Inhalen éénbaansweg tijdens file

Piedro82

Rookie
31 aug 2016
6
0
Heb een aanrijding gehad bij het stapvoets passeren van stilstaande auto's bij de afrit van een snelweg. Een auto vanaf de berm kreeg het sein van één van de stilstaande auto's dat hij mocht oversteken. Helaas had hij mij niet gezien = aanrijding. Verzekeraard automobilst meent dat ik niet had mogen inhalen.

Ik heb het hele internet afgezocht en ook wat oudere discussies gezien maar kan niet terugvinden of het inhalen op een eenbaansweg tijdens file gedoogd is en of er een wetsartikel is dat dit onderbouwt.
 
Laatst bewerkt:
Je mag geen motorvoertuigen inhalen op de zelfde rijbaan. Dus alleen met gescheiden rijstroken is het toegestaan, mits borden of tekens het verbieden.
 
Je mag geen motorvoertuigen inhalen op de zelfde rijbaan. Dus alleen met gescheiden rijstroken is het toegestaan, mits borden of tekens het verbieden.
Oh? Inhalen over dezelfde rijstrook mag inderdaad wel. Het was ooit verboden, maar bij de invoering van het 'nieuwe' RVV in 1990 is de regel geschrapt.
Aanvulling: Quote: Nergens staat iets vermeld over rijstroken en inhalen tesamen. Niettemin blijft natuurlijk altijd van kracht dat het nooit gevaarlijk mag worden (artikeltje 5 WvW).
 
Laatst bewerkt:
Heb een aanrijding gehad bij het stapvoets passeren van stilstaande auto's bij de afrit van een snelweg. Een auto vanaf de berm kreeg het sein van één van de stilstaande auto's dat hij mocht oversteken. Helaas had hij mij niet gezien = aanreiding. Verzekeraard automobilst meent dat ik niet had mogen inhalen.

Ik heb het hele internet afgezocht en ook wat oudere discussies gezien maar kan niet terugvinden of het inhalen op een eenbaansweg tijdens file gedoogd is en of er een wetsartikel is dat dit onderbouwt.
In NL is het inhalen op één rijstrook an sich niet verboden, dus bull shit verhaal verzekeraar.
Tenzij er plaatselijk een inhaalverbod geldt.

IN BE weet ik niet zeker, volgens mij mag het daar niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een auto die in de berm stond reed dus de weg op en raakte jou? Dat is dan toch een bijzondere verrichtingen voor de automobilist en moet hij/zij het overige verkeer voorrang geven? Net zoals bij het verlaten van een uitrit. Of was het een oversteek van een landbouwweg ofzo? Inhalen op een kruising mag weer niet.
 
Heb een aanrijding gehad bij het stapvoets passeren van stilstaande auto's bij de afrit van een snelweg. Een auto vanaf de berm kreeg het sein van één van de stilstaande auto's dat hij mocht oversteken. Helaas had hij mij niet gezien = aanreiding. Verzekeraard automobilst meent dat ik niet had mogen inhalen.

Ik heb het hele internet afgezocht en ook wat oudere discussies gezien maar kan niet terugvinden of het inhalen op een eenbaansweg tijdens file gedoogd is en of er een wetsartikel is dat dit onderbouwt.

Jij zit gewoon fout met je aanreiding...man man man.....
 
Laatst bewerkt:
Een auto die in de berm stond reed dus de weg op en raakte jou? Dat is dan toch een bijzondere verrichtingen voor de automobilist en moet hij/zij het overige verkeer voorrang geven? Net zoals bij het verlaten van een uitrit. Of was het een oversteek van een landbouwweg ofzo? Inhalen op een kruising mag weer niet.


Klopt, auto moet voorrang verlenen. Alleen ziet de verzekering mijn actie als ernstiger dan die van de automobilist. Het blijft onduidelijk hoe Nederlandse wetgeving omgaat met inhalen op éénbaansweg tijdens file.
 
Klopt, auto moet voorrang verlenen. Alleen ziet de verzekering mijn actie als ernstiger dan die van de automobilist. Het blijft onduidelijk hoe Nederlandse wetgeving omgaat met inhalen op éénbaansweg tijdens file.
Er is geen onduidelijkheid.

Waarom is jouw actie 'ernstiger'? Was er een inhaalverbod?

Overigens gaan verzekeraars niet over verkeersregels, ze passen ze wel graag toe om:
1. zo min mogelijk uit te hoeven keren
2. zoveel mogelijk van een tegenpartij te kunnen claimen

En dat toepassen doen ze in de ruimste zin des woords, netjes gezegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij zit gewoon fout met je aanreiding...man man man.....
Want?
Kun je het ook onderbouwen of roep je maar wat?

Het is gewoon toegestaan om als motorrijder verkeer op dezelfde rijbaan te passeren.
Zoals ik het lees was de automobilist ook nog eens bezig met een bijzondere verrichting.
Lijkt mij kat in het bakkie.
Anders rechtsbijstand inschakelen.
 
als de auto vanuit de berm wegrijdt (bijzondere verrichting!) moet hij jou voor laten gaan. maar: aan welke kant haalde jij de auto in die de auto in de berm een seintje gaf? links of rechts? ik neem aan dat je die links inhaalde. rechts inhalen is in Nederland officieel verboden (dat het gebeurt, is een ander verhaal).
 
Klopt, auto moet voorrang verlenen. Alleen ziet de verzekering mijn actie als Hi automobilist. Het blijft onduidelijk hoe Nederlandse wetgeving omgaat met inhalen op éénbaansweg tijdens file.

Dat maakt de verzekering niet uit maar de rechter,
Mocht je het zover gaan doorzetten.
 
Want?
Kun je het ook onderbouwen of roep je maar wat?

Het is gewoon toegestaan om als motorrijder verkeer op dezelfde rijbaan te passeren.
Zoals ik het lees was de automobilist ook nog eens bezig met een bijzondere verrichting.
Lijkt mij kat in het bakkie.
Anders rechtsbijstand inschakelen.
Alle Jezus.... aanreiding....lees nou eens... aanreiding dat is gewoon fout!! Aanreiding....
Echt...
 
als de auto vanuit de berm wegrijdt (bijzondere verrichting!) moet hij jou voor laten gaan. maar: aan welke kant haalde jij de auto in die de auto in de berm een seintje gaf? links of rechts? ik neem aan dat je die links inhaalde. rechts inhalen is in Nederland officieel verboden (dat het gebeurt, is een ander verhaal).

Ja, auto haalde ik links in binnen de witte strepen.

@Midlifecrisis: de wet is dus niet helder of het is toegestaan waardoor de rechter gaat interpreteren of er sprake is of ik als motorrijder een gevaarlijke situatie heb gecreëerd?
 
Ja, auto haalde ik links in binnen de witte strepen.

@Midlifecrisis: de wet is dus niet helder of het is toegestaan waardoor de rechter gaat interpreteren of er sprake is of ik als motorrijder een gevaarlijke situatie heb gecreëerd?
De wet is heel helder, het mag gewoon.
 
als de auto vanuit de berm wegrijdt (bijzondere verrichting!) moet hij jou voor laten gaan. maar: aan welke kant haalde jij de auto in die de auto in de berm een seintje gaf? links of rechts? ik neem aan dat je die links inhaalde. rechts inhalen is in Nederland officieel verboden (dat het gebeurt, is een ander verhaal).
Maakt ook niet uit, want het was een file en die mag je links en rechts inhalen.
Maar TS, jij hebt toch ook een verzekeraar? Wat zegt die ervan dan? :?
 
Ja, auto haalde ik links in binnen de witte strepen.

@Midlifecrisis: de wet is dus niet helder of het is toegestaan waardoor de rechter gaat interpreteren of er sprake is of ik als motorrijder een gevaarlijke situatie heb gecreëerd?
Niet zo moeilijk denken :)

Je mag gewoon inhalen.
 
@Piedro: Er is niets onduidelijks aan de Nl wetgeving. De wetgeving is als geheel gebaseerd op het principe dat alles wat niet verboden is, is toegestaan. Als er dus (sinds 1991) niet in de wet staat dat inhalen op dezelfde rijstrook verboden is, dan is het dus toegestaan.
En echt het staat er niet in.
Wat wel verboden is, is rechts inhalen, behalve bij file en nog zo wat zaken. Dus daar je een file inhaalde, mocht dit zowel rechts als links.

De verzekring kletst m.a.w. uit haar nek en heeft geen poot om op te staan.
Tegenpartij deed een verrichting en is dus aansprakelijk en ik vermoed ook nog eens omdat hij al het verkeer op de doorgaande weg voorrang moet verlenen.

Niet accepteren dus en klacht indienen, rechtsbijstand inschakelen enz.
Vaal is het voldoende om ze een duidelijke brief te sturen waarin je uitlegt waarom ze geen gelijk hebben. Vergeet niet dat de eerste laag daar niet zo hoog opgeleid is (zullen we maar voorzichtig zeggen)
Succes er mee.
 
als de auto vanuit de berm wegrijdt (bijzondere verrichting!) moet hij jou voor laten gaan. maar: aan welke kant haalde jij de auto in die de auto in de berm een seintje gaf? links of rechts? ik neem aan dat je die links inhaalde. rechts inhalen is in Nederland officieel verboden (dat het gebeurt, is een ander verhaal).
Rechts inhalen van een file is toegestaan
 
Ja, auto haalde ik links in binnen de witte strepen.

@Midlifecrisis: de wet is dus niet helder of het is toegestaan waardoor de rechter gaat interpreteren of er sprake is of ik als motorrijder een gevaarlijke situatie heb gecreëerd?
Wet is heel helder: er staat nergens dat het verboden is.
Dus het is toegestaan zolang jij jezelf of anderen niet in gevaar brengt met jouw actie(s). Het beruchte artikel 5....
 
Vraag me af waarom Piedro82 de vraag stelt, is hij er zelf mee bezig of gewoon nieuwsgierig? Dit omdat ik in de veronderstelling ben dat verzekeraars deze discussie onderling voeren. Lijkt me dat de verzekeraar van Piedro82 ook prima op de hoogte is van de regelgeving en deze dan ook vrolijk op het bureau smijt van de tegenpartij. Dat is toch in hun belang anders moeten ze gaan uitkeren en dat doen ze niet voor hun plezier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan