inhalen bij het inhalen van een file

Brrollo

MF'er
24 jun 2004
126
0
diemen
Eén van de grootste voordelen van motorrijden in de randstad is wat mij betreft het door de files heenrijden.
Vorige week had ik de keuze: richting knooppunt Diemen 6 km op de A9 of 7 op de A10..., het maakte me niets uit :P
Ik zorg er wel voor dat ik dat beschaafd doe, pas m'n snelheid aan, kijk goed uit voor hufters die je er niet door willen laten en je 'niet zien' enzo, en af en toe steek ik een poot uit voor 'voorbeeldige' blikkers die ruimbaan maken.
Maar vorige week werd ik ineens bijna van m'n sokken gereden door een collega motorrijder die meende met een km of 80 door de file heen te moeten scheuren, en niet wilde wachten tot ik ff opzij ging. Daarvoor was een weerzinwekkende inhaal operatie nodig.
Vraag is dus: hoe pakken jullie dit soort zaken aan? Net zolang achter een langzame inhaler blijven hangen tot deze opzij gaat? Seinen met groot licht? Je gas ff opentrekken?
 
"t beste is 'm gewoon ff degene die de inhaler wilt inhalen ff door te laten gaan, door zelf weer even in te voegen...

Maar ik zou inderdaad in z'n spiegel rijden en dan ff een paar keer gassen en hopen dat ie dan aan de kant gaat..
 
Laatst bewerkt:
koppeling in en ff een paar keer gassen, proberen in zn spiegel ze gaan rijden en vooral hopen dat i niet koppig is
 
Als je je aan de gedragscode houdt: gewoon netjes erachter blijven rijden. Je mag tenslotte niet veel meer dan 10 km/uur harder rijden dan de autos om je heen, en bij 50 km/uur moet je eigenlijk weer invoegen. Dus als ik op een filerijdende motorrijder inloop, pas ik mijn snelheid gewoon aan, het gaat altijd nog harder dan in het koekblik in één van de rijen staan. :P

Ik hou zelf via mijn spiegels eventueel achteropkomende motorrijders in de gaten, als ik zie dat er ééntje wel heel erg snel dichterbij komt ga ik - als dat kan - meestal weer even tussen de koekblikken rijden tot de betreffende filecoureur voorbij is. Daarna kijk ik even of er niet nóg eentje aankomt en ga weer gewoon met 'gepast snelheidsverschil' tussen de file door. Levert je het minste irritatie (en mogelijke aanrijdingen) op.
 
Laatst bewerkt:
"t beste is 'm gewoon ff doorlaten gaan, door zelf weer even in te voegen...


Precies...bij het inhalen spiegel ik heel regelmatig om dames en heren die écht haast hebben, erdoor te laten. Maar deze was zo snel, die was me gewoon vóór.
Enig geduld lijkt me toch wel op z'n plaats, toch? Zeker als het enige alternatief een onzinnige inhaal manoeuvre is...
 
Dat bedoel ik dus, laat ff weten dat je erachter hangt....
Ik dacht al dat het aan mij lag :+

Iig moet je laten merken dat je dr bent en dr langs wilt op een nette manier.
Mocht je iemand voor je hebben die echt het echt vertikt om ruimte te maken zou ik OF wachten op een ga tussen de auto's en dan maar aso dr langs OF een andere route kiezen om dr langs te gaan
 
Ik ben erg rustig, file haal ik bijna nooit in, alleen als het een echte file is (maar die kom je in het oosten van het land gelukkig wat minder tegen). Ik zou rustig aan doen bij het inhalen, die paar kilometers per uur maakt ook niet zoveel uit. En als er iemand snel achter me komt dan maak ik Of ruimte als het kan, zo niet maak ik me extreem breed zodat ie er niet nog ff snel tussendoor probeert te gaan, en geef ik wanneer wel mogelijk, hem/haar de ruimte.

Haastige spoed is zelden goed, en een ongeluk zit in een klein hoekje.
 
Motaerds die dit flikken vindt ik ronduit asociaal, maar goed, ze moeten het zelf weten (als zij graag in een deur belanden, ik vindt het best).
Zelf geen ervaring met het inseinen van te trage voorgangers.
 
Als je je aan de gedragscode houdt: gewoon netjes erachter blijven rijden. Je mag tenslotte niet veel meer dan 10 km/uur harder rijden dan de autos om je heen, en bij 50 km/uur moet je eigenlijk weer invoegen. Dus als ik op een filerijdende motorrijder inloop, pas ik mijn snelheid gewoon aan, het gaat altijd nog harder dan in het koekblik in één van de rijen staan. :P

Ik hou zelf via mijn spiegels eventueel achteropkomende motorrijders in de gaten, als ik zie dat er ééntje wel heel erg snel dichterbij komt ga ik - als dat kan - meestal weer even tussen de koekblikken rijden tot de betreffende filecoureur voorbij is. Daarna kijk ik even of er niet nóg eentje aankomt en ga weer gewoon met 'gepast snelheidsverschil' tussen de file door. Levert je het minste irritatie (en mogelijke aanrijdingen) op.
:^ en je kan weer lekker aanpikken bij die (nog) snellere :] , gaat je eigen ritje ook weer eens vlotter O-) .

@Brollo, als je kan kiezen tussen 6km op de A9 en 12km op de A10 kies ik altijd voor het laatste ri. Diemen, minder op en afritten (gevoelsmatig) en daardoor vlotter.

Oja, hier blijkt maar weer: Loud pipes, save lives (hard pijpen, moet je begrijpen) O-)
 
Sommige motorrijders rijden in mij ogen wel heel langzaam tussen de file, of stoppen omdat het smal is terwijl er volgens mij nog een vrachtwagen tussendoor past.

Effe erachter rijden en de meesten gaan effe aan de kant om daarna proberen aan te sluiten.
Anders effe inhalen als er een gat in de file is, en anders effe inhalen via een andere rij ( of invoegstrook).

En heb verder nog nooit een andere motorrijder achter me gehad })

Maar iedereen moet rijden zoals die zelf wilt, dus ik geef ze altijd effe de tijd. En hoop dan maar altijd dat ze ook aan mij denken, en dat het niet van die types zijn die zo nodig het goede voorbeeld moeten geven.
 
Als ik tussen de filé doorga rjid ik meestal ong 50km/h
Als er dan zo'n taliban coureur langs wil maak ik meestal wel ff ruimte.
Dan denk ik meestal ik zie je zo wel weer bij de eerste gefustreerde koekblikker die niet aan de kant gaat.
 
@Brollo: Gewoon je poot (been) uit blijven steken. Dan moeten die koekblikkers maar eens gaan begrijpen dat dat niet agressief is maar een bedankje. In het buitenland is dit trouwens de gebruikelijke manier van bedanken. Je zult maar een duimpje geven aan de oplettende koekblikker en opeens besluit de onoplettende koekblikker voor je opeens naar links te gaan. B| Ik heb dan liever beide handen aan het stuur
 
nu rij ik zelf heel rustig, in de file rij ik er tussendoor meer omdat ik geen auto van een slaperd in mijn kreukelzone wil hebben en omdat mijn koppeling nog harder slijt dan en omdat mijn motor best warm gaat worden als ik veel stil sta.. en ik elke week nieuwe spanningsregelaars kan gaan halen als ik met 20graden+ ga file-tuffen.

als een snellere motor jou dus op zo'n manier inhaalt, heb JIJ hem dus niet gezien.
dus je moppert op hokkers, terwijl je zelf geen haar beter bent.
keej, je moet goed opletten op de zooi VOOR je, maar als je zo langzaam rijdt als je zegt je rijdt, kun je ook regelmatig in de spiegels kijken.
voor hetzelfde geld is het politiemotor die daar rijdt ipv vluchtstrook (bijv bij ontbreken daarvan.
Nu zul je dat in Nederland wel niet snel hebben maar in andere landen is het gewoon dat hulpverlening rijdt door het smalle pad waar jij nu met je brommer over tuft.
 
Meestal gaan ze wel aan de kant en anders idd even wat extra gas geven, dat werkt meestal wel :)
Als je met poot je been bedoelt: niet doen, automobilisten snappen dat niet, en zullen het eerder als agressief opvatten.
Ach, als je het vriendelijk doet ;)
M'n moeder vroeg laatst aan me wat dat nou precies betekende. Toen ik zei dat het een bedankje was riep ze: dat dacht ik al maar ik wist het niet zeker!
 
Maar ik zou inderdaad in z'n spiegel rijden en dan ff een paar keer gassen en hopen dat ie dan aan de kant gaat..
Ik moet eerlijk bekennen dat als ik tussen een file door rij, weinig in mijn spiegels kijk. Ik ben dan zo druk met opletten op koekblikkers die soms bewust, soms onbewust zonder te kijken van baan veranderen. En er is weinig kans dat je ingehaald wordt, dus in de spiegels rijden zou bij mij in een situatie als deze ook weinig uithalen denk ik.
 
Ik haal mederijders in in de file, sommigen creeeren een file binnen de file en dat is niet de bedoeling ;)

Ik wacht rustig op een gaatje en ga er dan langs, want aan de kant gaan ze zelden.

Vaak haal ik niet zo zeer in omdat ik veel harder wil, maar omdat degene dan niet ertussen door durft(maar het stiekum wel wilt) en derhalve continu remt voor elke auto die ie voorbij wilt. Dat nerveuze rijden heb ik een hekel aan. Dus even erlangs en dan weer vloeiend ertussendoor gaan.
 
@Brollo: Gewoon je poot (been) uit blijven steken. Dan moeten die koekblikkers maar eens gaan begrijpen dat dat niet agressief is maar een bedankje. In het buitenland is dit trouwens de gebruikelijke manier van bedanken. Je zult maar een duimpje geven aan de oplettende koekblikker en opeens besluit de onoplettende koekblikker voor je opeens naar links te gaan. B| Ik heb dan liever beide handen aan het stuur

Zoals iemand anders in deze topic al opmerkt, staat het deze maand in het ANWB clubblad haarfijn uitgelegd ja. Verder ben ik het wel met je eens: waarom zouden we ons van al onze gedragingen moeten afvragen wat de heren en dames koekblikkers er van vinden? Het is wel iets voor een nieuw topic...
 
als een snellere motor jou dus op zo'n manier inhaalt, heb JIJ hem dus niet gezien.
dus je moppert op hokkers, terwijl je zelf geen haar beter bent.

Nog even afgezien van het feit dat ik wél spiegel (maar nu gewoon even niet snel genoeg was); jij vind het dus volledig aanvaardbaar dat als iemand jou niet ziet (aankomen) dat je deze verkeersdeelnemer dan op asociale wijze passeert?
Alsjeblieft zeg....
 
Terug
Bovenaan Onderaan