Inhaalverbod vrachtwagens.. wat volgt?

ThunderSTreak

MF veteraan
9 feb 2003
1.312
1
Vrachtwagen niet meer op linkerbaan

DEN HAAG Het Openbaar Ministerie begint binnenkort met een experiment waarbij
vrachtwagens een verbod krijgen om op de linkerbaan te rijden. Dat zegt Koos
Spee,landelijk verkeersofficier van het ministerie in het Radio 1 Journaal.

Het verplichte rechts rijden moet het huidige inhaalverbod voor vrachtwagens
vervangen. Dat werkt namelijk niet,omdat het niet te controleren is,zegt het OM.
Alleen een agent die de overtreding bij toeval ziet,kan een boete geven.Links
rijden is ook met camera's te bewijzen.

In 2003 overtraden volgens Spee steeds meer vrachtwagenchauffeurs het verbod.
De proef begint eind dit jaar.

Bron: NOS teletekst

Als je dit soort berichten van het OM leest dan wordt je daar toch diep treurig van! En ik zie de bui al hangen:

"Motorrijders overtreden massaal op de linker rijstrook de snelheidslimieten en agenten kunnen het niet meer controleren. Alle motorrijders worden daarom naar de rechterbaan verbannen." of nog erger "motorrijders mogen niet meer deelnemen aan het verkeer".

Welke waanzin verzinnen ze straks weer........ '( ;( :?
 
Of dit een goede oplossing is betwijfel ik, maar als er iets irritant en slecht voor de doorstroming is zijn het wel vrachtwagens die elkaar gaan inhalen met 2 of 3 km/u verschil.

Krijg bij dit soort berichten wel altijd een erg big-brother-is-watching-you gevoel :(
 
Ik ben benieuwd. De agressie zal hoger oplopen in het verkeer met al die langzame oudjes en gezinnen met sleurhutten op de rechterrijbaan. Hopelijk vinden ze daar wat op.
 
Als ex-chauffeur kan ik je vertellen dat dit tot meer stress onder de chauffeurs gaat lijden..............

Ik snap heus wel dat als een vrachtwagen gaat inhalen met 85kmpu dat dat voor automobilisten 'hinderlijk' is...............Maar zie het ook als iemand 115kmpu rijd en jij rijd 120kmpu..... ;) .........

Maar er zijn wel meer dingen wat hinderlijk is, en dit is 1 van de, makkelijke, manieren om iets aan te pakken.

Maar het is niet om de staatskas te spekken.........jajajajajaja :X ........
 
Dit kan ik dan wel weer waarderen.

Inhalende vrachtwagens is ergenis nummer 2 in mijn ergenissen top 10.
Vooral tijdens druk verkeer moeten die jongens gewoon achter elkaar blijven rijden
 
het schijnt zo te zijn dat de doorstroming er juist beter door wordt als vrachtwagens elkaar wel inhalen. inhaal verbod is dus enkel on irritatie te voorkomen.

Bovendien is in mijn beleving dit een regel die over het algemeen goed wordt nageleefd. ome koos wil duidelijk een regel invoeren die niet in het belang is van het verkeer maar die meetbaar gehandhaafd kan worden. hij wil boetes zien.
 
ik ben er helemaal voor. Als ik ergens rijd en er is weer een stukje oponthoud dan zie ik in de verte al weer zo'n kloteding rijden.
Het zal wel weer bedoeld zijn om geld binnen te halen en niets met de verkeersveiligheid te maken hebben, Spee een beetje kennende inmiddels, maar ik ben hier wel blij om. Gaat files schelen, das zeker.
 
Als ex-chauffeur kan ik je vertellen dat dit tot meer stress onder de chauffeurs gaat lijden..............

Ik snap heus wel dat als een vrachtwagen gaat inhalen met 85kmpu dat dat voor automobilisten 'hinderlijk' is............

Hinderlijk is het woord niet.

Als ik vanaf de IJsselbrug tot de afslag Markelo (ja dit is ver) in een lange stoet auto's zit omdat een vrachtwagen die 81KMH rijd een vrachtwagen die 80KMH inhaalt dan is mijn aggressieniveau dusdanig hoog dat ik niet meer spreek van hinderlijk.

Let wel, dit is wanneer ik zelf in de auto zit, op de motor is het op de een of andere manier anders :P
 
Ik ben benieuwd. De agressie zal hoger oplopen in het verkeer met al die langzame oudjes en gezinnen met sleurhutten op de rechterrijbaan. Hopelijk vinden ze daar wat op.
Sleurhutten en langzame oudjes verbieden? Of in ieder geval verbieden op de snelweg te rijden...
 
laten we reeel blijven. De oplossing is gewoon: benzine 2 keer zo duur, wegenbelasting diesel 2 keer zo hoog en diesel 10 cent per liter goedkoper.


alleen wie de weg op moet zal op de weg zitten en niemand heeft meer last van elkaar
 
laten we reeel blijven. De oplossing is gewoon: benzine 2 keer zo duur, wegenbelasting diesel 2 keer zo hoog en diesel 10 cent per liter goedkoper.


alleen wie de weg op moet zal op de weg zitten en niemand heeft meer last van elkaar

En de mensen die op LPG rijden :? :P
 
Stond ook al op Nu.nl met iets meer info.. als je het mij vraagt BS
Spee wil alleen weer de kas spekken het spitsverbod wordt wel degelijk nageleefd
Het is alleen jammer dat het na de spits ineens wel mag :P
Als ze nou eens eerst de malloten gaan aanpakken die 1 X per week in een auto stappen en met 95 km per uur een vrachtwagen in gaan halen terwiijl opkomend verkeer vol op zijn rem moet omdat hun wel de maximale snelheid rijden :(

Inhaalverbod voor vrachtwagens :? in haalverbod voor alles boven de 65 jaar B|
 
Die oudjes zie ik niet zoveel op de linkerbaan, komt misschien door die vrachtwagen die me het zicht ontneemt })

En hoezo het spitsverbod wordt wel nageleefd. op de A1 is het 's morgens een groot (letterlijk) inhaalfestijn. Sommige chauffeurs passeren meer dan 2 borden waarop het inhaalverbod wordt aangeven, maar naleven ho maar
 
laten we reeel blijven. De oplossing is gewoon: benzine 2 keer zo duur, wegenbelasting diesel 2 keer zo hoog en diesel 10 cent per liter goedkoper.


alleen wie de weg op moet zal op de weg zitten en niemand heeft meer last van elkaar

Wie de weg op moet...
Als ik soms plezier wil hebben dan moet ik ook op de snelweg zijn (van a naar b bijv.). Telt plezier dan niet mee? Is dat geen moeten?

Waar liggen de prioriteiten? Plezier hebben of geld verdienen?

[/filosoofmodus]
 
Dit kan ik dan wel weer waarderen.

Inhalende vrachtwagens is ergenis nummer 2 in mijn ergenissen top 10.
Vooral tijdens druk verkeer moeten die jongens gewoon achter elkaar blijven rijden
Tja... Net zoals motorrijders heel hoog bij een hoop weggebruikers in de ergernissen top 100 staan. Voor je het weet zijn we zelf het slachtoffer van een maatregel tegen motorrijders om 'irritatie tegen te gaan'.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor een vrachtwagenchauffeur bloed irritant is om een uur ofzo achter dezelfde vrachtwagen te moeten blijven hangen terwijl je eigenlijk sneller bent. Van mij mogen ze dus gewoon inhalen. Wat pas echt irritant is, is mensen die wel sneller in kunnen halen, maar het gewoon verd*mmen om het gas een eindje verder in te trappen en zo het verkeer op houden.
 
big deal ,geld toch alleen voor in de spits. dan zie je zo-ie-zo weinig truckers op de l-baan.

bij the way , linkerbaan ? zie mijn onderschift !
 
sinds ik een paar keer ben meegeweest op een vrachtauto snap ik wel dat ze inhalen.
En dat "tergend" langzaam inhalen valt ook wel mee....wat kost het aan tijd? Ben je misschien 1 minuut later op de plaats van bestemming dan? Dan mag je je handjes dichtknijpen aangezien de kans dat je gewoon vaststaat in een file nogal groot is.

En ik zie nog een praktisch bezwaar, zometeen op de rechterrijstrook 1 lang lint vrachtauto's, opritten en afritten op de snelweg worden dan levensgevaarlijk. Je moet je tussen 2 vrachtauto's wringen, en dan 9 van de 10 mensen gaat direct naar de linkerrijstrook omdat een vrachtauto te sloom is, gaat weer remmen op de linkerbaan opleveren, levert ook weer oponthoud op, dus volgens mij kun je beter 2 minuten achter een inhalende vrachtauto hangen.

Ik voorspel chaos :X

1 voordeel: een lang lint vrachtauto's betekent dat ze niet meer vanuit de rechterberm kunnen flitsen :)
 
Ik houdt van opschieten. Zo ook de vrachtw.chaffeur.
Gewoon blijven inhalen beste truckers (ookal erger ik me er soms aan.
Het merendeel van het leed wordt niet door vrachtwagen veroorzaakt maar door auto's die een ander geen ruimte gunnen en menen middels duwen de snelheid van de voorganger te gaan bepalen.

Wanneer de overheid het verkeer wil sturen dan moeten ze gewoon 'geleide banen aanleggen' net zoals bijvoorbeeld bij een Scalectrix race baan. Zodra je op de autobaan komt wordt je de macht over je eigen voertuig ontnomen.
 
Tja... Net zoals motorrijders heel hoog bij een hoop weggebruikers in de ergernissen top 100 staan. Voor je het weet zijn we zelf het slachtoffer van een maatregel tegen motorrijders om 'irritatie tegen te gaan'.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor een vrachtwagenchauffeur bloed irritant is om een uur ofzo achter dezelfde vrachtwagen te moeten blijven hangen terwijl je eigenlijk sneller bent. Van mij mogen ze dus gewoon inhalen. Wat pas echt irritant is, is mensen die wel sneller in kunnen halen, maar het gewoon verd*mmen om het gas een eindje verder in te trappen en zo het verkeer op houden.

Van mij mogen ze ook inhalen, alleen niet tijdens de spits wanneer het bloedje-druk is.
En praktijken waarbij ze de 35 ton dan maar gewoon naar links gooien laten mijn bloed helemaal koken.

Het feit dat ik als motorrijder ook in een groep zit die ergenissen veroorzaakt is voor mijn geen reden om alles dan maar toe te laten.
 
Ik zie hier een gat in de markt... :) :) :)

Het inbouwen van grote tv schermen in de laaddeuren van vrachtwagens, compleet met DVD spelers enz. enz. Op de manier hoeft de achterop rijdende chauffeur zich niet te vervelen... *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan