inhalen van andere 2 wielers....

dolorfin

MF veteraan
29 sep 2007
3.080
339
ik heb de gewoonte andere motorrijders in te halen op 2 baans wegen op mijn eigen weghelft.
Ik ga dus vaak niet naar de tegengestelde rijbaan.
Is dit toegestaan eigenlijk of staat er ergens iets dat je bij inhalen naar de andere rijbaan moet?
ik pleeg het vaak zo te doen op de motor want je hoeft dan niet te wachten tot de weg van de andere kant vrij is.
In de auto is het een ander verhaal want dan heb je natuurlijk meer ruimte nodig (tenzij het zo n scootertje is die uiterst rechts met 40km rijd)
 
Volgens mij mag dit niet. Je moet wat betreft doen alsof je een auto bent qua breedte.

Overigens zou ik zelf not amused zijn als je dat bij mij deed. Als ik het door heb dat je er langs wilt, ga ik wel wat aan de kant en geef ik je een seintje. Als je me onaangekondigd op dezelfde weghelft inhaalt schrik ik me de pleuris denk ik.
 
Heeft ooit een keer een motorrijder bij mij dit gedaan net na een stoplicht, schrok me helemaal de tering.. net voor een 80 weg sprong het stoplicht op groen en ik begon op te trekken (Stond als enige te wachten) meneer vond het nodig om mij in te halen met -+ 80 omdat hij aan kwam rijden..

Asociaal, niet doen..
 
voor de beeldvorming....het gaat dus om die motorrijders die op een 80km weg op hun weghelft rechts van het midden rijden.
persoonlijk rijd ik altijd links van het midden op mijn weghelft maar goed.
zo n sukkelaar die wel links rijd haal ik niet rechts in (meer,meestal niet) en ik ram er ook niet blind langs maar dram meestal eerst ff half naast hem....
ik vind het prima dat iemand 80-90 rijd op een 80 weg maar zelf heb ik daar domweg geen tijd voor om achter zo n kwiebus te gaan hangen tot de weg eens vrij is om te passeren.
 
S
Heeft ooit een keer een motorrijder bij mij dit gedaan net na een stoplicht, schrok me helemaal de tering.. net voor een 80 weg sprong het stoplicht op groen en ik begon op te trekken (Stond als enige te wachten) meneer vond het nodig om mij in te halen met -+ 80 omdat hij aan kwam rijden..

Asociaal, niet doen..
Sorry.... O-) :W
 
Al met al... het mag dus.

Je mag weggebruikers die op dezelfde rijstrook rijden inhalen.


Op zich volkomen legaal, er is geen wet die dat verbied.







Echter blijft art 5 WVW wel overeind natuurlijk. Of art 5 van toepassing zou zijn is afhankelijk van de omstandigheden. Hoe breed is de rijstrook, hoe breed is het voertuig van de ander, hoe breed ben je zelf, hoeveel ruimte is er om in te halen, snelheidsverschil enz enz.
 
Je
voor de beeldvorming....het gaat dus om die motorrijders die op een 80km weg op hun weghelft rechts van het midden rijden.
persoonlijk rijd ik altijd links van het midden op mijn weghelft maar goed.
zo n sukkelaar die wel links rijd haal ik niet rechts in (meer,meestal niet) en ik ram er ook niet blind langs maar dram meestal eerst ff half naast hem....
ik vind het prima dat iemand 80-90 rijd op een 80 weg maar zelf heb ik daar domweg geen tijd voor om achter zo n kwiebus te gaan hangen tot de weg eens vrij is om te passeren.
Zoals je dit beschrijft klinkt t nog steeds als aso gedrag eerlijkgezegd. En dat ene minuutje van je tijd, pfoe, als het leven dáárom draait?

Maargoed, als je zo bij mij gaat zitten drammen krijg je juist de ruimte niet.
 
Al met al... het mag dus.

Je mag weggebruikers die op dezelfde rijstrook rijden inhalen.


Op zich volkomen legaal, er is geen wet die dat verbied.







Echter blijft art 5 WVW wel overeind natuurlijk. Of art 5 van toepassing zou zijn is afhankelijk van de omstandigheden. Hoe breed is de rijstrook, hoe breed is het voertuig van de ander, hoe breed ben je zelf, hoeveel ruimte is er om in te halen, snelheidsverschil enz enz.

ah top.......en ook dus als er een tegenligger aankomt?......
 
Nee het mag niet.. er zal geen wet zijn die beschrijft dat het "niet mag" .. maar dan is er gelukkig nog kapstokartikel 5 waaronder allerlei dingen vallen die niet gewenst zijn in het verkeer...
 
Nee het mag niet.. er zal geen wet zijn die beschrijft dat het "niet mag" .. maar dan is er gelukkig nog kapstokartikel 5 waaronder allerlei dingen vallen die niet gewenst zijn in het verkeer...
Precies. Zoals het laten schrikken van anderen en daarmee onnodig risico nemen.
 
dat artikel 5 verhaal zakt me zowiezo de broek vanaf....
en eigenlijk vind ik de wijze waarop sommige motorrijders zich positioneren op straat pure uitlokking.....
ze vragen er gewoon om om van de weg gewrongen te worden...
maar goed daar gaat het niet om...ik vroeg me gewoon af wat de regels in dezen zijn...
 
tsja het spijt me wel maar ik weet ten alle tijde precies wat er achter me zit.....die dingen heten spiegels en ik heb me aangeleerd er regelmatig ff in te loeren....
Ik ook. Maar als ik al 90 rij waar je 80 mag, voel ik geen enkele noodzaak om voor een racer aan de kant te gaan. Je klinkt alsof je altijd ontzettend opgefokt op de motor zit, en daarmee doe je niemand (incl jezelf!) een plezier mee.
 
Vrij kansloze actie. Ik vind het een beetje een statement maken als je dit doet van kijk mij eens sneller zijn. Als je 't niet snel genoeg vindt gaan dan wacht je op een geschikt moment en haal je in, en anders blijf je er gewoon achter zitten tot je de ruimte hebt om fatsoenlijk in te halen.

Wat betreft spiegel kijken ben ik 't volledig met je eens, je moet ten alle tijde weten wat er om je heen gebeurt maar iemand inhalen op dezelfde baan is gewoon een dick move en totaal onnodig.
 
de regels zijn dat je op een 80 km weg 80 km per uur rijdt mis ik iets? of mis jij iets

ik zie die bordjes wel eens staan ja.....leuk voor pensionadas en werkelozen die alle tijd van de wereld hebben om rond te sukkelen in/op hun voertuigje
en aldoende de werkende mens met haast tot een hartverknetteringsniveau irriterend....
ik gebruik die bordjes als leidraad voor wat het ongeveer moet wezen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan