inhouden/afslaan jawa 350

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.076
8.226
Assen
Ik kom net van de snelweg af.. dawil zeggen, ik op de snelweg 100 rijden..
De motor plots inhouden, vermogen valt weg.. nog wel gelijkmatig op beide poten lopen.. meteen knipperlicht aan en de vluchtstrook op.. verder pruttelen.. als ik de koppeling inknijp slaat de motor meteen af, dus weer los en dan blijft hij lopen.. maar met net te weinig vermogen om dezelfde snelheid vast te houden..
De 1ste afrit af en bij een tankstation wezen kijken..
slangetje los.. benzine stroomt goed door.. Er zit ook nog een paar liter in de tank..
Toch eerst maar even tanken, daarna straen om te kunnen luisteren wat er mischien mis is..
slaat meteen aan, klinkt goed, ik stap op en rijdt weg.. tot aan huis nix meer aan de hand..
Een vaag oostblok-euvel??
 
Mn pa heeft ook ooit een Jawa gehad.
Dat ding had werkelijk altijd wat, viel zo onder het rijden uit, paar dagen later starte hij zo ineens weer.
Lag aan de ontsteking/laadsysteem, is van alles aan vervangen en geprobeerd.
De oorzaak heeft ie nooit gevonden.
 
Al geprobeerd of de tankventilatie wel deugt? Bij droog weer en niet te volle tank, rijden zonder tankdop. Helpt dat dan weet je dat je tankventilatie onvoldoende is. Vaak is dat een gaatje/kanaaltje in/door de dop dat verstopt kan raken maar sommige systemen hebben dichte dop en iets ingewikkelds met slangetjes/pijpjes in/aan de tank. Proefje te simpel om over te slaan.
 
ale reacties hierboven ten spijt, de benzine liep erg goed door.. ik zal de vlotterpen ook eens nakijken..

tsja, met de diesel heb ik idd nooit onderweg problemen gehad..
Best wel saai ding eigenlijk :Y
 
ale reacties hierboven ten spijt, de benzine liep erg goed door.. ik zal de vlotterpen ook eens nakijken..

tsja, met de diesel heb ik idd nooit onderweg problemen gehad..
Best wel saai ding eigenlijk :Y

Tank je mengsmering of heb je een oilmaster. Misschien verkeerde olie erin gedaan. Kan ook zijn dat er koolaanslag in de cylinderkoppen zit en/of op de bougies. Of je uitlaatpoorten zitten deels dichtgekoekt. Ik heb zelf ook zo'n ding gehad en had regelmatig last van al deze problemen.
 
Kool...
Daar heb ik op allerlei MZ's, in 15 jaar , geen last van gehad....
Wel een keer een vlotter die van z'n armpje was afgebroken, en dat rijdt dan ook niet mooi.
Overigens kan ook teveel benzine een probleem zijn, maar te weinig komt vaker voor...
Heel lang geleden, op een BSA M20 had ik ook zoiets.
Dat was zo'n oude motor met een stiftje op de vlotterkamer.
Indrukken tot er benzine uitloopt. Dan starten. Motor draait goed, en na een paar minuten loopt hij slecht...
Bleek een flink stuk vuil uit de tank te zijn, in de benzineleiding.
Als je dan even stationair bleef wachten liep de vlotterkamer weer vol, kon je weer een paar minuten rijden....
Dat zijn van die vervelende klusjes.
Daarom heb ik doorzichtige benzineslangetjes, en een filtertje in de slang. Kan ik altijd zien of er uberhaupt benzine naar de carb gaat.
Groeten,
Eduard.
 
Bij de onsteking lijkt alles goed. ik tank mengsmering, volgens het boekje meng ik 1 op 40 met volsynthetische olie.
Intussen heb ik de vlotterbak er onder weg gehaald en er zat veel korrelige troep in.
Dus het filter van de kraan werkt niet zo goed, of het zijn stukjes benzineslang van binnen uit.
Ik zal binnenkort de slang vervangen en er een filtertje tusen frutten.
En Ed, ik heb een BSA m21 gehad en had vaak ruzie met die klote-amal's. ik kreeg ze niet zoals ik wilde.
Op een gegeven moment een 26mm jikov op gezet en die is er nooit meer afgekomen..
Ik kijk het voorlopig even aan.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Hoi Sammie.
Ik had er eerst zo'n heel oude Amal op, met losse vlotterkamer.
Later een concentric gezet, en dat ging een stuk leuker!
Webb voorvork, stijve kont, wegligging naatje... maar een leuke motor!
Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
Bij de onsteking lijkt alles goed. ik tank mengsmering, volgens het boekje meng ik 1 op 40 met volsynthetische olie.
Intussen heb ik de vlotterbak er onder weg gehaald en er zat veel korrelige troep in.
Dus het filter van de kraan werkt niet zo goed, of het zijn stukjes benzineslang van binnen uit.
Ik zal binnenkort de slang vervangen en er een filtertje tusen frutten.
En Ed, ik heb een BSA m21 gehad en had vaak ruzie met die klote-amal's. ik kreeg ze niet zoals ik wilde.
Op een gegeven moment een 26mm jikov op gezet en die is er nooit meer afgekomen..
Ik kijk het voorlopig even aan.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Oké dus de lifthoogte en timing en is goed en niet teveel gevonk bij de punten zelf?
 
Weet je echt zeker dat de pakking van je benzinekraan niet uitgezet is door de alcohol die tegenwoordig in euro 95 zit? Mijn TS had dezelfde verschijnselen zeker als hij hard trekken moest met zijspan, nu na vernieuwing van het kraantje loopt hij super en fel. Pakkingrondje in benzinekraan heeft hele kleine gaatjes van ongeveer 2 mm in doorsnee. Deze worden sleufjes en de benzine loopt niet meer goed door.
 
Laatst bewerkt:
nope, de condensators lijken goed..
Er zat wel vee korrelige troep in de vlotterkamer. misschien uit het zwarte benzineslangetje.. ik ga deze vervangen en kijk het voorlopig even aan..
 
Carb weer schoongemaakt, nieuw benzineslangetje en filter er op gezet.. het euvel is nog niet over..
Ik denk niet dat het een onstekingskwestie is om dat het slechte lopen komt en gaat.
Als een condensator oid slecht is, blijft hij slecht lopen(of niet per se?)
 
Carb weer schoongemaakt, nieuw benzineslangetje en filter er op gezet.. het euvel is nog niet over..
Ik denk niet dat het een onstekingskwestie is om dat het slechte lopen komt en gaat.
Als een condensator oid slecht is, blijft hij slecht lopen(of niet per se?)
Condensators zijn zo geniepig als alle electronica, kunnen de meest wazige storingen zelf verzinnen.

Idem dito: bougieKAPJES, sinds de verplichte radio-tv-ontstoring.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan