Inhouden boven 7k rpm

mcvdmvs

Latere in aeternum
15 sep 2002
2.118
6
Apeldoorn
Normaliter ben ik niet een hardrijder, doch vandaag wilde ik mijn XJ 650 uit 1984 eens aan de tand voelen en opentrekken.
Bij een rustige rit schakel ik tussen de 5.000 en 6.000 toeren. Moet ik iemand bijhouden dan stopt mijn piek vermogen bij de 7.000 en schakel ik door.

Vandaag besloot ik echter om eens in het rode gebied te gaan rijden om te kijken wat dat zou doen. Boven 7.000 rpm begint de motor echter te weigeren, net alsof de benzine op is en ie op reserve moet. Ik denk dus dat het aan de benzine toevoer ligt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik moet dat ding toch door kunnen jassen naar een 11.000 toeren? (rood gebied op org. teller 9.500-12.000).
Ik denk zelf aan verstopte benzine kraan (filter is echter mooi schoon), vuile carburateur of versleten kleppen (beesie heeft ook al 81.000 km gereden).

Suggesties?
 
Ik had een soort gelijk probleem, alleen dat was bij 4000rpm.
Mij mij kwam het doordat ik bij het schoonmaken per ongeluk de vacuumslang van de carbs had getrokken. :(
Onbelast merk je er niets van, echter tijdens het rijden geeft ' ie exact hetzelfde probleem als jij beschrijft.

Succes.
 
woei, nog een xj650 rijder! :)

ik weet alleen niet of mijn vader het probleem ook heeft want die komt ook niet boven de 6000 toeren uit.

[edit]heb je misschien een plaatje van je fiets?[/edit]
 
Ik zal mijn antwoord iets verduidelijken, een maat van mij had dit ook met zijn gsx-f 600 uit '93. Toen bleek dat zijn nokkenas versleten was, in de hogere toeren ging zijn kleptiming op zijn gat en dat resulteerde in het instorten van het vermogen. Ik wil niet zeggen dat dit het 100% zeker is, maar het zou kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe bevalt zo'n XJ 650 nou? Ze worden vaak heel goedkoop aangeboden. Heb er op een gereden; was niet slecht, nog comfie ook, alleen maar een beetje uitgewoond. Op een engelse site stond dat na 60-70.000 km wel ellende aan m.n. koppeling en distributieketting gaan ontstaan... Ook jullie ervaring? Waar moet je op letten als je er eentje wil aanschaffen?
 
Rood gebied = 9500 tpm. GA DAAR NIET OVERHEEN.

Je motor heeft al ruim 80000 km gelopen,iets wat al een aardige prestatie is aangezien leeftijd.

Ik denk dat je niet ver hoeft te zoeken,maar 'beter' voor het ouwe beestje moet zorgen.

Wil je echt toeren maken volg mijn advies op en koop een R6.

John :)
 
Hoe bevalt zo'n XJ 650 nou? Ze worden vaak heel goedkoop aangeboden. Heb er op een gereden; was niet slecht, nog comfie ook, alleen maar een beetje uitgewoond. Op een engelse site stond dat na 60-70.000 km wel ellende aan m.n. koppeling en distributieketting gaan ontstaan... Ook jullie ervaring? Waar moet je op letten als je er eentje wil aanschaffen?
Prima, ietwat weinig vermogen (54kw) en veel gewicht (230kg). Met 80k heb je toch wat dingetjes die je moet doen, btw bijna 90k. Distributiekettingen gaan niet zo snel kapot, dat duurt wel ff. Koppelingsplaten zijn prima, schakelt als de dolle. Tja je voelt wel dat ie gebruikt is natuurlijk.

Verder voor mij geen R6, teveel plastic.

Vacuumslang net vervangen, is het probleem ook niet.

Huidige probleem vooral in het inhouden, de cabs moeten worden gesyncd en de voorpoten aangepakt (weinig demping).

Zo zie je maar weer, de aanschafprijs zegt niets, het onderhoud kost het meest.
 
Carburatie is vooral gasstand afhankelijk (bij cv carbs minder, maar toch)
Het hoogspannings deel van de ontsteking gaat eerder problemen geven bij hoge toerentallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan