Inhouden bij lage touren, heel soms. GSX-R 600 '98

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Ik rijd een GSX-R 600 uit 98.

Soms, als ik optrek en ik zit nog goed laag in toeren (<= 4000 rpm) in bijvoorbeeld z'n 2, dan pakt hij niet lekker op als ik het gas goed open trek. 19 uit 20 keer gaat het goed, maar net die ene keer af en toe pakt hij gewoon niet op en al trek ik de gashandle helemaal open dan stijgt hij maar heeeeeeel langzaam boven het toerental waar ik op reed uit. Terwijl hij normaal gesproken dan gewoon lekker optrekt.

Als dit voor komt en ik doe m'n gas terug en geef daarna weer rustig aan meer gas dan pakt hij wel goed op. Het komt maar heeeeeeel af en toe voor. Hoog in toeren geen problemen en trekt hij bijzonder lekker weg.

Hij is een kilometer of 8000 geleden gesynchroniseerd en de klepspeling is toen ook gechecked en okay bevonden, maar daarvoor had ik het 'probleem' ook al. Carbs zijn schoon, valse lucht heb ik al gechecked en zuigt hij niet aan en het luchtfilter is ook spik en span. Bougies zijn ook in orde, spanningsverdeler lijkt helemaal te funktioneren, net als de accu en de dynamo. Benzine is okay, ik heb volgens mij geen roest in de tank of ander rotzooi. Compressie van alle cylinders was bij m'n laatste grote beurt ook prima in orde. Wat kan het nog zijn???

Ohja, ik had voorheen een open demper van Arrow en die is vervangen door een Yoshimura RS-3. Daarna is de carburatie niet aangepast. Ik denk niet dat het hier aan ligt maar het kan natuurlijk wel. De afstelling is dus het eerstvolgende wat aangepast gaat worden, Dynojet, whoohoo!!! Maar goed, ik heb dus het vermoeden dat het niet aan de afstelling ligt, vooral omdat hij eigenlijk altijd als een zonnetje loopt, die bougies er gezond uitzien en het probleem zich maar heel sporadisch voordoet. Dus welke andere dingen moet ik nog controleren?

Ik zit zelf nog te denken dat een van die druk-membranen bij de carburateurs (Hoe heten die dingen? Ze zijn om de venturidoorlaatopening (scrabble!) te regelen.) wellicht een scheurtje vertoont. Maar hoe check ik dat als het een minimicro-scheurtje is...

Iemand ideeen?

Edit: in de topic titel bedoel ik natuurlijk toeren, niet touren...
 
Laatst bewerkt:
het lijkt op verzuipen door te weinig lucht .

je hebt wel de tegendruk veranderd door een andere uitlaat.

hij kan onderin teveel benzine krijgen omdat je met weinig toeren ook

weinig aanzuigkracht hebt in je carbs.

misschien dat de gasnaalden laten zakken 1 optie is.
 
hij kan onderin teveel benzine krijgen omdat je met weinig toeren ook
weinig aanzuigkracht hebt in je carbs.

misschien dat de gasnaalden laten zakken 1 optie is.
Maar dan zou je het vrijwel altijd tot vaak moeten hebben, toch?

Maar in feite weet ik of het aan de afstelling ligt zodra die dynojet er in zit.

Ik heb er nu nog het standaard luchtfilter in zitten.
 
probeer eerst eens een K&N luchtfilter .

en dan kijken wat ie doet , daarna kun je met andere sproeiers en de gasnaalden de benzinetoevoer afstellen.

soms is het beter om een extra luchtsproeier in de carbs te laten boren.
zo krijgt ie onderin sneller zijn lucht wat een beter mengsel geeft als je
wegtrekt .
 
Als het probleem maar zo sporadisch optreed, lijkt het me niet dat het een fundamenteel probleem is met je luchtfilter/afstelling/pijp combinatie? Zoiezo hebben zaken als open filter en open demper toch vooral effect bij hogere toerentallen en niet helemaal onderin het toerenbereik? In de lage toerenregionen kan een te vrije ademhaling toch juist averechts werken?
 
Als het aan de afstelling ligt is het probleem verholpen zodra die dynojet er in zit. Maar door het zeer sporadische voorkomen van de klacht heb ik het gevoel dat ik het elders moet zoeken en vraag ik me af wat andere redenen voor de symptomen kunnen zijn.

Enig idee hoe of waar ik die 'venturi-membranen' kan testen op voor het oog niet zichtbare scheurtjes en controle werking e.d.?
 
als die membramen lek zouden zijn had je het heel de tijd door met alle toerentallen.
ik denk zelf dat je motor niet goed onderin oppakt.
nu zijn 600cc 4 cilinders toch nooit zulke krachtbronnen onderin .
het meeste vermogen moet ie bovenin z,n toeren maken en daar zijn ze vaak ook op ingesteld.
als je het dynokitje plaatst zou ik ook een testrun laten doen en af laten stellen met die monteur erbij.
op zo,n grafiek zien ze precies waar je motor afgesteld moet worden.
 
@El Perro: Dat heb je goed van die Dynojet. Maar als het voorkomt is het niet dat hij niet goed oppakt, hij pakt in zjin geheel niet op. Stel, als het voorkomt en ik draai het gas open bij 3000 toeren dan duurt het al gauw een seconde of 5 voordat hij aan de, zeg, 3100 toeren komt. Normaal gesproken peest hij er dan gerwoon tussenuit. Het is echt heel raar.

Over die bougie: het is niet alsof hij even op 3 cylinders loopt of zo. Zelfs daarvoor trekt hij nog te langzaam op. En laat ik even snel gas los en draai hem weer open dan pakt hij gewoon op...
 
Terug
Bovenaan Onderaan