Inhoud compressiekamer berekenen

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
Ik wil de inhoud van de compressiekamer berekenen.
Dit moet gebeuren met de zuiger in het BDP

Aangezien de zuiger in het BDP niet boven de cilinder mag uitsteken en de zuigers een bolle kop hebben, blijft er dus ruimte over in het bovenste deel van de cilinder als de zuiger in het BDP staat.
Dit moet lijkt mij mee worden genomen in de berekening voor de grootte van de compressiekamer.

Hoe kan ik de inhoud van die ruimte berekenen c.q. opmeten?
Het bovenste deel, in de kop, heb ik al opgemeten door uitliteren.


Ben benieuwd. :)
 
Aangezien de zuiger in het BDP niet boven de cilinder mag uitsteken en de zuigers een bolle kop hebben, blijft er dus ruimte over in het bovenste deel van de cilinder als de zuiger in het BDP staat.

Snap ik het niet, of jij :?

De bolling van de zuiger valt in de kop. De rand van de zuiger is vlak met de bovenkant van de cilinders in het BDP, de bolling steekt er echter wel gewoon boven.
 
Je kunt doen dmv uitliteren. Ikzelf zet de zuiger in bdp, smeer de rand tussen zuiger en cilinder dicht met vaseline. Kop erop, en dan benzine erin tot bovenkant bougie boring. Inhoud van de bougie eraftrekken en je houd de inhoud van de verbrandingskamer over.
 
Snap ik het niet, of jij :?

De bolling van de zuiger valt in de kop. De rand van de zuiger is vlak met de bovenkant van de cilinders in het BDP, de bolling steekt er echter wel gewoon boven.

De bolling van de zuiger valt in de kop. De rand van de zuiger is vlak met de bovenkant van de cilinders in het BDP, de bolling steekt er echter wel gewoon boven.~[/quote]

Zat net ff in de kroeg en na een biertje ging het lichtje branden. Er zitten namelijk van die mooie uitsparingen in de zuiders voor de kleppen.... Duh...
Volgens mij ben ik blond ;(

Is er niet een manier om de inhoud van de zuigerbolling uit te rekenen, anders moet ik alles monteren, uitliteren, démonteren en weer monteren met de juiste dikte voetpakking ?
 
Zat net ff in de kroeg en na een biertje ging het lichtje branden. Er zitten namelijk van die mooie uitsparingen in de zuiders voor de kleppen.... Duh...
Volgens mij ben ik blond ;(

?
..volgens mij was het Blond Bier..en veel ook ;)

maar waarom wil je het nu precies uitrekenen ?? de klepinkepingen zitten er al in toch ? kortom: die kleppen gaan de zuiger(s) niet raken ??
 
Laatst bewerkt:
..volgens mij was het Blond Bier..en veel ook ;)

maar waarom wil je het nu precies uitrekenen ?? de klepinkepingen zitten er al in toch ? kortom: die kleppen gaan de zuiger(s) niet raken ??

het punt is dat een vorige eigenaar met een beitel pakkingsresten heeft verwijderd waardoor er diepen krassen in de kop zaten. De kop is nu gevlakt maar er is flink wat afgehaald. Om alles optimaal te krijgen moet ik nu een voetpakking laten maken om niet een te hoge compressie te krijgen. Om de dikte van de voetpakking te bepalen moet ik weten wat de inhoud van de compressiekamer is.
8-)
 
het punt is dat een vorige eigenaar met een beitel pakkingsresten heeft verwijderd waardoor er diepen krassen in de kop zaten. De kop is nu gevlakt maar er is flink wat afgehaald. Om alles optimaal te krijgen moet ik nu een voetpakking laten maken om niet een te hoge compressie te krijgen. Om de dikte van de voetpakking te bepalen moet ik weten wat de inhoud van de compressiekamer is.
8-)

En als je nou eens de dikte die van de kop afgehaald is, bij de voetpakking opdoet?
 
En als je nou eens de dikte die van de kop afgehaald is, bij de voetpakking opdoet?

Dat is ook wat ik wil, maar volgens Babo (revisiebedrijg) was de kop al eens gevlakt dus weet ik niet hoeveel er in totaal is afgehaald.
Met de juiste gegevens kan ik 1 en ander uitrekenen en zo de dikte van de nieuwe voetpakking bepalen. Daar zijn bepaalde formules voor en die heb ik nou net nodig.

:) :)
 
het punt is dat een vorige eigenaar met een beitel pakkingsresten heeft verwijderd waardoor er diepen krassen in de kop zaten. De kop is nu gevlakt maar er is flink wat afgehaald. Om alles optimaal te krijgen moet ik nu een voetpakking laten maken om niet een te hoge compressie te krijgen. Om de dikte van de voetpakking te bepalen moet ik weten wat de inhoud van de compressiekamer is.
8-)

Onbegonnen werk denk ik.
Je kan beter de afgenomen dikte er bij de voetpakking bij doen. Wil je het verder uitzoeken dan moet je de compressie meten en vergelijken met de waarden die bij die motor horen. Dan weet je in elk geval of de compressie te hoog of te laag is.
 
Klopt, maar om de compressieverhouding te kunnen berekenen moet je eerst de inhoud van de compressiekamer berekenen.

Cilinderkop demonteren, rand van 1 compressieruimte insmeren met vaseline, glasplaatje met een gaatje in het midden erop leggen, vullen met lampolie met een 50cc-spuit, (wel met kleppen en bougie gemonteerd) wat achterblijft in de spuit als de comp.ruimte gevuld is aftrekken van de 50cc en de uitkomst is de inhoud van de comp.ruimte.
Daarna moet je de inhoud van het deel van de zuiger dat in de comp.ruimte komt (zuiger-dome) aftrekken van de met lampolie verkregen inhoudsmaat en daat tel je de inhoudsmaat van de koppakking bij op.
Dan heb je de werkelijke inhoud van de compressiekamer.
Dan kan je pas de compressieverhouding uitrekenen en daarna pas de dikte van de voetpakking.

Weet je 100% zeker dat alle verhoudingen kloppen. :)

Dit is wat Paul Ritzen mij heeft uitgelegd.
 
Klopt, maar om de compressieverhouding te kunnen berekenen moet je eerst de inhoud van de compressiekamer berekenen.

Cilinderkop demonteren, rand van 1 compressieruimte insmeren met vaseline, glasplaatje met een gaatje in het midden erop leggen, vullen met lampolie met een 50cc-spuit, (wel met kleppen en bougie gemonteerd) wat achterblijft in de spuit als de comp.ruimte gevuld is aftrekken van de 50cc en de uitkomst is de inhoud van de comp.ruimte.
Daarna moet je de inhoud van het deel van de zuiger dat in de comp.ruimte komt (zuiger-dome) aftrekken van de met lampolie verkregen inhoudsmaat en daat tel je de inhoudsmaat van de koppakking bij op.
Dan heb je de werkelijke inhoud van de compressiekamer.
Dan kan je pas de compressieverhouding uitrekenen en daarna pas de dikte van de voetpakking.

Weet je 100% zeker dat alle verhoudingen kloppen. :)

Dit is wat Paul Ritzen mij heeft uitgelegd.

:^

Zo heb ik het ook gedaan ja... zal hier ff neerzetten (hoop dat het nog te begrijpen is op dit tijdstip :P )

Compressie van m'n gevalkte cilinders en kop moest weer op pijl worden gebracht. Eerst ff kijken wat de std compressie is of wat je wilt hebben. Ook boringxslag even opschrijven ;)
Ik wou een compressie 12,5 hebben zo ongeveer. De inhoud van m'n cilinderkop was 6,5cc olie, die van m'n cilinder (incl voetpakking van 0,24mm dik) was 7cc. Koppakking is 0,75mm dik.

Eerst cylindervolume uitrekenen. Een 900cc heeft niet altijd een inhoud van 900cc, dus als je het niet weet even uitrekenen per cilinder -> cyl volume= 0,25Pi * boring^2 * slag

in mijn geval (BxS 73x53,7)--> 0,25Pi * 5329 * 53,7 = 224,76 (is uiteraard gedeeld door 1000 om er weer cc's van te maken ;) ) ff snelle check -> 224,76x4=899, klopt als een bus dus :P

Compressie berekeken: compr= (cylinder volume + kamervolume) / kamervolume

kamervolume is 6,5+7=13,5cc

(224,76+13,5)/13,5 = 17,65 maarrrr hier moet de koppakking nog bij ;)

volume berekeken -> r * r * Pi * hoogte --> 36,5 * 36,5 * Pi * 0,75= 3,13cc (ook ff weer gedeeld door 1000)

Nu opnieuw met koppaking -> (224,76+(13,5+3,13))/(13,5+3,13)= 14,5, beetje te hoog dus ;) :+

Om een betere compressie te krijgen, heb ik een dikkere voetpakking uitgerekend, die wordt nu 1mm (gaat de 0,24 van de originele nog af he :Y ) Dus eigenlijk kan je zeggen dat er 0,76 bijgekomen is

Uit bovenstaande hadden we al de 13,5+3,13
Daar komt nu dus de 36,5 * 36,5 * Pi * 0,76 = 3,18 bij, maakt een totaal van 19,81cc verbrandingsruimte.

Mijn compressie gaat dan hopelijk worden: (224,76+19,18) / 19,18 = 12,7


Nog te volgen??

:+ :+ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan