geen rekening houden met de wensen van een heel groot deel van de bevolking.

Ik ga voor een eigen rijbaan voor vrachtwagens waar dat mogelijk is! (en ja, inhalen is dan geen optie meer)
Das wel een goeie, en hoe wou je dat dan doen bij op- en afritten?

Dat gaat natuurlijk niet werken. Tenzij je de vrachtwagenbaan dan echt helemaal wilt scheiden. Dus met eigen op- en afritten. Alleen is dat financiëel en technisch zo goed als onmogelijk te realiseren. Kijk maar eens naar de Betuwelijn wat dat vergt, een hele gescheiden baan creëren naast de bestaande snelweg. En zo'n vrachtwagen strook zou nog complexer zijn, aangezien die ook op- en afritten moet hebben. In tegenstelling tot een spoorbaan.
 
Laatst bewerkt:
Daar hebben ze al wat op gevonden.
Zorgen dat je zelf niet oud wordt, dat helpt!
Stel je voor dat je straks zelf van zo'n brommobiel of zo afhankelijk bent ,Ga jij dan achter de geraniums zitten?
De toenemende agressie in het verkeer ligt niet aan sleurhutten op de rechterrijbaan en aan oudjes maar aan de overvloed van regeltjes waar je je als Nederlander aan moet houden en waar met name de jongere garde moeite heeft.
Ik reed gisteren achter zo'n oudje op een 80km-weg..... met 100 km/u. :} Ze zijn dus niet allemaal zo sloom.
 
Hoe meer regels ze verzinnen , hoe agressiever de mensen zich gaan gedragen.
En dat is nu precies wat ze hebben willen want dat levert aardig wat euro's op.

Nederlandse wegen zitten inderdaad helemaal vol.
En maar drempels en flitskasten plaatsen.
Stelletje Kloyo's, dat zijn het!
 
En waarom hebben ze er moeite mee? Omdat het er zo f*cking veel zijn. Omdat je onderhand verstikt raakt in de regeltjes. Omdat de genen die de regeltjes maken geen rekening houden met de wensen van een heel groot deel van de bevolking.
Voorbeeldje: nutteloos inhaalverbod. Rij dagelijks over een lang stuk rechte weg met dubbele doorgetrokken lijn. Weinig tot geen zijwegen, geen uitritten. Maar je mag er niet inhalen.

Komt er vervolgens een stuk met de nodige bochten.... mag je weer wel inhalen. :? Doe het dan andersom B|

Logica is vaak ver te zoeken bij de dames en heren wegbeheerders.
 
Ja! (met de auto dan he...) lijkt me heerlijk!
Of zijn er echt nog mensen die autorijden leuk vinden :?

Yep! Moet elke dag weer in m'n koekblik stappen richting m'n werk en het verveelt me nooit :P

Ik ga van A naar B bijna altijd met de auto en van niets naar nergens met de motor. Tuurlijk vind ik het laatste het leukst, maar ik vind het absoluut geen straf in het koekblik hoor... :) :)

Zeker nu het vakantietijd is, lekker rustig 's morgens en dus met 160/170 op de linkerbaan. Helaas zijn er steeds van die eikels die ook willen inhalen. Dat moeten ze verbieden... :+
 
Effe rekenen... Een vrachtauto kan 85 en zijn voorganger 80. Hij moet hier een uur achter blijven hangen en legt in dat uur dus 5km minder af. Dit correspondeert met 5,9% oftewel 3,5 minuten op een uur.

De vrachtauto gaat inhalen. Hij doet dit dus met 5kph verschil. Zeg dat ie voor een veilige inhaalmanouevre 70 meter nodig heeft. Met 5kph verschil doet ie daar dus 0,84 minuut over. Normaliter zou jij in dat uur 120 km afleggen. Echter, nu kun je gedurende die 0,84 minuut maar 85 rijden. In plaats van 120km kun je nu dus maar 1,19 + 118,32 = 119,51km afleggen. Dit correspondeert met een vertraging van 0,245 minuten op dat uur.

Kortom, de winst van de vrachtauto is aanzienlijk groter dan jouw verlies.

:P

Leuke berekening, echter... :P

Ik vind de schatting van 70 meter voor een veilige inhaalmanoeuvre aan de positieve kant.
Ik denk dat je eerder in termen van kilomters moet denken (dit heb ik eens een keer gemeten aan de hand van de hectometerpaaltjes) tot nu toe is mijn maximum 2,5 kilometer (echt waar). Je moet niet vergeten dat de achterste vrachtwagen eerst 85 rijdt vanwege de windvanger voor zich maar op het moment dat hij achter zijn voorligger vandaan komt en de wind staat net verkeerd zakt het snelheidsverschil tot 1 a 2 KMH

Verder is er geen rekening gehouden met overig verkeer. Door de drukte die er onstaat achter de vrachtwagen zakt de snelheid regelmatig tot onder de 60KMH.

Er is vanuit gegaan dat ik me netjes aan de snelheid hou (dank voor het vertouwen :} ;) )

En ik kom op het traject Hengelo-Utrecht vv zeker meer dan 1 vrachtwagen tegen.

Dat laatste is niet echt relevant voor de berekening, maar ik wou het gewoon gezegd hebben :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan