Inhouden bij koud weer Honda VF500F2

Jeroenv

MF'er
11 nov 2001
58
0
Amsterdam
Hoi!

Ik heb nu al ruim 1 jaar mijn motorrijbewijs. Ik vind het echt geweldig dat motorrijden.

Ik heb vorig jaar een Honda VF500F2 gekocht. Ik heb een klein probleempje dat ik ook al eens vorige winter had, maar ik reed toen niet super veel, dus verder geen aandacht aangegeven. Het probleem is dat de motor in de hogere versnellingen (5 en 6) inhoudt. Hij accelereert dan slecht. Het inhouden lijkt wel alsof de benzine op is, en dan ineens weer niet, en dan ineens weer wel etc. Hij accelereeert dan gewoon heel schokkerig. Ook heb ik gemerkt dat wanneer ie inhoudt en ik de choke iets openzet, het inhouden weg is.
Afgelopen zomer heerlijk meegereden zonder het inhouden-probleem, maar nu het wat kouder wordt, houdt ie weer in. Is het een bougie probleem of zoek ik dan in de verkeerde richting?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Jeroen
 
Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Dat inhouden doet ie alleen met koud weer wanneer de motor warm is. Wanneer ik de motor net gestart heb en wegrijd, houdt ie niet in (dan staat de choke aan). Na een half uurtje rijden is ie goed warm en houdt ie af en toe in (chok is dan uit).


mzzl,
Jeroen
 
Je choke zorgt voor minder lucht in je mengsel... daardoor loopt ie dus \"rijker\".

Wat je dus moet doen is, je motor wat rijker zetten zodat je je choke niet meer nodig hebt als je motor warm is.

Toevallig K&N filters geinstalleerd o.i.d. :?
 
Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Dat inhouden doet ie alleen met koud weer wanneer de motor warm is. Wanneer ik de motor net gestart heb en wegrijd, houdt ie niet in (dan staat de choke aan). Na een half uurtje rijden is ie goed warm en houdt ie af en toe in (chok is dan uit).


mzzl,
Jeroen
Warme lucht zet uit... Kouwe lucht krimpt... Dus:
Koud weer = Meer zuurstofmoleculen per liter lucht (gekrompen lucht)... Als je fiets dan wat arm afgesteld staat, merk je in de winter meteen dat het ding niet lekker loopt... Meer benzine biedt dan uitkomst...

Een andere mogelijkheid is bevroren carbs... Duurt het ook als je fiets warm is even voordat het ding gaat inhouden? Vooral op langere ritten komt dit regelmatig voor bij fietsen... Geen winterstand enzo...
 
lijkt erg op mijn probleem:

vandaag hielt de fiets al brommend in, vooral met lage toeren en snelheden, waardoor je meer gas moet geven om vooruit te komen.

Dan stopt plots het inhouden en \"schiet\" je vooruit.
Irritant en gevaarlijk. Precies voor m\'n straat hield hij er helemaal mee op, en wou niet starten.
 
Warme lucht zet uit... Kouwe lucht krimpt... Dus:
Koud weer = Meer zuurstofmoleculen per liter lucht (gekrompen lucht)... Als je fiets dan wat arm afgesteld staat, merk je in de winter meteen dat het ding niet lekker loopt... Meer benzine biedt dan uitkomst...

Een andere mogelijkheid is bevroren carbs... Duurt het ook als je fiets warm is even voordat het ding gaat inhouden? Vooral op langere ritten komt dit regelmatig voor bij fietsen... Geen winterstand enzo...

Klopt! Als ik een tijdje gereden heb, gaat ie pas inhouden. Maar het is ook zo dat wanneer ik de choke gebruik het inhouden weg is. Dus kom ik weer bij je eerste punt terecht.


mzzl,
Jeroen
 
Lijkt toch erg op bevroren carbs, dit gebeurd bij hoge luchtvochtigheis en lafe temps, zo tussen de 0 en 5 graden in.
Onder het vriespunt gebeurd dit meestal niet meer doordat dan de luchtvochtigheid niet erg hoog meer is, bij vriezen heb je een droge lucht.

Bevroren carbs komt doordat de lucht, gemengd met je brandstof in je carbs sterk afkoelt en bevriest door de hoge luchtvochtigheid in de lucht.
Dat bevriezen gebeurd vooral als je je gas dichtdraait, als je hier last van heb, dan moet je maar eens een versnelling terugschakelen zodat je je gas verder opendraait bij dezelfde snelheid, dan moet het probleem ietsje minder zijn.

Oplossing, een carb. verwarmings setje monteren, even vragen bij je dealer of dat er is voor jouw model.
Als je motor uitslaat gewoon even wachten totdat ijsafzetting in carbs is gesmolten door hitte van je blok (duurt ong. 3 min) en dan start die weer.

Niks ernstig, wel erg vervelend
 
bevroren carbs komt bijna niet voor bij een V4, waar de carborateurs tussen de (warme) cilinders in liggen. Dit lijkt mij dus uitgesloten (heb er ook nog nooit last van gehad met mijn VF500F en VFR750F).)
 
Terug
Bovenaan Onderaan