Inhaalverbod vrachtwagens.. wat volgt?

:^ Die betere doorstroming komt doordat een snelweg bij een gemiddelde snelheid van 80 km/u meer voertuigen per tijdseenheid kan verwerken dan met 120 km/u. In die zin zou het zelfs in de spits niet echt een probleem zijn als vrachtwagens inhalen :X

Dit is theoretisch waar. Helaas is een mens niet te vangen in gemiddelden.
Praktijk wijst imho wel uit dat inhalende vrachtwagens een zeer onrustig verkeersbeeld tot gevolg hebben.

ga jij es achter iemand rijden met allebei cruise-control aan en jij moet elke 100 meter ff je rem een keer aantikken

Je kunt dan de cruise control toch instellen op een iets lagere snelheid :?
Ik dacht toch dat een cruise control meer standen had als alleen aan en uit. ;)
 
Leuke berekening, echter... :P

Ik vind de schatting van 70 meter voor een veilige inhaalmanoeuvre aan de positieve kant.
Ik denk dat je eerder in termen van kilomters moet denken (dit heb ik eens een keer gemeten aan de hand van de hectometerpaaltjes) tot nu toe is mijn maximum 2,5 kilometer (echt waar). Je moet niet vergeten dat de achterste vrachtwagen eerst 85 rijdt vanwege de windvanger voor zich maar op het moment dat hij achter zijn voorligger vandaan komt en de wind staat net verkeerd zakt het snelheidsverschil tot 1 a 2 KMH

Verder is er geen rekening gehouden met overig verkeer. Door de drukte die er onstaat achter de vrachtwagen zakt de snelheid regelmatig tot onder de 60KMH.

Er is vanuit gegaan dat ik me netjes aan de snelheid hou (dank voor het vertouwen :} ;) )

En ik kom op het traject Hengelo-Utrecht vv zeker meer dan 1 vrachtwagen tegen.

Dat laatste is niet echt relevant voor de berekening, maar ik wou het gewoon gezegd hebben :P
Ik snap dat mijn berekening erg optimistisch is. En dat ik voor het gemak een hoop dingen niet meegenomen heb zoals optrekken van de vrachtauto, het feit dat je niet in je eentje erachter rijdt, maar met een rijtje, wat dus meer tijd kost bij het weer versnellen, etc. Daar staat tegenover dat je waarschijnlijk niet exact 120 blijft rijden maar misschien iets meer gas geeft. En zoiezo heb je als snel verkeer meer last van vertragingen. Het is dus alleen maar ter indicatie. Per saldo kost het jou een hoop minder tijd dan die vrachtauto die achter zijn voorganger moet blijven.

Eén ding wil ik wel ff op reageren, nml. die 70 meter. Die 70 meter is wat de inhalende vrachtauto extra af moet leggen. Das dus de lengte van beide vrachtauto's bij elkaar opgeteld, plus wat marge. Gezien de onderlinge afstanden die vrachtauto's erop na houden, denk ik dat die 70 meter aardig klopt. De hele inhaalmanouevre kost natuurlijk wel veel meer. Om precies te zijn: 0,84 * 85/60 = 1,19km. Maar de inhalende vrachtauto legt maar 70 meter meer af. En die legt ie af met de verschilsnelheid van 5kph.
 
Zijn we nu zover gekomen dat degene die zich WEL aan de maximum snelheid houden vervloekt gaan worden? Zullen we hen maar van de weg schoppen dan, zodat voor de rest een ieder kan doen en laten wat ie wil?

Sorry hoor maar als vrachtwagens sleurhutten moeten gaan inhalen |( ... rij gewoon mee met de verkeers stroom......................... of harder :+
 
Dat "langzaam" inhalen komt niet door de chauffeurs, welke mongool(en) hebben die vrachtwagens laten begrenzen.......juist....grijze muizen in grijze pakken (de staat)

Gewoon begrenzers eruit en max. snelheid 120 km/u voor vrachtwagens :X
 
Met je 14 jaar oude Kadett :?

U ging niet harder dan 100 :? EG WEL !! :(

:+
Ach, ik doe het met een 6 jaar oude Xsara. Ook niet echt een sportieve auto. Als je maar hard genoeg een rotonde opduikt, wil ie best gaan glijden. En het voordeel van die belabberde wegligging is dat dat glijden en zo al bij een veel lagere snelheid begint. Dan blijft het tenminste een beetje controleerbaar als je over de grens gaat. :P
 
Eén ding wil ik wel ff op reageren, nml. die 70 meter. Die 70 meter is wat de inhalende vrachtauto extra af moet leggen. Das dus de lengte van beide vrachtauto's bij elkaar opgeteld, plus wat marge. Gezien de onderlinge afstanden die vrachtauto's erop na houden, denk ik dat die 70 meter aardig klopt. De hele inhaalmanouevre kost natuurlijk wel veel meer. Om precies te zijn: 0,84 * 85/60 = 1,19km. Maar de inhalende vrachtauto legt maar 70 meter meer af. En die legt ie af met de verschilsnelheid van 5kph.

Duidelijk :)
 
Dit is theoretisch waar. Helaas is een mens niet te vangen in gemiddelden.
Praktijk wijst imho wel uit dat inhalende vrachtwagens een zeer onrustig verkeersbeeld tot gevolg hebben.
Klopt, het is vooral theoretisch. Maar dat onrustige beeld... dat komt door de lui in die auto's en niet door die vrachtwagen die er voor zit. :P
 
altijd leuk zo'n file op de linkerbaan en honderden meters niemand op de rechterbaan achter die inhalende vrachtwagens.
 
altijd leuk zo'n file op de linkerbaan en honderden meters niemand op de rechterbaan achter die inhalende vrachtwagens.
en als ze dan links 100 rijden rijd ik er rechts voorbij met 120 (als dat de max snelheid is) met de wet aan mijn kant...files mag je nl wel rechts inhalen en er staat niet hard omschreven wat een file nou precies is. :P
 
Sorry hoor maar als vrachtwagens sleurhutten moeten gaan inhalen |( ... rij gewoon mee met de verkeers stroom......................... of harder :+

Dus als ik het goed begrijp, omdat jij en jouw maat vinden dat jullie de maximum snelheid aan je laars kunnen lappen, moet ik dat dan ook maar doen om met jullie 'verkeersstroom' mee te gaan |( |( Beetje de omgekeerde wereld dus B|
 
Is 't niet zo dat je als vrachtwagenchauffeur rijdt in 'de tijd van de baas'? Zo ja...waarom zou je dan in je moedersnaam 5 minuten eerder op je bestemming willen zijn en ondertussen heel veeel mensen ZWAAR irriteren? Zo nee, dan hebben ze pech, rechts rijden en rechts houden...net goed. k erger me ook gruwelijk aan die langzaam inhalende soepkippen. NIX weegt op tegen die ergernis, ook al zou t mij maar 2 minuten kosten!! En als je collega voor je 2 km/h langzamer gaat, dan bel je m toch op of ie niet wat harder kan..ze moeten gewoon s leren stampen met die vrachtwagens...plankgas constant, dan rijden ze ook allemaal even hard...ze zijn toch allemaal gelijk afgeregeld?! en kom mij nix wijsmaken dat dat niet kan, want k weet hoeveel vermogen en koppel n truck heeft, en dat zijn r genoeg..óók met volle bak! dus regel t maar onderling op die rechterbaan. k bedoel..je wordt toch geen vrachtwagenchauffeur om trajecttijden te verbeteren, of wel dan?
 
Nou, fijn idee (NOT!) B| Ik kan nou al vaak alleen met gevaar voor eigen leven uitvoegen omdat er een hele trein vrachtwagens met een onderlinge afstand van 3 meter op de rechterbaan zit...

Doe dan maar gewoon een extra rijbaan erbij op alle snelwegen(overal dus minstens driebaans). Is iedereen tevreden; de mensen die langzaam, gemiddeld en hard rijden. O-) En ook justitie; meer hardrijders op de linkerbaan(die niet gestremd wordt door langzaam verkeer) dus meer boetes.. :?
 
Is 't niet zo dat je als vrachtwagenchauffeur rijdt in 'de tijd van de baas'? Zo ja...waarom zou je dan in je moedersnaam 5 minuten eerder op je bestemming willen zijn en ondertussen heel veeel mensen ZWAAR irriteren? Zo nee, dan hebben ze pech, rechts rijden en rechts houden...net goed. k erger me ook gruwelijk aan die langzaam inhalende soepkippen. NIX weegt op tegen die ergernis, ook al zou t mij maar 2 minuten kosten!! En als je collega voor je 2 km/h langzamer gaat, dan bel je m toch op of ie niet wat harder kan..ze moeten gewoon s leren stampen met die vrachtwagens...plankgas constant, dan rijden ze ook allemaal even hard...ze zijn toch allemaal gelijk afgeregeld?! en kom mij nix wijsmaken dat dat niet kan, want k weet hoeveel vermogen en koppel n truck heeft, en dat zijn r genoeg..óók met volle bak! dus regel t maar onderling op die rechterbaan. k bedoel..je wordt toch geen vrachtwagenchauffeur om trajecttijden te verbeteren, of wel dan?

Zeker nooit in dat beroep gezeten :?
 
Ik ga hier geen vee woorden aan vuilmaken:

Ben zelf trucker en zit de hele dag op de weg.

Hier wat feitjes:


A- Oude vrachtwagens halen gemiddels 70 km/h .. voor zij eenmaal op die snelheid zijn,, :X

B-Nieuwe vrachtwagen halen met gemak 90 km/h (zonder begrenzer nog veel harder ook)..zij trekken net zo snel op als de gemiddelde auto. *D

C-Wat ik voornamelijk inhaal op de snelweg zijn:

1-ouden van dagen die gemiddeld 60 hooguit 70 km/h rijden en het ook maar verdommen om die 10 km/h + te doen.

2-Huismussen met snelweg vrees..zij rijden even hard als die ouden van dagen.

3-Oude trucks,het inhalen duurt hooguit 10 sec.

4-Sleurhutten/aanhangers en ander spul.. zij rijden precies 80 km/h en verdommen ook maar ies harder te gaan.


Moraal:

Een vrachtwagen heeft een begrenzer die slaat aan rond de 85 km/h dan stopt automatisch het gasgeven en valt ie elke keer terug naar 80 km/h.

ECHTER bij die 90 km/h blijft deze openstaan en kan de truck vrolijk door rollen i.p.v. elke keer die kutbegrenzer in te hikken.

DAAROM halen wij ook wel eens in.

Iedereen vind dat ie recht heeft om in te halen zodat hij/zij snel ergens heen kan en doorrijden..WAAROM die truck dan niet?!

Truckers hebben geen luizebaantje ,zij werken die volle 8 uur of meer.




EN HET BELANGRIJKSTE WAT IEDEREEN VERGEET:

Een trucker heeft niet een paar ergenissen op een dag,die heeft hij DE HELE DAG.

Een ander komt er een paar tegen en is op zijn werk,die trucker is al op zijn werk en moet zich elke keer maar weer weten te redden als jan lul meent te snijden,remmen,dom te doen noem maar op.

Hippe sport is tegenwoordig voorbij die truck,over de vluchtstrook,over de verdrijvingsvlakken.. :X

Alles maar doen om er niet achter te hoeven zitten ,dir truck is toch oh zo wendbaar en remt binnen 1 m bij een noodstop. B|
 
Vrachtwagen niet meer op linkerbaan

DEN HAAG Het Openbaar Ministerie begint binnenkort met een experiment waarbij
vrachtwagens een verbod krijgen om op de linkerbaan te rijden. Dat zegt Koos
Spee,landelijk verkeersofficier van het ministerie in het Radio 1 Journaal.

Het verplichte rechts rijden moet het huidige inhaalverbod voor vrachtwagens
vervangen. Dat werkt namelijk niet,omdat het niet te controleren is,zegt het OM.
Alleen een agent die de overtreding bij toeval ziet,kan een boete geven.Links
rijden is ook met camera's te bewijzen.

In 2003 overtraden volgens Spee steeds meer vrachtwagenchauffeurs het verbod.
De proef begint eind dit jaar.

Bron: NOS teletekst

Als je dit soort berichten van het OM leest dan wordt je daar toch diep treurig van! En ik zie de bui al hangen:

"Motorrijders overtreden massaal op de linker rijstrook de snelheidslimieten en agenten kunnen het niet meer controleren. Alle motorrijders worden daarom naar de rechterbaan verbannen." of nog erger "motorrijders mogen niet meer deelnemen aan het verkeer".

Welke waanzin verzinnen ze straks weer........ '( ;( :?




dit is om meer spook files te voorkomen

niet meer of minder
 
Goed plan, en MV, dat van die begrenzer is een beetje afhankelijk van wat voor begrenzer erin zit, bij mijn vorige werkgever hadden we een fL6 die dat ook deed, en daar wordt je idd niet vrolijk van, de rest bleef gewoon 80 rijden.

Tja, en dat het inhalen van oude trucks 10 seconden duurt daar zal je vast wel gelijk in hebben, beetje jammer dat ze hier in de buurt alleen maar nieuwe trucks inhalen, ben je toch ff langer mee bezig
 
Goed plan, en MV, dat van die begrenzer is een beetje afhankelijk van wat voor begrenzer erin zit, bij mijn vorige werkgever hadden we een fL6 die dat ook deed, en daar wordt je idd niet vrolijk van, de rest bleef gewoon 80 rijden.

Tja, en dat het inhalen van oude trucks 10 seconden duurt daar zal je vast wel gelijk in hebben, beetje jammer dat ze hier in de buurt alleen maar nieuwe trucks inhalen, ben je toch ff langer mee bezig

True ook onder truckers zitten rotte appels die menen dat de weg alleen van hun is.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan